Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk
Medlem

Fan va mycket upp och ner bedömningar det finns om denna skärm. Sitter och funderar på om man ska köra på Acer 27" Predator XB271HU istället då det verkar vara mindre problem med den. Men för en person som ogillar "gaming" design så är loggan på skärmen en deal breaker för mig asså...

Permalänk
Medlem

Vågade köpa en PG279Q ändå. Har pytte lite BLB uppe i högra hörnet. Vet inte om jag kanske hade tur, men jag säger som @Rutger Janåker:

Våga vara nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

Vågade köpa en PG279Q ändå. Har pytte lite BLB uppe i högra hörnet. Vet inte om jag kanske hade tur, men jag säger som @Rutger Janåker:

Våga vara nöjd

Lust att lägga upp en bild?
Jag har nämligen också lite bleed i övre högra hörnet och har varit/är osäker på om det är "för" mycket eller om man helt enkelt får nöja sig.
Posta gärna inställningar också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Signatur: Signatur

Permalänk
Medlem

Köpte en Acer Predator XB271HU precis och kan väl bara konstatera att jag hade tur med min panel.
Köpte den förvisso i en fysisk butik så kunde titta på skärmen först, men det är ju inte förräns man kommer hem som man kan testa den i absolut mörker.

Har bara pyttelite BLB till vänster, men det är inget jag stör mig på eftersom det bara syns i totalt mörker och inte vid normalt bruk.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruberts:

Lust att lägga upp en bild?
Jag har nämligen också lite bleed i övre högra hörnet och har varit/är osäker på om det är "för" mycket eller om man helt enkelt får nöja sig.
Posta gärna inställningar också

Skickades från m.sweclockers.com

Går inte få en bra bild på BLB utan riktiga kameror så jag väljer att visa med Photoshop istället

Så ser det ut give or take. Hittat en svagare fläck på vänster sida av skärmen också. Med tanke på de skräck exempel man sett känns det som man borde vara nöjd såhär iaf.

Inte hunnit rota mycket i inställningarna men i nuläget har jag:

- Racing Mode

- Brightness 47

- Contrast 42

R: 92
G: 91
B: 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

- Brightness 47

Testat sänka brightness för att se om BLB:n försvinner?
47 är ganska högt såvida du inte sitter i ett väl upplyst rum.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Någon som har försökt sig på att få bort "anti-glare" lagret på sin pg279q? Vill göra det själv då jag tycker den är alldeles för matt för min smak.

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk

4 ms jämförelse med 1 ms (som man är van vid) Hatar delay, inputlag och allt vad det innebär
Förövrigt så verkar det vara en riktigt grym skärm
Är sugen men just MS som sätter lite stopp för mig.

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI RTX 4080 16Gb Suprime X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

https://i.imgur.com/fMzK1MR.jpg

Går inte få en bra bild på BLB utan riktiga kameror så jag väljer att visa med Photoshop istället

Så ser det ut give or take. Hittat en svagare fläck på vänster sida av skärmen också. Med tanke på de skräck exempel man sett känns det som man borde vara nöjd såhär iaf.

Inte hunnit rota mycket i inställningarna men i nuläget har jag:

- Racing Mode

- Brightness 47

- Contrast 42

R: 92
G: 91
B: 100

Ser den ut som på bilden visar så har du vunnit lotteriet, kan inte se något ljusläckage alls! Å andra sidan så förstod jag inte riktigt vad du menade med en photoshopad bild? Är de röda rutorna till för att visa var du har ditt läckage eller vad?

För att beskriva mina inställningar så har jag oftast Brightness på 20 ibland lägre i ett mörkt rum med endast en lampa på skrivbordet tänd och då kan jag fortfarande se läckage.. ska försöka ta en rättvis bild och lägga upp vid tillfälle.

