Permalänk

Turbo Boost Intel I7 8700K Bsod

Hej.

Jag har ett problem, när turboboost är aktiverat i Bios så får jag en massa bluescreens och det går inte att starta windows, detta problem gällde även när jag skulle installera windows, det gick inte blev bluescreens hela tiden med olika felkoder varenda gång. Av en slump hittade jag turboboost i Bios och testade att stänga av den, då gick det att installera windows och allt fungerade. Problemet är då att jag sitter fast på 3.2ghz med turboboost kommer man upp i 4.6ghz vid behov. Är det en trasig cpu, eller finns det något jag kan göra för att få snurr på det hela?

Specs:
Windows 10
16gb Ram
Moderkort Z370P
Intel I7 8700K 3.2ghz Turbo 4.6ghz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ivanhoe68:

Hej.

Jag har ett problem, när turboboost är aktiverat i Bios så får jag en massa bluescreens och det går inte att starta windows, detta problem gällde även när jag skulle installera windows, det gick inte blev bluescreens hela tiden med olika felkoder varenda gång. Av en slump hittade jag turboboost i Bios och testade att stänga av den, då gick det att installera windows och allt fungerade. Problemet är då att jag sitter fast på 3.2ghz med turboboost kommer man upp i 4.6ghz vid behov. Är det en trasig cpu, eller finns det något jag kan göra för att få snurr på det hela?

Specs:
Windows 10
16gb Ram
Moderkort Z370P
Intel I7 8700K 3.2ghz Turbo 4.6ghz

Om jag var du skulle jag testa att nolla bios genom. clrcmos alternativt höja volt ett snäpp.
Inga böjda pins vid installation av CPU ?
Testat att aktivera xmp på minnen ?

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Skrivet av jimsan8923:

Om jag var du skulle jag testa att nolla bios genom. clrcmos alternativt höja volt ett snäpp.
Inga böjda pins vid installation av CPU ?
Testat att aktivera xmp på minnen ?

Provade att öka på core cache voltage i olika steg men utan resultat, har även nollat bios, samt flashat bios till senaste versionen men blir samma lika.

Har även provat xmp men det blir ingen skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ivanhoe68:

Provade att öka på core cache voltage i olika steg men utan resultat, har även nollat bios, samt flashat bios till senaste versionen men blir samma lika.

Har även provat xmp men det blir ingen skillnad.

okej. ingen du känner som har samma socket som du som kan testa cpu på sin dator ? testa kör memtest o se om det kan vara minnena, börja med att testa en sticka i taget och starta med boost aktiverat..
sen kan du lyfta cpu o kolla så det inte är några böjda pins i moderkortet.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Skrivet av jimsan8923:

okej. ingen du känner som har samma socket som du som kan testa cpu på sin dator ? testa kör memtest o se om det kan vara minnena, börja med att testa en sticka i taget och starta med boost aktiverat..
sen kan du lyfta cpu o kolla så det inte är några böjda pins i moderkortet.

Nope känner tyvärr ingen med samma socket, men jag har plockat bort processorn och allt såg bra ut, nu ska jag testa ramminnena och kolla om allt fungerar.

Tack för tipsen

Permalänk

Provade att köra med ett raminne i taget men fick bsod iallafall, så minnena verkar vara ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Hej.

Jag har ett problem, när turboboost är aktiverat i Bios så får jag en massa bluescreens och det går inte att starta windows, detta problem gällde även när jag skulle installera windows, det gick inte blev bluescreens hela tiden med olika felkoder varenda gång. Av en slump hittade jag turboboost i Bios och testade att stänga av den, då gick det att installera windows och allt fungerade. Problemet är då att jag sitter fast på 3.2ghz med turboboost kommer man upp i 4.6ghz vid behov. Är det en trasig cpu, eller finns det något jag kan göra för att få snurr på det hela?

Specs:
Windows 10
16gb Ram
Moderkort Z370P
Intel I7 8700K 3.2ghz Turbo 4.6ghz

Kolla att temperaturerna är ok, kan ju vara kylaren inte sitter som den ska.

Annars låter som turbo-boost boostar mer än processorn klarar av. Om du inte hittar nån bättre lösning ser jag bara två alternativ.

1) Stäng av turbo-boost och se hur högt du kan klocka den utan att den blir instabil, kan ju hända du når 4.0 GHz eller mer på alla kärnor. Är du nöjd med det så kör så.

2) Försök få processorn utbytt mot en annan på garanti.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ivanhoe68:

Nope känner tyvärr ingen med samma socket, men jag har plockat bort processorn och allt såg bra ut, nu ska jag testa ramminnena och kolla om allt fungerar.

Tack för tipsen

inga problem. hoppas bara det löser sig. vart bor du ? om du bor i närheten hade jag kanske kunnat hjälpa dig o testa den i så fall. kan ju vara modekortet med kanske .

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Kolla att temperaturerna är ok, kan ju vara kylaren inte sitter som den ska.

Annars låter som turbo-boost boostar mer än processorn klarar av. Om du inte hittar nån bättre lösning ser jag bara två alternativ.

1) Stäng av turbo-boost och se hur högt du kan klocka den utan att den blir instabil, kan ju hända du når 4.0 GHz eller mer på alla kärnor. Är du nöjd med det så kör så.

2) Försök få processorn utbytt mot en annan på garanti.

Det konstiga är att om jag har turboboost avstängt och kör XMB så är den fortfarande kvar på stock 3200mhz, det händer ingenting men datorn fungerar som vanligt förutom att Spelen inte flyter på som dom ska. Har även försökt överklocka utan resultat, även med ez autotuner i bios där den endast försöker klocka 2% så blir det svart och det går inta att starta datorn. Börja misstänka att jag fått ett Måndagsexemplar av cpu.

Jag får prova att ringa Komplett imorgon å se vad dom tror, men då får man väl vänta i flera veckor innan man får en ny antar jag.

Permalänk
Skrivet av jimsan8923:

inga problem. hoppas bara det löser sig. vart bor du ? om du bor i närheten hade jag kanske kunnat hjälpa dig o testa den i så fall. kan ju vara modekortet med kanske .

Det löser väl sig på ett eller annat sätt antar jag

Jag bor i Dalarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ivanhoe68:

Det löser väl sig på ett eller annat sätt antar jag

Jag bor i Dalarna.

aha okej. ja då är det ju en bit ifrån. jag hoppas det löser sig som sagt.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Avstängd

@ivanhoe68: Enligt Inet (som har haft fel siffror förr) så ska det vara 3.7GHz med 4.2GHz turbo på 8700K. Då klockar ju prollen ner, inte stock? Vad är CPU tempen?

Permalänk
Skrivet av Paralog:

@ivanhoe68: Enligt Inet (som har haft fel siffror förr) så ska det vara 3.7GHz med 4.2GHz turbo på 8700K. Då klockar ju prollen ner, inte stock? Vad är CPU tempen?

Denna är det: https://www.dustinhome.se/product/5011039604/core-i7-8700?sse...

Den klockar varken upp eller ner då datorn inte startar med turbo boost på. Och det är påslaget default.
Temperaturen i bios visar mellan 30-40c.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Visade sig vara en trasig cpu, fick en ny på garantin.