Permalänk
Medlem

27" 144Hz vs 60Hz

Jag är på jakt efter en skärm till min nya dator. Jag är en student och har inte en obegränsad budget, som ni säkert förstår. Jag undrar därför vad som är prisvärt, vad som är ett måste och vad som är mindre prioriterat.

Vad jag förstått:
27" med 1080p kommer inte att se jättebra ut. (Man ser pixlarna?)
24" med 1440p är lite overkill.

Vad mina alternativ är:
24" 1080p 144Hz
24" 1080p 60Hz
27" 1440p 60Hz

Vad skulle ni valt? 27" 1440p 144Hz är helt enkelt för dyr för mig. Om jag väljer att gå ner mig till 27" 1440p 60Hz, förstör det upplevelsen märkbart, eller bara marginellt? Jag kommer förmodligen att köpa ett begagnat Nvida 1070 Ti och vill därför gärna få ut lite av 1440p-upplösningen, det är därför jag är sugen på en 27" 1440p-skärm.

Tacksam för vägledning

Edit: Jag ser nu att en 27" 1440p 144Hz skärm kan gå för 4000 (se länk nedan). Om det VERKLIGEN är ett måste att ha det 144Hz så kan jag tänka mig att lägga pengarna. Hur värt är det, kontra 60Hz?

https://www.komplett.se/product/1090437/gaming/gamingskarmar/...

Permalänk
Avstängd

Jag skulle valt 144Hz över upplösning. Tearing blir också mindre märkbart vid hög frekvens.

Permalänk
Medlem

Hur ofta köper du en skärm? Såvida du inte byter ofta (vilket jag tvivlar på) så spara ihop lite längre och och köp en 144 Hz, du kommer att ångra dig annars.
Jag kör just nu ett 970 på 1440p och får ut 80-100 fps I PUBG (låga inställningar). Baserat på det skulle jag säga att du inte kommer att utnyttja ett 1070Ti om du är låst till 60 Hz på panelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kr1lle: En långsiktig fördel är att spelskärmarna med 2560x1440/144 Hz-paneler eller 1920x1080/240 Hz-paneler är modernare och överlag bättre än den genomsnittliga 144 Hz-basgamingskärmen som utgörs av gammal panelteknik.

Finns budgeten, sikta på antingen 2560x1440 eller 240 Hz för bättre kvalitet överlag.

Om det nu är responskrävande spel i hög frekvens du prioriterar vill säga? Det kan finnas många goda anledningar att välja en 2560x1440/60 Hz IPS-allroundskärm helt och hållet beroende på vad du pysslar med och vad du nu spelar för något.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är en stretch, men det hade verkligen varit värt det att lägga extra och köpa den här för 4900kr, 27", 1440, 165hz, G-Sync. G-Syncen är lätt värt det! Fast hade jag haft tightare budget hade jag hellre kört på 24" 1080p, 144hz+, G-Sync för att få ner kostanden. (Kör själv den varianten, men tittar efter att gå upp till 1440p och 27")

https://www.komplett.se/product/954922/gaming/gamingskarmar/h...

Glömde länken
Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Vill du spara pengar men få den bösta upplevelsen som möjligt ändå så är 27 1440p 144hz men utan g-sync att föredra jag rankar 27 tum, 1440p och 144hz före g-sync

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag är lite i valet och kvalet just nu. Jag hade inte tänkt lägga någon jättebudget på datorn egentligen, men när man sätter sig in i saker blir det helt plötsligt mer relevant att köpa high end-prylar. Alla kan nog relatera

Antingen köper jag 1070Ti och precis som ni säger så borde jag också investera i en 1440p monitor för att få ut effekten av kortet. Ett annat alternativ är att jag köper 580RX och nöjer mig med 1080p.

Just nu spelar jag inga krävande spel alls och har väl egentligen inget behov av vare sig 1440p eller 144Hz, men man vet ju aldrig vad framtiden utvisar. Jag är ganska sugen på 27" och då är ju 1440p given. Kanske ska nöja mig med 60Hz eftersom jag är mer all-around-datoranvändare?

Felet jag gjort tidigare är att jag köpt high end-prylar och sedan inte utnyttjat dom till max (bara spelat gamla spel t.ex.) och om några år är allt jag köper idag gammalt, och då har man investerat ganska mycket pengar i något som man inte utnyttjade. Menar ni att en 1440p 144Hz G-sync monitor är framtidssäker? Inte bara 1-2 år utan 5 år?

@Deriveh Även om tanken slagit mig så är det en otrolig stretch. För att ge lite perspektiv: I förrgår slog mig tanken att jag borde bygga en dator. Har använt en lökig laptop i 4 år där jag har 50FPS på CS:GO på lägsta inställningarna. Min budget för datorbygget har jag satt till 12k. Jag kollade på begagnade skärmar för 500kr och nu sitter jag här och smygkollar på värsting-monitors för 5000kr. Vad hände... hmm
Men jag förstår ert resonemang. Ingen mening att bygga en bra high end-dator och sen begränsa den med en dålig monitor. Men allt har ju sina begränsningar, och jag vet inte om begränsningen är 2000kr för en skärm eller 4000kr.

