Köp av ny android smartphone , men finns det mindre storlekar?

Permalänk
Medlem

Köp av ny android smartphone , men finns det mindre storlekar?

Jag är på jakt efter en ny android smartphone efter att min Samsung Galaxy S2 (med mått 66,1 × 125,3 × 8,49 mm) börjat leva på sina sista andetag...eller klockcykler eller hur man vill se det. En av anledningarna till att den överlevt så länge är att jag aldrig någonsin tappat telefonen. Och nu kanske ni tänker:
"Men det är klart att du aldrig tappat den eftersom du är bäst, smartast och snyggast av alla"
Tänkte ingen, någonsin. Men jag vill gärna tro att det har att göra med att mobilen passar som en hand i en handske... fast i det här fallet är det som en handske i en hand...ni vet vad jag menar.

Så vilka bra android smartphones finns det som har mått <70 x <140 x <12 mm ?
Allt som jag gör på mobilen är:
* Surfar
* Tar bilder, någon gång (men är inte direkt viktigt)
* Ringer (chockerande!) , någon gång

Billigt är bra också (t.ex allt över 2500kr går bort. Helst vill jag inte ens vara i närheten av det), men inte begagnat. Den bör också vara "bättre" än min nuvarande telefon. Det närmaste jag kunde komma måtten var denna , men den känns fortfarande på den dyra sidan.

EDIT: "Ny" behöver alltså inte betyda "släpptes för x antal år/månader sedan". Utan betyder att jag gör mig av med min tidigare telefon helt enkelt.

Permalänk
Medlem

@Radolov: Sämre telefon än den länka till men billigare.
https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/samsung-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är helt ok! Jag gör ändå inte så tunga saker på min mobil.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Samsung J6 finns också på Elgiganten Single Day Rea så blir förmodligen några hundralappar billigare.

https://www.elgiganten.se/cms/singles-day-telecom-gps/erbjuda...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Problemet med båda versionerna är att de är lite väl höga. 15cm

Skrivet av Anders9110:

Samsung J6 finns också på Elgiganten Single Day Rea så blir förmodligen några hundralappar billigare.

https://www.elgiganten.se/cms/singles-day-telecom-gps/erbjuda...

14,93 cm den med. Men tack för tipset! Ingen av de mobiler som fanns där uppfyllde dimensionskraven heller.

Alla förslag som jag har fått har brutit mot dimensionskraven. Är det så att det är extremt sällsynt med höjd under 14cm nuförtiden?

Permalänk
Medlem

Sony har prisvärda compact med uppdateringar under en längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Problemet med båda versionerna är att de är lite väl höga. 15cm

14,93 cm den med. Men tack för tipset! Ingen av de mobiler som fanns där uppfyllde dimensionskraven heller.

Alla förslag som jag har fått har brutit mot dimensionskraven. Är det så att det är extremt sällsynt med höjd under 14cm nuförtiden?

Ja de flesta Android mobiler har hyfsat stor skärm tror 5,2 tum är minimum storleken för de flesta modeller närmaste moderna smartphone så uppfyller dina dimensionskrav är Sony XZ1 Compact för 3000 kr.

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/sony-xpe...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Problemet med båda versionerna är att de är lite väl höga. 15cm

14,93 cm den med. Men tack för tipset! Ingen av de mobiler som fanns där uppfyllde dimensionskraven heller.

Alla förslag som jag har fått har brutit mot dimensionskraven. Är det så att det är extremt sällsynt med höjd under 14cm nuförtiden?

Om du inte behöver stöd för bank id utan bara använder för sms ringa och surf så är samsung Galaxy Ace 4 en billig och liten smartphone.

Lite dyrare finns Samsung S5 mini. Bl.a på Dustin.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Problemet med båda versionerna är att de är lite väl höga. 15cm

14,93 cm den med. Men tack för tipset! Ingen av de mobiler som fanns där uppfyllde dimensionskraven heller.

Alla förslag som jag har fått har brutit mot dimensionskraven. Är det så att det är extremt sällsynt med höjd under 14cm nuförtiden?

