Anställd direkt på företaget eller gå via bemanningsföretag?

Permalänk
Medlem

Anställd direkt på företaget eller gå via bemanningsföretag?

Om man redan har en fast tjänst och sedan funderar på att gå vidare är det bäst att försöka få jobb direkt på företaget?
Eller kvittar det, alltså går det bra att gå via bemanningsföretag(Ibland är man konsult på bemanningsföretaget och ibland så är bemanningsföretaget bara en förmedlare har jag fattat).

Frågan är alltså ska man alltid försöka bli direkt anställd på ett företag om man redan har ett jobb och strunta i all form av kontakt med bemanningsföretag?

Delfråga:
Vad har ni för erfarenhet av bemanningsföretag, är det något som skall undvikas till varje pris?

Edit: Jag jobbar inom IT-branschen, dock kan andra branscher också diskuteras.

Permalänk
Medlem

Jag tror mycket (allt?) har att göra med vilken branch du är i.

Permalänk
Medlem

@ormey: Jag jobbar inom IT-branschen, dock kan andra branscher också diskuteras

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inga fördelar för den anställde att gå via ett bemanningsföretag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har jobbat åt tre bemanningsföretag i mina yngre år, har inga bra erfarenheter. I mitt fall så var jag en slit och släng vara (min känsla av det).

Har du möjlighet att bli anställd på företaget direkt istället för att gå via ett bemanningsföretag så hade jag tagit det 100 ggr av 100. Företaget har större intresse av att hålla dig nöjd om du är anställd än om du är där via bemanningsföretag.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Man är mycket mer värd som direktanställd i alla branscher.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Jobbar man via ett bemanningsföretag finns alltid risken att någon annan kniper avtalet på företaget man är uthyrd till och man kan bli bortplockad på dagen.
Det har hänt mig.

Hade i 99% fall tagit att vara anställd direkt av företaget.
Sen är man en mega expert med riktigt vass kompetens är det kanske en annan sak

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga fördelar för den anställde att gå via ett bemanningsföretag.

Mjo, det kan det finnas. Som högre lön.

Dock är nackdelarna desto fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Om man redan har en fast tjänst och sedan funderar på att gå vidare är det bäst att försöka få jobb direkt på företaget?
Eller kvittar det, alltså går det bra att gå via bemanningsföretag(Ibland är man konsult på bemanningsföretaget och ibland så är bemanningsföretaget bara en förmedlare har jag fattat).

Frågan är alltså ska man alltid försöka bli direkt anställd på ett företag om man redan har ett jobb och strunta i all form av kontakt med bemanningsföretag?

Delfråga:
Vad har ni för erfarenhet av bemanningsföretag, är det något som skall undvikas till varje pris?

Edit: Jag jobbar inom IT-branschen, dock kan andra branscher också diskuteras.

Personligen blir jag mer intresserad när någon söker en tjänst när dom redan har ett annat jobb.
Se till att vara öppen med varför du vill lämna nuvarande jobbet dock
Och chansen är ju betydligt större att företaget satsar på utbildningar m.m. på sina egna anställda.

Permalänk
Inaktiv

Arbetsmarknaden förändras, det finns idag väldigt många olika sätt att jobba.
Längst ner i hierarkin skulle jag säga att jobba som konsult på ett icke teknisk kunnigt bemanningsföretag och bli inhyrd till ett företag. Det finns lite anledningar till varför denna väg, det kan vara allt från att utföra de absolut enklaste jobben till att man sökte ett jobb denna väg och konsultbolaget ser ett sätt att tjäna en hacka. Att vara konsult på detta sätt är enbart negativt, inget att se fram emot.

Sedan finns det mer teknisk kunniga konsultbolag och då blir det genast mycket bättre. Dessa kunniga bolag kan både vara väldigt små och stora, men den gemensamma nämnaren är hög kompetens inom området som de byter mellan varandra.

Något populärt idag är företag som ÅF, vilka gör väldigt mycket. De kan ha anställda som sitter hos ett företag och man kan tro att de är anställda hos det företag som de sitter hos. Eller så jobbar de genom distans, jag vet inte riktigt vad jag ska kalla dem för. Jag ser lite som att företaget har lejt ut ett uppdrag till ett annat företag. Detta arbetssätt är idag supervanligt.

