AMD avslöjar fler detaljer om arkitekturen Zen 2 på 7 nanometer

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Det är exakt samma sak och informationen om "within 1%" hittar du överallt om du tittar runt på AMD cpuer. t.ex. på inet.

Kan inte hitta ett enda test i Sweclockers recension där 2700x är within 1% i 1440p och med nya 2000 serien grafikkort är skillnaden ännu större eftersom att det naturligtvis är GPU som flaskar.

Jag ser fram emot Ryzen 2 som kommer att vara 24% snabbare än 8700k i spel... eller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Om dom inte sänker TDP med 25% så är det exakt samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. De har inte angett om de uppnår denna skillnaden vid nuvarande effektförbrukning eller om det sker vid lägre effekt/frekvenser. Det kan vara kring 65W som de uppnår dessa siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

@Xinpei: Det är exakt samma sak och informationen om "within 1%" hittar du överallt om du tittar runt på AMD cpuer. t.ex. på inet.
https://inetimg.se/img/1600x900/5301190_2.jpg

Kan inte hitta ett enda test i Sweclockers recension där 2700x är within 1% i 1440p och med nya 2000 serien grafikkort är skillnaden ännu större eftersom att det naturligtvis är GPU som flaskar.

Jag ser fram emot Ryzen 2 som kommer att vara 24% snabbare än 8700k i spel... eller...

https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Du verkar ha letat dåligt.

Sedan står det "Content creation" utan att vara specifikt med exakt vad de menar med termen.

Dessutom i de upplösnignarna så är det GPUn som flaskar. Inte CPUn så dina beräkningar är bara skumma.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej. De har inte angett om de uppnår denna skillnaden vid nuvarande effektförbrukning eller om det sker vid lägre effekt/frekvenser. Det kan vara kring 65W som de uppnår dessa siffror.

Det är helt ok om det är vid 65W som dom uppmätt dessa siffror, går fortfarande om intel med råge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Du verkar ha letat dåligt.

Sedan står det "Content creation" utan att vara specifikt med exakt vad de menar med termen.

Dessutom i de upplösnignarna så är det GPUn som flaskar. Inte CPUn så dina beräkningar är bara skumma.

Ingen aning vad du pratar om. Hur kom content creation in i bilden och ja det är GPUn som flaskar vilket jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ingen aning vad du pratar om. Hur kom content creation in i bilden och ja det är GPUn som flaskar vilket jag skrev.

Står i bilden du la upp. Du vet... 24%?

Ryzen 2 är 2700X. Om du nu inte menar Zen 2.

Angående ditt 1% så är det just snittet på Sweclockers tester där (i 1440p) skillnaden är mellan 1-4%.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Står i bilden du la upp. Du vet... 24%?

Ryzen 2 är 2700X. Om du nu inte menar Zen 2.

Angående ditt 1% så är det just snittet på Sweclockers tester där (i 1440p) skillnaden är mellan 1-4%.

Givetvis pratar vi zen 2 vs 1 som artikeln handlar om....

Ja det står 24% content creation men jag har aldrig nämnt annat än spelprestanda så varför drar du in content creation från ingenstans och vad är syftet?

1% är inte snittet, räkna om. Snittet ökar dessutom med nya grafikkort. Tänker inte upprepa mig mer nu om du inte läser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Ungefär som man hör "Ny produkt" från Intel och så är det bara en refresh av deras CPU som lanserades för tre generationer sedan.

Du menar som hur AMD gjorde nyligen med ”Ryzen 2”? Konstigt nog så hyllade du AMD då.
Märkligt att AMD fortfarande ligger efter när de tävlar mot en tre generationer gammal cpu, säger väl mer om AMD än Intel.

Förresten, du sa ju att Intel inte skulle springa ifrån vid en ny generation GPUer och hur ”720p testerna var falska”. Vad hände? Intel drog givetvis ifrån precis som förväntat.

Du skriver samma omskrivna förskönade historia till samtliga och svänger mellan 720-1080-1440-2k-4k enbart för att passa din agenda om att ”AMD är lika bra”. När CPUerna får jobba mot varandra och inte stryps av GPU så är Intel mellan 10-20% bättre.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jacozz:

Satan var små cpu-chippen är?!
Undrar om Ryzen kommer använda samma chip + nedbantat IO-chip eller om man kör ett monolitiskt 7nm chip?
Hur tänker man med APU:erna?
chiplets därmed? Kanske 3 chip? 1 cpu + IO + GPU?

