Permalänk

Söker ny mus

Vet att det finns par trådar i ämnet, men är ju även personligt vad för mus passar ens hand.

Kör med Zowie EC1eVo, hade tidigare MX518 och G400 (G400 enligt mig är/var för liten när jag använt Zowie musen ett tag). Mindre ont i handen eller om jag blev trött i handen. Har även haft någon Microsoft mus (om jag inte fel var den gjord för både höger och vänster hänt, inte 3.0 musen), passformen var bra men inte ha sidoknappar på vänster sida var ett stort minus (tror den hette IntelliMouse Optical Mouse).

Men tycker marknaden svämmas över av "gaming" möss, min Zowie har dubbelklickat ett bra tag (speciellt sidoknapparna, jag använder mycket vid surf och spel). Scrollhjulet är inte heller som det borde vara (lätt att den skrollar åt "fel" håll eller hamnar i ett halvt hack som är mer handhavande fel kanske).

Har inte använt musen för personlig träning i jonglering precis (har åkt i golvet någon gång men inte över 30cm fall)

Så finns det mer professionella möss som är gjorda för att användas (som passar folk med riktiga händer och inte så där små som man får kramp av efter 5 sek)?

Pris runt 400-1000kr om möjligt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Qpad 5k och 8k är bra alternativ för folk med stora händer. Kan starkt rekommendera dessa två.

Permalänk
Skrivet av Axel95:

@Broken-arrow: Qpad 5k och 8k är bra alternativ för folk med stora händer. Kan starkt rekommendera dessa två.

Glömde skriva det, men vill helst ha en optisk sensor. Men provat Qpad vet inte om det är 5 eller 8 och denna var rätt skön i handen.

Hur är kvalitén?

Edit Qpad 8K finns i optisk version var inte lätt googla fram det

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Glömde skriva det, men vill helst ha en optisk sensor. Men provat Qpad vet inte om det är 5 eller 8 och denna var rätt skön i handen.

Hur är kvalitén?

Edit Qpad 8K finns i optisk version var inte lätt googla fram det

Har haft min5k i runda slängar 8 år tror jag.. har inte något negativt att säga om den. Aldrig strulat eller blivit sämre trots att den åkt i både golv och vägg efter några intensiva spel som inte slutat bra.
Kommer själv köpa 8k nu till mig själv i jul klapp. Har inte ens funderat på annat märke. Så kort sagt så rekommendera ja denna musen. Har själv medel stora händer och den är som gjuten i handen.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Skrivet av jimsan8923:

Har haft min5k i runda slängar 8 år tror jag.. har inte något negativt att säga om den. Aldrig strulat eller blivit sämre trots att den åkt i både golv och vägg efter några intensiva spel som inte slutat bra.
Kommer själv köpa 8k nu till mig själv i jul klapp. Har inte ens funderat på annat märke. Så kort sagt så rekommendera ja denna musen. Har själv medel stora händer och den är som gjuten i handen.

Gött, ja en polare hade köpt denna mus och den var riktigt skön (dock köpte han ny mus som var totalt olidlig hålla i, liten oergonomisk mus). Frågade hur han tänkte, men det var väl bristen på leds som den nya hade i överflöd

Kom på nu om han har kvar den i något förråd, kanske jag kan köpa den av han i stället (vet dock inte modell men vet formen är som på bilderna av 5k och 8k)

Dock batteri och trådlös (inget behov av detta), vet hur batterier bli om man konstant laddar dessa (sen hur kontakten blir efter par år är inte roligt, bättre med fastgjuten kontakt eller trådlös laddning).

Är den större än G400? Vill inte ha något som är mindre än min zowie, lite större är inget problem.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har haft 2 st 8K möss, väldigt skön för oss om som gillar större möss. Tveksam kvalitet bara, första musen så "smälte" plasten på den, andra musen så la klick-funktionen på hjulet av efter 1,5år eller så. Men nu kör jag med Mionix NAOS 7000 Mionix
Upplever den som kanske något högre kvalitet men det får tiden utvisa. Men otroligt skön mus. Och ja den har optisk sensor.

Permalänk
Medlem

Tycker bra om min Qpad 8K Optical. Har använt Qpad möss i 8~ år nu, en 5K och är inne på min andra 8K. Bägge tidigare möss höll ungefär 4 år vardera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Gött, ja en polare hade köpt denna mus och den var riktigt skön (dock köpte han ny mus som var totalt olidlig hålla i, liten oergonomisk mus). Frågade hur han tänkte, men det var väl bristen på leds som den nya hade i överflöd

Kom på nu om han har kvar den i något förråd, kanske jag kan köpa den av han i stället (vet dock inte modell men vet formen är som på bilderna av 5k och 8k)

Dock batteri och trådlös (inget behov av detta), vet hur batterier bli om man konstant laddar dessa (sen hur kontakten blir efter par år är inte roligt, bättre med fastgjuten kontakt eller trådlös laddning).