Permalänk
Medlem

@Deriveh Den skärmen du länkade nu verkar ju galet bra. 30% sale. Den är rätt framtiddssäker va? 165Hz på 1440p kommer ju räcka ett rätt bra tag. Kanske ska slå till. *suck*

Permalänk
Medlem

@Kr1lle: Hahaha! Jag gjorde exakt samma sak för 1,5 år sedan. Spenderat 8 år med icke gaminglaptops till att lira de spel som gick att installera med 15-30fps... (Spelade till och med PUBG en vända på den sista när det släpptes, hade som exempel 3 FPS i Yasnaia och 9-10 fps utanför...) Började titta på gamla AMD 280 kort, sitter nu med de två datorerna i min signatur. (Hunnit med en värsting skärm med, men sambon tvingade mig att sälja den för "den var för ful"...)

Blir lätt så. Men mycket handlar om vilka spel du spelar.

PUBG, Fortnite, CS, BF, CoD BO4 etc, då gäller hög stabil FPS. Då vill du ha en 1080p skärm helt med ett 1070ti för att maxa FPS. 1440p så kommer du inte upp i 144+ fps.

Andra spel som Fallout 4/76, Arc eller annat ögongodis som inte är så tävlingsinriktad, där blir konstanta 60+ fps och högre upplösning än viktigare. Då funkar 1070ti tillsammans med G-sync fint för att driva 1440p i 60+ fps.

Lite så jag tänkte och tänker. Med min 24" 1080p 144hz G-sync TN-skärm och rätt inställningar i PUBG och BO4 så pushar jag på 120+ FPS konstant utan tearing tack vare G-sync.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

@Kr1lle: Ja, den skärmen är jag SJUKT sugen på. Jäkligt trevlig allaroundskärm, enda som "saknas" för än mer allaround är IPS men då jag aldrig pysslar med bildredigering eller liknande där färger är så viktiga så vetesören. TN är lite snabbare trots allt.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

@Deriveh Exakt! Skärmen verkar onekligen sjukt grym. Jag håller inte på med bildredigering överhuvudtaget så jag tror inte det spelar någon roll för mig. Mitt resonemang just nu är:

Jag vill gärna ha 27". Hade det för 6 år sedan och gillade det då, tror 24" kommer kännas för litet för mig. Köper jag 27/1440/60Hz så kommer det funka bra med datorn jag bygger nu, men jag kommer att vilja byta upp skärmen om jag uppgraderar datorn om 3 år. Om jag istället går all in och investerar i 27/1440/165Hz/Gsync så kommer det ta LÅNG tid innan min dator är för bra för skärmen. Vi pratar om 6 år? Det kanske trots allt är en bättre investering long-term. Eller är det bara något jag försöker intala mig själv för att jag är sugen?

Permalänk
Medlem

@Kr1lle: Tja just nu är det nog så bra som det kan bli. Nästa steg till skärm är 144hz+ 4k G-Sync. 2080ti kan driva en sån skärm nu först. MEN det finns inga kabelanslutningar som fungerar med detta i skrivandets stund. Som max kommer du upp i ~100hz 4k om jag inte har fel för mig. Så just nu känns hög frekvens och 1440p ganska så framtidssäkert, tillsammans med G-Sync för nvidia kort så är det guld i några år framåt. (6 år är dock en lång tid, mycket som kan hända men tveksamt att skärmen skulle vara kass om 6 år.)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

@Deriveh: Okej, stort tack för tips och hjälp! Får tänka igenom detta, men det verkar ju onekligen ganska bra. Känns dumt att lägga ut, säg 3000kr, för en skärm som jag vid nästa datoruppgradering vill byta. Då har jag lagt ut mer pengar än att köpa en bra framtidssäker skärm direkt. Jag kommer aldrig ha råd med det absolut senaste (4K 2080Ti) ändå, så för mig duger det gott och väl med det nästbästa.

Permalänk
Medlem

Skulle idag inte välja en skärm utan Freesynk eller G-synk
Med ett 1070 TI kommer man ändå få sänka grafikinställningar rätt ordentligt för att pusha ut 120fps eller mer i moderna speltitlar, framförallt i 1440p.

För mig är det i alla fall under 100fps som Free/G-synk för som mest nytta

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Kolla på xf270hua om du vill skaffa amd. Lär åka på rabatt på black friday. Har en sådan själv och är riktigt nöjd. Det enda minus med den länkade är att det är tn

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Black Friday? Den skärmen som länkades här är på 30% rea. Jag kommer inte få ett bättre erbjudande på Black Friday, eller? Kanske bäst att slå till redan nu då?

https://www.komplett.se/product/954922/gaming/gamingskarmar/h...

