Permalänk

Problem med nätverk på Win10 dator

Hej allesammans.

Jag har ett problem som går ut på att jag kan inte komma i kontakt med min samba-server (RPi3 med Hassio installerat), kan inte SSH:a in i den via Putty och kan heller inte logga in via gränssnittet lokalt (https://hassio.local:8123). Det fungerade tills före några dagar sedan.

Jag kan via andra datorer och min iphone komma in i RPi3 med ovan nämnda alternativ.

I bland när jag testar via Win10 datorn så hoppar allt ovan igång och jag kan för en kort stund göra något men slängs ut direkt efter någon minut.

Jag har läst en hel del om detta och jag är inte den enda som har problem med nätverk på Win10. I loggen för min samba-share så har jag sett följande:

Processing section "[config]"
Processing section "[addons]"
Processing section "[ssl]"
Processing section "[share]"
Processing section "[backup]"
check_ntlm_password: authentication for user [hassio] -> [hassio] -> [hassio] succeeded
Failed to fetch record!
pcap cache not loaded
idmap range not specified for domain '*'
desktop-le6roua (ipv4:192.168.1.RPi3 :55387) connect to service backup initially as user root (uid=0, gid=0) (pid 35)
idmap range not specified for domain '*'
desktop-le6roua (ipv4:192.168.1.RPi3 :55387) connect to service share initially as user root (uid=0, gid=0) (pid 35)
idmap range not specified for domain '*'
desktop-le6roua (ipv4:192.168.1.RPi3 :55387) connect to service config initially as user root (uid=0, gid=0) (pid 35)
idmap range not specified for domain '*'
desktop-le6roua (ipv4:192.168.1.RPi3 :55387) connect to service addons initially as user root (uid=0, gid=0) (pid 35)
idmap range not specified for domain '*'
desktop-le6roua (ipv4:192.168.1.RPi3 :55387) connect to service ssl initially as user root (uid=0, gid=0) (pid 35)
desktop-le6roua (ipv4:192.168.1.RPi3 :55387) closed connection to service backup
desktop-le6roua (ipv4:192.168.1.RPi3 :55387) closed connection to service share
desktop-le6roua (ipv4:192.168.1.RPi3 :55387) closed connection to service addons
desktop-le6roua (ipv4:192.168.1.RPi3 :55387) closed connection to service ssl
desktop-le6roua (ipv4:192.168.1.RPi3 :55387) closed connection to service config
process_local_master_announce: Server DESKTOP-LE6ROUA at IP 192.168.1.RPi3 is announcing itself as a local master browser for workgroup WORKGROUP and we think we are master. Forcing election.
unbecome_local_master_browser: unbecoming local master for workgroup WORKGROUP on subnet 192.168.1.Win10
*****
Samba name server HASSIO has stopped being a local master browser for workgroup WORKGROUP on subnet 192.168.1.Win10
*****
send_election_dgram: Sending election packet for workgroup WORKGROUP on subnet 192.168.1.Win10
send_election_dgram: Sending election packet for workgroup WORKGROUP on subnet 192.168.1.Win10
send_election_dgram: Sending election packet for workgroup WORKGROUP on subnet 192.168.1.Win10
send_election_dgram: Sending election packet for workgroup WORKGROUP on subnet 192.168.1.Win10
send_election_dgram: Sending election packet for workgroup WORKGROUP on subnet 192.168.1.Win10
run_elections: >>> Won election for workgroup WORKGROUP on subnet 192.168.1.Win10 <<<
become_local_master_browser: Starting to become a master browser for workgroup WORKGROUP on subnet 192.168.1.Win10
*****
Samba name server HASSIO is now a local master browser for workgroup WORKGROUP on subnet 192.168.1.Win10
*****
Could not find child 37 -- ignoring