Men allvarligt talat, det finns inga små telefoner kvar.. Kan inte folk börja inse det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Alla förslag som jag har fått har brutit mot dimensionskraven. Är det så att det är extremt sällsynt med höjd under 14cm nuförtiden?

Ja, det är sällsynt, men iPhone SE är bara 12.23cm, om det är ett val

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Var ute efter samma sak. Fastnade för en av Sonys compact telefoner. Kolla upp dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R9 Fury X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ja de flesta Android mobiler har hyfsat stor skärm tror 5,2 tum är minimum storleken för de flesta modeller närmaste moderna smartphone så uppfyller dina dimensionskrav är Sony XZ1 Compact för 3000 kr.

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/sony-xpe...

Wow, det var tråkigt. Jag hade dock lyckats hitta en telefon som uppfyller alla krav för 2500.

Skrivet av M806:

Om du inte behöver stöd för bank id utan bara använder för sms ringa och surf så är samsung Galaxy Ace 4 en billig och liten smartphone.

Lite dyrare finns Samsung S5 mini. Bl.a på Dustin.

De uppfyller alla krav, vilket är toppen, men jag lyckas inte hitta dem någonstans? Sökte efter S5 på dustin, men det enda som kom upp var ett batteri till den .

Skrivet av Kajlius:

Var ute efter samma sak. Fastnade för en av Sonys compact telefoner. Kolla upp dem.

Jag ska ta en titt på de modellerna. Men som Anders var inne på så är det först modellen för 3000 som uppfyller kraven.

Permalänk
Medlem

@Radolov:

Samsung S5 mini "announced in May 2014" så "ny" mobil kan ju disskuteras, kanske inte allt som funkar klockrent på android 5.1 går knappast att uppdatera till senaste OS.

Xiaomi Redmi 4X
finns om du kan med 5" skärm.
Har en äldre redmi model som fortfarande fungerar efter ett par år kan inte direkt klaga 1500 ny.
Hade även en Mi 3 tidigare som är bättre än den nuvarande men lyckades ta kål på den efter ett par års omild hantering.

Permalänk

Slår ett slag för Sony Xperia XZ1 Compact som kostar 2990 hos NoN, MM och Dustin just nu. Har en sån och är mkt. nöjd. Kanske prestandamässigt "overkill" för det du använder den till, men eftersom du vårdar din lur och har den rätt länge så kan det ju löna sig att satsa på en lur som "hänger med" lite längre än budgetlurarna?

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/sony-xpe...

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du inte kan sträcka dig 5mm eller kanske t.o.m. 9,3mm på höjden? Det hade underlättat väldigt mycket i val av mobil

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

@Radolov:

Samsung S5 mini "announced in May 2014" så "ny" mobil kan ju disskuteras, kanske inte allt som funkar klockrent på android 5.1 går knappast att uppdatera till senaste OS.

Xiaomi Redmi 4X
finns om du kan med 5" skärm.
Har en äldre redmi model som fortfarande fungerar efter ett par år kan inte direkt klaga 1500 ny.
Hade även en Mi 3 tidigare som är bättre än den nuvarande men lyckades ta kål på den efter ett par års omild hantering.

Ah, det är i såna fall är det ett missförstånd. "Ny" är i kontexten "för mig" och "ej begagnad". Jag kan förtydliga det i ursprungsbeskrivningen.

Men den som du länkat uppfyller alla specifikationer som jag hade, och till ett mycket lägre pris. Det är det bästa alternativet just nu, verkar det som. Jag vet inte vilka återförsäljarna är, vilka är tabletkungen? Kan man lita på dem?

Skrivet av FZL:

Får man fråga varför du inte kan sträcka dig 5mm eller kanske t.o.m. 9,3mm på höjden? Det hade underlättat väldigt mycket i val av mobil

Jag har visserligen hyfsat små händer, men jag skulle behöva en tandpetare för att trycka på knapparna där.

