Intel NUC, eller annan mini-dator?

Permalänk
Medlem

Intel NUC, eller annan mini-dator?

Har två "spel"datorer hemma (stora åbäken), vilket är rätt galet då jag spelar väldigt sällan och då primärt på konsoll.

Funderar på att "upp"gradera under black friday och satsa på något mindre och tystare.

Har tidigare kört Intel NUC (för hemautomations-server), och tycker de är rätt trevliga. Men nya modellen tycker jag är grymt ful ed dess blåa "industri-design" led på framsidan.

Spelar som sagt inte (men att kunna göra det lite, enklare spel är ju rätt trevligt dock), "spel"-versionen av NUC tycker jag dock har lite för mycket pojkrums-feeling med sin blåa döskalle

Kommer primärt användas för surf och programmering (visual studio, visual studio code, docker osv).

Några förslag?

En tanke jag hade var en chromebox och sen spara en dator i förrådet och remote:a in när man ska koda.
Alternativt då en nuc med i5 eller i7.

Permalänk
Medlem

Om det bara är ledlampan du stör dig på går det ju att stänga av/byta färg/ändra ljusstyrka om man vill.

Visa signatur

5900X | Gigabyte 4090 Gaming OC | 2x16GB 3800 MHz | Asus Crosshair VIII Dark Hero
Define R5 | SN850 1TB / KC3000 2TB | EVGA G2 850W | NH-D15
LG 38GN950 | Logitech G502X Plus + G910

Permalänk
Medlem

Jag gillar min NUC, men den blev ganska dyr.

Ett tips är att jämföra med färdigbyggda kontors datorer som benämns "Ultra Small Form Factor", "Desktop Slimline" eller "Small Form Factor".
tex dessa från Dell.
https://www.dustinhome.se/product/5011094336/optiplex-3060-sf...
6 990 kr för en i5-8500 + 128GB SSD + 8GB Ram
eller
https://www.dustinhome.se/product/5011094338/optiplex-3060-sf...
7 295 kr för en i3-8100 + 256GB SSD + 8GB Ram.

De SFF Optiplex vi kör på jobbet går hyggligt tyst. Man får även ett chassi som är snäppet enklare att mecka i än NUC.

Permalänk
Medlem

Sant, men de är fortfarande ganska stora.
Vill ha något som smälter in ganska bra. Waf-faktorn ska beaktas
Ett alternativ kan ju vara en Mac mini med man kör Windows på, men inte speciellt prisvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ickoicko:

Om det bara är ledlampan du stör dig på går det ju att stänga av/byta färg/ändra ljusstyrka om man vill.

Är egentligen hela designen, som känns mer industriell än föregående generationer. Har dock inte sett den live, så kanske är bättre i verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Sant, men de är fortfarande ganska stora.
Vill ha något som smälter in ganska bra. Waf-faktorn ska beaktas
Ett alternativ kan ju vara en Mac mini med man kör Windows på, men inte speciellt prisvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nya Mac mini i svart är ju snygg och diskret och faktiskt ganska prisvärd om man inte väljer de största SSD-varianterna. Titta på den billigaste modellen och bygg ut RAM själv senare vid behov...(Kolla dock att den verkligen stödjer Boot Camp (Windows), är själv inte säker på det...)

Men prestandamässigt är den nog overkill ändå för din användning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse33:

Nya Mac mini i svart är ju snygg och diskret och faktiskt ganska prisvärd om man inte väljer de största SSD-varianterna. Titta på den billigaste modellen och bygg ut RAM själv senare vid behov...(Kolla dock att den verkligen stödjer Boot Camp (Windows), är själv inte säker på det...)

Men prestandamässigt är den nog overkill ändå för din användning...

Vad jag läst verkar Apple T2 mest sätta käpparna i hjulet för linux-installationer – just nu. T2 stöder däremot Boot Camp-installationer, så Windows ska inte vara några problem att installera.

https://support.apple.com/en-us/HT208330

OnT: Jag köpte mig en Mac mini 2018 för liknande ändamål; surf, programmering och musiklyssning. Helt knäpptyst till det jag gör på datorn och ingen ful power brick som NUC har. Har man däremot inte redan investerat hårt i Apple-ekosystemet och ändå tänkt installera Windows så kan man lika gärna välja en HP ProDesk 400 eller dylikt.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Finns ju även typ denna Acer Revo Cube RN 76 - i5 7200U 8GB 256GB SSD för strax under 7k
Den finns även som i3 för ca 4500.

Jag är dock lite osäker hur snabba U-processorerna.
Kanske duger för dina surf behov?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Finns ju även typ denna Acer Revo Cube RN 76 - i5 7200U 8GB 256GB SSD för strax under 7k
Den finns även som i3 för ca 4500.

Jag är dock lite osäker hur snabba U-processorerna.
Kanske duger för dina surf behov?

Skickades från m.sweclockers.com

Programmering (eller framförallt kompilering) kräver en del

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan ju vara att istället för att försöka sälja min dator, bara sälja vissa delar och sen behålla cpu (6600k, DDR 3 minnet på 16gb) och sen köpa minsta möjliga chassi+moderkort+ev m2 disk+cpukylare.

Blir kanske billigare än att sälja datorn och köpa en nuc. Blir inte lika liten då dock, men lite mer kräm.
Tex: (Har inte kollat om det är billigast, eller om kylaren passar)

(kan tom behålla min ssd-disk istället för att köpa en ny, om det inte blir någon BF deal).

Finns det nåt mer bra chassi att kika på, som är så litet som möjligt och även stilren?
Från varukorgen: https://www.inwin-style.com/en/gaming-chassis/Chopin