Sökes: Ett set med stekpannor till sambo..

Permalänk
Hedersmedlem

Sökes: Ett set med stekpannor till sambo..

..som är trött på att använda en och samma gamla IKEA-stekpanna till all matlagning

Det är alltså bara stekpannor, inte kastruller som sökes och jag önskar ett set med 2-3 olika typer där en borde vara en pannkaksformad så att hon kan göra goda Palatschinken åt mig. Jag är helt lost inom detta område, det enda jag vet är att dem måste fungera med induktionshäll. Vill gärna slippa beställa utomlands också.

via Imgflip Meme Generator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Föredetting

Crêpe-panna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1358761
28cm-allroundpanna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1040228

Komplettera sedan med något annat om behov uppstår, typ grill- eller wokpanna.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meantek:

Crêpe-panna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1358761
28cm-allroundpanna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1040228

Komplettera sedan med något annat om behov uppstår, typ grill- eller wokpanna.

Är de Buyer ett bra märke? Jag ser att man inte skall maskindiska dessa, är det något som gäller alla stekpannor generellt eller handlar det om vilket material dem är gjorda utav och vilken behandling stekpannorna har fått? Vi har nog varit lite lata och kört vår IKEA teflopanna i diskmaskin under alla dessa år men det kanske går att av-lära sig.

Edit: Hade varit bra om någon av stekpannorna även haft ett lock antar jag.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Föredetting

Teflon skulle jag undvika rent allmänt. Finns bättre saker att få i sig än giftiga fluoridkedjor. Kolstålspannor kräver lite mer underhåll än belagda pannor, men det är inte svårare än att skölja av dem med varmast möjliga vatten och därefter torka (annars rostar de). Sedan kör man rikligt med fett när man lagar grejer.

Har själv kört en de Buyer Mineral B, riktigt nöjd - men så har jag inget emot att ta hand om mina grejer heller.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv

Kan rekommendera Fiskars Optiheat. Har haft dem i några år nu och stekytan är fortfarande som ny. Optiheat gör att materialet inte kan brännas sönder på en induktionsplatta om den lämnas på för hög värme utan något i pannan, då materialets egenskaper att ta upp induktionen och värmas upp avtar med högre värme. Vid en viss temperatur kan den inte bli varmare längre, för att skydda beläggningen. Har haft dyrare stekpannor innan, men alla har tillslut blivit förstörda då stekytan slitits sönder med tiden.

Permalänk
Medlem

Har sex olika de Buyer-pannor och två kastruller, och är oerhört nöjd med allihopa! Pannorna kräver samma underhåll som gjutjärn. De blir oerhört varma, även vid lägre effekt på spisen. Vid användning så räcker det med 40%-effekt, för att långsamt öka, pannorna tål inte att köras på maxtemp direkt, risk att de slår sig.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Aldrig teflon bara! Det kan ge svåra skador.

Permalänk
Avstängd

Kan rekommendera att köra på gjutjärnspannor, tunga som as men i övrigt perfekt. Finns svenska märken som Skeppshult så du slipper göda utländska aktörer.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Aldrig teflon bara! Det kan ge svåra skador.

Jag säger inte emot dig, men påståenden utan källa är aldrig något man ska lägga så stor vikt vid Så lär er att hänvisa till källan så blir man desto mer trovärdig.

Personligen föredrar jag gjutjärn.

Permalänk

Köpte nyfiken en scanpan ctx 28 cm som jag fullständigt älskar! Ligger på runt tusenlappen.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Meantek:

Teflon skulle jag undvika rent allmänt. Finns bättre saker att få i sig än giftiga fluoridkedjor. Kolstålspannor kräver lite mer underhåll än belagda pannor, men det är inte svårare än att skölja av dem med varmast möjliga vatten och därefter torka (annars rostar de). Sedan kör man rikligt med fett när man lagar grejer.

Har själv kört en de Buyer Mineral B, riktigt nöjd - men så har jag inget emot att ta hand om mina grejer heller.

Kör också ett gäng de Buyer sedan Webbis sålde billigt för några år sedan. Väldigt nöjd, vid det här laget är de såpass inslitna och fina att saker släpper på teflon-nivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Kör också deBuyer, svinnöjd! Men vissa rätter bör man undvika så beläggningen inte försvinner, exempelvis tomaträtter, så gillar att kombinera med en teflon-panna också.

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Medlem

@Überklass:

Stekpannor.
Vilken budget pratar vi om?

I min värld behöver man minst två stekpannor - en större på 28 eller 32cm (med en bottenplatta på kanske 22-23cm och en mindre stekpanna på kanske 20cm med en bottendiameter på ca. 14cm.

Det låter såklart logiskt att man inte alltid vill ta fram en stor stekpanna för att steka ett paket bacon eller två korvar...

Utöver detta är det nästan också ett krav på att ha en traktörpanna hemma. Vi antar att den går inom kategorin stekpannor. Denna bör ha lock, vara 28cm i diameter och rymma kring 4,5-5,0 liter (för den bör kunna svälja ett större paket köttfärs utan att man blir ledsen och att det svämmar över.