Permalänk
Medlem

Gillar också mindre telefoner och har även jag problem att hitta ny som inte är allt för dyr. Hade A3 2016 tills jag bytte till Moto G5. Blev senare sugen på att uppgradera till G6 när den skulle släppas, men den var närmare 6" och eftersom jag även har en Honor 5X på 5.5" som jag tycker är för stor så är jag fortfarande kvar på G5an. Har även en A3 2017 genom jobbet som ändå är helt ok, fast jag gillar 2016 modellen mer. Känns mer premium.
Sen kan jag också tillägga att jag alltid rootar mina lurar och stannar inte många dagar på "stock firmware", så det begränsar valet ännu mer, om man vill ha en telefon med lite dev-support på XDA.
Nu var det ett tag sen jag letade, men urvalet på "mindre-normala" skärmstorlekar är inte många.
Av någon anledning ska allt vara STORT igen :/
Back to the 90's.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Låter som det är XZ1 Compact som gäller då Det är vad jag hade valt i din sits iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kikar också på ny smartphone och det skulle vara intressant att testa en Android, men jag delar TS uppfattning om att många Android telefoner är för stora och första intrycket är att de kommer att bli jobbigt att navigera helt enkelt om man inte vill använda två händer.

Det jag funderar på är om det finns några telefoner med bra one-hand funktionalitet? Typ som i iOS där hela skärmen "scrollas ner" om man dubbel tappar på home knappen. Verkar inte finnas i Vanilla Android dock(?) så det kanske är svårt att hitta någonting som fungerar bra?

Jag skulle också kunna sträcka mig till 5-6000:- , så hamnar väl någon prisklass över TS.

Permalänk
Medlem

Samsung S5 mini har utgått ur sortimentet hos dom flesta webshoppar som Dustin och Komplett m.fl tyvärr.
Dom går dock att finna på Ebay.com men då får man buda på aktioner om man vill köpa en.
Samsung S5 är ju rätt gammal och bara 4 kärnig så Samsung J3 är nog ett bättre val.Om man vill köpa på Ebay.com så finns Buy it now men man ska beakta att det tillkommer frakt.tull samt eventuellt Post Nords avgifter om man köper ifrån Kina t.ex.Det enklaste vid affär är att skaffa ett Paypal konto och göra en överföring till det kontot.

Skrivet av Radolov:

Wow, det var tråkigt. Jag hade dock lyckats hitta en telefon som uppfyller alla krav för 2500.

De uppfyller alla krav, vilket är toppen, men jag lyckas inte hitta dem någonstans? Sökte efter S5 på dustin, men det enda som kom upp var ett batteri till den .

Jag ska ta en titt på de modellerna. Men som Anders var inne på så är det först modellen för 3000 som uppfyller kraven.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Medlem

Varför inte en Samsung A3 (2017)? 13.5 cm hög/lång. Rätt så bra SoC och bra batteritid. Gillar inte Slamsug själv, men andra gör det.

https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_a3_(2017)-8336.php

Permalänk
Medlem

Det fick bli en Sony Xperia XZ1 compact för 1990kr på netonnet. Jämför man måtten med min gamla mobil så är de nästintill identiska mått, men är aningen längre.

Permalänk
Medlem

Annars har Telia eller Halebop... minns ej vilken... en mobil på köpet vid tecknande av abonnemang. Det var någon billigare variant av Samsung som jag såg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Det fick bli en Sony Xperia XZ1 compact för 1990kr på netonnet. Jämför man måtten med min gamla mobil så är de nästintill identiska mått, men är aningen längre.

fungerar den hyfsat? är själv sugen på en ny liten telefon. brukar dock köpa en flaggskepps telefon som jag har i några år men dom har börjat blivit så stora.
min nuvarande s7a är gränsfall för mig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Eh har inte hunnit starta den än så kan tyvärr inte kommentera. Men jag kan säga att redan från början så är SIM hållaren paj och har fastnat i mobilen .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

@Aka_The_Barf: Eh har inte hunnit starta den än så kan tyvärr inte kommentera. Men jag kan säga att redan från början så är SIM hållaren paj och har fastnat i mobilen .

Tyckte den såg lite plastig ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.