För att ta IT, säg ett stort företag som har lite utrustning och behöver en teknisk person på plats, att anställa en som kommer jobba helt ensam med IT kan bli dåligt. Bättre kan vara att be ett annat företag ta ansvaret och se till att en duktig IT person alltid är där.

Att vara anställd på företaget som man jobbar emot, så känns detta lite förlegat inom IT. Det beror dock på vad man menar. Är man t.ex webbutvecklare så kan man vara anställt på webbutvecklarföretaget, men jobbar man enbart på deras hemsida eller jobbar man hela dagarna emot en kund och blir en slags konsult till dem?

Sist egenföretagare, jag vet flera som tjänar storkovan. Tre saker har de dock som utmärker sig.
Teknik och socialkompetens och ett grymt affärssinne.

*edit*

Jag själv är anställt på ett företag sedan säljer jag mina tjänster till hur många företag som helst. Där man över sitt område är ansvarig för det man säljer. Jag tror detta som sagt går emot att bli det vanligaste, där jag vet många personer som endast har en enda kund och 100% av sin tid jobbar emot dem. Likaså personer som är anställda som mig och 100% sitter hos en och samma kunds lokaler.

Att ha en från ett annat företag konstant hos sig kan låta kostsamt, men ofta har den personen ett hundratal kollegor som backar upp vid strul. Det är skitsvårt att hitta en anställd som motsvarar detta. Likaså finns det inte ens chans att ett generellt företag klarar av att hålla en lokal arbetare uppdaterad på vad som händer i världen, då det kanske endast är denna person på företaget som jobbar med IT på den nivån. Vad händer om person är sjuk, barnledig etc? Genom att leja ut ett uppdrag är det ett annats företags problem, som såklart också blir ens om de misslyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga fördelar för den anställde att gå via ett bemanningsföretag.

Jag har tidigare jobbat på Ericsson via bemanningsföretag och en lite speciell situation gjorde att man lön var ca 8000kr högre som ny än de som hade jobbat där länge. En ”fabrik” flyttades från Östersund till Katrineholm och de som följde med från tidigare fabriken fick bra betalt för kompetensen behövdes. Jag fick sedan som anställd via bemanningsföretag snittlönen för avdelningen vilket var kanske 28k medan de som redan hade jobbat där i 20 år hade typ 20k.

Generellt skulle jag väl säga att om man är lätt att ersätta är det piss att gå via bemanningsföretag, då är det verkligen inte en trygg anställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga fördelar för den anställde att gå via ett bemanningsföretag.

Vad snackar du om? Jag jobbar själv som konsult inom IT och jag ser många fördelar med att sitta på uppdrag gentemot att vara fastanställd. Precis som din uppdragsgivare har färre skyldigheter mot dig än sina fastanställda har du färre skyldigheter gentemot din uppdragsgivare. Konsulter tenderar dessutom att ha högre lön, vara undantagna olika mindre attraktiva, obligatoriska, företagsaktiviteter, osv.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag hade hellre varit anställd på företaget i fråga, inte bemanningsföretaget.
Mest för att det hade varit en trygghet för mig som individ.

Bemanningsföretag är bra för att snabbt få in folk på positioner med korrekt kompetens, eftersom bemanningsföretaget har en ”pool” utav nämniskor att putta ut.
Är man inte nöjd med en person är det enkelt att byta till någon annan (se mitt inlägg ovan om trygghet) men i längden är bemanningsföretagen inte bra deal för företaget - det kostar mycket mer pengar.

Plötsligt är det ju ytterligare en aktör som skall ha en del utav kakan, och ge anställda i ett bemanningsföretag lägre lön funkar ju inte - därför måste avgiften för personen per månad höjas, varpå det blir dyrare än att ha denna anställd. Så åter igen, trygghet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Sitter lite i ”andra änden” och tar in anställda/konsulter. Skriver lite generellt (it branschen är min erfarenhet, andra branscher känner jag ej till):
Vill du utvecklas inom ett företag, åka på konferenser, kurser mm så satsa på fastanställd. Gäller ffa om du ser att du gärna jobbar några år på samma ställe.

