Permalänk
Medlem

Tyngre spel fryser. Ssd fel?

Nu kommer jag med ännu en tråd.
Tur att jag kan få hjälp här.

Har fått problem med att tyngre spel typ insurgency sandstorm, pubg och
Battlefield fryser sig ganska ofta i 5-15 sekunder.
Oftast hörs ljudet fortfarande och discord fungerar. Sen fungerar spelet igen några minuter.

Csgo fungerar hur bra som helst. Kollade lite errors och där är några olika på disk. Kan det vara ssdn som är påväg att rasa?
Ska kopiera errors imorgon.

Internet bör det väl inte vara? Enl tptest ligger jag som vanligt.
Gpun?

Allt är uppdaterat till senaste drivrutiner.

Tack pågar o töser.

Setup
Amd ryzen 1600
B450 mobo
8gb minne(som gått bra förr)
Rx580 8gb
Samsung ssd

Ca temperaturer
Gpu 55grader
CPU 45grader

Permalänk
Medlem

1) Vad ligger belastningen på när du spelar? (CPU, GPU, RAM)
2) Hur mycket utrymme har du kvar på SSDn? Är alla spel installerade på den?
3) Vilka inställningar spelar du i? Är din FPS normal?

Prova med att stänga av så många program i bakgrunden som möjligt, inklusive Discord och Steam (om inte spelen kräver det).

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att dessa frysningar kommer om du får slut på minne och skall böra köra via disken ist?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

1) Vad ligger belastningen på när du spelar? (CPU, GPU, RAM)
2) Hur mycket utrymme har du kvar på SSDn? Är alla spel installerade på den?
3) Vilka inställningar spelar du i? Är din FPS normal?

Prova med att stänga av så många program i bakgrunden som möjligt, inklusive Discord och Steam (om inte spelen kräver det).

CPU max 40% runt 40 grader
Gpu 9x% runt 55 grader
Ram max 7gb (har fungerat alltid, ingen ny uppdatering på spelen)

70gb ledigt på ssd
Alla spel ins på denna även csgo som fungerar.

Provat alla inställningar och allt flyter på bra från low till High men helt plötsligt fryser det.

Fps är normal. Runt 120 pubg

Enl msi är inget maxat när det händer. Det ända är gpun går ner till 0 procent när det händer.
Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Det kan inte vara så att dessa frysningar kommer om du får slut på minne och skall böra köra via disken ist?

Borde inte vara det eftersom jag har kört 8gb alltid och samma ssd.
Iof nya minnen nu 2x4 3000mhz
Hade 2x4 1400mhz tidigare till gamla moderkortet.

Enl bios är det inställt på 2400mhz men har läst att amd inte klarar vissa hastigheter så jag har inte ändrat nåt i bios än utan kör auto.

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrobbs:

Borde inte vara det eftersom jag har kört 8gb alltid och samma ssd.
Iof nya minnen nu 2x4 3000mhz
Hade 2x4 1400mhz tidigare till gamla moderkortet.

Enl bios är det inställt på 2400mhz men har läst att amd inte klarar vissa hastigheter så jag har inte ändrat nåt i bios än utan kör auto.

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Nja dom klarar hastigheter, men moderkorten kan vara kinkiga. jag kör själv 4x4GB i 3000MHz. Om ud använder 7GB Ram, så ligger du rätt så nära 8GB som du har MAX vilket skulle kunna vara en del i problemet när det skall börja swappa mellan disk och minne då går det trögt. Skulle vara bra om du kunde ha koll på dessa värden direkt när du får dessa fryssningar så du ser vilka komponenter som verkligen jobbar på då.

Såg att du hade koll på detta. Har du installerat om Windows? Om inte så skulle detta kanske vara något att testa?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrobbs:

Borde inte vara det eftersom jag har kört 8gb alltid och samma ssd.
Iof nya minnen nu 2x4 3000mhz
Hade 2x4 1400mhz tidigare till gamla moderkortet.

Enl bios är det inställt på 2400mhz men har läst att amd inte klarar vissa hastigheter så jag har inte ändrat nåt i bios än utan kör auto.

BF1 och PUBG rekommenderar 16GB RAM.

Började detta hända efter att du köpte nya minnen, eller har dem fungerat tidigare i samma spel?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Nu körde jag med msi och loggboken för att se vad som händer när det fryser.

loggboken, varningar 3 st
storahci : Återställning till enheten \Device\RaidPort0 utfärdades.
Disk : Ett nytt försök att utföra I/O-åtgärden på den logiska blockadressen 0x117487f0 för disk 0 (PDO-namn: \Device\00000037) har utförts.

