Winamp återuppstår under 2019

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Aberdeen
Registrerad
Maj 2007

Visst kör jag fortfarande winamp. Ser ingen anledning att sluta eftersom mp3 arkivet tar upp några Gig. Men så köper jag faktiskt fortfarande CD skivor ibland oxå och lyssnar på... Har faktiskt fortfarande en MiniDisc jag använder lite då och då oxå när jag är less på kvalitén när man lyssnar på musik i mobilen. När man inte har bra mobil datatäckning överallt så är det ganska värdelöst att streama.

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX780 SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro 3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Funderar nästa på att gå tillbaka till CD-skivor, mp3 filer, Winamp och en hedelig mp3 spelare haha. För mig är det något lyxigt med att gå ut på en promenad utan iphone Det är ju typ 1% av det som står på facebook som är till någon nytta men ändå tar jag upp och kollar på iphonen ändå.

Citera så får du svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av kaput:

Mja, tänker lite likadant, men vill lägga till att de måste lyckas med allt det utan att det blir tokbloatat och/eller fullpackat med reklam också.

Absolut. Ser helst att det kommer helt utan reklam då inga av de appar den skulle kunna ersätta har detta. Det bästa för att undvika bloating vore förmodligen att man endast installerar plugins för de tjänster man kommer att utnyttja. Onödigt att ha samtida stöd för Spotify, apple music, tidal m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Laars:

Funderar nästa på att gå tillbaka till CD-skivor, mp3 filer, Winamp och en hedelig mp3 spelare haha. För mig är det något lyxigt med att gå ut på en promenad utan iphone Det är ju typ 1% av det som står på facebook som är till någon nytta men ändå tar jag upp och kollar på iphonen ändå.

Gå istället ett steg längre till vinyl. Allt detta prat om FLAC och lossless, när CD är en lossy digitalisering av analogt ljud i sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Fulci:

Gå istället ett steg längre till vinyl. Allt detta prat om FLAC och lossless, när CD är en lossy digitalisering av analogt ljud i sig.

Ja snart skickar jag mail via brev också.

Citera så får du svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Fulci:

Svårt att ta med på en promenad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västernorrland
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av André:

Aldrig använt Winamp (skam!) och ser inte något behov av en mediaspelare idag. De få gånger jag spelar upp ljudfiler använder jag Foobar. Antar att mycket har att göra med nostalgi.

Foobar <3

Troligen mycket nostalgi som sagt. Efter att ha kört Winamp och laddat ner custom skins osv kommer nostalgin krypande även här. Men användningsområdet idag känns begränsat.

Chassi: Fractal Define R4 Moderkort: ASUS ROG CROSSHAIR VI HERO CPU: AMD Ryzen 7 1700 3,0GHz GPU: MSI GTX 970 TwinFroZr SSD: KINGSTON V300 120GB HDD: 3X Western Digital Green 2TB RAM:Corsair Vengeance LPX Red DDR4 PC21300/2666MHz CL16 (CMK16GX4M2A2666C16R) Nätaggregat: XFX 750W 80+ Brons Modulär Tangentbord: Qpad MK85 Mus: Qpad OM75 PRO Skärm: ASUS VG248 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

Är en av tokstollarna som fortfarande använder programmet dagligen. Frågan är ju om gamla plugins fortfarande fungerar på den nya versionen, annars får det vara.

ASUS PG348Q | RTX 2080 Ti | 6700K @ 4.6 | 64GB 3000MHz DDR4 | GA-Z170X-UD5-TH | 950 Pro 512 GB | 27TB | AX850 | HD650 | Silverstone Fortress 02 Silver | GNU+Linux Mint 19

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Terrell:

Svårt att ta med på en promenad

Det var lite skämtsamt menat. Men på promender kan man kompromissa med ljudkvaliten, hemma finns det inga hinder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2010

Jag bytte till MusicBee cirka ett år efter Winamp lades ned.

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 Dominator Platinum 3200Mhz | 2x Gigabyte GTX 980 Ti G1 GAMING SLI | Asus Xonar U7 MkII | Samsung 960 EVO Series 250GB M.2 SSD | 4 SSD | 4 4TB HD | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 10 Pro 64bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Feb 2002

Kör också winamp still, funkar utmärkt till mp3, flac, sid tunes och atari/amiga mods som jag lyssnar på lite då å då.
Ser fram emot ny version om de inte F___ upp den totalt.

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 8700K | Asus Prime z370-a | 32GB | Asus 2080ti OC | Samsung 970 m.2 250 + 1000 | Asus 27´ 1440p 165hz
NAS1 Synology DiskStation DS216j 2x8TB WDred / NAS2 Synology DiskStation DS216j 2x8TB Ironwolf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av FredrikMH:

Kul projekt att hålla liv i.

Men många har helt lämnat mediauppspelare bakom sig misstänker jag? Spotify fungerar ju till nästan allting även om där såklart är vissa nackdelar som utbud och kvalitet.

Absolut. Fler och fler går eller har gått över till alla dessa olika strömmar av musik som finns idag.

Konceptet har jag ingenting som helst emot. Däremot är jag inte speciellt förtjust i klienten för Spotify.

Foobar2000 däremot. Är väl främst organiseringen, biblioteket jag tänker på. Så MP3 och liknande format får det förbli ett tag till för min del.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

Bytte till Foobar200 långt innan Winamp lades ned men använder inte det längre. Lyssnar på musik via youtube senaste åren.

Winamp användes dock länge och en kompis har fortfarande det.