Vill du prova runt lite olika jobb, komma upp lite i lön, så är konsult att föredra. Dock har jag negativ erfarenhet av bemanningsföretag (var själv en kort tid för länge sedan ingenjör via manpower, tyckte de skötte det mesta slarvigt), utan skulle isf satsa på en ”riktig” konsultfirma. De jag kommer på direkt nu med morgonkaffet i ena handen som exempel är ÅF, prevas, combitech, men det finns garanterat fler.

Min erfarenhet från jobbet är att som ung (<30) fastanställd så får man rätt ofta endast en större löneökning då man byter jobb. Fördelen med fastanställd är givetvis att om ex en firma får besparingskrav uppifrån så är konsulterna det första man skär ned på.

Permalänk
Medlem

Har blandade erfarenheter av Konsultbranschen. Men jag har utnyttjat dom från tid till annan. Satt som anställd länge (+8 år) på ett bolag och hade väldigt svårt att ta mig därifrån. Andra företag hade förutfattade meningar om vilka utmaningar man hade på företaget jag var anställd på (<100 anställda) och hur man förvaltade sin kunskap inom en sådan begränsad sfär.

Tog ett uppdrag på ett värdelöst konsultbolag (visste jag inte då) som mer agerade som bemanningsföretag. Det som lockade mig var dock uppdraget som gjordes klart innan jag började. Ett uppdrag jag ej hade fått om jag sökt det direkt till företaget. Efter ett år erbjöd detta stora företag (Företag A( där jag var "konsult" en anställning vilket gav mig en god språngbräda vidare.

Gick sedan vidare till ett annat stort bolag (Bolag B) men där föll det pladask. Slutade med att jag nu är Konsult igen på bolaget (Bolag B) jag lämnade. Stor trivs. Har ett stort seriöst konsult bolag i ryggen och levererar avancerade IT tjänster. förutom kunden man sitter på är man delaktig i andra kunders leveranser.

Vet man vad man vill är konsult inget fel (något som även arbetsmarknaden brottas med, många anställda vill ha en "flexiblare" vardag idag såg jag på tv i veckan). Man jag vet också om några "seriösa" konsultbolag som rekryterar unga individer och sen utnyttjar dom.

Ett råd jag kan ge, tänk på om bolaget erbjuder en fast lön (när du sitter på bänken) och en mållön när du har uppdrag. Då kan / kommer / iaf har gjort (nån kommer säkert rätta mig nu:) banken om du behöver bolån räkna på den lön som är din fasta lön och inte din mållön.

Så min policy har varit när jag ändå gått till ett konsultbolagfrån fasta anställningar att säkerställa att grundlönen är konkurrenskraftig i sig, men att dom sedan får gärna erbjuda bonus på det.

Sen har jag också en lång erfarenhet från privata sektorn som jag skrev ovan där jag varit med om att slänga ut personal med badvattnet. Lärde mig på det bolaget att det finns ingen anställningstrygghet i detta landet. Vill man blir man av med folk. Bara för att ett bolag anställer dig direkt betyder det inte automatiskt trygghet. Där kan man hävda att bemanningbranschen/konsultbranschen har en fördel. Dom har ett kontaktnät och bidrar du kommer du säljas vidare.

Jag var tvungen att hitta alternativa vägar i min karriär då min utbildning inte är att hänga i julgrannen. Men jag har lyckats vara smart och välja rätt saker så jag idag i denna värld av ML/AI och andra buzzwords finns på rätt plats i rätt tid med rätt ålder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Om man redan har en fast tjänst och sedan funderar på att gå vidare är det bäst att försöka få jobb direkt på företaget?
Eller kvittar det, alltså går det bra att gå via bemanningsföretag(Ibland är man konsult på bemanningsföretaget och ibland så är bemanningsföretaget bara en förmedlare har jag fattat).

