Microsoft lovar förbättringar för Microsoft Store

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lovar förbättringar för Microsoft Store

Under spelevenemanget X018 talade Phil Spencer om spel på både PC och konsol, och lovade att förbättra sin spelbutik Microsoft Store på PC-plattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det vore riktigt bra om de kunde kolla på Steam, de är ju facit i frågan på vad de behöver göra. Om MS Store fungerade på ett liknande sätt så skulle jag inte ha något emot dem.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Lego Master

@halvars90:
Förutom appen. Steams Android-app är helt värdelös. Får rysningar bara jag tänker på den.

Men OnT, alla förbättringar är ju bra. Jag har inte själv köpt några spel på MS Store än, men det finns ju en chans att man skulle börja ge sig på det om jag får ett Gears of War-sug framöver. Xbox 360n står sig inte riktigt längre.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

De hade ju gärna kunnat få komma med lite inledande tankar om vilken funktionalitet de tänker lägga till. Store är extremt barebones idag så de kan ju välja och vraka lite om man jämför med Steam.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd

Tänk om dom hade Microsoft Store på Android?
Så kunde man köra apparna från Microsoft Store på Android?
Det borde ju gå genom att installera .NET Core på Android, om Microsoft portade UWP till Android.

Permalänk
Medlem

Vilken kritik kan de ha tagit till sig av tro? Deras store är ju en total fail idag och de flesta vill ju ha väck den. Att hämta vad man använder på nätet och tjänster som Steam är ju så vida överlägsna i ren användning och gränssnitt att Windows Store blir en parentes av bloat för användarna.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Vill se en streamingtjänst på deras PC-spel.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvars90:

Det vore riktigt bra om de kunde kolla på Steam, de är ju facit i frågan på vad de behöver göra. Om MS Store fungerade på ett liknande sätt så skulle jag inte ha något emot dem.

Precis. När deras egna butik kom var det på många håll man undrade varför de inte bara kollade på tex Steam och gjorde något liknande faktiskt.

Känns ju som en självklarhet att man gör någon typ av konkurrensanalys tycker man ju. Men nope, verkar som att de tyckte det var smidigare att uppfinna hjulet igen på egen hand.

Med förväntat resultat som konsekvens förstås

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

<grinig>

börja med att se över priserna! 600+ spänn för ett spel. kom igen liksom...

</grinig>

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tänk om dom hade Microsoft Store på Android?
Så kunde man köra apparna från Microsoft Store på Android?
Det borde ju gå genom att installera .NET Core på Android, om Microsoft portade UWP till Android.

UWP och .NET core är tyvärr inte samma sak. Men ja tanken är trevlig. Jag vet att den var uppe i .net core github för ett tag sen. Men då var det tal om att porta det till Linux på lång sikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Vilken kritik kan de ha tagit till sig av tro? Deras store är ju en total fail idag och de flesta vill ju ha väck den. Att hämta vad man använder på nätet och tjänster som Steam är ju så vida överlägsna i ren användning och gränssnitt att Windows Store blir en parentes av bloat för användarna.

Steam kan jag hålla med om men att hämta på internet är väl ändå sämre på alla sätt och vis? Genom store så är det ju alltid straight forward, man behöver inte oroa sig för installers som vill installera diverse adware och man får en kanal för uppdateringar direkt i OSet. Största problemet är väl att många utvecklare skiter i att publicera till store.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vill se en streamingtjänst på deras PC-spel.

Tänk om man kunde hyra spel i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Tänk om man kunde hyra spel i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan man redan via Game pass, jag gör det

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Själv tycker jag väl microsofts appbutik är väldigt lättanvänd.
Enda anledningen till att jag inte använder den för annat än att hämta netflix är väl pris och och utbud i butiken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Priserna är ju överlägset bäst i Store, svårt att slå dem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd

Kan dom inte lova att ta bort Store istället.

Dom köper upp olika kända spel bara för att göra om spelet till Store så att spelet inte ska funka på Windows 7 så att man måste byta os.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Steam kan jag hålla med om men att hämta på internet är väl ändå sämre på alla sätt och vis? Genom store så är det ju alltid straight forward, man behöver inte oroa sig för installers som vill installera diverse adware och man får en kanal för uppdateringar direkt i OSet. Största problemet är väl att många utvecklare skiter i att publicera till store.

Skickades från m.sweclockers.com

Affinity-suite, Spotify, Discord, Origin, Telegram, FireFox, Adobe-suiten, Libre office, behöver jag fortsätta? Jag förstår argumentet du vill göra men risken att folk någorlunda uppvuxna med internet hämtar något attackerat är inte så stor. Det händer, men det händer likväl att skit dyker upp i allehanda app-stores också. Internet är en fördel inte en nackdel i det här fallet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KTL:

Affinity-suite, Spotify, Discord, Origin, Telegram, FireFox, Adobe-suiten, Libre office, behöver jag fortsätta? Jag förstår argumentet du vill göra men risken att folk någorlunda uppvuxna med internet hämtar något attackerat är inte så stor. Det händer, men det händer likväl att skit dyker upp i allehanda app-stores också. Internet är en fördel inte en nackdel i det här fallet.