Racing mode
Brightness: 20
Contrast: 46
Color Temp: Warm
Blue light filter: 0

Inte pillat något på RGB än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Signatur: Signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruberts:

Ser den ut som på bilden visar så har du vunnit lotteriet, kan inte se något ljusläckage alls! Å andra sidan så förstod jag inte riktigt vad du menade med en photoshopad bild? Är de röda rutorna till för att visa var du har ditt läckage eller vad?

För att beskriva mina inställningar så har jag oftast Brightness på 20 ibland lägre i ett mörkt rum med endast en lampa på skrivbordet tänd och då kan jag fortfarande se läckage.. ska försöka ta en rättvis bild och lägga upp vid tillfälle.

Racing mode
Brightness: 20
Contrast: 46
Color Temp: Warm
Blue light filter: 0

Inte pillat något på RGB än.

Skickades från m.sweclockers.com

Han har innanför de röda rutorna också ritat hur hans BLB uppfattas i verkligheten, eftersom det är svårt att ta en bild som är rättvis för gemene man (vettigt och smart - cred!). Du ser väl att det är en gradient från skärmkanten innanför markeringarna som leder ut till skärmens "vanliga" svärta?

Jag har själv väldigt liknande BLB som visas i bilden, en bit nere vänster ramkant "skiner"/läcker det ut lite extra ljus och en väldigt liten liten bit uppe vid övre ramen på höger sida. Som tur är båda väldigt lätta och jag har helt klart fått ett bra exemplar (tillv. dec 2016). Jag hade glömt var dem satt så nu var jag tvungen att verkligen leta efter dem (lol). Jag ser faktiskt mer av IPS-glow, främst min högra nedre del av skärmen. Men jag kom från en 27" 1440p IPS sedan innan så det visste jag finns där och Asusen är avsevärt bättre än min gamla Dell U2711. Den är bättre på alla punkter tom.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Han har innanför de röda rutorna också ritat hur hans BLB uppfattas i verkligheten, eftersom det är svårt att ta en bild som är rättvis för gemene man (vettigt och smart - cred!). Du ser väl att det är en gradient från skärmkanten innanför markeringarna som leder ut till skärmens "vanliga" svärta?

Jag har själv väldigt liknande BLB som visas i bilden, en bit nere vänster ramkant "skiner"/läcker det ut lite extra ljus och en väldigt liten liten bit uppe vid övre ramen på höger sida. Som tur är båda väldigt lätta och jag har helt klart fått ett bra exemplar (tillv. dec 2016). Jag hade glömt var dem satt så nu var jag tvungen att verkligen leta efter dem (lol). Jag ser faktiskt mer av IPS-glow, främst min högra nedre del av skärmen. Men jag kom från en 27" 1440p IPS sedan innan så det visste jag finns där och Asusen är avsevärt bättre än min gamla Dell U2711. Den är bättre på alla punkter tom.

Jag kan inte säga att jag kan se någon gradient innanför de röda rutorna. Det enda jag kan se är en liten ljusning i den övre högra rutan, vid ramen precis. Trodde först att det kanske var mobiltelefonen som spelade mig ett spratt men sitter nu och inspekterar bilden framför datorn och kan ärligt säga att det ser likadant ut.. Jag kanske är smått blind

Visa signatur

Signatur: Signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet om denna skärmen fortfarande är aktuell? Det finns bara pg279Q på den Mediamarkt jag har i stan, och då den ändå har 4ms, Gsync, 165Hz, IPS, så låter den väldigt bra. Men stämmer det att den är ifrån 2015!? Och 7000:- i pris? Är det värt det, eller ska man beställa någon av de rekommenderade premium skärmarna ur Sweclockers senaste recension som kostar ungefär lika mycket?

Permalänk
Bildexpert 📺

@nils45: Det har ännu inte kommit något som är modernare än så och det av nyare snitt som kommer framöver ligger på 25.000 kronor. Köper du en PG279Q idag är det också sannolikt en modernare tillverkningsbatch, ifall det är själva tillverkningsdatumet som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@nils45: Det har ännu inte kommit något som är modernare än så och det av nyare snitt som kommer framöver ligger på 25.000 kronor. Köper du en PG279Q idag är det också sannolikt en modernare tillverkningsbatch, ifall det är själva tillverkningsdatumet som är problemet.