Gissar på det, den stora kostnaden är CPU-chippen, billigare att göra en ny design på IO-chippet.
Idialet för en APU vore ju CPU+GPU+IO+HBM.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Xyborg:

Det här bilden får mig på... inte superpositiva tankar. Inför polaris lovade dem 2,5 gånger prestanda/watt. Vi såg ju hur det gick (de var inte ens i närheten i någon släppt produkt). Nu lovar dem 25% högre prestanda/watt. Jag hoppas verkligen de kommer närmare målet denna gång.

(Jag vet att det då var en GPU och nu en CPU, helt olika team som jobbar med det etc.)

Skickades från m.sweclockers.com

Om du jämför RX480 med R9 390x är inte 2.5 prestanda/watt så långt ifrån sanningen.
https://www.sweclockers.com/test/22310-amd-radeon-rx-480-8-gb...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Emrik:

några exempel

det kan innebära 2.5ghz i stället för 2 vid 30 watt.

Ja, ca 25% högre frekvens vid samma effektförbrukning.

Citat:

det kan innebära 60 watt i stället för 80 vid 4ghz.

Nej, 40Watt, du får ca 50% lägre förbrukning vid samma frekvens.

Citat:

även om högsta frekvens nog ökar lite så sjunker åtminstone strömförbrukningen på alla modeller genomgående skulle jag tro. det står inget om höjda maxfrekvenser.
hoppas inte på några 5.25ghz. jag gissar 4.4-4.5.

men vad vet man

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Du menar som hur AMD gjorde nyligen med ”Ryzen 2”? Konstigt nog så hyllade du AMD då.
Märkligt att AMD fortfarande ligger efter när de tävlar mot en tre generationer gammal cpu, säger väl mer om AMD än Intel.

Förresten, du sa ju att Intel inte skulle springa ifrån vid en ny generation GPUer och hur ”720p testerna var falska”. Vad hände? Intel drog givetvis ifrån precis som förväntat.

Du skriver samma omskrivna förskönade historia till samtliga och svänger mellan 720-1080-1440-2k-4k enbart för att passa din agenda om att ”AMD är lika bra”. När CPUerna får jobba mot varandra och inte stryps av GPU så är Intel mellan 10-20% bättre.

Fin projiktering där hörde du. Nu är det väl så att AMD och Intel sitter i två skiljt olika sitsar. Där Intel kontrollerar stora delar av marknaden och dessutom har en budget som är många många gånger större än AMDs så kommer självfallet måttstockarna vara annorlunda när man jämför dessa. Detta är en självklarhet. Något AMD däremot inte gjort är att lansera fyra generationer refresher utan de kör som Intel gjorde tidigare... Arkitektur - krympning - Arkitektur. Inte som Intel där de kör Arkitektur - refresh - Krympning - Refresh - Refresh. Det i kombination med väldigt underliga uttalanden och aktioner från Intel sedan Ryzens lansering är nog med underlag för kritik.

Skrivet av pecesithon:

Förresten, du sa ju att Intel inte skulle springa ifrån vid en ny generation GPUer och hur ”720p testerna var falska”. Vad hände? Intel drog givetvis ifrån precis som förväntat.

Haha. Snacka om halmgubbe. Jag har aldrig påstått att några 720p tester är falska. Raka motsatsen faktiskt (vilket du hade insett om du faktiskt läst mina kommentarer). Inte heller har jag påstått att Intel inte skulle springa ifrån. Börjar ana att du inte gillar att man kritiserar Intel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

https://www.youtube.com/watch?v=21xK8Ow7PT8 AdoredTVs första video om Zen2 efter New Horizon.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Fin projiktering där hörde du. Nu är det väl så att AMD och Intel sitter i två skiljt olika sitsar. Där Intel kontrollerar stora delar av marknaden och dessutom har en budget som är många många gånger större än AMDs så kommer självfallet måttstockarna vara annorlunda när man jämför dessa. Detta är en självklarhet. Något AMD däremot inte gjort är att lansera fyra generationer refresher utan de kör som Intel gjorde tidigare... Arkitektur - krympning - Arkitektur. Inte som Intel där de kör Arkitektur - refresh - Krympning - Refresh - Refresh. Det i kombination med väldigt underliga uttalanden och aktioner från Intel sedan Ryzens lansering är nog med underlag för kritik.

Haha. Snacka om halmgubbe. Jag har aldrig påstått att några 720p tester är falska. Raka motsatsen faktiskt (vilket du hade insett om du faktiskt läst mina kommentarer). Inte heller har jag påstått att Intel inte skulle springa ifrån. Börjar ana att du inte gillar att man kritiserar Intel.

Nähä? Vi har pratat om detta flera gånger förut där du länkat diverse videos som påstår att det "inte skulle stämma". Jag är knappast den första som kritiserar dessa uttalanden från dig, men du får väldigt gärna låtsas som att det bara är jag.