Så du behöver två stekpannor och en traktörpanna. Utöver detta önskar du ett pannkaksjärn (ja det är alltid bra att ha).

Att välja stekpanna då?
Vad skall man ha? Som andra redan nämnt finns det olika typer:
- Kolstål
- Rostfritt
- Non-stick (Teflon/PTFE eller keramisk är det nog oftast)
- Gjutjärn (finns tunga och finns lätt lättgjutjärn)

Nu är det många som påstår att man inte skall köpa belagda stekpannor. Teflon, om man inte sköter dessa ordentligt (drar med verktyg i stål mot beläggningen eller värmer dem för högt) så skadas beläggningen varpå den släpper. Lämpligen försvinner den in i maten som du sedermera äter. Nej det är såklart inte bra.
Men.
Att äga stekpannor utan non-stick hade gjort mig galen. Det behövs. Är man däremot lite nojig så kan man med fördel slippa plastbeläggningarna.
Hållbarheten på belagda stekpannor är också begränsad. De håller inte livet ut som en i gjutjärn, de håller inte i 10 år. De håller kanske i 5 +/- lite beroende på hur du sköter om dem.

Aja. Med risk att jag sitter uppe hela morgonen och skriver om stekpannor så skall jag ge dig min tips:

Stekpanna 28cm - Demeyere Proline 28cm + Infoblad
7 lagers rostfri konstruktion (även kallad 7-PlyMaterial (R)) och har Silvinox (R), InductoSeal (R) och PriplInduc (R). Detta skall vara creme de la creme när det gäller stekpannor. Bra värmefördelning som även går upp på kanterna av pannan, 30 års garanti, deras egna patenterade ytbeläggning (ingen non-stick beläggning i den bemärkelsen men sägs kunna ersätta den (jag håller inte med)) och på induktion går de inte över en viss temperatur.
Du kan annars med fördel också köpa en kolstål. Jag tycker inte de rostfria är underhållsfria. Tvärt om. De kräver en hel del av den om du frågar mig. Dessa får efter ett tag en egen beläggning kan man säga - vilket redan emilakered skrivit om ovan.

Stekpanna 20cm - AMT Gastroguss + Infoblad
Keramisk beläggning från AMT. Flerfaldig vinnare och en stekpanna som står högt på min önskelista som ersättare till mina nuvarande teflonpannor. Aldrig provat dessa själv ännu så kan inte säga någonting om kvalitén mer än att läsa recensioner och läsa produktdatablad.

Traktörpanna - Har själv en Atlantis 28cm med platt bottendiameter från Demeyere. Den kan jag nog bara rekommendera till någon som har en lika stor platta. 28cm är stort... Har du inte en variabel induktionsplatta så hade jag gått mot en Industry istället. Köp det som passar, men akta dig så att du inte köper en 3 liters. Jag tycker det blir för litet när man med nöd och näppe får i en 800g färs i grytan när man gör köttfärssås.

Pannkaksjärn - Tefal pancakepan 25cm
Gör det inte svårare än såhär.

Bonuspanna
Sauteuse - för känsliga rätter (och såser!)
Om du nu av en händelse skall köpa en panna till så är det sauteusen som kommer härnäst. Kan nog även kallas såspannan.
Äger själv en Demeyere Atlantis 20cm och värderar den högt bland mina stekpannor! Aldrig varit roligare att laga såser.

Permalänk
Medlem

@zarlor plättjärn ska vara gjutjärn och inget annat, kräver lite tid med instekning men sen så är de underhållsfria och ger en oöverträffad stekyta på plättarna (ja jag är från norrland det heter plättar)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

https://www.kitchentime.se/sv/p/all-steel-stekpanna-28-cm-283...

kör hela denna serien på all köksutrustning hemma + fiskars knivar av japanskt stål fungerar mycket fint

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av gonace:

Jag säger inte emot dig, men påståenden utan källa är aldrig något man ska lägga så stor vikt vid Så lär er att hänvisa till källan så blir man desto mer trovärdig.

Personligen föredrar jag gjutjärn.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hoga-halter-av-miljogift...

Samt https://www.svtplay.se/video/19709119/den-bittra-smaken-av-te...

Nästintill hela gjordens befolkning har redan PFOA i sig i någon form efter 60 talet För stor dos är det stor risk för någon form av cancer utvecklas.

Hjälpte till med källa Vist färdiga produkten kanske inte är så farlig, men framställningen är inte gjord på miljömedvetet sätt (i alla fall produkter från USA).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag köpte också två de Buyer när webhallen reade ut dom får några år sedan. Funkar hur bra som helst så länge man använder dom som tänkt, dvs använd fett i stekpannan!
Mina föräldrar köpte lättvikts-gjutgärn från skeppshult tror jag, de funkar inte alls lika bra som mina kolstål, lite för tunna och kräver väldiga mängder fett vid stekning även efter inbränning.