Takhögtalare/multiroom i nybygge?

Permalänk
Inaktiv

Ladda gärna upp bilder på hur frugan inreder sen, alltid intressant att se hur någon som icke är mottaglig kompromisser väljer att göra.

Tänker mig väldigt mycket vitt, en klick färg på soffan (läs orange kudde) som ligger på en hög av prydligt vikta höstfärgade filtar som inte får användas! Någonstans står en enorm Monstrera eller Guldpalm från IKEA alternativt Plantagen. Marmorsoffbordet står på en långhårig matta och huserar ett fat stenar ni med omsorg valt ut på en inte allt för avlägsen solsemester.

Om ändå det fanns lite välljud...

PS. det finns skitsnygga vägghängda högtalare som inga nitiska hem-pysslare-fruar kan motstå.

PS(2). Handla _ALDRIG_ på Billebro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweina:

jag har fortfarande tid på mig. plattan är precis gjuten och huset kommer om ett par veckor.
men kommer nog dra kabel till tänkta platser i taket och sedan sätta in högtalare i framtiden/när jag har råd...

Dra rör, grova rör och till fler platser än du tror kan vara aktuella. Du vet ju inte hur du vill göra i framtiden och med rör får du fler möjligheter om du vill ändra på nått, dra sedan kabel/fiber i rören...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Ladda gärna upp bilder på hur frugan inreder sen, alltid intressant att se hur någon som icke är mottaglig kompromisser väljer att göra.

Tänker mig väldigt mycket vitt, en klick färg på soffan (läs orange kudde) som ligger på en hög av prydligt vikta höstfärgade filtar som inte får användas! Någonstans står en enorm Monstrera eller Guldpalm från IKEA alternativt Plantagen. Marmorsoffbordet står på en långhårig matta och huserar ett fat stenar ni med omsorg valt ut på en inte allt för avlägsen solsemester.

Om ändå det fanns lite välljud...

PS. det finns skitsnygga vägghängda högtalare som inga nitiska hem-pysslare-fruar kan motstå.

PS(2). Handla _ALDRIG_ på Billebro

låter som att du vet hur det fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dra rör, grova rör och till fler platser än du tror kan vara aktuella. Du vet ju inte hur du vill göra i framtiden och med rör får du fler möjligheter om du vill ändra på nått, dra sedan kabel/fiber i rören...

hur grovt är grovt rör i detta sammanhang?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweina:

hur grovt är grovt rör i detta sammanhang?

20-25 eller liknande i stället för 16 gör det enklare att få in ett par 4mm^2 högtalarkablar, nån liten multikabel, bildkabel eller helt olika kabeltyper. Man behöver kanske inte dra avloppsrör men man kan ju välja nått lite grövre än "vanliga 16 mm" då man ofta bör ha 4mm^2 på högtalarkablar om de blir mer än 10 m långa och rör är också lättare att dra i än flexslang.
Kan du få till grövre eller dubbla rör är det enklare om du vill ändra/komplettera nått för du kanske vill ha nått aktivt system eller ett system som täcker in hela huset som ska dras till en central punkt och det kan ju också bli så du vill utnyttja rören för nått helt annat typ hemautomation eller nätverk, det är ganska billigt att lägga in rör när man bygger och man brukar alltid komma på att man behöver mer funktioner när viggarna är klara och då är det dyrt eller blir utanpåliggande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

20-25 eller liknande i stället för 16 gör det enklare att få in ett par 4mm^2 högtalarkablar, nån liten multikabel, bildkabel eller helt olika kabeltyper. Man behöver kanske inte dra avloppsrör men man kan ju välja nått lite grövre än "vanliga 16 mm" då man ofta bör ha 4mm^2 på högtalarkablar om de blir mer än 10 m långa och rör är också lättare att dra i än flexslang.
Kan du få till grövre eller dubbla rör är det enklare om du vill ändra/komplettera nått för du kanske vill ha nått aktivt system eller ett system som täcker in hela huset som ska dras till en central punkt och det kan ju också bli så du vill utnyttja rören för nått helt annat typ hemautomation eller nätverk, det är ganska billigt att lägga in rör när man bygger och man brukar alltid komma på att man behöver mer funktioner när viggarna är klara och då är det dyrt eller blir utanpåliggande.

jag ska helt klart trycka på extra rör i huset.
lite pvc-rör kostar väl inte många kronor?

måste man stoppa i nåt dragsnöre i dessa eller går det att trycka kablar i rör?

Permalänk
Medlem

En 4mm² borde gå rätt lätt in men har du en massa andra eller ska lägga in en mindre blir det svårare.
Så lägg dit dragsnöre för säkerhets skull och dra in en ny på samma gång du använder den.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweina:

jag ska helt klart trycka på extra rör i huset.
lite pvc-rör kostar väl inte många kronor?

måste man stoppa i nåt dragsnöre i dessa eller går det att trycka kablar i rör?

Rör är ganska billigt, det är "eftermontering" som är det som är bökigt och dyrt.
Dragsnören är bra men man kan ju också tänka på att rör brukar gå lättare att dra i än slang då det automatiskt brukar bli färre böjar på dem just pga att det är rör och inte slang och desto rymligare de är desto enklare är det att få genom nått men det är ju inte fel att förbereda framförallt om det finns böjar eller är nån längre sträcka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

måste det vara någon viss typ av högtalarkabel eller räcker det med något billigt/simpelt? om jag nu drar kabel direkt eller om jag bara lägger rör.

typ: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweina:

måste det vara någon viss typ av högtalarkabel eller räcker det med något billigt/simpelt? om jag nu drar kabel direkt eller om jag bara lägger rör.

typ: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Det går med i princip vad som helst men personligen hade jag inte nog använt den länkade utan endera nån förtent kopparledarte eller vanlig elinstallationskabel, EK är utmärkt och kanske det bästa billiga som finns men lite bångstyrigt stel, FK är mer praktisk och nästan lika bra tekniskt sett och troligen har din elektriker många rullar med sig av den då det nog är den de normalt jobbar med. tänk på arean i förhållande till längden bara så det inte dimensioneras som hushållselen för impedansen är viktig om du ska driva högtalar så man inte förstör dämpfaktorn.
En riktlinje för area vs längd kan vara att följa LTS rekommendationer, där det står 4 ledare är det för att man ska kunna tvinna och korskoppla dem vilket du kanske inte kan göra men arearekomendationerna kan du försöka hålla. "2 X" syftar på att man har en ledare för plus respektive minuspol som behövs till respektive högtalare
1 m, 2 x 0.4 mm²
4 m, 2 x 1.5 mm²
7 m, 2 x 2.5 mm²
8 m, 4 x 1.5 mm²
14 m, 4 x 2.5 mm
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/diy_ekk_v6.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.