Det jag ogillar är skitsnackare som okritiskt hyllar Ryzen refresh, men kastar skit på Intel refresh. Detta är något du gör.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Nähä? Vi har pratat om detta flera gånger förut där du länkat diverse videos som påstår att det "inte skulle stämma". Jag är knappast den första som kritiserar dessa uttalanden från dig, men du får väldigt gärna låtsas som att det bara är jag.

Det jag ogillar är skitsnackare som okritiskt hyllar Ryzen refresh, men kastar skit på Intel refresh. Detta är något du gör.

Ännu en gång. Det har jag inte alls det. Få kastar skit på Intel för att de gör en refresh utan folk har emot det att Intel gör refresh på refresh på refresh. Det är faktiskt en offantlig skillnad. Att du kommer med halmgubbe på halmgubbe gör ju inte under för ditt argument direkt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jo, visst... Men som sagt; varför inte testa i lägsta möjliga upplösning i så fall? Går ju ställa in ännu lägre än 720P om hela poängen är att ta bort grafikkortet som flaskhals.

Så när man skall testa bilars bränsleförbrukning så gör man bäst i att riva ut bilens inredning och ljudosolering, pumpa däcken extra hårt samt tejpa alla skarver i karossen, stänga av al el, plastrutor istället för glas. Bilen går ju faktiskt snålare då, och lite snabbare. Eller så testar man i den uppsättning som bilen kommer användas. Vet, dålig jämförelse då biltillverkare fuskar på ovan sätt, utan var mest bara en jämförelse på fantasi och verklighet.

Folk fattar varför man kör i 720p, men är det inte mer relevant att prova grejerna så som de kommer användas till 99.99999%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Så när man skall testa bilars bränsleförbrukning så gör man bäst i att riva ut bilens inredning och ljudosolering, pumpa däcken extra hårt samt tejpa alla skarver i karossen, stänga av al el, plastrutor istället för glas. Bilen går ju faktiskt snålare då, och lite snabbare. Eller så testar man i den uppsättning som bilen kommer användas. Vet, dålig jämförelse då biltillverkare fuskar på ovan sätt, utan var mest bara en jämförelse på fantasi och verklighet.

Folk fattar varför man kör i 720p, men är det inte mer relevant att prova grejerna så som de kommer användas till 99.99999%.

Nu har du missförstått mig. Jag tillhör dem som tycker att det är löjligt att testa i 720P, just av den anledningen du beskriver. Det är en konstgjord last som helt saknar verklighetsförankring.

Och det jag då påtalade var, att om man ändå ska köra i fantasiupplösningar ingen använder, med motiveringen att ta bort grafikkortet som flaskhals, varför inte gå ännu längre?

i 320X240 bör ju rimligtvis grafikkortet flaska ännu mindre än i 720P, som ett exempel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nu har du missförstått mig. Jag tillhör dem som tycker att det är löjligt att testa i 720P, just av den anledningen du beskriver. Det är en konstgjord last som helt saknar verklighetsförankring.

Och det jag då påtalade var, att om man ändå ska köra i fantasiupplösningar ingen använder, med motiveringen att ta bort grafikkortet som flaskhals, varför inte gå ännu längre?

i 320X240 bör ju rimligtvis grafikkortet flaska ännu mindre än i 720P, som ett exempel.

Ok, då missförstod jag dig. sry för det.

Är så fjantigt det där med 720p så det liknar ingenting, men det är väl så Intelfolket vill ha det. Om jag monterar på MC-däck på min bil så kommer den gå fortare samt dra mindre soppa.

Spel A ger max prestanda med 9900K och 2080Ti på 144 Hz men inte med spel B. Därför så måste man spela spel A istället oavsett vad man tycker om spel B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Du menar att dom kör en Nvidia? 😀

Njaej... Första generationens Ryzen verkar ju fortfarande inte fasats ut? Har de fortfarande igång tillverkning av dessa?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

... att folk fortfarande inte förstår varför tester görs i 720p alt. 1080p low förvånar mig. Hela idén med testerna är ju för att jag som köpare ska kunna se: om jag smaskar i ett ännu bättre grafikkort i riggen, kommer jag då att få ut mer FPS eller är det CPUn som sätter gränserna? Om spelet inte kommer upp i 144 fps i 720p med processor A så kommer den inte göra det i någon annan upplösning heller - oavsett hur ballt grafikkort jag har.

Därmed kan jag göra ett informerat val av processor som orkar driva spelen i den uppdateringsfrekvens jag är intresserad av. Sen kan jag köpa så pass bra grafikkort som jag har budget för/som orkar driva spelen i 144 fps med önskad bildkvalitet.