Är bemanningsföretaget bara en förmedlare är de ett rekryteringsföretag, det är skillnad. Sedan finns det förstås många företag som är både bemannings- och rekryteringsföretag, så då får man kolla upp vad som gäller för just den tjänsten man är intresserad av.

Som för många andra så var mina första tjänster inom IT via bemanningsföretag, sedan har jag bara varit anställd direkt av företag. Generellt är det bättre att vara anställd på företaget. Oftast bättre lön (ingen mellanhand som ska göra vinst på dig) och bättre villkor. Har du "prestationslön" innebär det i praktiken lägre lön än på papperet, eftersom kundföretaget kanske har lediga dagar, halvdagar, kursdagar o.s.v. där du rapporterar 0 timmar. Räkna inte med att få följa med kollegorna på konferenser och kurser alla gånger.

Vill t.ex. kundföretaget skära ner och säga upp personal omfattas du inte av något anställningsskydd eftersom du är anställd av bemanningsföretaget. Du som låtsasanställd får gå före kollegor som kanske varit där kortare tid.

Det samma gäller om det t.ex. uppstår någon form av konflikt mellan dig och en chef/kollega på kundföretaget - bemanningsföretaget är mer måna om sin relation till kundföretaget än om dig, så de är inte intresserade av att höra din version eller ta ditt parti, utan kommer byta ut dig direkt mot någon annan för att göra kunden nöjd. Sedan kan de säga upp dig p.g.a "arbetsbrist" eftersom du inte har något uppdrag.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker man bör göra en tydlig skillnad mellan konsultfirmor och bemanningsföretag, en del bemanningsföretag har personal som de numera kallar konsulter men en konsult är i min värld en teknisk expert som man anlitar för att man saknar spetskompetens för att lösa nått svårare problem som som inte uppträder så ofta att det är lönsamt att ha egen personal som har kompetensen.

Det är bara trams när de som hyr ut personal som gör vardagliga uppgifter kallar dem för konsulter och det är de jag anser vara bemanningspersonal ("daglönare"), konsulter kan vara bra och att jobba i ett konsultbolag kan vara bra men att jobba via ett bemanningsföretag är aldrig bra, de kunskaper jag har om bemanningsföretag är att de aldrig tillfört något positivt för nån av parterna utan spinner på en del myter/felaktigheter om hur arbetsrätten fungerar. Bemanningsföretag är parasiter som suger pengar ur företagen utan att tillföra nått som inte en bra personalavdelning hade kunnat göra bättre för både företaget och de anställda. De kan möjligen agera "rekryterare" men då går det ju ändå ut på att få ett fast jobb och inte att stadigvarande jobba via bemanningsföretaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Något att tänka på är det troligen blir lågkonjunktur snart, särskilt konsulter inom IT har varit glödhett ett gäng år nu och det brukar följas av betydligt svalare intresse.

Nu är man väl som nyanställd på ett bolag i riskzonen med när det väl svänger men lite säkrare åtminstone.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det känns som om svårigheten med dennas diskussionen i vanlig ordning är att begreppet konsult urvattnats. Är man konsult/expert inom något område är det givetvis vitt skilda förutsättningar mot att vara konsult på ett bemanningsföretag där man troligen är utbytbar på dagen.

Därför skulle jag säga att det finns stora fördelar om du är expert att konsulta då ens kompetens efterfrågas och förmodligen inte är lätt att hitta. Men, enligt min erfarenhet är det inte de traditionella bemanningsföretagen som sitter på dessa personer... Jag kan givetvis ha fel och blir gärna motbevisad!

Permalänk
Medlem

Bemanningsföretag kan vara ett sätt att "komma innanför dörren".
Bemanningsföretag kan också vara en buffert för företag att känna på en medarbetare innan man anställer. (Som en provanställning)
Bemanningsföretag är bra för företag som har stora toppar och dalar. Man slipper anställa och avskeda folk. De som jobbar via bemanningsföretaget vet att det är tillfälligt. (Inte så kul för arbetaren dock!)

Om du redan har fast arbete, så får det vara något i hästväg, för att du skulle acceptera att bli inhyrd via bemanningsföretag. Jag skulle tänka mig för ett antal gånger om det. Men nu vet jag ju inte vad de lockar dig med?