@Kossamu Kommer nog köpa Nvidia men tack för tipset

Permalänk
Avstängd

Om du nu verkligen vill ha den skulle jag slått till. 30% är rätt så bra.
Du bör dock ta hänsyn till att den var mycket dyrare på komplett än på andra ställen, vilket gör att 30% är saftigare än vad det egentligen är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr1lle:

Någon som har erfarenhet av Black Friday? Den skärmen som länkades här är på 30% rea. Jag kommer inte få ett bättre erbjudande på Black Friday, eller? Kanske bäst att slå till redan nu då?

https://www.komplett.se/product/954922/gaming/gamingskarmar/h...

@Kossamu Kommer nog köpa Nvidia men tack för tipset

Det är den billigaste och imgo snyggaste (vilket kanske spelar mindre roll) 27" 1440P Gsync TV-panelen på prisjakt, så det är ett vettigt pris. Du kanske kan få en IPS panel med samma specs för ~1k mer under singles day eller BF, vilket kan vara värt det, men det är svårt att faktiskt se skillnad på bra TN och IPS om man inte har de bredvid varandra / är van vid IPS sedan innan. Gsync är imho verkligen värt pengarna.
Du kanske kan lösa beg 1070 för att spara in lite?

Permalänk
Medlem

@Kossamu Tror jag kör på den. Känns meningslöst att köpa en 1440p 60Hz som jag sen vill byta upp mig ifrån om bara något år. Lika bra att få en fullfjädrad skärm nu om det är så bra pris också.

@Kimball Visst är den snygg Japp, får se vad det slutar med. Har hittat flera 1070/1070Ti/1080 på Blocket för överkomliga priser, så det löser sig. Ska se vilka erbjudande som finns efter Black Friday så får jag avgöra efter det om jag köper ett grafikkort på rean eller ett begagnat.

Permalänk

https://www.webhallen.com/p/289935?ref=Prisjakt köp den, jag har den också och den är extremt prisvärd, fått väldigt bra betyg också

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Om du främst ska spela CS så ta billigaste 24" 144hz 1080p TN-skärm du hittar som är höj/sänkbar. Jag sitter nästan bara vid min stationära burk när jag spelar Quake och en bättre skärm hade varit waste i mitt fall. Slösurfar och kollar youtube mm gör jag främst på TVn från soffan. Jag kanske hade suttit mer vid skrivbordet om jag hade en roligare skärm förvisso men faktum är att alla casualtitlar som inte kräver extrem uppmärksamhet, dom spelar jag hellre på TVn från soffan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Vilken skärm du ska köpa beror ju helt på dina behov, inte vad andra gillar för skärmar. Spelar spel som CS och fortnite kanske man ska prioritera 144 eller 240hz över upplösning och större skärm. Tittar du mycket film/youtube eller allmänt bara surfar runt kanske du ska prioritera IPS panel och en högre upplösning över uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa den jag länkade. Jag kalkylerade lite på det och insåg att skillnaden i pris över exempelvis en 6 års period inte skulle vara speciellt stor om jag köper en 1080p 24" nu, och byter upp mig om 3-4 år, eller köper en 27/1440p/165Hz/Gsync direkt. Tack för alla tips och inputs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr1lle:

Jag kommer köpa den jag länkade. Jag kalkylerade lite på det och insåg att skillnaden i pris över exempelvis en 6 års period inte skulle vara speciellt stor om jag köper en 1080p 24" nu, och byter upp mig om 3-4 år, eller köper en 27/1440p/165Hz/Gsync direkt. Tack för alla tips och inputs

Går i exakt samma funderingar och har följt tråden så är intresserad av om du blev nöjd med uppgraderingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackeswe:

Går i exakt samma funderingar och har följt tråden så är intresserad av om du blev nöjd med uppgraderingen?

Jag har inte köpt den ännu. Erbjudandet finns till 30 nov så kommer se efter Black Friday om det finns bättre erbjudande. Kommer köpa delar för datorn jag ska bygga ihop efter Black Friday så kan inte använda skärmen nu oavsett (sitter på en skräpig laptop).

Men jag har ju funderat på detta ganska mycket senaste veckan och jag har svårt att se hur det inte är ett bra köp. Du kommer aldrig behöva mer än 165Hz, det är bara overkill. Du kommer aldrig behöva mer än 1440p på 27", det är overkill. Det enda som kan vara negativt är att det är en TN-skärm och inte IPS, men skillnaden var inte så stor tyckte jag när jag kollade på båda. Med andra ord ser jag det fortfarande som en väldigt framtidssäker skärm.

Permalänk
Medlem

dag vs natt

144 alla dagar i veckan