Och vad jag sett har samtliga av dessa 720 tester sedan 2010 visat ... fel. Finns tom undersökningar som jämfört dessa gamla tester med hur det "borde blivit".. och de stämmer inte där heller.

Det enda du visar är, om du spelar 720 upplösning, med lägre krav på texturer, lägre krav på RAM, minnesbandbredd och har en GPU som är optimerad för hög FPS, i ett spel som klarar av att skala... får du en skillnad. Där är mycket som påverkar en "framtida" resultat. Optimering, patchar, drivrutiner och även små ändringar i din hårdvara.

Titta på 1080 vs 1440 vs 4k tester. Där är ingen "linjär nivå" mellan dem. Inget säger att du får mer i ena pga andra visar mycket. Allt handlar om vilken flaskhals du får först. Och en CPU som kan ge högre FPS, kan ge detta med lägre inställningar... så vill du köra 200Hz, är testet perfekt. Vill du köra annat grafikkort, i framtiden, säger det inte mer än om du vill sänka till 720 upplösning i framtiden, har du siffrorna här.

Mao, vi förstår ursäkten.... men folk förstår fortfarande inte, "att den säger inget", egentligen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Paddanx:

Och vad jag sett har samtliga av dessa 720 tester sedan 2010 visat ... fel. Finns tom undersökningar som jämfört dessa gamla tester med hur det "borde blivit".. och de stämmer inte där heller.

Det enda du visar är, om du spelar 720 upplösning, med lägre krav på texturer, lägre krav på RAM, minnesbandbredd och har en GPU som är optimerad för hög FPS, i ett spel som klarar av att skala... får du en skillnad. Där är mycket som påverkar en "framtida" resultat. Optimering, patchar, drivrutiner och även små ändringar i din hårdvara.

Titta på 1080 vs 1440 vs 4k tester. Där är ingen "linjär nivå" mellan dem. Inget säger att du får mer i ena pga andra visar mycket. Allt handlar om vilken flaskhals du får först. Och en CPU som kan ge högre FPS, kan ge detta med lägre inställningar... så vill du köra 200Hz, är testet perfekt. Vill du köra annat grafikkort, i framtiden, säger det inte mer än om du vill sänka till 720 upplösning i framtiden, har du siffrorna här.

Mao, vi förstår ursäkten.... men folk förstår fortfarande inte, "att den säger inget", egentligen.

Fast vänta nu, jag har inte pratat någonting om framtiden.

Jag menar här och nu. Om Kalle Karlsson sitter och funderar på om det är värt att köpa nytt grafikkort för spel A, då han vill ha fler FPS i spelet. Då kan man använda dessa tester. Säg att han idag får 100 fps i spelet, men vill få ut 144 för att maxa sin skärm. Då är det inte bara att gå och köpa nytt grafikkort och tro att man blir nöjd. Först bör kalle gå in och läsa exempelvis Swecs CPU-tester för att se om hans processor ens klarar av att leverera 144 fps i spelet i huvud taget. Gör den inte det, då hjälper inget grafikkort i hela världen.

Ang. framtidsargumentet så har jag bara sett en enda sammanställning på det. Det var Adored TVs sammanställning av Computerbase test. Den visade att det var en utmärkt framtidsindikator, i nästan 5 år åtminstone.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast vänta nu, jag har inte pratat någonting om framtiden.

Jag menar här och nu. Om Kalle Karlsson sitter och funderar på om det är värt att köpa nytt grafikkort för spel A, då han vill ha fler FPS i spelet. Då kan man använda dessa tester. Säg att han idag får 100 fps i spelet, men vill få ut 144 för att maxa sin skärm. Då är det inte bara att gå och köpa nytt grafikkort och tro att man blir nöjd. Först bör kalle gå in och läsa exempelvis Swecs CPU-tester för att se om hans processor ens klarar av att leverera 144 fps i spelet i huvud taget. Gör den inte det, då hjälper inget grafikkort i hela världen.

Ang. framtidsargumentet så har jag bara sett en enda sammanställning på det. Det var Adored TVs sammanställning av Computerbase test. Den visade att det var en utmärkt framtidsindikator, i nästan 5 år åtminstone.

