Permalänk

Nätverk till 1a på 42 kvm.

Hej!

Ska snart flytta till första lägenheten och ska då ha nätverk via fiber.

Vill inte köra via BBBs egna router så vill köpa eget.
Vill ej ha Asus eller liknande då jag vill "lära" mig då jag börjar bli ringrostig på nätverk då jag inte gjort det sen gymnasiet (2013-2016) och vill då komma igång med det igen för att senare ta CCNA osv.

Mina krav/klienter är:
Klara WAN på 500/500
Synology 918+ som används som PMS (Plex Server)
Xbox One S, mest för spel. Dock inget online.
Smart-TV
NVIDIA Shield som ska köras som Plex Client till TVn.
(Eventuellt en Apple-TV då flickvännen insisterar på detta..)
TV-box
---------------------------
Hårdvaran jag kikat på är Ubiquitis Edge-serie och deras Unifi AP.

- Har kollat på Egderouter X och LITE men vad jag läst på diverse forum är att dessa börjar få problem med WAN på 500mbit/s+
så vill gärna ha lite utrymme för att undvika någon form av flaskhals. Så börjat snegla lite på Edgerouter POE/ER-4.

- Vill även att routern och/eller switch ska ha POE för att kunna driva APn.

Så min tanke är Router <-> Switch <-> klienter som är nämnda ovan.
Det ska även vara gästnätverk som ska köras på VLAN för att isolera dessa från mitt egna LAN.
------------------------
Frågan lyder då. Vilken router, switch och Unifi AP rekommenderas av er?
Pengarna är inget "problem" i sig. Så bara mata på med förslag på vad ni kör hemma/vad ni rekommenderar!

Visa signatur

Dator1: AMD 8320 8-core @ 4.2GHZ, 8Gb RAM, ASUS GTX 660, ssd 120gb, ANTEC kühler 620

Dator2: AMD 965 4-core @3.4GHZ, 4GB RAM, Gigabyte gtx 460.

Dator3: MacBook Air 13" 120gb (Från Skolan) :P

Permalänk
Medlem

https://www.pfsense.org/
Hårdvaran kan du köpa begagnad på eBay

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Edgerouter x klarar 1Gbps dvs 500/500 är typ dess tak så du kan maxa ut din lina åt båda hållen samtidigt
Edgerouter Lite klarar typ 1000/1000

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Edgerouter x klarar 1Gbps dvs 500/500 är typ dess tak så du kan maxa ut din lina åt båda hållen samtidigt
Edgerouter Lite klarar typ 1000/1000

Men slår man på QoS och DPI etc så tappar de drastiskt i fart (för att inte tala om VPN). Så jag skulle inte rekommendera dom till 500Mbit, framförallt inte om man vill experimentera och lära sig mer avancerade inställningar.
Pfsense på lämplig liten PC skulle jag valt eller köra på den nya Edgerouter 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferraridd:

Hej!

Ska snart flytta till första lägenheten och ska då ha nätverk via fiber.

Vill inte köra via BBBs egna router så vill köpa eget.
Vill ej ha Asus eller liknande då jag vill "lära" mig då jag börjar bli ringrostig på nätverk då jag inte gjort det sen gymnasiet (2013-2016) och vill då komma igång med det igen för att senare ta CCNA osv.

Mina krav/klienter är:
Klara WAN på 500/500
Synology 918+ som används som PMS (Plex Server)
Xbox One S, mest för spel. Dock inget online.
Smart-TV
NVIDIA Shield som ska köras som Plex Client till TVn.
(Eventuellt en Apple-TV då flickvännen insisterar på detta..)
TV-box
---------------------------
Hårdvaran jag kikat på är Ubiquitis Edge-serie och deras Unifi AP.

- Har kollat på Egderouter X och LITE men vad jag läst på diverse forum är att dessa börjar få problem med WAN på 500mbit/s+
så vill gärna ha lite utrymme för att undvika någon form av flaskhals. Så börjat snegla lite på Edgerouter POE/ER-4.

- Vill även att routern och/eller switch ska ha POE för att kunna driva APn.

Så min tanke är Router <-> Switch <-> klienter som är nämnda ovan.
Det ska även vara gästnätverk som ska köras på VLAN för att isolera dessa från mitt egna LAN.
------------------------
Frågan lyder då. Vilken router, switch och Unifi AP rekommenderas av er?
Pengarna är inget "problem" i sig. Så bara mata på med förslag på vad ni kör hemma/vad ni rekommenderar!

Vill du lära dig från grunden ska du väl inte köpa en färdig router. Skaffa dig i så fall en PC med minst två nätverkskort och installera linux eller freebsd/netbsd.

Permalänk
Skrivet av Garmzon:

https://www.pfsense.org/
Hårdvaran kan du köpa begagnad på eBay

Skickades från m.sweclockers.com

Håller på och kolla, tack för tipset!

Visa signatur

Dator1: AMD 8320 8-core @ 4.2GHZ, 8Gb RAM, ASUS GTX 660, ssd 120gb, ANTEC kühler 620

Dator2: AMD 965 4-core @3.4GHZ, 4GB RAM, Gigabyte gtx 460.