Winamp symboliserar en annan tid. Innan smartphones när det bara var vi nördar som satt på internet vid en burk med CRT skärm och använde ICQ,MSN eller Skype för att chatta. Det fanns inte sociala medier i dagens bemärkelse även om Lunarstorm och liknande sidor fanns. Ibland har jag nostalgi för den tiden då man satt vid datorn och chattade med vänner hela dagarna. Numera är man ständigt nåbar via smartphone men i praktiken pratar jag inte med någon annat än att skicka något SMS då och då. Smartphone gjorde att precis alla började hänga på nätet. Kan inte säga att det är sämre men det är annorlunda. Det kändes som en klubb för tonåriga nördar innan och nu används det av de som var för "coola" för det då för 15 år sedan och de lägger upp selfies på Instagram och liknande. Smartphones ändrade internet rejält eftersom man inte var tvungen längre att sitta framför en dator hela kvällarna utan man hade tillgång till internet överallt så de som hängde på stan istället för att sitta hemma i mörkret med skärmen som belysning nu använde internet minst lika mycket. Som sagt säger inte att det är sämre men nostalgi kan man ha. Winamp är en del av en svunnen tid en tid av ICQ, SNES9x, DivX player, Kazaa, CS 1.6 m.m. Jag tror inte det någonsin kommer bli lika stort igen.

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007

Jag kör fortfarande 2.95 för min musik. Men nästan all min musik (förutom lite punk) är från den tid när den spelaren var ny, eller äldre.modern musik suger generellt balle.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Funderade på att byta program när det krånglade lite för 1-2år sedan

Alternativen som verkade lovande var då.
Winyl
Cowon JetAudio
Dopamine

Men efter en ominstallation så fungerade Winamp som vanligt.
Senaste konstiga ljudformatet jag kommit i kontakt med, .dsf (tror det är rippat från SACD) fungerade också efter att ha installerat plugin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Freiburg Tyskland
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av Dual-Tjur:

https://i.imgur.com/hG4WZcN.jpg

Ibland är det enklaste = det bästa. Man ska ju bara lyssna och njuta av musiken och inte trycka på olika likes pilla med onödiga funktioner och se vad andra lyssnar o.s.v.

EDIT: har använt samma version länge nu...
ver 5.666 det låter som en bra version

THIS!!!!
Använder samma Version dagligen och jag enbart lyssnar på egna mp3 filer.
Jag har Spotify, men har inte loggat in där sen det fanns i ungefär en vecka i Sverige.

Jag tycker att Winamp är allt man behöver. Har använt det sen det kom i stort sätt och det är efter drivisar det första som jag brukar installera när jag sätter upp datorn på nytt.

iMac "27" Late 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Jan 2004

Använde alltid Winamp förr (början av 2000-talet), men inte nu för tiden. Har det i dag portabelt i molnet, men Qmmp har tagit över, som jag också kör portabelt genom molnet. Det mättar all min musikhunger och använder aldrig Deezer, Spotify, Digitally Imported, eller Grooveshark nu för tiden.

När jag inte lyssnar genom Qmmp, kör jag chillout-, female trance-, och epic orchestra/sci-fi-mixar på YouTube.

Tog bort "på" i "kör jag på" i den sista meningen.

Citera mig om du önskar ett snabbare svar.
Min blogg

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

Varför? Antingen så strömmar man och så finns redan foobar. Vilket behöv finns det för ett nytt winamp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av adzer:

Varför? Antingen så strömmar man och så finns redan foobar. Vilket behöv finns det för ett nytt winamp?

För att foobar är ett blekt alternativ jämfört med underbara Winamp. Eller så var det åtminstone när jag testade Foobar, gillade inte alls det programmet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av FredrikMH:

Kul projekt att hålla liv i.

Men många har helt lämnat mediauppspelare bakom sig misstänker jag? Spotify fungerar ju till nästan allting även om där såklart är vissa nackdelar som utbud och kvalitet.

Om du tycker Spotify har en bra integrerad mediauppspelare har du missat mycket. Prova Winamp eller liknande med några plugins så har du svårt att gå tillbaka.

Mjölnir: AMD Ryzen 5 2400G | Gigabyte GA-AB350N | Crucial Ballistix Sport 8GB | Sapphire RX 580 8GB NITRO+ | IKEA Knagglig
Server: Intel i7-2600 | ASRock Z68 Fatal1ty (defekt men bootar) | Corsair XMS 32GB | Sapphire HD 5850 1GB | NZXT Switch 810

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Djhg2000:

Om du tycker Spotify har en bra integrerad mediauppspelare har du missat mycket. Prova Winamp eller liknande med några plugins så har du svårt att gå tillbaka.

Menar att enkelheten av att skapa spellistor i Spotify när man redan har ett sökbart bibliotek gör att många väljer den vägen.

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2010

Winamp 2.95 calling in. Samma installation sedan den kom 2003

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » Asus GeForce Strix GTX 970 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av FredrikMH:

Menar att enkelheten av att skapa spellistor i Spotify när man redan har ett sökbart bibliotek gör att många väljer den vägen.

Att Spotify tillför värdefullt innehåll att spela håller jag med om. Spellistorna är begränsade till deras egna system men är väl ganska ok implementerade.

Men ljudet kommer inte i närheten av den svarta magin som Winamp med lite plugins kan åstadkomma.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjölnir: AMD Ryzen 5 2400G | Gigabyte GA-AB350N | Crucial Ballistix Sport 8GB | Sapphire RX 580 8GB NITRO+ | IKEA Knagglig
Server: Intel i7-2600 | ASRock Z68 Fatal1ty (defekt men bootar) | Corsair XMS 32GB | Sapphire HD 5850 1GB | NZXT Switch 810

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

Nice