Fast i hans death of the i5 pekar han på problemen med att försöka spå framtiden med hjälp av 720p tester (t.ex hur 7600k inte klarade AC:O), och han gjorde en sammanställning som visade att FX-serien (FX8350 tror jag) har åldrats mycket bättre än t.ex 2500k.
Jag har inget emot att man testar CPUer i 720p, men man ska vara medveten om vilka begränsningar ett sådant testande medför (det säger ingenting om prestanda i framtiden)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tråden handlar om: AMDs nästa gen
Folk pratar om: Om tester i 720p är bra eller a*us

Blir snart unfollow på den här tråden.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pecesithon:

Nähä? Vi har pratat om detta flera gånger förut där du länkat diverse videos som påstår att det "inte skulle stämma". Jag är knappast den första som kritiserar dessa uttalanden från dig, men du får väldigt gärna låtsas som att det bara är jag.

Det jag ogillar är skitsnackare som okritiskt hyllar Ryzen refresh, men kastar skit på Intel refresh. Detta är något du gör.

Zen 2 är ingen refresh, det är mer än så.

De flesta anmärkningar mot Intels senaste refresh, gällde deras märkliga marknadsföring, inte produkten som sådan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Zen 2 är ingen refresh, det är mer än så.

De flesta anmärkningar mot Intels senaste refresh, gällde deras märkliga marknadsföring, inte produkten som sådan.

Korrekt. Det är en krympning plus arkitektoriska förbättringar till gränsen till en ny arkitektur i och med blandningen av 14 och 7nm komponenter. Intel däremot lanserar i stort sett samma produkt med två extra kärnor. Något t.ex. Jacob påpekat ett antal gånger.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Starric:

Hoppas innerligt att de satsar på högre prestanda per kärna snarare än ännu fler kärnor etc. 8 kärnor lär ändå räcka många år framöver för en casual gamer (tack för det btw, vi stod still på 4 bra länge)

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas inte jag, blir mycket mindre prestanda totalt då. Men de kanske kan lansera olika så att folk som Gärna kapar 3/4 av kärnorna för att pressa upp klockfrekvenserna till max kan få vad de vill ha. Är väl lite så det är redan idag?

1900X med 8 core i 3.8ghz.

2990WX med 32 core i 3ghz.

Är nog inte helt osannolikt att det dyker upp en 8 core i 4.2-4.4ghz.

Och jag hoppas på en 64 core som inte är efterblivet dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Within 1%" I 720p Är de knappast, men i mer realistiska upplösningar så ligger de ju närmare.

Men hela 720P-grejen känns löjlig. Varför inte lika gärna jämföra prestanda i 320X240 om man ändå ska hålla på med löjligt låga upplösningar som färre och färre spelar i?

720p är ändå inte helt orimlig. Enligt steams hardware Survey så är det ju ca 5x fler som spelar på upplösning däromkring än som spelar på 1440p och uppåt. Samtidigt är det ju ett bra sätt att mäta råprestanda (eller ja, det bästa jag kan komma på) i spellaster. När man som t.ex. Sweclockers ändå inkluderar tester även vid 1080p, 1440p och 4K i det mesta så tycker jag ändå det ger en rättvisande bild om att AMD processorna är fullt kapabla för de allra flesta gamers men faktiskt, vilket de gör, faller på målsnöret mot Intel i high refresh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ungefär som man hör "Ny produkt" från Intel och så är det bara en refresh av deras CPU som lanserades för tre generationer sedan.

Sweclockers redaktion har varit klara med varför de kör i 720P. Detta är för att göra spelet CPU bundet och inte GPU bundet som det är i högre upplösningar. Detta i sin tur gör att man kan se Svart på vitt vilken CPU som faktiskt ger mer prestanda. Dessutom hur kul är det att se när man typ får se samma siffror gång på gång för att spel är GPU bundna?

Korrekt. Det är en offantlig skillnad att framhäva ett test som man presterar bra i gentemot att bokstavligen gimpa sin motståndares produkt så att den egna produkten ser bättre ut än vad den är. Det ena är praxis medan det andra är på gränsen till felaktig marknadsföring.

Nej det är det inte. Om man medvetet eller omedvetet gör så att "motståndarens produkt" presterar sämre för att framhäva sin egna produkt som "Överlägsen" så är det inte samma sak som att säga "Within 1%". Var har du ens fått detta ifrån?

Det kan vara precis samma sak. Om jag i ett test för brandslangar har 2 slangar där den ena kan spruta vatten en distans på 10m med ett visst tryck och den andra kan få samma mängd vatten att rinna igenom utan tryck så är de inom 1% om jag testar båda på att fylla ett vattenglas. Däremot kommer den ena vara avsevärt bättre på att släcka bränder. När AMD testar i högre upplösningar gör de inte det för att vara "mer realistiska" utan de flyttar flaskhalsen bort från CPUn så att man inte ska se lika tydligt att Intels processor presterar bättre i spellaster.