Microsoft lovar förbättringar för Microsoft Store

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen storkonsument av titlar på Microsoft Store, men har däremot hängt där sedan Windows 8 släpptes.

Största felet Microsoft gjorde med sin butik, enligt mig, är att UWP-apparna aldrig varit bakåtkompatibla.
Tyckte det var illa nog att UWP-apparna inte fungerade under Windows 7. Det hade i sig kunnat rädda butiken för 5-6 år sedan!

Nu har även Microsoft precis påbörjat nedläggningen av Microsoft Store för tidigare versioner av Windows:
https://pureinfotech.com/microsoft-store-app-soon-shut-down-w...

Det är redan väldigt många appar som kräver både 64-bitars OS och senare Windows-versioner på Microsoft Store, medan deras motsvarigheter på Steam klarar sig fint på enklare hårdvara. Fallout Shelter är ett exempel på detta. Det kräver både 64-bitars Windows samt en av de senare Windows 10-releaserna (Anniversary Update).

Illa nog att inte spel går att modda som man vill om man inskaffat de via Microsoft Store, men att ställa onödiga höga hårdvarukrav och tvinga att man håller Windows uppdaterat, gör att jag mycket hellre handlar via Steam, GOG.com eller motsvarande. Där har jag i alla fall själv kontroll över min mjukvara! (och har även friheten att spela på macOS eller Linux).

Jag kommer inte att sörja Microsoft Store när det går i graven.

Edit:
Kan tillägga att jag har en Windows 10 tablet som kör 32-bitars Windows. Antalet titlar som fungerar från Windows Store är väldigt lätträknade. Istället föder jag plattan med spel och program från Steam och GOG.com utan problem. Bland annat Fallout Shelter som jag nämde ovan.

Permalänk
Hedersmedlem

@walkir: Säkert är det så. Men det som fachinerar mest med ditt inlägg är något annat.
Det faktum att du kör 32bitarsversionen av windows 10. Hur kommer det sig?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det faktum att du kör 32bitarsversionen av windows 10. Hur kommer det sig?

Windows 10-plattan har bara 32-bitars UEFI och det är smått omöjligt att installera 64-bitars Windows då :'( Lite nackdelen med alla enheter som kom med 2GB RAM och 64-bitars Intel Atom processorer (Intel Compute Stick hade/har väl liknande hårdvara?). Min tillhör en av de som Microsoft inte dödat när de övergav resten av Atom-familjen.

Själv är jag mest fascinerad av hur ett av världens största mjukvaruföretag kan överge produkt efter produkt på så kort tid.

Jag tror att framtida frågan blir om något går att köra utan Internet, som svar på kortsiktigheten vi fått med "As a Service"-tänktet.

Permalänk
Medlem

Mer fundersam vad MS skall göra med Obsidian samt Inxile, visserligen har jag svårt att ryckas med i hype-tåget runt Pillars eller Wasteland - tycker inte att något av dem var direkt grymt eller fantastiskt. poE har en fin historia dold bakom väldigt repetetiva och tråkiga fighter, stelt RPG system med klasser. 2:an vände på steken och blir lite roligare spel, men sämre story. Wasteland 2 är en lång fruktlös vandring i seghet. Bards Tale verkar ju hittils ha svårigheter med att patchas ordentligt då varje patch på GOG är typ hela spelet - och det kommer patcher tämligen tätt så jag väntar fortfarande på att spela det. Under MS finns ju både möjligheter, men även risker. Vore bra om företagen skulle kunna få lite professionalism till sina releaser (man kan ju önska) men bibehålla kreativ frihet... Time will tell--