Hade väl hellre sett att man hämtade dem via MS store också visserligen ;).
Men det är som det är. Och det finns inte mycket anledning för företagen att betala 30% (eller vad det nu är) av produktens pris bara för att den hämtas via microsofts nedladdningstjänst. Det fins tvärt om goda motiv för dem att hålla sig undan microsofts samlade distributionspunkt med det upplägget hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvars90:

Det vore riktigt bra om de kunde kolla på Steam, de är ju facit i frågan på vad de behöver göra. Om MS Store fungerade på ett liknande sätt så skulle jag inte ha något emot dem.

De får gärna kolla på Steam vad gäller funktioner, men inte UI/UX, fyfan. Otroligt föråldrat och bökigt och minsta lilla man vill göra kräver typ 1000* klick.

* = överdrift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hade väl hellre sett att man hämtade dem via MS store också visserligen ;).
Men det är som det är. Och det finns inte mycket anledning för företagen att betala 30% (eller vad det nu är) av produktens pris bara för att den hämtas via microsofts nedladdningstjänst. Det fins tvärt om goda motiv för dem att hålla sig undan microsofts samlade distributionspunkt med det upplägget hehe.

Finns ingen större anledning att packa om programmen med Project Centennial och skapa en distribution som är låst till den modellen. Tekniskt sett så fungerar det inte heller att göra med allt och innebär massor begränsningar. OneGet som är del av Windows 10/Server 2016 kanske de skulle kunna använda sig av däremot.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Finns ingen större anledning att packa om programmen med Project Centennial och skapa en distribution som är låst till den modellen. Tekniskt sett så fungerar det inte heller att göra med allt och innebär massor begränsningar.

Jag kan väl tycka linux upplägg med repositories är rätt så smidigt och ger ökad säkerhet för de som famlar lite med var de ska hämta mjukvara så min önskan handlar väl mer om en tjänst som är baserad på detta snarare än vad MS store i nuläget erbjuder.
Hur stor "anledningen" sedan är varierar väl men det är rätt smidigt och förenklar.

Tekniskt sett går det att skifta om modellerna lite över längre tid. Det där har vi väl sett i spelvärlden där alla spel inte var anpassade för att distribueras via Steams plattform men efterhand har nya släpp helt enkelt anpassats och byggts efter att kunna släppas under en gemensam plattform. Så nog är det tekniskt möjligt. Frågan är väl om MS har en plattform som intresserar.
Rent ekonomiskt är det inte nå vidare lockande för flertalet kan jag tänka mig och det finns säkerligen tekniska begränsningar att trycka in diverse mjukvara via deras nuvarande portal dessutom. Så kan det säkerligen vara.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av petabyte:

UWP och .NET core är tyvärr inte samma sak. Men ja tanken är trevlig. Jag vet att den var uppe i .net core github för ett tag sen. Men då var det tal om att porta det till Linux på lång sikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja vet, men .NET Core är korsplattform så den funkar på Windows, Linux och Mac.
UWP och WPF applikationer har man skrivit på .NET Framework (inte .NET Core), men nu med uppkommande .NET Core 3.0 så ska man kunna skriva UWP och WPF applikationer på .NET Core också.

UWP och WPF är dock inte en del av .NET Standard, så dom är inte korsplattform, dom är Windows-specifika ramverk.
Detta pga WPF internt använder Windows-specifik teknik som GDI+.

Men mycket av grunden är ju lagd. Så Microsoft skulle ju kanske kunna porta UWP till Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag kan väl tycka linux upplägg med repositories är rätt så smidigt och ger ökad säkerhet för de som famlar lite med var de ska hämta mjukvara så min önskan handlar väl mer om en tjänst som är baserad på detta snarare än vad MS store i nuläget erbjuder.
Hur stor "anledningen" sedan är varierar väl men det är rätt smidigt och förenklar.

Tekniskt sett går det att skifta om modellerna lite över längre tid. Det där har vi väl sett i spelvärlden där alla spel inte var anpassade för att distribueras via Steams plattform men efterhand har nya släpp helt enkelt anpassats och byggts efter att kunna släppas under en gemensam plattform. Så nog är det tekniskt möjligt. Frågan är väl om MS har en plattform som intresserar.
Rent ekonomiskt är det inte nå vidare lockande för flertalet kan jag tänka mig och det finns säkerligen tekniska begränsningar att trycka in diverse mjukvara via deras nuvarande portal dessutom. Så kan det säkerligen vara.

Microsoft har OneGet, men det är riktat mot utvecklare. För företag är nog något som Chocolatey mer intressant som tjänst.