-------------------------------------
Det här ovan och nedan händer när jag blir utkickad:

check_ntlm_password: authentication for user [hassio] -&gt; [hassio] -&gt; [hassio] succeeded
idmap range not specified for domain '*'
desktop-le6roua (ipv4:192.168.1.RPi3:59056) connect to service config initially as user root (uid=0, gid=0) (pid 36)
desktop-le6roua (ipv4:192.168.1.RPi3:59056) closed connection to service config

Jag har förstått att detta förmodligen/kanske har något att göra med SMB1.0/CIFS-fildelning i Aktivera eller Avaktivera Windows-funktioner under program i Kontrollpanelen men jag har klickat i och ur checkboxarna i alla kombinationer men inget hjälper.
Checkboxarna som jag har heter: Automatic removal of SMB 1.0/CIFS, SMB 1.0/CIFS-client, SMB 1.0/CIFS-server.

SSH- och Samba-addonen i Hassio går det inte göra så många inställningar i. De fungerar problemfritt på andra datorer som inte kör Win10.

Någon som haft samma/liknande problem och kan hjälpa mig på traven?

Permalänk
Medlem

Att använda .local som lokal domän är en dålig idé då det är reserverat av en del tjänster redan.
Använd .localdomain istället.

Nu kan jag noll när det gäller windowsnätverk (domänkontrollanter och activedirectory m.m, jag är linux-människa och därav NFS > SMB/CIFS) men hur fungerar det om du kör direkt mot ipnumret?

Permalänk
Medlem

1 Right Click On Your Start Menu And Then Run.
2 Type Regedit And Hit Enter.
3 HKey Local Machine
4 System
5 Current Control Set
6 Services
7 LanManWorkstation
8 Parameters
Right Click On Parameters Then New And Select DWORD (32-bit)Value
9 Rename It To (AllowInsecureGuestAuth)
10 Double Click And Change The Hexadecimal Value From 0 To 1, Hit Ok And Then Close The Registry Editor.

Windows 10 blockerar anslutningar som inte anses vara säkra eller krypterade som standard nu för tiden. ovan regedit tillägg gör att det blir som innan. SMB 1 är numer inte installerat som standard man får lägga till den funktionen själv precis som du nämner.

Värt ett försök kanske?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk

Hej
Glömde skriva det. Spelar ingen roll om jag använder IP-numret eller inte. Det enda som hjälper är om jag ansluter till duck.dns-adressen som jag har till själva webbgränssnittet.

Jag kan nog inte ändra den inställningen (.local) själv i Home Assistant (Hassio) servern. Ska undersöka men tror inte det.

Skrivet av Undie:

Att använda .local som lokal domän är en dålig idé då det är reserverat av en del tjänster redan.
Använd .localdomain istället.

Nu kan jag noll när det gäller windowsnätverk (domänkontrollanter och activedirectory m.m, jag är linux-människa och därav NFS > SMB/CIFS) men hur fungerar det om du kör direkt mot ipnumret?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej
Jag ansluter självfallet med användarnamn och lösenord då detta är ett krav för Samba-addonet i Hassio.
Men jag ska testa detta och se om det gör någon skillnad... Återkommer!

Skrivet av IRONBERG:

1 Right Click On Your Start Menu And Then Run.
2 Type Regedit And Hit Enter.
3 HKey Local Machine
4 System
5 Current Control Set
6 Services
7 LanManWorkstation
8 Parameters
Right Click On Parameters Then New And Select DWORD (32-bit)Value
9 Rename It To (AllowInsecureGuestAuth)
10 Double Click And Change The Hexadecimal Value From 0 To 1, Hit Ok And Then Close The Registry Editor.

Windows 10 blockerar anslutningar som inte anses vara säkra eller krypterade som standard nu för tiden. ovan regedit tillägg gör att det blir som innan. SMB 1 är numer inte installerat som standard man får lägga till den funktionen själv precis som du nämner.

Värt ett försök kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej.
Tyvärr så gick det inte något vidare. Samma problem fortfarande. Jo jag startade om datorn efter redigering i regedit. ; )

Går inte att ändra .local vad jag kan se eller hitta.

Någon som har andra kloka idéer?