Är den större än G400? Vill inte ha något som är mindre än min zowie, lite större är inget problem.

Kostar ju inte jätte mycket o köpa ny. ja dom är helt underbara. Vågar inte svara på om den är mindre men kan jag knappt tänka mog för jag brukar kolla på möss för o se om jag kan hitta en värdig motståndare i storlek men ej lyckats
Skiljer inte mycket genom 5k och 8k. 8k har lite högre dpi och priset är ju desamma så ingen mening o köpa den äldre tycker jag inte

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Det ska ju komma en ny 518, jag väntar på den.. min 518 är lite glapp men den får fungera tills den nya kommer ut.

https://www.ebay.com/itm/Logitech-MX518-Legenda-Gaming-Mouse-...

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Glömde skriva det, men vill helst ha en optisk sensor. Men provat Qpad vet inte om det är 5 eller 8 och denna var rätt skön i handen.

Hur är kvalitén?

Edit Qpad 8K finns i optisk version var inte lätt googla fram det

Skrivet av jimsan8923:

Har haft min5k i runda slängar 8 år tror jag.. har inte något negativt att säga om den. Aldrig strulat eller blivit sämre trots att den åkt i både golv och vägg efter några intensiva spel som inte slutat bra.
Kommer själv köpa 8k nu till mig själv i jul klapp. Har inte ens funderat på annat märke. Så kort sagt så rekommendera ja denna musen. Har själv medel stora händer och den är som gjuten i handen.

Skulle rekommendera att försöka prova den ett tag före köp om du kan. Har aldrig haft så stora problem med axel och handled som när jag hade en 5k. Kanske är jag som är felformad eller något men något blev enormt fel när jag hade den vilket jag först märkte efter att ha bytt till något annat (problemen försvann nästan direkt).

Sen gick den (2st) sönder inom ett år, mouse1 gav upp och sen sensorn på båda två och detta utan att åka i golvet eller liknanade. Orkade inte ta garanti på den andra för behövde också skaffa nå bättre för armen så blev en g502 och är grymt nöjd =D

Fattar inte hur en mus håller åtta år för dig
Brytarna ger ju upp kring 3-5 miljoner clicks vilket tar typ 1-3 år =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Skulle rekommendera att försöka prova den ett tag före köp om du kan. Har aldrig haft så stora problem med axel och handled som när jag hade en 5k. Kanske är jag som är felformad eller något men något blev enormt fel när jag hade den vilket jag först märkte efter att ha bytt till något annat (problemen försvann nästan direkt).

Sen gick den (2st) sönder inom ett år, mouse1 gav upp och sen sensorn på båda två och detta utan att åka i golvet eller liknanade. Orkade inte ta garanti på den andra för behövde också skaffa nå bättre för armen så blev en g502 och är grymt nöjd =D

Fattar inte hur en mus håller åtta år för dig
Brytarna ger ju upp kring 3-5 miljoner clicks vilket tar typ 1-3 år =D

Haha ja jag är själv förvånad. Dock tangent bord blir det väl 2st om året fick väl tag på ”golden sample ” kanske

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Det ska ju komma en ny 518, jag väntar på den.. min 518 är lite glapp men den får fungera tills den nya kommer ut.

https://www.ebay.com/itm/Logitech-MX518-Legenda-Gaming-Mouse-...

Vet det, dock om jag inte har fel är den lite mindre. Men kan ju vänta in den och se vad priset blir. Har dom uppdaterat med ny sensor?

Skrivet av BergEr:

Skulle rekommendera att försöka prova den ett tag före köp om du kan. Har aldrig haft så stora problem med axel och handled som när jag hade en 5k. Kanske är jag som är felformad eller något men något blev enormt fel när jag hade den vilket jag först märkte efter att ha bytt till något annat (problemen försvann nästan direkt).

Sen gick den (2st) sönder inom ett år, mouse1 gav upp och sen sensorn på båda två och detta utan att åka i golvet eller liknanade. Orkade inte ta garanti på den andra för behövde också skaffa nå bättre för armen så blev en g502 och är grymt nöjd =D

Fattar inte hur en mus håller åtta år för dig
Brytarna ger ju upp kring 3-5 miljoner clicks vilket tar typ 1-3 år =D

Ja det är ju det som blir lite fel För när man hittar bra mus så är det svårt hitta en lika dan ny efter par år och den jag har nu är jag inte helt nöjd med (så vill pröva annat märke).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar