Nvidia Geforce GTX 580 fyller år – SweClockers prestandatestar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Fick kritik för att jag köpte 480 beg. istället för 580, att föregående var en "värre miljöbov". Båda är ju förbannade kraftverk!

Fast om du fick välja mellan ett Beg 480 och nytt 580 om jag tolkar dig rätt har det begagnade kortet 0 i tillverknings miljöbelastning. Så då måste 480 dra MÅNGA gånger mer innan det bli mer miljövänligt.

Permalänk
Medlem

Kör BF1 med en GTX 570. Det "fungerar" men min AMD phenom ii 965 flaskhalsar rejält och leder till ospelbar fps med 64 spelare och allt från 20-60 fps med 32 spelare. Med 32 spelare är det dock faktiskt spelbart då den ligger för det mesta rund 40-55 men det är lite ostabilt från tid till tid. Kör med vissa inställningar som inte påverkar CPU:n på medium för annars jobbar inte grafikkortet så värst mycket (pga flaskhalsningen). Funderar lite på att uppgradera nån gång snart dock.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skulle tro att skillnaden är större än så:
1. Ett år nyare.
2. Mer VRAM
2. 2 st GPU'er.

Fast AMD har slutat uppdatera drivrutiner för kort som inte är GCN sedan ett bra tag, så frågan är om 6000 serien är så bra i nya spel speciellt kort där crossfire behöver fungera bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Så vi prestandanördar (inte alla) går och köper nytt hela tiden. Fan mina gamla 2st gtx 680 skulle säkert fungera fint fortfarande, om jag dragit ner på inställningarna till low. Btw, har ett EVGA 1070 till övers.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Kan säga att Shadow of the tomb raider testet som finns inbyggt i spelet inte representerar verkligheten när man spelar spelet. Körde med GTX670 som dippar ner mot 20fps ibland på low. Käkar upp all vram även i 1080p. Med mitt 970 har jag svårt att hålla mig över 60fps på medium-high inställningar 1080p med en overclock på 1500mhz under belastning på kärnan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Doskii:

Kör BF1 med en GTX 570. Det "fungerar" men min AMD phenom ii 965 flaskhalsar rejält och leder till ospelbar fps med 64 spelare och allt från 20-60 fps med 32 spelare. Med 32 spelare är det dock faktiskt spelbart då den ligger för det mesta rund 40-55 men det är lite ostabilt från tid till tid. Kör med vissa inställningar som inte påverkar CPU:n på medium för annars jobbar inte grafikkortet så värst mycket (pga flaskhalsningen). Funderar lite på att uppgradera nån gång snart dock.

Kul att en så gammal rigg, trots allt, fortfarande hänger med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Om inte annat skulle man kunna använda GTX 580 som dedikerat phys-x kort, det är väl fortfarande bra på att räkna..

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Riktigt kul test!

Tycker kortet håller bra med tanke på åldern

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frankof:

Om inte annat skulle man kunna använda GTX 580 som dedikerat phys-x kort, det är väl fortfarande bra på att räkna..

Nämn ett enda spel som släppts de senaste fem åren som stödjer GPU-accelererad PhysX är du snäll. Jag kommer iallafall inte på några. Visst används PhysX i en del spel fortfarande men det finns ingen anledning att köra det på en gammal GPU när de flesta har moderna flerkärniga CPU'er där man enkelt kan köra PhysX i en egen tråd och det är förmodligen effektivare än att göra det på en tio år gammal GPU.

Permalänk
Medlem

480 då. Fast cuda test.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@frankof:
480 var bättre så vitt jag vet. Men master off overkill vet nog, han hade ju mer en ett fermi.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Fick kritik för att jag köpte 480 beg. istället för 580, att föregående var en "värre miljöbov". Båda är ju förbannade kraftverk!

Kraftverk genererar elektricitet.

Permalänk
Medlem

Hade två 590 dvs. 4st nedklockade 580, systemet pikade över 1000W men visst i normaldrift funkade allt bra och tyst (normalklockade så ingen överhettning).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Oh! Jag körde dubbla 580 Det var tider det. Sen bytte jag till ett passivkylt 750Ti, när jag insåg att det var obefogat att värma upp lägenheten med datorn för att kunna spela DotA

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Meantek:

Bästa kortet någonsin. Har aldrig funnits något roligare på flytande kväve.

http://hwbot.org/image/739464.jpg

Daaaaamn, that OC !!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av jOnÄTÄn:

Var det minnet som ställde till det kanske? 580 fanns ju även med 3GB hade själv ett Evga Geforce Gtx 580 Classified 3gb. Dumt att snåla när man köper GPU om det finns en version med dubbla mängden minne för 500kr mer så tar jag alltid det kortet.
Tror ex GTX 1060 3GB kommer leva betydligt kortare än 6GB versionen på andrahandsmarknaden.

Kan så vara! Vi har inget GTX 580 3 GB på kontoret, så kan tyvärr inte testa.

Skrivet av Elektron:

RIP gtx 580.
Intressant test dock.
Tråkigt och se att de inte lyckas prestera bättre men det är ju inte direkt förvånande. 1080p medium i 60fps vore helt okey men måste man gå ner till low så blir det tyvärr lite för mycket avkall på grafiken.

