Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej tack, jag läser hellre faktiska forskningsrapporter som genomgått vettig peer-review, det är där man får faktisk fakta.

Jätte bra idé.. det kan också rekommenderas även om det inte alltid är nödvändigt. Inte alla som orkar sitta och läsa forskningsrapporter 14 timmer om dygnet dock.. lyssnar hellre på sammanfattningar från dom som gör det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Nu har jag varit riktigt slarvig med maten under 2018 har legat runt 110-115 hela året. Ska försöka komma under 100kg innan året är slut visst är även det övervikt. Men känns i alla fall trevligt att ligga under 100 och det bör vara ett ganska enkelt mål vi får se hur det går. Har i alla fall klarat det förr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kanske värt att skaffa en ordentlig lampa, det borde ju funka fram tills snön kommer.

Låter som du letar ursäkter, snö är inget hinder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter som du letar ursäkter, snö är inget hinder

Skickades från m.sweclockers.com

Mja, det kräver ju lite annorlunda utrustning, när det är 2m snö i skogen är det svårt att springa, då får det bli vandring istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mja, det kräver ju lite annorlunda utrustning, när det är 2m snö i skogen är det svårt att springa, då får det bli vandring istället.

Antar att du inte bor i Skåne som det står då

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Påbörjade min resa runt 2010 idag 2018 håller jag fortfarande min vikt. Och dom som påstår att träning inte har med viktminskning att göra får nog tänka om. Visst kan man gå ner utan träning men det blir fan så mycket svårare. Och utan träning blir det svårare att hålla sin vikt. Och det är just att hålla vikten som är svårast. Och träning är ju inte bara till för vikten utan HÄLSAN eller hur ?
Gå ner en massa kilo är ju bra, men kroppen behöver träning för att må bra. Punkt slut !!!

Jag startade på ca 103 kilo storlek XL till ca 85kg storlek M. Åt som en häst och noll träning. Började med att ut o gå, samt körde en soppperiod på ca 7 dagar, sen sa magen ifrån men hade tappat ca 5/6 kilo. Sen forsatte jag med träning, började jogga men tappade nästan hoppet då min kondition var super dålig. Första rundan kom jag ca 800m sen var jag helt slut, tänkte va fan har jag gjort med min kropp. Andra rundan kom jag ca 1,5km, men fortsatte och träna. Idag springer jag milen hyffsat lätt. Jag äter inte varje måltid som om den vore min sista måltid i livet. Slarvar ibland med kosten, äter naturgodis lite för ofta MEN jag tränar regelbundet. Utan träningen kan jag erkänna att jag aldrig klarat hålla min vikt. Bara klara vikten med maten hade aldrig funkat i det långa loppet. Så ut med er, gå eller jogga eller något som ni tycker är kul, men bara ni rör på er.
Skippa läsken och godiset under veckan, njut av den under helgen. Äter fortfarnade bröd och pasta har väldigt svårt för att motstå Men min träning räddar mig, och träningen räddar ej bara vikten utan hela kroppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Varför skulle han gå hungrig? Han äter ju fortfarande mat verkar det som. Läsk, godis, chips mättar mycket dåligt, en av anledningarna till att man det är lätt att äta för mycket.

Rent generellt bör man lägga sig 500 kcal under sitt dagsbehov om man vill gå ner. En genomsnittslig man behöver drygt 2000 kcal per dag. Äter man då 1500 kcal per dag tappar man ett halvt kilo i veckan lite drygt. 1500 kcal är ganska mycket och det gäller att man äter rätt. Nedanför är 1500 kcal i olika livsmedel, ganska grovt räknat:

ca 1700g kokt potatis.
ca 300 gram chocklad.
ca 300 gram ostbågar.
ca 5000 gram vitkål.
ca 3 liter läsk.
ca 1500 gram kycklingfilé.
Ganska lätt att se vad man blir mest mätt på...

2000kcal per dag är väldigt individuellt och jag tycker det är för lite om man är man.
2000kcal är det låga intaget för kvinnor mellan 18-30
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naring...