MSI Precis innan det hände(insurgency sandstorm)
GPU 50c 98%
Memory 3694-1750mhz
CPU 41c 35%
Ram 6706
FPS 117

när det hände har jag tittat i msi loggen.
GPU 48c 0%
Memory 3679-300mhz
CPU 46c 3-5% förutom cpu9 100%
Ram 6693
FPS 0

Blir ni klokare av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Nja dom klarar hastigheter, men moderkorten kan vara kinkiga. jag kör själv 4x4GB i 3000MHz. Om ud använder 7GB Ram, så ligger du rätt så nära 8GB som du har MAX vilket skulle kunna vara en del i problemet när det skall börja swappa mellan disk och minne då går det trögt. Skulle vara bra om du kunde ha koll på dessa värden direkt när du får dessa fryssningar så du ser vilka komponenter som verkligen jobbar på då.

Såg att du hade koll på detta. Har du installerat om Windows? Om inte så skulle detta kanske vara något att testa?

Kan jag ändra till 3000 i bios utan att datorn slutar boota lr något annat tråkigt?
Inte installerat om windows men snart lär jag prova.

Skrivet av Decster:

BF1 och PUBG rekommenderar 16GB RAM.

Började detta hända efter att du köpte nya minnen, eller har dem fungerat tidigare i samma spel?

Även bf4 som lätt klarar 8 händer det på och vi är 3 st som kör 8gb som alltid fungerat på både pubg och bf1.
Nytt moderkort,minnen och cpu.
Minnena är hyperx predator ddr4 3000mhz 2x4gb(enda dom hade på hyllan)

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrobbs:

Kan jag ändra till 3000 i bios utan att datorn slutar boota lr något annat tråkigt?
Inte installerat om windows men snart lär jag prova.

Även bf4 som lätt klarar 8 händer det på och vi är 3 st som kör 8gb som alltid fungerat på både pubg och bf1.
Nytt moderkort,minnen och cpu.
Minnena är hyperx predator ddr4 3000mhz 2x4gb(enda dom hade på hyllan)

Tack

Att det fungerar kan jag inte garantera, men du bör ju ha något som heter typ "XMP" som skall aktiveras, sen kan du i små steg gå uppåt i hastighet. Det enda jag kan se när den har fåå felen du beskriver är att du ligger över 6.5GB använt minne och jag skulle kunna tro att datorn börjar swappa då och då blir det mkt för din disk kanske, att det fungerar för dina kompisar är bra och att det har fungerat förut är bra, men det kan vara små förändringar i ditt system som ger dessa problem.

Jag skulle nog börja med att Installera om Windows för att se om detta hjälper (Har fungerat för mig när jag har haft liknande problem) sen skulle det inte göra bort sig om du skaffade 8GB Ram till.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@mrrobbs: Vad är det egentligen för SSD du har? Om det råkar vara en 840 EVO du har så bör du installera Samsung Magician och se till att du har senaste firmware om du inte redan gjort det, eftersom 840 EVO lider av det ökända prestandaproblemet annars. Kolla också upp S.M.A.R.T.-statusen på den med t.ex. CrystalDiskInfo (du kan lägga upp en bild på infon här om du vill ha hjälp med att tolka den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@mrrobbs: Vad är det egentligen för SSD du har? Om det råkar vara en 840 EVO du har så bör du installera Samsung Magician och se till att du har senaste firmware om du inte redan gjort det, eftersom 840 EVO lider av det ökända prestandaproblemet annars. Kolla också upp S.M.A.R.T.-statusen på den med t.ex. CrystalDiskInfo (du kan lägga upp en bild på infon här om du vill ha hjälp med att tolka den).

Hej. Tack. Jag ska kolla men har tagit ut den ssd och köpt en crusial 240gb. Installerat om Windows och laddar ner spelen nu. Så vet jag att allt sånt är nytt iaf och senaste drivrutiner. 1-2h sen ska jag testa vad som händer. Håller tummarna för att problemet e borta:/

Återkommer. Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Att det fungerar kan jag inte garantera, men du bör ju ha något som heter typ "XMP" som skall aktiveras, sen kan du i små steg gå uppåt i hastighet. Det enda jag kan se när den har fåå felen du beskriver är att du ligger över 6.5GB använt minne och jag skulle kunna tro att datorn börjar swappa då och då blir det mkt för din disk kanske, att det fungerar för dina kompisar är bra och att det har fungerat förut är bra, men det kan vara små förändringar i ditt system som ger dessa problem.

Jag skulle nog börja med att Installera om Windows för att se om detta hjälper (Har fungerat för mig när jag har haft liknande problem) sen skulle det inte göra bort sig om du skaffade 8GB Ram till.

Ska kolla detta när spelen laddat klart. Tack igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hittade när jag titta runt på Google.
3000MHz is not supported by AMD RyzenTM clock ratios and will optimize at 2933MHz.
Tänkte att jag testar ändra från 2400 till 2933 såfall också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar fungera nu. 👍 ska testa lite bättre senare.
När jag ska koppla in den gamla ssdn, stör den nånting med den nya och det nya Windows?
Bootar från den nya förstås.

Skickades från m.sweclockers.com