Permalänk
Medlem

Hur fungerar Lendo?

Förstår hur man söker men vad sker sen? Förmedlas förslag och man får ta kontakt med eventuell långivare själv eller?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner: Om någon bank/kreditgivare vill låna ut till dig så kommer du få förlag på vad de har att erbjuda. Sedan är det upp till dig att välja det du tycker passar dig bäst gällande ränta och liknande. All kontakt sker sedan mellan dig och banken och Lendo hjälper bara till att skickar dina uppgifter till flera banker/kreditgivare så du slipper sköta det själv.

Permalänk
Medlem

@Beginner: Utöver ovanstående svar så tar Lendo en kreditupplysning på dig som anslutna banker kan ta del av. Fördelen för dig är att du inte får tio upplysningar på dig för att du vill vara sund och se över dina alternativ.

Permalänk
Avstängd

När du valt bank så får du läsa avtalet noggrant och se om det stämmer mes uppgifterna du fått av Lendo. För mig gjorde det inte det: räntan var några procent för hög och de tog ut en typ startavgift, något de enligt Lendo inte skulle göra. I mitt fall var det ett litet lån så i slutändan gjorde det typ 400kr skillnad totalt, men rätt ska ju vara rätt. Jag ringde deras (Lendos alltså) kundtjänst och då ordnade det sig och jag fick hem ett nytt avtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Beginner: Om någon bank/kreditgivare vill låna ut till dig så kommer du få förlag på vad de har att erbjuda. Sedan är det upp till dig att välja det du tycker passar dig bäst gällande ränta och liknande. All kontakt sker sedan mellan dig och banken och Lendo hjälper bara till att skickar dina uppgifter till flera banker/kreditgivare så du slipper sköta det själv.

Skrivet av MsSmith:

@Beginner: Utöver ovanstående svar så tar Lendo en kreditupplysning på dig som anslutna banker kan ta del av. Fördelen för dig är att du inte får tio upplysningar på dig för att du vill vara sund och se över dina alternativ.

Tackar. Ska se om jag använder Lendo. Snubblade över Zmarta, vad som nu skiljer det från Lendo åt........

Skrivet av Meathim:

När du valt bank så får du läsa avtalet noggrant och se om det stämmer mes uppgifterna du fått av Lendo. För mig gjorde det inte det: räntan var några procent för hög och de tog ut en typ startavgift, något de enligt Lendo inte skulle göra. I mitt fall var det ett litet lån så i slutändan gjorde det typ 400kr skillnad totalt, men rätt ska ju vara rätt. Jag ringde deras (Lendos alltså) kundtjänst och då ordnade det sig och jag fick hem ett nytt avtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för heads-up!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner: Tror att Lendo och Zmarta bara är två olika företag som gör samma sak. Det som kan skilja är vilka som är anslutna till vilka.

Permalänk
Medlem

Hur tjänar dessa företag pengar egentligen?

Permalänk
Medlem

Kickback från långivaren för försäljningen av lånet, långivaren slipper ju sälja/marknadsföra själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kickback från långivaren för försäljningen av lånet, långivaren slipper ju sälja/marknadsföra själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Lendo tar ingen egen avgift för tjänsten direkt av dig som potentiell kund?

Permalänk
Medlem

@PsyCor: de får tillbaks i provision av banken de agerar mellanhand åt

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Hur tjänar dessa företag pengar egentligen?

Lån som förmedlas via Lendo får ett påslag som du låntagaren betalar för - såklart. Lån via Lendo 1.5%. Lån direkt av bank 1.0%...typ.
Lendo = dyrare lån.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lån som förmedlas via Lendo får ett påslag som du låntagaren betalar för - såklart. Lån via Lendo 1.5%. Lån direkt av bank 1.0%...typ.
Lendo = dyrare lån.

Sjukt ovärt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lån som förmedlas via Lendo får ett påslag som du låntagaren betalar för - såklart. Lån via Lendo 1.5%. Lån direkt av bank 1.0%...typ.
Lendo = dyrare lån.