Det vore lite roligt och lägga till amds apu 2200/2400g i testet. Så man kan se hur de förhåller sig. De flesta tester med denna apu är ställt mot 1030, vilket inte är så intressant kort i sig. Där ser jag begagnade kort som en kraftig utmanare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MonkeN:

Saknar faktist lite gtx 680/770 i testet ochså.. annars bra

Skrivet av Lorault:

Äldre kort är mer intressanta från exempelvis AMD HD5000/6000 serierna samt GTX 400/500.
Vad är anledning att man testar modernare kort? Finns hundratals tester på dessa.

Tack för feedback! Jag slängde in några snabba benchar bosktavligt före frukost igår, bara för att få rolig data till "födelsedagsnyheten". Alla siffror förutom GTX 580 kommer rakt av från de vanliga testera, därför blir urvalet lite skevt – men alternativet är helt ärligt inga referenser alls. Just 8 år är ju ingen direkt speciell ålder heller, vi får slipa på något fantastiskt tills det är dags för tvåsiffrigt!

Generellt tycker jag det är kul att komplettera med siffror där vi kan, även om det bara är ett fåtal. Varje grej kan inte bli något enormt, men.. bättre än inget, ger lite extra krydda och diskussionsunderlag!

Skrivet av Meantek:

Bästa kortet någonsin. Har aldrig funnits något roligare på flytande kväve.

http://hwbot.org/image/739464.jpg

Vissa saker var helt klart roligare förr. @DavidTheDoom leker med en Core i7-920 nu också vet jag, lite samma sak där.

Skrivet av Starric:

Undrar för övrigt om det finns några 590 kvar idag, eller om alla brunnit upp efter så här många år

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har ett kvar på kontoret! Eller ja.. två. Men ena är en smula.. nej. I alla fall, jag vill göra något kul på det nästa årsdag!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ett test där jag verkligen anser att 720 upplösning vore på sin plats så är den upplösningen inte med i testet.
Kortet går på knäna och orkar inte med i 1080 men det kortet har aldrig varit avsett för spel i 1080 och framför allt inte i betydligt modernare titlar än kortet själv,

Permalänk
Medlem

Vem mer minns grillningen av GTX 590?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av emilakered:

Vissa saker var helt klart roligare förr. @DavidTheDoom leker med en Core i7-920 nu också vet jag, lite samma sak där.

Det var helt klart bättre förr! I alla fall för överklockaren. Prestanda ur låda är mycket bättre med mycket mindre krångel.
Sedan kan man ju ha olika åsikter om vad som är roligast, själv har jag inte uppgraderat plattform sedan intåget bland PC-användarna 2012.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se hur äldre värstingkort står sig mot inbyggd grafik eller billigare kort som GTX1030. Intel har ju inte uppdaterat sin inbyggda grafik på flera år nu och väldigt lite händer i lågprissegmentet. 1030 är enda som hänt sedan 700 serien och inte hört nått om AMD kort i lågprissegmentet på flera år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@dagas GT1030 finns i två versioner där ena är väldigt mycket bättre så var noga med att kolla vilken minnestyp som används på kortet. Det som gör det lite extra lurigt är att de många gånger kostar samma så prislappen avslöjar inte om kortet är skit eller ej. ett "bra" ett dåligt
https://www.youtube.com/watch?v=ZOfYSaxKtUU

Skrivet av Snubb1:

Ett test där jag verkligen anser att 720 upplösning vore på sin plats så är den upplösningen inte med i testet.
Kortet går på knäna och orkar inte med i 1080 men det kortet har aldrig varit avsett för spel i 1080 och framför allt inte i betydligt modernare titlar än kortet själv,

1920x1080 och liknande var ganska standard 2010/11 när GTX 580 var aktuella speciellt bland folk som köpte GTX 570/80/90 korten. Köpte själv en IPS skärm för 1400kr med full HD så det var inte direkt något högt pris för sådana skärmar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam

Det klarar i alla fall de senaste spelen på Low, vilket jag tycker är väl godkänt, för ett 8 år gammalt kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av _Merc_:

Skulle kunna satsa en 5a på att ett 6990 har runt 10-15 FPS mer än ett GTX 580.

Skrivet av Svensktiger:

Skulle tro att skillnaden är större än så:
1. Ett år nyare.
2. Mer VRAM
2. 2 st GPU'er.

Vad menar ni att dessa uttalanden faktiskt säger, när ni anger prestandaskillnad i ”FPS” på det sättet?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@NodCommander:
Hade 2st gtx590, bägge brann upp.

Permalänk
Medlem

Köpte min tillsammans med ett LG 120 Hz skärm några dagar efter release så det där sistnämnda i slutsatsen är lite...off.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Älskar denna typ av jubilée tester

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Hade ett GTX 590, samma som brann upp i Swecs testlabb.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

har ett 570 i min gamla häck och en intel i7 870 går hyffsat att sela med.. men står mest å skräpar

Har själv ett gammalt 470 och en i7 920 som står och skräpar under skrivbordet haha
Har samt två gamla 560Ti 448 som ligger i kartongerna.

Permalänk
Medlem

Då lär man få en skaplig ökning av att gå från ett 6950@6970 till 2080ti inom kort 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har fortfarande kvar det i datorn (dock har datorn varit magasinerad sen Aug 2017 så inte så värst relevant möjligen) o det kommer bytas riktigt fort när jag väl återvänder till PC världen

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]