Själv försökte jag komma in på företag-A (Arbetslös vid tillfället.) utan lycka. Men jag kunde jobba där via ett bemanningsföretag, så det gjorde jag, med vaga löften om att man kunde bli anställd den vägen. Efter någon månad på avdelningen, hade jag listat ut att många av mina medarbetare hade gått där via bemanningsföretaget i över sex år, fortfarande utan att bli anställda direkt av företag-A.
(Man kan då få gå med endast två veckors varsel och eftersom man fortfarande är anställd av bemanningsföretaget, kan man hamna var som helst, med vilken lön som helst, då avtalet säger att man skall ha medellönen som gäller för där man hamnar.)

Efter fyra månader hittade jag företag-B, en leverantör till företag-A.
Fast anställd där i snart sex år nu.
Efter en inte så lyckad löneförhandling om min nya tjänst där jag är nu, passade jag på att fråga när jag var ute hos kund (Företag-A) om de behövde folk?
Då jag idag har en väldigt unik kunskap om produkten företag-B säljer och servar, räckte det med en enkel fråga. Två minuter senare satt vi och snacka lön och det var inte längre något snack om att bli inhyrd. Nu går jag och väntar på att min uppsägningstid skall ta slut. Det nya väntar!

Du bör vara väldigt, åtminstone "skeptisk" till att arbeta via bemanningsföretag.
Det kan vara bättre betalt, men gissa vem som får gå så snart det börjar blåsa kallt?
Du får helt enkelt överväga för och nackdelarna. Och att lönen snabbt kan ändras till det sämre. (Så väl som till det bättre!)
Säg att du hamnar på en avdelning där de tjänar mycket bättre än du är van vid. Du kommer få medel lönen på avdelningen, supernajs! Du säger upp dig från din nuvarande fasta anställning mot detta. (Du blir för visso tillsvidare anställd på bemanningsföretaget.)
Tre månader senare är ett projekt klart, de behöver inte längre den extra kraften just nu, så tre inhyrda får gå. Nu har bemanningsföretaget behov för tre man på monteringen hos kylskåps tillverkaren i huset bredvid. Ditt problem i detta scenario är att du hamnar i en annan branch, som du inte tänkt dig och att medellönen på den nya avdelningen du nu hamnat på ligger på 55% av den tidigare lönen. Grattis!

Bäst är alltid ändå att jobba direkt för företaget. Det finns en anledning till att företaget är beredda att betala extra till tredje part, och det är sällan till din fördel som anställd.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClubT:

Det känns som om svårigheten med dennas diskussionen i vanlig ordning är att begreppet konsult urvattnats. Är man konsult/expert inom något område är det givetvis vitt skilda förutsättningar mot att vara konsult på ett bemanningsföretag där man troligen är utbytbar på dagen.

Därför skulle jag säga att det finns stora fördelar om du är expert att konsulta då ens kompetens efterfrågas och förmodligen inte är lätt att hitta. Men, enligt min erfarenhet är det inte de traditionella bemanningsföretagen som sitter på dessa personer... Jag kan givetvis ha fel och blir gärna motbevisad!

Jag tycker problemet är semantik och genom svartvit logik försöka få verkligheten att passa in i en ja och nej fråga. Arbetsmarknaden förändras hela tiden och har kraftigt gjort detta sedan industrialismens början.
För en 30år sedan på tekniska arbetsplatser kunde man prata om personer är anställda eller inhyrda konsulter. Detta kanske man fortfarande kan göra på vissa avdelningar på Ericsson, Atea m.fl.

Men på många företag finns det hur många olika sätt som helt som personal är anställd, inhyrd, avlönad på. Frågan är egentligen om detta egentligen har någon större betydelse?

T.ex i min ungdom jobbade jag i en stor fabrik, de hade anlitat ett väktarbolag som hade folk där. Väktarna var inte anställda av företaget som ägde fabriken, är detta något för väktarna att hänga upp sig på?
Exakt samma sak har idag hänt med ställen och IT folk, man är på ett ställe inhyrd från ett annat bolag för att företaget vill ha det så. Är det så mycket att hänga upp sig på?