Applikations-virtualisering och Steam är inte riktigt samma sak. Project Centennial är en variant av Microsofts App-V-svit. Resultatet lämpar sig inte att distribueras på några andra plattformar än Store. Resultatet går såklart bara att använda på Windows 10 (och möjligen Server 2016/19) också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Microsoft har OneGet, men det är riktat mot utvecklare. För företag är nog något som Chocolatey mer intressant som tjänst.

Applikations-virtualisering och Steam är inte riktigt samma sak. Project Centennial är en variant av Microsofts App-V-svit. Resultatet lämpar sig inte att distribueras på några andra plattformar än Store. Resultatet går såklart bara att använda på Windows 10 (och möjligen Server 2016/19) också.

Yes. Så äre säkert.
Frågan är väl lite vad ms vill uppnå med Store. Vill de köra sitt race framöver också så kommer det säkert sätta käppar i hjulen för expansion även framöver på grund av att det inte går att bara använda MS som distributionsplattform. Möjligheten finns väl kanske att de tänker om här och börjar tillåta distribution även av annan mjukvara än sådan som passar in i deras nuvarande modell.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Så äre säkert.
Frågan är väl lite vad ms vill uppnå med Store. Vill de köra sitt race framöver också så kommer det säkert sätta käppar i hjulen för expansion även framöver på grund av att det inte går att bara använda MS som distributionsplattform. Möjligheten finns väl kanske att de tänker om här och börjar tillåta distribution även av annan mjukvara än sådan som passar in i deras nuvarande modell.

Tja, körverket WinRT är redan dött på telefoner och Microsoft har nedprioriterat att porta sina egna appar till det och vänt sig mot Win32 igen. Så det finns väl inget att uppnå? En del verkar vara i tron av att du kan använda UWP för att koda spel mot X1, men det finns två olika operativsystem på konsolen givetvis och det för spel har lite med W10 att göra. Deras egna programvaror passar inte in i butiken, även om de marknadsförs via den. Nedladdning och installation får ju ske utanför.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Tja, körverket WinRT är redan dött på telefoner och Microsoft har nedprioriterat att porta sina egna appar till det och vänt sig mot Win32 igen. Så det finns väl inget att uppnå? En del verkar vara i tron av att du kan använda UWP för att koda spel mot X1, men det finns två olika operativsystem på konsolen givetvis och det för spel har lite med W10 att göra. Deras egna programvaror passar inte in i butiken, även om de marknadsförs via den. Nedladdning och installation får ju ske utanför.

Det man kan uppnå är väl någon form av samlingsplats för program. Även om det inte går att göra pengar på det initialt med marginaler likt steam eller mobilernas appmarknader så kan det säkert finnas business i att samla allehanda applikationer åt användaren. Återigen utgår jag inte riktigt från vad microsoft har i nuläget utan snarare vad tjänsten skulle kunna vara/innebära/bli.
Visst går det inte att bara bygga om UWPdelen så att den kan innefatta mer. Istället lär det väl i så fall bli separata processer och flöden som presenteras tillsammans grafiskt i butiken. Eller att man lägger ner satsningen på UWP helt (vilket jag inte tror kommer hända). Ett samlat ställe att hämta mjukvara från helt enkelt.
Men det beror ju såklart på var de själva vill befinna sig om några år. Kanske är det inte av intresse att röra sig i den riktningen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Blir nog svårt att sy ihop det hela, visst skulle de kunna distribuera mer än .appx-paket, men mycket av kritiken de fått är ju hur dåligt det fungerat för UWP-apparna/spelen vid installation/nedladdning och uppdateringar så vad tar de emot för kritik?

Sen kan de aldrig fungera som varufönster för andra på samma sätt som för de själva, du kan ju gå in på Store och köpa en Xbox One exempelvis. Microsoft Store är ju ingen produkt i sig, så det finns väl ingen drivkraft att utveckla den. W10S som skulle vara låst till affären blev ju senare inte det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvars90:

Det vore riktigt bra om de kunde kolla på Steam, de är ju facit i frågan på vad de behöver göra. Om MS Store fungerade på ett liknande sätt så skulle jag inte ha något emot dem.

Steam är bra på så sätt att det funkar, men det känns ändå rätt föråldrat nu. Något mittemellan kanske!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Det skulle vara trevligt om de kunde ordna så att nedladdningar fungerade varje gång, att återupptagningar var tillförlitliga och att förloppsindikatorn visade mer information. Just nu är det lite lotteri om man ska lyckas ladda hem ett spel eller inte.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk

De har sagt samma sak varje år sen GTA 4 (2008) kom ut... Hittills har det inte förbättrats en jävla gång. Det var väl lite bättre när GFWL dog ut men sen Win10 kom ut har store varit en katastrof. Jag installerade Skype från store, det tog ca 2h att ladda hem och installera 120mb. Seriöst?!?

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.