När jag kollade hos bankerna direkt fick jag aldrig lika låg ränta som med Lendo, och många av dem lånade inte ens ut den summan jag ville låna (15000) om jag inte gick via Lendo. Iddes inte gräva vidare i det, ingen aning om vad som försigår bakom kulisserna så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

När jag kollade hos bankerna direkt fick jag aldrig lika låg ränta som med Lendo, och många av dem lånade inte ens ut den summan jag ville låna (15000) om jag inte gick via Lendo. Iddes inte gräva vidare i det, ingen aning om vad som försigår bakom kulisserna så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Lendo lånar inte ut pengar, det är det fortfarande bankerna som gör. Om du inte får lån hos en bank kanske det bero på att du inte anses kreditvärdig. Om en annan bank gör en annan bedömning så måste du jämföra vilken ränta du hade fått med eller utan Lendo på just den banken för att jämförelsen ska bli relevant. Lendo jobbar inte gratis och bankerna ger inte bort pengar, det ska du ha klart för dig.

Min gamle kollega och vän gjorde just detta, han jämförde sin bank med Lendo när han ville låna pengar till en bil. Från Lendo erbjöds han c:a 1,9% från sin bank erbjöds han c:a 1,4%.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lån som förmedlas via Lendo får ett påslag som du låntagaren betalar för - såklart. Lån via Lendo 1.5%. Lån direkt av bank 1.0%...typ.
Lendo = dyrare lån.

Nej, det stämmer inte. Däremot är det så klart som skrivits ovan att Lendo får olika former av kickback från långivarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lendo lånar inte ut pengar, det är det fortfarande bankerna som gör. Om du inte får lån hos en bank kanske det bero på att du inte anses kreditvärdig. Om en annan bank gör en annan bedömning så måste du jämföra vilken ränta du hade fått med eller utan Lendo på just den banken för att jämförelsen ska bli relevant. Lendo jobbar inte gratis och bankerna ger inte bort pengar, det ska du ha klart för dig.

Min gamle kollega och vän gjorde just detta, han jämförde sin bank med Lendo när han ville låna pengar till en bil. Från Lendo erbjöds han c:a 1,9% från sin bank erbjöds han c:a 1,4%.

Låter mest som ett hypotetiskt resonemang, kan även påverkas av antalet kreditslagningar på personen, var respektive kreditgivare riktar in sig på för målgrupper, om dom just nu har inlånat kapital som måste ut, om dom vill köpa marknadsandelar osv. På storbanken lånar du ofta dina egna pengar också så deras kostnader för kapital är klart lägre än för de andra aktörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Låter mest som ett hypotetiskt resonemang, kan även påverkas av antalet kreditslagningar på personen, var respektive kreditgivare riktar in sig på för målgrupper, om dom just nu har inlånat kapital som måste ut, om dom vill köpa marknadsandelar osv. På storbanken lånar du ofta dina egna pengar också så deras kostnader för kapital är klart lägre än för de andra aktörerna.

Oklart vad du syftar på som skulle vara hypotetisk utöver vad som redan framställs som en hypotes och hur det är relevant med mitt inlägg?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Oklart vad du syftar på som skulle vara hypotetisk utöver vad som redan framställs som en hypotes och hur det är relevant med mitt inlägg?

Ditt antagande att man skulle få högre ränta på erbjudet lån genom Lendo än vad man skulle fått från samma kreditgivare om man gick direkt. Det stämmer inte med någon av de kreditgivare jag jobbat med, iaf inte som någon generell regel som så. Det avgörs helt enkelt från fall till fall och person till person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ditt antagande att man skulle få högre ränta på erbjudet lån genom Lendo än vad man skulle fått direkt från samma kreditgivare om man gick direkt. Det stämmer inte med någon av de kreditgivare jag jobbat med, iaf inte som någon generell regel som så. Det avgörs helt enkelt från fall till fall och person till person.

