Framtidssäker RTX2080 dator för max 25k :-

Permalänk

Framtidssäker RTX2080 dator för max 25k :-

Känner att min nuvarande dator har börjat gjort sitt efter snart 5 år och tusentals timmar. Varit mycket nöjd med min nuvarande dator och är ute efter att min nästa dator skall hålla måttet lika länge.

RTX2080 är väl inget måste men jag är ganska inställd på den just nu då det verkar vara det bästa valet i prisklassen.

Datorn skall användas till att spela samt annan vardaglig använding som att kolla film/serier, twitch, youtube, osv. Gibbar främst Dota 2 samt WC3, men kör även alla möjliga AAA spel, däribland Battlefield spelen. Ska också köpa en ny skärm tillsammans med datorn och det kommer vara en 1440p 144hz gsync, så man vill ju gärna ligga runt 144fps med fin grafik.

Har ganska värdelös koll på teknik men jag plockade ihop ett bygge på inet som ni kan se här: https://www.inet.se/produkt/b1038018/datorbygge ni får byta ut vad som helst, vill ju ha det bästa jag kan få för pengarna.

Krav/önskningar: Måste ha bluray enhet, montering av datorn samt windows. Vill inte ha några som helst problem med temperaturer/ventilation.

Datorn behöver absolut inte nå taket av budgeten, den får gärna bli billigare. Undrar även om det är bra tillfälle att köpa dator eller om grafikkorten kan tänkas sjunka mycket inom en snar framtid, och om man kanske borde vänta på Zen2(?). Skulle egentligen kunna sitta med denna datorn upp emot ett år till men det känns som att det alltid kommer finnas anledning till att vänta med att köpa nytt. Är lite orolig över 8gb vram också, kommer det räcka om 3-5 år?

Tack på förhand!

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk
Medlem

@VillhaÜberPC: Det är ett bra bygge. Men vänta till blackfriday så du för lite rabatt På delarna så kan du nog spara mycket pengar.
Välj inte OEM windows. För då kan du inte uppgradera datorn på egen hand. Välj också ett chassi med tempererat glass. 750D har bara ett plast fönster vilket blir super repigt med tiden. Jag rekommenderar ett Fractel design R6 chassi.

Permalänk

@Axel95: R6 ser så instängd ut, den kommer inte ha några problem med temperaturen då? Är den tillräckligt stor att ha ståendes på golvet, den ser lite liten ut på bilder, tänker att det kanske kan bli problem med att kabeln till musen inte räcker till helt? Men så liten lär den ju inte vara, eller?

Och sjävklart tänker jag vänta till Black Friday innan jag gör något köp.

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk

Du får ju mer prestanda per krona med 1080ti samt 1080ti kommer vara ett top kort länge framöver.
Så om jag hade byggt så hade JAG tagit 1080ti och bättre kylning till cpun för stockkylsren ör ju okey men finns ju en dle bättre luftkylare. Sen kan du kasta in 32gb ram istället om du ska krydda:)

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@VillhaÜberPC: Det är ett bra bygge. Men vänta till blackfriday så du för lite rabatt På delarna så kan du nog spara mycket pengar.
Välj inte OEM windows. För då kan du inte uppgradera datorn på egen hand. Välj också ett chassi med tempererat glass. 750D har bara ett plast fönster vilket blir super repigt med tiden. Jag rekommenderar ett Fractel design R6 chassi.

Värt att veta är att gällande Windows 10 så ska det som heter OEM från etablerade leverantörer som Komplett, Inet etc fortfarande vara fullvärdiga licenser (möjligen med undantag för inkludering av support). De riktiga OEM-licenserna säljs via olika "gråmarknader" och prisskillnaden är mycket stor. Vanligtvis brukar det även ingå kartonger och grejer för det som kallas retail, medan det kanske bara är en inplastad DVD-skiva/kod med enklare inpackning.

Permalänk
Medlem

@VillhaÜberPC: Den kommer vara tillräckligt stor. Den har stora fläkt intag på sidorna men dom visas inte direkt på bilderna. Du kan även öppna toppen för extra kylning. Det finns också många recensioner att kolla på om du är osäker. Swec har gjort en du borde kolla på!

Permalänk

@Axel95: Kollat på swec recensionen nu och det ser bra ut. Kommer nog köra på den.

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VillhaÜberPC:

Känner att min nuvarande dator har börjat gjort sitt efter snart 5 år och tusentals timmar. Varit mycket nöjd med min nuvarande dator och är ute efter att min nästa dator skall hålla måttet lika länge.

RTX2080 är väl inget måste men jag är ganska inställd på den just nu då det verkar vara det bästa valet i prisklassen.

Datorn skall användas till att spela samt annan vardaglig använding som att kolla film/serier, twitch, youtube, osv. Gibbar främst Dota 2 samt WC3, men kör även alla möjliga AAA spel, däribland Battlefield spelen. Ska också köpa en ny skärm tillsammans med datorn och det kommer vara en 1440p 144hz gsync, så man vill ju gärna ligga runt 144fps med fin grafik.

Har ganska värdelös koll på teknik men jag plockade ihop ett bygge på inet som ni kan se här: https://www.inet.se/produkt/b1038018/datorbygge ni får byta ut vad som helst, vill ju ha det bästa jag kan få för pengarna.

Krav/önskningar: Måste ha bluray enhet, montering av datorn samt windows. Vill inte ha några som helst problem med temperaturer/ventilation.

Datorn behöver absolut inte nå taket av budgeten, den får gärna bli billigare. Undrar även om det är bra tillfälle att köpa dator eller om grafikkorten kan tänkas sjunka mycket inom en snar framtid, och om man kanske borde vänta på Zen2(?). Skulle egentligen kunna sitta med denna datorn upp emot ett år till men det känns som att det alltid kommer finnas anledning till att vänta med att köpa nytt. Är lite orolig över 8gb vram också, kommer det räcka om 3-5 år?

Tack på förhand!

https://www.inet.se/produkt/b1038274/23tkr

Något mer prisvärd men absolut inte sämre.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

@Powerjimmy: 1080ti finns inte tillgängligt på inet längre och jag hoppas på att DLSS kommer vara något riktigt vettigt (har inte mycket hopp för Raytracing med första generationens rtx). 32 gig ram är ju mycket dyrare, speciellt om man vill hålla sig på 3200mhz, känns som att 16 gig kommer räcka i ett antal år till, eller?

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk
Medlem

8 GB är fortfarande fullt tillräckligt just nu så 16 GB lär duga ett tag. Det beror såklart vad man gör med datorn, men för spel etc räcker 16 GB hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

@VillhaÜberPC: Om du ska ha den på golvet kan du faktiskt köpa utan glassida så sparar du lite pengar.