Dator3: MacBook Air 13" 120gb (Från Skolan) :P

Permalänk
Skrivet av teejee:

Men slår man på QoS och DPI etc så tappar de drastiskt i fart (för att inte tala om VPN). Så jag skulle inte rekommendera dom till 500Mbit, framförallt inte om man vill experimentera och lära sig mer avancerade inställningar.
Pfsense på lämplig liten PC skulle jag valt eller köra på den nya Edgerouter 4.

För väga lite för o nackdelar.. Priset på begagnat från ebay skiljde inte så mycket från en Edgerouter. Men Pfsense har mycket mer funktioner p.g.a att det är oåen source antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: AMD 8320 8-core @ 4.2GHZ, 8Gb RAM, ASUS GTX 660, ssd 120gb, ANTEC kühler 620

Dator2: AMD 965 4-core @3.4GHZ, 4GB RAM, Gigabyte gtx 460.

Dator3: MacBook Air 13" 120gb (Från Skolan) :P

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Vill du lära dig från grunden ska du väl inte köpa en färdig router. Skaffa dig i så fall en PC med minst två nätverkskort och installera linux eller freebsd/netbsd.

Du tänker alltså en liten PC som man installerar Pfsense på eller installerar ett fristående linux-os?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: AMD 8320 8-core @ 4.2GHZ, 8Gb RAM, ASUS GTX 660, ssd 120gb, ANTEC kühler 620

Dator2: AMD 965 4-core @3.4GHZ, 4GB RAM, Gigabyte gtx 460.

Dator3: MacBook Air 13" 120gb (Från Skolan) :P

Permalänk
Skrivet av ferraridd:

Du tänker alltså en liten PC som man installerar Pfsense på eller installerar ett fristående linux-os?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker nog att jag för göra ett ”lab-nät” där jag kan experimentera med detta då de kommer ta ett tag att få ihop. Så blir nog en färdig lösning för ”huvudnätet”. Dvs någon form av Pfsense eller ubiquiti!

Visa signatur

Dator1: AMD 8320 8-core @ 4.2GHZ, 8Gb RAM, ASUS GTX 660, ssd 120gb, ANTEC kühler 620

Dator2: AMD 965 4-core @3.4GHZ, 4GB RAM, Gigabyte gtx 460.

Dator3: MacBook Air 13" 120gb (Från Skolan) :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ferraridd:

Du tänker alltså en liten PC som man installerar Pfsense på eller installerar ett fristående linux-os?

Skickades från m.sweclockers.com

Ett SoC moderkort med dubbla nätverksportar är en utmärkt billig hemmarouter t'ex denna https://www.gigabyte.com/us/Motherboard/GA-J1900N-D3V-rev-1x#...
Skulle du sen av nån anledning behöva en extra nätverksport för t'ex diagnostik, separat gästnätverk eller liknande kan du ju alltid köra med USB3 nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Eftersom pengar inte va ett problem så hade jag köpt följande.
Ubiquiti Networks EdgeRouter 4 + Ubiquiti Networks EdgeSwitch 8-150W
Bra router och bra switch som kan du köra riktiga POE+ enheter på som övervakningskameror osv dessutom smidigt att kunna koppla in och driva enheter som raspberry Pie direkt i nätverksuttagen.

eller billigare om du bara behöver passive Poe till APn
Ubiquiti Networks EdgeRouter 6P (Samma prestanda som 4an men med Poe)

Annars kan du ta en titt på konkurrenten Mikrotiks produkter. Valde själv mellan dem och Ubiquiti och uppfattningen jag fått är att Mikrotik kräver djupare kunskap och är inte lika "enkla" som Ubiquiti men de är kraftfullare när det gäller t.ex VPN prestanda vilket de skriver ut specar för så man enkelt kan få en uppfattning, detta gör ju t.ex inte Ubiquiti troligen av en anledning. Deras APs verkar däremot inte lika bra som Ubiquiti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferraridd:

Tänker nog att jag för göra ett ”lab-nät” där jag kan experimentera med detta då de kommer ta ett tag att få ihop. Så blir nog en färdig lösning för ”huvudnätet”. Dvs någon form av Pfsense eller ubiquiti!

Om du ändå ska ha ett labnät för lärande och experimenterande försvinner ju hela poängen att inte skaffa en konsumentrouter, t.ex Asus etc...

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Om du ändå ska ha ett labnät för lärande och experimenterande försvinner ju hela poängen att inte skaffa en konsumentrouter, t.ex Asus etc...

Jag springer fram o tillbaka med olika lösningar/konfigurationer.. Smått beslutsångest

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: AMD 8320 8-core @ 4.2GHZ, 8Gb RAM, ASUS GTX 660, ssd 120gb, ANTEC kühler 620

Dator2: AMD 965 4-core @3.4GHZ, 4GB RAM, Gigabyte gtx 460.

Dator3: MacBook Air 13" 120gb (Från Skolan) :P