Det var inget antagande. Jag redogjorde för en erfarenhet jag tagit del av. Det enda antagandet jag gör är att ingen (i regel) vill jobba gratis samt orsaken till avslaget på låneansökan. Mitt exempel gäller förutsättningar för en och samma person och fall.
Kan du förklara vilka mekanismer som ger högre avkastning trots mellanhänder och lägre ränta? Tycker inte att det framgår riktigt varför banker skulle i dina fall ge bättre erbjudande via Lendo än om man ansökte direkt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Beginner: Tror att Lendo och Zmarta bara är två olika företag som gör samma sak. Det som kan skilja är vilka som är anslutna till vilka.

Ok.

Dum fråga till! Är "storbanker" med på dessa siter eller är det liknande "Santander" och "Ikano" "bara"?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ok.

Dum fråga till! Är "storbanker" med på dessa siter eller är det liknande "Santander" och "Ikano" "bara"?

Ikano är IKEAs bank och får nog anses som stor. Men jag vet att både SEB och Handelsbanken är kopplade till Lendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det var inget antagande. Jag redogjorde för en erfarenhet jag tagit del av. Det enda antagandet jag gör är att ingen (i regel) vill jobba gratis samt orsaken till avslaget på låneansökan. Mitt exempel gäller förutsättningar för en och samma person och fall.
Kan du förklara vilka mekanismer som ger högre avkastning trots mellanhänder och lägre ränta? Tycker inte att det framgår riktigt varför banker skulle i dina fall ge bättre erbjudande via Lendo än om man ansökte direkt.

Fair enough, det var nog snarare felaktigt påstående än ett antagande att lån hos Lendo skulle få ett påslag. Kan säkert finnas någon enstaka aktör som nån gång gjort det men det är inget jag känner igen från branschen i stort.

Lendo är en marknadsföringskanal att jämföra med andra marknadsföringskanaler och dess effektivitet och kostnader. Så antingen går en del av marginalen till Lendo eller någon annan låneförmedlare eller så går den till reklam, AdWords, utskick, kampanjer etc. Sen får varje aktör vikta sin marknadsföringsbudget utifrån vad man upplever ger bäst resultat (vilket även påverkas av vilken typ av kunder man vill ha, alla vill inte ha allt). Lendo tar bra betalt för sina tjänster men har å andra sidan stora marknadsföringskostnader också vilket förklarar att dom är så stora som dom är. Sen ska det sägas att Lendo är riktigt duktiga på det dom gör också.

I fallet med låneförmedlare måste man dessutom se till konkurrensen, kunden får i normalfallet flera låneerbjudanden och jämför dom så klart mot varandra och väljer normalt det som är billigast. Detta fungerar i stort sett på samma sätt som t.ex. Prisjakt (som för övrigt också ägs av samma ägare som Lendo) där det vad jag vet aldrig är dyrare att handla via Prisjakt (affiliateklick) än det är att handla samma vara direkt hos samma återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det var inget antagande. Jag redogjorde för en erfarenhet jag tagit del av. Det enda antagandet jag gör är att ingen (i regel) vill jobba gratis samt orsaken till avslaget på låneansökan. Mitt exempel gäller förutsättningar för en och samma person och fall.
Kan du förklara vilka mekanismer som ger högre avkastning trots mellanhänder och lägre ränta? Tycker inte att det framgår riktigt varför banker skulle i dina fall ge bättre erbjudande via Lendo än om man ansökte direkt.

Lendo tar ut en viss % från det totala lånebeloppet. Fördelen med att göra en ansökan via Lendo är du faktiskt kan få lägre ränta än om du ansöker själv. Jag jobbade på Lendo under en tid och var även delägare innan det köptes upp och det var inte ovanligt att banker som erbjudit ett lån kom tillbaka till kunden och sänkte räntan ytterligare för att få affären. Bankerna kunde alltså se erbjudanden från andra banker, dock inte specifikt vilken bank. Så var det iaf i början, jag ska dock tillägga att jag inte har någon insyn i hur det fungerar just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ok.