Om vi ska ta traditionell konsult så anser jag det mer försvinner, säg att man vill anlita någon för att utföra ett jobb, ja då tar man kontakt med ett företag med denna kompetens och betalar för att få detta utfört. (fastpris som löpande)

"Enkla jobb" som har nämns så ser jag det som en annan arbetsmarknad där det mesta skiljer sig från IT jobb av mer erfarna. Man kan diskutera vad ordet bemanningsföretag betyder och det finns ingen klar definition, min tolkning är generell arbetskraft som kan gå till en ny arbetsplats och utföra jobbet direkt.

Lite överdrivet att kontakta ett sådant bolag för It-jobb är lite som att Nasa ringer till ett av våra svenska bemanningsföretag och säger, tjena en av våra astronauter som ska ut i rymden imorgon drabbades av en förkylning, kan ni fixa en ny astronaut tills oss innan morgon bitti? Bemanningsföretaget sms sedan ut jobbet till deras anställda och först till kvarn får ut och resa till rymden.

Så jag tycker att man gå ifrån konsultfrågan och fokusera på vad man vill jobba med. Är det sharepoint, cloud, databaser, webbutveckling, Ai etc. Kolla sedan upp vilka företag som sysslar med detta och sök jobb. När ni får jobb, så kanske får ni jobba lokalt, kanske på kontoret emot eller en kund eller kanske hela tiden sitta hos en kund. Detta kan man lite själv avgöra om man är duktig. Jag ser då att konsultfrågan blir lite sekundär.

*edit*
Jag anser att det idag går att bli svårare att vara anställa på det företag man jobbar emot inom IT, av anledningar som att IT system blir mer komplexa och de vill ej ha en lösning som många kallar för gjord av en "hustomte". De vill ha lösningar som stora IT-bolag som gör mängder av liknande lösningar ansvarar för. I och med att allt blir mer molnbaserat går de dessutom till att inte ha så mycket datorhårdvara på plats och en trend är att betala för en IT-tjänst av ett företag.
Ta såna dära presentationsmonitorer som finns i varenda butik, större byggnad idag. Där finns det företag som säljer molnbaserade lösningar för detta, de som köper detta har då ingen egen personal för detta. Sedan vid högre säkerhet har man en server för detta lokalt, men fortfarande så anlitar det folk utifrån för tekniska problem.
Dessa presentationsskärmar kan ses som rätt basic, men om man har dynamisk information så blir det genast mer komplicerat. Speciellt om information ska komma utifrån och ändå ha bra säkerhet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GLaDER:

Vad snackar du om? Jag jobbar själv som konsult inom IT och jag ser många fördelar med att sitta på uppdrag gentemot att vara fastanställd. Precis som din uppdragsgivare har färre skyldigheter mot dig än sina fastanställda har du färre skyldigheter gentemot din uppdragsgivare. Konsulter tenderar dessutom att ha högre lön, vara undantagna olika mindre attraktiva, obligatoriska, företagsaktiviteter, osv.

Det är skillnad på att jobba som konsult och att jobba för bemanningsföretag även om många bemanningsföretag nu kallar sig för konsultbolag. Jag är själv konsult och det kan vara trevligt. Det är ett väldigt vanligt sätt att komma in på arbetsmarknaden som ingenjör och det är också smidigt om man vill testa på lite olika typer av jobb innan man bestämmer sig. Som konsult är du fastanställd av konsultbolaget så även om uppdraget tar slut har du fortfarande ett jobb och samma lön.

Bemanningsföretag är ofta mycket sämre. Kass lön, ingen möjlighet att välja uppdrag utan du blir utslängd dit företaget bestämmer. Har du inget uppdrag får du generellt riktigt pissigt betalt. Generellt får du en summa per dag mot att du är kontaktbar från tidigt på morgonen så du kan bli utskickad på korttidsjobb med en halvtimmes varsel. Tackar du nej får du inga pengar för den dagen. Att jobba för bemanningsföretag är en nödlösning om man inte hittar något fast och man bör fortfarande jobba aktivt för att hitta något annat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24