Permalänk

Mäta på telefonjack?

Kan man mäta på trådarna för att kolla om de fungerar? Mellan blå och vit ska det vara spänning där typ 36 volt.
Antar att det bara är två tråd som används. De andra två är reserv (lila turkos)

Permalänk
Medlem

@lindebring: Det är mycket riktigt tvåtråd, men alla jack är seriekopplade. Det "extra paret" går vidare till nästa jack. Hur det är med färgerna ska jag låta vara osagt.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk

Men går det mäta på trådarna för att kontrollera om de är på kopplade i station. Undrar om man vågar summera...

Permalänk

Jag hitta svar på annat håll. Så här är det. Man mäter mellan vit och blå och ska då får 48v AC.

Permalänk
Avstängd

@lindebring: Visst, det ska finnas något mätbart där. Däremot så blir det kännbara stötar hög volt men svag ström om det ringer och det känns lite grand, men är inte farligt pga den låga strömmen. Bara så att du inte blir rädd/överraskad ifall det händer.

Permalänk
Medlem

Man ska kunna mäta upp 48-50 volt DC på linjen, och ca 100 volt AC när ringtonerna går fram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindebring:

Jag hitta svar på annat håll. Så här är det. Man mäter mellan vit och blå och ska då får 48v AC.

Vet inte vad du försöker mäta men detta gäller endast för analogt telefonabonemang, inte för ADSL eller IP-telefoni

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Vet inte vad du försöker mäta men detta gäller endast för analogt telefonabonemang, inte för ADSL eller IP-telefoni

Hur menar du? Inte för ADSL. Det går väl på samma lina.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att inte göra som jag och en polare gjorde när vi var typ i 10 års åldern (vilket var ett tag sen). Jag övertygade honom (och mig själv) om att det bara fanns spänning i trådarna om nån ringde och att det därför var helt ok att skala kablarna med tänderna. Det visade sig vara en dålig ide

Permalänk
Avstängd

@improwise: Jamen, så länge man inte skalar båda samtidigt så är det inget problem

Permalänk

Klubba: om man ej äger ett nummer vilket jag inte gör stänger de då av 48 volten? Och endast kör bus ström (ADSL) så det är omöjligt för mig att mäta med Fluke och kontrollerar om jag har kontakt med bas station?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindebring:

Klubba: om man ej äger ett nummer vilket jag inte gör stänger de då av 48 volten? Och endast kör bus ström (ADSL) så det är omöjligt för mig att mäta med Fluke och kontrollerar om jag har kontakt med bas station?

Har du inget analogt telefoniabbonemang kopplat har du heller inte någon 48V spänning. xDSL är svårare att mäta med fluke då det är en digital 5v signal som ligger överlagrad. Basstationer har man bara i mobiltelefoni. I det fasta nätet är du ansluten till en telestation.

Permalänk
Skrivet av lindebring:

Klubba: om man ej äger ett nummer vilket jag inte gör stänger de då av 48 volten? Och endast kör bus ström (ADSL) så det är omöjligt för mig att mäta med Fluke och kontrollerar om jag har kontakt med bas station?

Vad är tanken du ska göra?

Bara så du vet det så har eller kommer alla telestationer släckas ner (ADSL går på samma stationer).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindebring:

Klubba: om man ej äger ett nummer vilket jag inte gör stänger de då av 48 volten? Och endast kör bus ström (ADSL) så det är omöjligt för mig att mäta med Fluke och kontrollerar om jag har kontakt med bas station?

Det vete katten... Har du/någon annan haft nummer på den linan så kan det mycket väl ligga kvar.

Fick fiber för mer än 2 år sen men har fortfarande bärvåg på ADSL.

Permalänk

Lånar tråden vidare. Ser här att det inte finns några 48V om inget telefoniabonnemang finns. Hur kan jag veta om jag har fungerande telelina då? Mitt problem är att jag har två kabelstumpar som kommer ut ur väggen att gå på och enligt Telias hemsida ska adressen fungera med ADSL, men innan jag börjar montera dit ett jack vill jag ju konfirmera att ledningen är okej. Hur gör jag detta?

Det ska även påpekas att jag är totalt blåbär med multimeter och har inte lyckats få utslag när jag mätt i två andra telejack (i andra bostäder)... Har testat lite olika lägen med allt från 200V till 9V (finns inget i närheten av 48V) både DC och AC. Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schlickum:

Lånar tråden vidare. Ser här att det inte finns några 48V om inget telefoniabonnemang finns. Hur kan jag veta om jag har fungerande telelina då? Mitt problem är att jag har två kabelstumpar som kommer ut ur väggen att gå på och enligt Telias hemsida ska adressen fungera med ADSL, men innan jag börjar montera dit ett jack vill jag ju konfirmera att ledningen är okej. Hur gör jag detta?

Det ska även påpekas att jag är totalt blåbär med multimeter och har inte lyckats få utslag när jag mätt i två andra telejack (i andra bostäder)... Har testat lite olika lägen med allt från 200V till 9V (finns inget i närheten av 48V) både DC och AC. Vad gör jag för fel?

Skaffa en riktigt multimeter typ https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinst.... Som du kan mäta spänningen med. Vad du mätt med nu är något annat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Skaffa en riktigt multimeter typ https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinst.... Som du kan mäta spänningen med. Vad du mätt med nu är något annat...

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, nog är denna UT20 lika mycket multimeter som den du länkar till?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schlickum:

Lånar tråden vidare. Ser här att det inte finns några 48V om inget telefoniabonnemang finns. Hur kan jag veta om jag har fungerande telelina då? Mitt problem är att jag har två kabelstumpar som kommer ut ur väggen att gå på och enligt Telias hemsida ska adressen fungera med ADSL, men innan jag börjar montera dit ett jack vill jag ju konfirmera att ledningen är okej. Hur gör jag detta?

Det ska även påpekas att jag är totalt blåbär med multimeter och har inte lyckats få utslag när jag mätt i två andra telejack (i andra bostäder)... Har testat lite olika lägen med allt från 200V till 9V (finns inget i närheten av 48V) både DC och AC. Vad gör jag för fel?

Du kan inte veta om du har en fungerande telefonanslutning om du inte har en fungerande telefon, det är inget du själv kan mäta upp med 100% säkerhet.
Telia står däremot för anslutningen till förstajacket så om de säger att det ska gå så kommer de att fixa så att åtminstone förstajacket funkar för det ingår i deras tjänst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte veta om du har en fungerande telefonanslutning om du inte har en fungerande telefon, det är inget du själv kan mäta upp med 100% säkerhet.
Telia står däremot för anslutningen till förstajacket så om de säger att det ska gå så kommer de att fixa så att åtminstone förstajacket funkar för det ingår i deras tjänst.

OK tack. Får snacka med Telia då.

Permalänk

@Schlickum: Föga förvånande att Telia inte kunde hjälpa mig ett skit, så då vet jag lika lite som innan. Ska testa att mäta trådarna idag men räknar med brakfiasko. Sen är det nog tvärnit för mig.

Permalänk
Skrivet av Schlickum:

@Schlickum: Föga förvånande att Telia inte kunde hjälpa mig ett skit, så då vet jag lika lite som innan. Ska testa att mäta trådarna idag men räknar med brakfiasko. Sen är det nog tvärnit för mig.

Brakfiaskot konfirmerat. Inga mätutslag på trådarna.