Jag ligger på 1826kcal i basal metabolic rate (hur mycket kroppen gör av med i viloläge)
Jag skulle inte överleva en vecka med det kaloriintaget med tanke på hur mycket man tränar och rör på sig.

Jag tycker att man ska börja med att röra på sig mer än att ändra på kosten direkt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Påbörjade min resa runt 2010 idag 2018 håller jag fortfarande min vikt. Och dom som påstår att träning inte har med viktminskning att göra får nog tänka om. Visst kan man gå ner utan träning men det blir fan så mycket svårare. Och utan träning blir det svårare att hålla sin vikt. Och det är just att hålla vikten som är svårast. Och träning är ju inte bara till för vikten utan HÄLSAN eller hur ?
Gå ner en massa kilo är ju bra, men kroppen behöver träning för att må bra. Punkt slut !!!

Jag startade på ca 103 kilo storlek XL till ca 85kg storlek M. Åt som en häst och noll träning. Började med att ut o gå, samt körde en soppperiod på ca 7 dagar, sen sa magen ifrån men hade tappat ca 5/6 kilo. Sen forsatte jag med träning, började jogga men tappade nästan hoppet då min kondition var super dålig. Första rundan kom jag ca 800m sen var jag helt slut, tänkte va fan har jag gjort med min kropp. Andra rundan kom jag ca 1,5km, men fortsatte och träna. Idag springer jag milen hyffsat lätt. Jag äter inte varje måltid som om den vore min sista måltid i livet. Slarvar ibland med kosten, äter naturgodis lite för ofta MEN jag tränar regelbundet. Utan träningen kan jag erkänna att jag aldrig klarat hålla min vikt. Bara klara vikten med maten hade aldrig funkat i det långa loppet. Så ut med er, gå eller jogga eller något som ni tycker är kul, men bara ni rör på er.
Skippa läsken och godiset under veckan, njut av den under helgen. Äter fortfarnade bröd och pasta har väldigt svårt för att motstå Men min träning räddar mig, och träningen räddar ej bara vikten utan hela kroppen.

Precis så! Det jag menade med min förra post. Starkt jobbat och sluta aldrig träna

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Gått ner från 119kg till 100,6kg nu imorse sedan mitten av Juli. 2,5 månad som faktiskt har funkat riktigt bra.

I början gick jag ut stenhårt, nötfärs och spenat till lunch, sen kvarg på kvällen. Gick faktiskt rätt bra tro det eller ej, kroppen vande sig fort.

Nu kör jag mer balanserat och äter det jag vill mellan 12-18, förutom snabbmat, sötsaker eller chips. Absolut ingen läsk heller. Steker dock t.ex. egna burgare rätt ofta gjort på högrev, skippar bara osten och bbq-såsen. Mellan 18-12 så fastar jag, funkar bra, förutom ibland om jag ätit lite mindre under dagen men då tar jag bara en Kvarg precis innan läggdags för att mätta hungern lite.

I början körde jag även cardio på gymmet, 4-5 dagar i veckan. Nu blir det mest promenader till och från jobbet, totalt 1 timme per dag och på helgerna brukar jag gå ut på minst en riktig långpromenad, runt 2 timmar.

Ska ner till runt 90kg (188cm lång och bredaxlad) sen ska jag börja med styrketräningen för att omvända till 85-90kg muskler istället. Kan nog inte väga mindre än så då jag är såpass bred över axlarna och höfterna.

Skoj är det att se framstegen och höra alla glada tillrop i alla fall. Är dock SJUKT sugen på att äntligen se vågen visa två siffrigt, hoppas det kommer nästa vecka. Har inte vägt under 100kg sen jag var 17, är 29 nu.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Börjat gymma igen och min polare rekommenderade 5x5 Stronglifts. Har ni testat det och vad har ni för tankar gällande det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malek96:

Börjat gymma igen och min polare rekommenderade 5x5 Stronglifts. Har ni testat det och vad har ni för tankar gällande det?

Det fungerar löjligt bra för viktminskning enligt egen erfarenhet. Kroppen bränner som bekant energi under återhämtningen efter passen. Det svåra är att inte äta som en häst, för det vill man verkligen göra när man kör tung styrketräning.

