Nytt Asus grafikkort dog efter 3 dagar (Asus PH-GT1030-O2G)

Permalänk

Nytt Asus grafikkort dog efter 3 dagar (Asus PH-GT1030-O2G)

Hej,

Tog beslutet att uppgradera min gamla Dell Vostro 430 från ett Geforce GT220 1G till Asus PH-GT1030-O2G. PSU tidigare uppgraderad till Coolermaster 500 Lite för flera år sedan.

Installationen var helt smärtfri och allt fungerade perfekt med drivrutiner etc. Jag installerade endast drivrutiner och inga andra verktyg för överklockning etc.

Min son använder datorn ffa för Minecraft, Overwatch och Roblox. Prestandan blev avsevärt bättre med det nya kortet.

Nu till problemet; idag körde sonen datorn som vanligt på förmiddagen. När han sedan skulle starta den igen på kvällen var kortet dött. Datorns "BIOS pep/larmade" och ingen signal gick ut till monitorn ens för att indikera uppstart. Jag bytte tillbaka till det gamla grafikkortet och allt fungerade som det skulle. Provade att åter igen sätta tillbaka det nya kortet men samma resultat; dött. Nu har han kört hela kvällen med det gamla kortet utan problem.

Efteråt kunde han minnas att grafiken i Minecraft hängt sig ett par gånger på slutet i förmiddags.

Jag har förstås reklamerat kortet men vill av nyfikenhet höra lite om era teorier vad som kan ha hänt?

Med vänlig hälsning
M

Permalänk
Medlem
Skrivet av MZ_Hammer:

Jag har förstås reklamerat kortet men vill av nyfikenhet höra lite om era teorier vad som kan ha hänt?

Min professionella bedömning är att det nog gått sönder.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

@Naga: Jo, det kan man ju misstänka :-). Har du (eller någon annan) erfarenhet av att kort crashar så här snabbt? Eller kan Asus hävda att det är befintlig maskinvara som orsakat haveriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MZ_Hammer:

@Naga: Jo, det kan man ju misstänka :-). Har du (eller någon annan) erfarenhet av att kort crashar så här snabbt? Eller kan Asus hävda att det är befintlig maskinvara som orsakat haveriet?

Det är bara att skicka det på garanti, har de gett dig skrot kan de ta det tillbaka också.
Själv håller jag mig ifrån dem.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@MZ_Hammer: Det var förmodligen något fel på kortet från fabrik. Du får säkerligen ett nytt utan problem

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]