Permalänk
Medlem

Konstiga färger på ny datorskärm

Köpte ett 2070 MSI gaming z och en Acer KG251QD igår. När jag hade kopplat in allt så märkte jag att färgerna va konstiga. Har ett grått tema på mitt windows men på nya skärmen såg det istället brunt ut och chrome ser brunt/gult ut istället för vitt. Jag använder displayport kabeln som jag fick med till skärmen men den kanske är skadad? Jag har provat att använda windows color calibration program men det hjälpte inte. Någon som haft liknande problem?

Permalänk
Medlem

Prova en hdmi eller dvi-kabel om skärmen tar det för att kolla dp-kabeln.
Finns kanske inställningar i skärmens osd rörande färgtemp osv som är balle ur?

Permalänk
Medlem

@Broder Truck: Ska prova med hdmi kabel när jag kommer hem. Provade att pilla lite med skärmens inställningar men tyckte inte att det blev någon skillnad. Den ändrade mest kontrasten, inte så mycket på själva färgerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNDEC:

Köpte ett 2070 MSI gaming z och en Acer KG251QD igår. När jag hade kopplat in allt så märkte jag att färgerna va konstiga. Har ett grått tema på mitt windows men på nya skärmen såg det istället brunt ut och chrome ser brunt/gult ut istället för vitt. Jag använder displayport kabeln som jag fick med till skärmen men den kanske är skadad? Jag har provat att använda windows color calibration program men det hjälpte inte. Någon som haft liknande problem?

Har du installerat skärmens färgprofil?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Kablarna kan inte påverka färgåtergivningen i sig för de överför bara data eller inte.
Det vore intressant att veta vad det jämförs emot och om det på nått sätt är en kalibrerad bild eller om alla bildskärmar är "gissa och tycka i stället för att veta vad som är minst felaktigt" det är svårt att veta vilken av bilderna som är minst felaktigt utan att mäta och det är ju inte hellre säkert att man gillar den bild som har minst fel om man är präglad på en viss typ av felaktig återgivning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: har tittat på http://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm men ej hittat någon till min skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNDEC:

@ggustavsson: har tittat på http://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm men ej hittat någon till min skärm.

https://global-download.acer.com/GDFiles/Driver/Monitor/Monit...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vad finns det för inställningar i skärmens meny? Kan du välja färgtemperatur?

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: installerade det nu och det blev lite bättre, funderar dock på att lämna tillbaks skärmen ändå och köpa en annan, gick från 27 till 24 tum nu och längtar redan tillbaks till 27 samt att man inte kan justera höjden på skärmen så får ställa den på en låda för att den ska ha optimal höjd för mig. Tack för hjälpen!