Vill dock höja ett varningens finger: god form är bättre än för tung vikt. Samtidigt är det viktigt att ta i ordentligt. Slår också ett slag för något konditionspass i veckan, då god kondition ger viktiga hälsofördelar. Dessutom slipper du känna dig som ett vandrande kylskåp :).

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malek96:

Börjat gymma igen och min polare rekommenderade 5x5 Stronglifts. Har ni testat det och vad har ni för tankar gällande det?

Alldeles utmärkt för den som vill bli stark. (Om du är nybörjare sett till vikterna du klarar)

Permalänk

Jag har möjligtvis en dum fråga. För 1 och ett halvt år sedan så gick jag upp till 85kg pga min medicin, sedan dess fick jag lugna ner med gottesakerna och har sedan dess inte gått upp något mer, utan gått ner runt 2kg. Här kommer frågan, behöver jag ändra min diet eller tror ni att det räcker om jag börjar träna för att förlora vikt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LedsenPanda:

Jag har möjligtvis en dum fråga. För 1 och ett halvt år sedan så gick jag upp till 85kg pga min medicin, sedan dess fick jag lugna ner med gottesakerna och har sedan dess inte gått upp något mer, utan gått ner runt 2kg. Här kommer frågan, behöver jag ändra min diet eller tror ni att det räcker om jag börjar träna för att förlora vikt?

Skickades från m.sweclockers.com

Vill man gå ner i vikt så ska man göra av med fler kalorier än man stoppar i sig. Att äta bra och kombinera med träning är, så klart, det bästa man kan göra för en bra och stabil viktnedgång.

Svårt att säga om du behöver ändra din diet när jag inte vet hur den ser ut. Men går du ner i vikt, utan att träna och äter som du gör nu så betyder det att du ligger på underskott av kalorier.

Att börja träna är någonting de allra flesta borde göra. Inte enbart för viktens skull.

Tl;dr
Du går ner i vikt som du äter nu. Fortsätter du äta så borde du även fortsätta gå ner i vikt. Men börja träna! Finns ingenting negativt med att träna.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LedsenPanda:

Jag har möjligtvis en dum fråga. För 1 och ett halvt år sedan så gick jag upp till 85kg pga min medicin, sedan dess fick jag lugna ner med gottesakerna och har sedan dess inte gått upp något mer, utan gått ner runt 2kg. Här kommer frågan, behöver jag ändra min diet eller tror ni att det räcker om jag börjar träna för att förlora vikt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som att du gick upp i vikt pga du åt mer kalorier/socker snarare än medicinen?
Men nu har du gått ner 2kg på 1½? Det är ganska långsam viktnedgång.
Allt beror på hur snabbt du vill gå ner i vikt.
1600 kalorier per dag och promenera varje dag + ju mer du tränar ovanpå det desto bättre = snabb viktnedgång.
Ska du bara träna så måste träningen generera så pass stort kaloriunderskott varje dag att det blir lönt, och det beror ju på hur mycket du äter idag.

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Vill man gå ner i vikt så ska man göra av med fler kalorier än man stoppar i sig. Att äta bra och kombinera med träning är, så klart, det bästa man kan göra för en bra och stabil viktnedgång.

Svårt att säga om du behöver ändra din diet när jag inte vet hur den ser ut. Men går du ner i vikt, utan att träna och äter som du gör nu så betyder det att du ligger på underskott av kalorier.

Att börja träna är någonting de allra flesta borde göra. Inte enbart för viktens skull.

Tl;dr
Du går ner i vikt som du äter nu. Fortsätter du äta så borde du även fortsätta gå ner i vikt. Men börja träna! Finns ingenting negativt med att träna.

Tack för svaret! Ska naturligtvis börja träna, tränade i runt 4 år innan jag fick problem med magen och var tvungen att sluta men har nu blivit bättre. Ville helst bara veta om det var viktigt att räkna kalorier osv samtidigt som jag tränade fast jag har vägt ungefär samma i 1 och ett halvt år nu, men det låter som om styrke/konditionsträning räcker för att gå ner i vikt i någorlunda fart.

Skrivet av Bozzeta:

Det låter som att du gick upp i vikt pga du åt mer kalorier/socker snarare än medicinen?
Men nu har du gått ner 2kg på 1½? Det är ganska långsam viktnedgång.
Allt beror på hur snabbt du vill gå ner i vikt.
1600 kalorier per dag och promenera varje dag + ju mer du tränar ovanpå det desto bättre = snabb viktnedgång.
Ska du bara träna så måste träningen generera så pass stort kaloriunderskott varje dag att det blir lönt, och det beror ju på hur mycket du äter idag.

Självklart stämmer det, som tidigare sagt så hade jag problem med min mage för si sådär 2 år sedan, jag kunde knappt äta något och gick från att väga 66kg till 58kg på 1-2 månader, fick då medicin som då ökade min aptit något fruktansvärt. Jag som alltid varit smal och aldrig haft problem med vikt förrut var inte på beredd på den snabba viktuppgången förrän det var för sent, men som sagt så har jag nu inte gått upp något på 1,5 år fastän jag mest sitter hela dagarna. Jag har inte direkt försökt att gå ner i vikt under denna tiden utan mest fokuserat på att inte gå upp något mer istället, men nu har jag bestämt mig att ta mig i kragen och göra något åt det på riktigt.

Jag tänkte börja på gym och köra styrketräning/konditionsträning ca 70/30 eller kanske tom 60/40, runt 1 timme varje pass 4-5 dagar i veckan. 1600 kalorier per dag låter ju inte allt för svårt att hålla. Tackar för hjälpen.

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LedsenPanda:

Jag tänkte börja på gym och köra styrketräning/konditionsträning ca 70/30 eller kanske tom 60/40, runt 1 timme varje pass 4-5 dagar i veckan. 1600 kalorier per dag låter ju inte allt för svårt att hålla. Tackar för hjälpen.

Reagerade lite på detta du skrev. Det är jättebra att sätta upp mål.
Tänk bara på: att det svåraste är kontinuiteten i träning. Det är väldigt vanligt att man kör järnet första månaden med massor med pass i veckan. Sen kommer en förkylning, semester eller dyl. Så tappar man all motivation att börja igen för att det var kanske lite för ambitiöst mål man satte upp (och man kan ju inte vara sämre försök nr 2)
Jag skulle börja med 1-2 max 3 pass i veckan första månaden. Varva kondition och styrka/gym. Allt beror lite på hur man är som person och om man tränat innan

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LedsenPanda:

Jag tänkte börja på gym och köra styrketräning/konditionsträning ca 70/30 eller kanske tom 60/40, runt 1 timme varje pass 4-5 dagar i veckan. 1600 kalorier per dag låter ju inte allt för svårt att hålla. Tackar för hjälpen.

Du får pröva dig fram. 1600 kalorier per dag och intensiv träning varje dag är i princip omöjligt för många.
Räkna ut hur många kalorier du äter idag och minska kanske 4-500.
Minska/ta bort mättat fett i animaliskt produkter som smör samt allt tillsatt socker så går levervärdena ner också.
Ingen alkohol naturligtvis.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naring...

Permalänk
Skrivet av Malek96:

Börjat gymma igen och min polare rekommenderade 5x5 Stronglifts. Har ni testat det och vad har ni för tankar gällande det?

Detta program har jag också tänkt att börja med. Laddade ner appen och dom tyckte jag skulle börja på 20kg på bänkpress och knäböj samt 30kg på marklyft. Får väll prova det och se om det funkar. Men då blir det stången utan vikt på, ser lite pinsamt ut, men det får man väll strunta i. Ja, på marklyft blir det dock 5kg per sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Detta program har jag också tänkt att börja med. Laddade ner appen och dom tyckte jag skulle börja på 20kg på bänkpress och knäböj samt 30kg på marklyft. Får väll prova det och se om det funkar. Men då blir det stången utan vikt på, ser lite pinsamt ut, men det får man väll strunta i. Ja, på marklyft blir det dock 5kg per sida.

Hur det ser ut för andra ska du inte basera vikten du arbetar med, var snäll och ärlig mot dig själv. Rimlig vikt ger dig en chans att lära dig att faktiskt utföra övningarna korrekt och det är oerhört viktigt både för att få de resultat du önskar och att fortsatt få goda resultat även i framtiden istället för att dras med skadeproblem. Under de första månaderna kommer du få goda resultat, när det börjar bli tungt är det dags att vara ärlig mot sig själv igen och dropa lite vikt om det är vad situationen (platå) kräver.

Upplever du att du har en rimlig nivå på vikten spelar det inte heller någon roll att "polare" hävdar att det ser skitlätt ut och att du kan ta mer

Pro tip är att filma sig själv om du är osäker på ditt utförande, man kan lura sig att det känns bra trots att man står som en ostbåge under skivstången.

Kolla upp övningarna ordentligt, jag rekommenderar Allan Thrall, han är powerlifter och kanske inte delar dina mål med träningen men han har bro koll på hur övningarna ska utföras. Han har videos för alla lyft som tas upp av 5x5.

För chins och dips rekommenderar jag FitnessFAQs eller Calisthenicmovement

Är ni inte snälla mot er kan jag rekommendera bra fysio i Stockholmstrakten också

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk

@DeadMeat1234 tack för råd. I appen kunde man fylla i värden och jag gjorde ej det. Så jag fick väll då dom lättaste att börja med. Har bara provat bänkpress ordentligt och är tyvärr kass på det.
Knäböj med bara stång (20kg) är ju lätt. Kanske öka lite där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Detta program har jag också tänkt att börja med. Laddade ner appen och dom tyckte jag skulle börja på 20kg på bänkpress och knäböj samt 30kg på marklyft. Får väll prova det och se om det funkar. Men då blir det stången utan vikt på, ser lite pinsamt ut, men det får man väll strunta i. Ja, på marklyft blir det dock 5kg per sida.

Må vara att det kanske ser lite löjligt ut i början. Men är man ovan med styrkelyft skulle jag säga att det är bättre att börja för lågt så att man får in tekniken med lyften (speciellt skivstångsövningar) och sen öka varje pass. Fortare än du hinner märka är ditt 5 rep max uppe bland det som många andra i gymmet lyfter.
Kan rekommendera Starting Strength och senare Madcow 5x5.
Personlig erfarenhet av båda och de ger verkligen resultat, iallafall om man är ute efter att öka i styrka. Har inte märkt någon nämnvärd viktminskning, det dock på grund av att jag har svårt att låta godsakerna vara på helgerna.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Reagerade lite på detta du skrev. Det är jättebra att sätta upp mål.
Tänk bara på: att det svåraste är kontinuiteten i träning. Det är väldigt vanligt att man kör järnet första månaden med massor med pass i veckan. Sen kommer en förkylning, semester eller dyl. Så tappar man all motivation att börja igen för att det var kanske lite för ambitiöst mål man satte upp (och man kan ju inte vara sämre försök nr 2)
Jag skulle börja med 1-2 max 3 pass i veckan första månaden. Varva kondition och styrka/gym. Allt beror lite på hur man är som person och om man tränat innan

Skrivet av Bozzeta:

Du får pröva dig fram. 1600 kalorier per dag och intensiv träning varje dag är i princip omöjligt för många.
Räkna ut hur många kalorier du äter idag och minska kanske 4-500.
Minska/ta bort mättat fett i animaliskt produkter som smör samt allt tillsatt socker så går levervärdena ner också.
Ingen alkohol naturligtvis.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naring...

Tackar för era inlägg, det hjälper verkligen mycket <3 Nästa vecka ska man skaffa gymkortet, ska tänka på allt ni sagt.

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Medlem

Att träna i sig ger liten effekt på viktminskning. Men om man tränar blir man mer peppad till att gå ner i vikt och får en mer positiv kännedom om kroppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Att träna i sig ger liten effekt på viktminskning. Men om man tränar blir man mer peppad till att gå ner i vikt och får en mer positiv kännedom om kroppen.

Jag upplever att maten ör viktigast.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit tjock/fet. Var kraftig som barn.

Släkten har bestått av merparten "rundlagda". Förutom farsgubben. Det familjen inte orkade äta upp det tog han, höll alltid vikten på något mirakulöst sätt. Iofs jobbade han som sopgubbe så han rörde sig rejält. Medans morsan gick upp i vikt bara av att går förbi godishyllan i affären.

