Att ha freesync till PUBG något man verkligen rek

Permalänk
Medlem

Att ha freesync till PUBG något man verkligen rek

Försöker verkligen förstå om det är så stor skillnad att ha Freesync eller ej till spel och framför allt PUBG??
Just nu kör jag inte det men planerar att kanske handla ett nytt grafikkort (FX580) och min skärm nu som är i 144Mhz har stöd för freesync.

Permalänk
Medlem

@TheCazz: Freesync hjälper bara om du får lägre FPS än din refresh rate på skärmen, vilket du lär få med ett RX580. Freesync elliminerar så kallad "tearing" vilket är när skämen visar flera olika frames samtidigt, vilket syns som vågräta linjer. Om du inte märker tearingen idag så kommer inte freesync kännas så annorlunda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm jag kanske inte har bara tänkt på det
Nu vet jag inte om det är desamma men det händer ofta att när jag spelar och medspelare speactate mig så ser dom saker som jag inte ser. Tanken är bara att jag ska köpa mig ett nytt grafikkort och vill först inte slänga ut för mycket pengar men samtidigt vill jag har något som är väsentligen bättre än mitt GTX760. Så kör jag med Radeon så får jag freesync "på köpet" än jag kör med ett från Nvidia.

Permalänk
Medlem

Freesync kan jämställas med inställningen vsync, fast utan fördröjningen som vsync innebär.
Testa att slå på vsync och se om du märker några visuella skillnader (bortsett från input-lag)

Jag har freesync påslaget i alla spel och har slagit på fps-cap till 141 FPS i spelen så att inte skärmen/GPU ska råka få frispel när spel går över 144 FPS.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Hmm så det är rek att köra Freesync på en 144Mhz skärm när man spelar?

Permalänk
Medlem

Vsync On=Ingen tearing men mer lagg men även att fps hoppar ner till 30fps om du har en 60hz skärm och fps går ner under 60hz.
Dvs går fps ner till 59hz så så gör vsync att det går ner till 30 (dvs synkar fps med skärmens hz och 30 är en halvering av 60 vilket behövs för att behålla "synken") och går det ner under 30fps så får du med vsync on 15hz.

Vsync Off=mindre lagg (om personen känner av det med Vsync on vill säga) men ofta med lite till mycket screen tearing.
Går fps ner till tex 59fps här så får du 59hz men när fps skiljer från skärmens hz (tex 60hz) så får man tearing och det blir mer synligt när det är en större fps/hz skillnad än med en liten.
Så har man tex ett spel som fps kan gå upp/ner på väldigt mycket kan man ha tearing ibland men inte alls ibland.

Freesync/Gsync är som vsync on men utan mer lagg och ingen halvering av fps för att synka.
Skillnaden mellan freesync/gsync är att gsync funkar något bättre överlag (enligt tester/osv jag läst har själv bara upplevt gsync) och gsync ska göra ett bättre jobb med fps under 30-40fps (återigen vad jag läst i tester/etc).
Jag har dock inte läst nytt direkt om freesync under 1-1,5 år så det kanske kan ha ändrats under den tiden (tror inte det dock).

Jag läste runt under 5-6 månader innan jag till slut slog till på en 165hz gsync ips/va skärm främst för att jag råkat repa min skärm på 2-3 ställen och en var rätt synlig på fel ställe men lite för att jag var sugen på att prova gsync.
Ips/va skärm för bättre färger och jag hade en bra ips/va skärm innan och mågna som gått från ips/va till tn blev besvikna på färgerna.
165hz för att det var vad som fanns inne och inte nåt dyrare än 144hz just då.
Gsync för jag hade ett gigabyte 780 ghz edition och hade plan på ett 1080/1080ti.

Jag trodde att gsync skulle göra en liten skillnad men det gjorde en stor skillnad.
Jag har en htpc med ett 960 som jag spelar lättare spel som funkar bra med handkontroll (dvs ej FPS men tex race spel) men efter gsync skärmen kan jag knappt spela där längre då skillnaden är enorm.
Kommer aldrig mer kunna köpa en skärm utan gsync/freesync.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Hmm låter bra. Ska se vad Black Friday har ett erbjuda för Radeon då de kör med freesync

Permalänk
Medlem

När du spelat med Freesync en gång så kommer du inte vilja gå tillbaka.
Glöm bara inte att stänga av V-sync och som någon nämnde sätta fps limiter i Radeon settings till <144 så den inte går över skärmens uppdateringsfrekvens.
Du får då lite stutter när Freesync slår på/av.
Sen gäller det att kolla vilket intervall freesyncen kör på just din skärm och försöka hålla fps över det lägsta hela tiden för annars händer samma som ovan fast med ännu värre känsla.
Jämfört med polarens G-Sync och tycker båda fungerar lika bra enligt mig och båda får samma problem om man går över/under specade uppdateringshastigheter.