Jätte tack.

Permalänk
Avstängd

Hejsan har en fråga, nån mer som har börjat märka att skärmen fryser sig några sekunder lite då och då ?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Panosz: Skärmens grundförutsättning är att visa den bildsignal den får. Så frysningar och liknande beror vanligtvis inte på skärmen, utan på din dator i övrigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@Panosz: Skärmens grundförutsättning är att visa den bildsignal den får. Så frysningar och liknande beror vanligtvis inte på skärmen, utan på din dator i övrigt.

min förra skärm som jag hade i 1 år hade aldrig gjort detta, med samma komponenter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Panosz: Det är fortfarande ingen normalfall att en skärm skapar sekundlånga frysningar. Möjligtvis kan man dubbelkolla Displayport-kontakten och kabeln, men även där är effekten av dålig kabel istället direkta fel i bilden, bilden försvinner, svart skärm, tydliga störningar etc. och inte frysningar.

Frysningar, hack, ryckig prestanda i spel och så vidare handlar om datorn och grafikkortet. Att det fungerande med gamla skärmen betyder säger egentligen ingenting. Högst troligt har det ändrats en hel del i din dator sedan du bytte skärm.

Även om det mot förmodan är skärmen som har ett fel så finns det ingen snabb "fix". Ingen knapp, inget i menyerna etc som löser detta. Det som finns är det sedvanliga felsökningen och uteslutningen. Blir det bättre med/utan G-Sync? Fungerar det bättre om man stänger av överklockningen av skärmen? DDU-rensning och ominstallation av drivrutiner?

Plus då allt det som kommer till för felsökning av datorn: hur mår grafikkortet? Sker frysningarna under hög belastning? Eller bara spontant? Och så vidare.

Permalänk

Slog till på denna skärm. Backligt bleed är duglig. Vissa har fått värre här. Dock har jag en stuck pixel. Med svart bakgrund lyser den. Kan inte ens se vilken färg det är men den är ljus och fast iaf. Har försökt olika applikationer samt masserat lite lätt med ett finger lindat i tyg men ingen framgång.
Har man rätt att returnera? Inköpt hos webhallen.

Permalänk

Denna skärmen börja säljas för under 7K i diverse kampanjer nu så slog äntligen till på en.

Jag har dock fortfarande ett Radeon 290X-kort i datorn så kan inte nyttja g-sync.

Givetvis fick jag lite strul, annars hade jag inte postat här.

Strulet:
Skärmen började stänga av/på panelen nån enstaka sekund lite slumpat i upplösningar med över 85hz uppdateringsfrekvens.
Många rapporter sa att det var för att kabeln inte klarade bandbredden och tipsade om att byta till DP-kabeln som kom med skärmen.

Gjorde detta och mycket riktigt så kunde jag köra 144hz nästintill helt problemfritt resten av den kvällen.
Nästa dag dessvärre så började den blinka med panelen exakt likadant även med nya kabeln.
Läste då vidare att t.o.m medföljande kabeln inte är bra nog och att man bör jköpa en DP 1.4kabel, vilket jag gjorde.
Den kabeln är specad till att klara 120hz i 4K-upplösning(8,294,400 pixlar) så denna borde väl utan problem klara 120hz och t.o.m 144 hz i 1440p (3,686,400 pixlar (inte ens hälften))
Till mitt störa förtret blev det ännu värre. Den nya kabeln vägrade helt och hållet att ens leverera bild till skärmen vid upplösningar över 85hz.

Vet nu inte ens säkert om det är problem med kabeln eller om jag ska bara ska avvakta tills jag får tag i ett geforce-kort.