Dum fråga till! Är "storbanker" med på dessa siter eller är det liknande "Santander" och "Ikano" "bara"?

Direkt på förstasidan så ser du att SEB, Swedbank, och ICA Banken är med som "partners" när det gäller Lendo. Hos Freedom Finance/Zmarta så är också flera storbanker med SEB, Swedbank och ICA Banken med igen t.ex. Fler än de som listas är säkert med dock. Lendo omsätter ca 500 miljoner om året på att förmedla lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

Lendo tar ut en viss % från det totala lånebeloppet. Fördelen med att göra en ansökan via Lendo är du faktiskt kan få lägre ränta än om du ansöker själv. Jag jobbade på Lendo under en tid och var även delägare innan det köptes upp och det var inte ovanligt att banker som erbjudit ett lån kom tillbaka till kunden och sänkte räntan ytterligare för att få affären. Bankerna kunde alltså se erbjudanden från andra banker, dock inte specifikt vilken bank. Så var det iaf i början, jag ska dock tillägga att jag inte har någon insyn i hur det fungerar just nu.

Om jag inte minns fel så är det väl så att man tar ut en del av ränteintäkten snarare än lånebeloppet i kickback men det hänger så klart ihop. Kan så klart varit annorlunda tidigare (eller att jag minns fel hur det är nu )

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om jag inte minns fel så är det väl så att man tar ut en del av ränteintäkten snarare än lånebeloppet i kickback men det hänger så klart ihop. Kan så klart varit annorlunda tidigare (eller att jag minns fel hur det är nu )

På min tid var det en fast procent på det totala beloppet men det kan absolut ha ändrats sedan dess. Detta var precis i början och vi var int fler än sex personer som jobbade på Lendo då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

På min tid var det en fast procent på det totala beloppet men det kan absolut ha ändrats sedan dess. Detta var precis i början och vi var int fler än sex personer som jobbade på Lendo då.

Nice, måste varit en kul tid! Verkar inte vara så många kvar från startgänget numera som jag förstått det. Gissar att ni inte förmedlade så många lån på nån mille med låg ränta på din tid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lendo lånar inte ut pengar, det är det fortfarande bankerna som gör. Om du inte får lån hos en bank kanske det bero på att du inte anses kreditvärdig. Om en annan bank gör en annan bedömning så måste du jämföra vilken ränta du hade fått med eller utan Lendo på just den banken för att jämförelsen ska bli relevant. Lendo jobbar inte gratis och bankerna ger inte bort pengar, det ska du ha klart för dig.

Min gamle kollega och vän gjorde just detta, han jämförde sin bank med Lendo när han ville låna pengar till en bil. Från Lendo erbjöds han c:a 1,9% från sin bank erbjöds han c:a 1,4%.

Det var ju det jag gjorde, och banker som lånade ut summan "via" Lendo gjorde det inte på egen hand så att säga. På många kunde jag inte ens ansöka om ett lån på under 20k, men när jag gick via Lendo gick det på de bankerna. Och som sagt jag jämförde på de flesta banker (de med lägst ränta iaf) och ingen av dem erbjöd mig lägre ränta än vad jag fick när jag gick via Lendo. vOv

Kreditvärdigheten ska det inte vara något fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@NeKeM: Mitt företag får en kickback på 0,7% av den totala räntan eller kostnaden, beroende på om det är ett köp av faktura eller avbetalning, av det institut vi är kopplade till. Inte riktigt samma sak då det gäller något annat än ett regelrätt lån men snarlikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@NeKeM: Mitt företag får en kickback på 0,7% av den totala räntan eller kostnaden, beroende på om det är ett köp av faktura eller avbetalning, av det institut vi är kopplade till. Inte riktigt samma sak då det gäller något annat än ett regelrätt lån men snarlikt.

Gissar att det är på fakturor ni själva ställer ut och sen överlåter till annan borgenär och att det förmodligen också är knutet till att geldenären fullgör betalningen?