Knäppa är att hon åt mycket mindre än farsan. Syrran är överviktig. Brorsan höll vikten men har börjat gå upp nu när han börjar åldras.

Jag vägde fram till för ca tre-fyra år sen 145-150kg. 1.83 lång. Gick ner en aning till runt 120.

November förra året tröttnade jag på allt och slutade äta helt, i princip, under något halvår. Fick påpekat för mig att jag gått ner i vikt. Inte tänkt på det.

Ställde mig på vågen i somras, 90kg. Ligger kvar där.

Mitt problem nu är att jag sk*ter egentligen i hur mycket jag äter men vill inte / orkar inte höra om folk skulle påpeka att jag gått upp igen. Inser att jag på något sätt måste börja äta igen för jag mår inte bra, snarare att jag inte har mått bra av att inte äta. Vet att om jag börjar äta lite mer så kommer viktuppgången som ett brev.

Min kropp gillar tydligen att ligga runt 120. Så all viktnedgång är inte bra.

Edit:

Har hängmage som hänger ner rejält. "Överbliven" hud. Vet inte hur/om jag kan bli av med den på eget sätt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Fysiologiskt är all viktnedgång i det spann du beskriver väldigt bra. Har man en gång varit stor kommer dock kroppen föredra att ligga där uppe. Hungerkänslor kommer ligga och ruva, förutsatt inga störningar i form av depression, tobak, eller medicinering kommer i vägen. Att vända en sån hungertrend är svårt, och mycket svårare om fluktuationerna i vikt skett genom drastiska åtgärder.

Ska man börja äta: se till att det har en balans. Testa tallriksmodellen från Livsmedelsverket, det är ett skitbra sätt att hålla sig inom en ram med bra förutsättningar.

*Edit* Har man hudbristningar kommer inte huden dra åt sig. Tänk dock på att magen alltid veckar och plufsar till sig när man sitter ned.

Permalänk
Medlem

@andersgog @lorgix @Hustrun :

Körde SL 5x5 förra veckan. Försökte fokusera mest på formen osv, tycker att jag har lärt mig den ganska bra nu och från och med nästa Måndag så börjar jag "på riktigt".
Måste säga, jag har aldrig varit så här motiverad när det gäller gym. Självklart en kombo av att man börjat träna igen men denna gång så känns det mer seriöst. Det hjälper nog också att jag följer ett program som ändå är ganska enkel när det gäller övningar osv.

Senaste dagarna så har jag försökt att lära mig mer om träning, formen/tekniken, kosttillskott, protein, hur mycket jag ska äta osv.
Mina vänners kunskap och Styrkelabbet(grym info!!!) har definitivt hjälpt.

Får se hur jag känner mig om några veckor men känns jävligt skönt än så länge!

Permalänk

Fasiken, jag vill också komma igång. Men nu på Onsdag har jag varit förkyld i 2 veckor. Så kroppen är ej okey än. Har aldrig varit ett fan av tex protein/tillskott hjälper det till ? Ser unga , smala figurer på gymmet som springer med sina blandningar. Dom hinner knappt börja på gymmet innan dom häller i sig en massa proteindrinkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Fasiken, jag vill också komma igång. Men nu på Onsdag har jag varit förkyld i 2 veckor. Så kroppen är ej okey än. Har aldrig varit ett fan av tex protein/tillskott hjälper det till ? Ser unga , smala figurer på gymmet som springer med sina blandningar. Dom hinner knappt börja på gymmet innan dom häller i sig en massa proteindrinkar.

Mycket placebo om man är ung och smal. Att man behöver ofantliga mängder protein för att bygga muskler är lika delar humbug som vetenskap. Ja, du behöver mer protein för att kunna bygga muskler men det är fullt "do-able" utan proteindrinkar. Men det finns inga (vetenskapliga) belägg för att 2g+ per kilo kroppsvikt skulle göra någon som helst skillnad. Ät sunt och träna så ska du se att du mår bättre. Behöver inte satsa på att se ut som Arnold direkt.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!