Bara undradeo m någon i denna tråden haft någon speciell erfarenhet med skärmen på ett Radeon-kort? om det finns nån magisk inställning som får allt att funka eller nåt liknande?

Update:
1min efter denna posten postades fick jag se att nån lagt upp ett geforce 1080 ett kvarter från där jag bor som nu ska instlleras. får se om kabeln börjar fungera i över 85hz då.

Update 2:
Allting fungerade klockrent med geforce 1080 istället. 144hz utan minsta blink, trots gamla kabeln som blinkade med andra kortet.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

Fan va mycket upp och ner bedömningar det finns om denna skärm. Sitter och funderar på om man ska köra på Acer 27" Predator XB271HU istället då det verkar vara mindre problem med den. Men för en person som ogillar "gaming" design så är loggan på skärmen en deal breaker för mig asså...

Man ser inte ends det röda på loggan när jag sitter i ett lagom belyst run med 75% stryka på skärmen.
Är inte alls lika utstickande som det ser ut på bild.

Sedan har jag en arm till skärmen för fötter suger.

Permalänk
Medlem

@Sinery: Jag körde på Asus skärmen med arm. Riktigt cleant

Permalänk
Medlem

Fick detta skitet över halva skärmen idag helt plötsligt!!! Hjälp!

Pixel fel om något el något annat ni kan känna igen?

Kvittar om jag drar strömmen/av och på. Drar displayport kabeln. Syns även när man startar om vid BIOS.

Permalänk
Medlem

@I Kill: Testa byta kabel!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@I Kill: Testa byta kabel!

Har HDMI till xbox och displayport till PCn. Menar du strömkabeln?

Problemet kom även utan bildkablar inkopplade så det syns även när bara skärmen är igång.

Permalänk
Medlem

@I Kill: Ojdå.. Ja det låter onekligen inte bra...
Garanti kvar?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@I Kill: Ojdå.. Ja det låter onekligen inte bra...
Garanti kvar?

Ja, köptes för en vecka sedan. Men tänkte slänga in den på Inet idag och se vad de säger. Vet inte hur er erfarenhet är med ASUS garantier, men har hört lite sisådär med servicen. Hade hoppats jag kunde få en ny av Inet. Döda pixlar är en sak, men jag har ingen aning om vilken klass genre detta hamnar i?

Har kommit på att om jag drar strömkabeln och väntar ca 10 minuter så försvinner det, men kommer ungf. 5-10 min efter jag dragit igång skärmen igen.

Permalänk
Medlem

@I Kill: Om jag minns rätt från konsumentköplagen från när jag senaste bråkade med en defekt produkt, så ska återförsäljaren hantera alla såna ärenden. Jag minns till exempel att Dustin varit duktiga på att rikta vidare sina kunder direkt mot tillverkaren, men att det varit fel och att de faktiskt är tvungna att hantera garantiärenden. Men du får gärna dubbelkolla, jag kan minnas fel

Permalänk
Medlem

Tjena! Såg att Elgiganten hade rea på denna idag ; Asus ROG Swift PG278QR modellen, är den något att ha? Verkar vara några år på nacken ? Men väldigt billig för att vara g sync och allt va som hör till, läst mycket om den att det är problem o liknande? Är den ens värd och köpa undrar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KÖPES:MINIMUM 24 TUMS SKÄRM MED MINST 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av iqser:

Tjena! Såg att Elgiganten hade rea på denna idag ; Asus ROG Swift PG278QR modellen, är den något att ha? Verkar vara några år på nacken ? Men väldigt billig för att vara g sync och allt va som hör till, läst mycket om den att det är problem o liknande? Är den ens värd och köpa undrar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

De är väldigt lika. IPS har lite bättre färger och betraktningsvinklar, men TN panelen i 278 ska vara riktigt bra.

En liten jämförelse:

https://www.youtube.com/watch?v=79r5rxS276Y

Edit: Läste för fort och såg att du skrivit PG278QR och inte PG278Q, my bad. Men de kanske är rätt lika?