Battlefield V får ray tracing innan 20 november

Permalänk
Melding Plague

Battlefield V får ray tracing innan 20 november

Nvidia meddelar att Battlefield V blir först ut med att implementera ray tracing, och att detta sker i och med en uppdatering som släpps innan lanseringen den 20 november.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid kul med ny teknik. Men ray tracing är, enligt mig, en alldeles för stor prestandatjuv för att vara värd att använda.

Spännande ett företag lägger tid på att implementera det ändå. Blir också kul att se om det presenteras någon typ av statistik över hurpass välanvänt ray tracing kommer vara. Speciellt då jag vill tro att de flesta känner som mig.

Min gissning är att det kommer vara populärt och välanvänt av de som har dator att kunna driva det ok i början. För att sedan avta pga just prestandatjuveri.

Allt detta är väl egentligen ett tecken på att jag blivit gammal och tråkig för att vara med och prova ny teknik som inte är riktigt redo. När jag var yngre och oförstörd hade jag garanterat lyft ray tracing till skyarna. Men med åldern kommer skepticism och cynism

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Då hoppas man på att det kommer lite benchmarks med ray tracing ON/OFF här på SWEC snart.

Permalänk
Avstängd

Synd för folket med 2080Ti och deras 4K-skärmar och de tvingas ner på mid-range 1080P spelande för RTS-teknik.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Roligt att det kommer något som man kan mäta med och om SweClockers gör lite test. Ska bli intressant att se lite prestanda siffror även ifall man inte har investerat i något nytt kort som kan köra Ray tracing.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarkSix:

Då hoppas man på att det kommer lite benchmarks med ray tracing ON/OFF här på SWEC snart.

Skrivet av livsnjutaren:

Roligt att det kommer något som man kan mäta med och om SweClockers gör lite test. Ska bli intressant att se lite prestanda siffror även ifall man inte har investerat i något nytt kort som kan köra Ray tracing.

Det blir garanterat ett test på RTX.. när det nu kommer.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Ray-Tracing är helt klart ett steg i rätt riktning vad gällande utveckling/funktion/förbättring av grafik/skuggor m.m. Men verkar vara alldeles för krävande just nu för att vara värt att ha det aktivt hela tiden.
Hoppas på många optimeringar framöver så att när man väl uppgraderar till ett kort med Ray-tracing, att det kan hålla samma höga nivå som man normalt ligger på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lär knappt fungera på 2080Ti och vara helt oanvändbart på 2080.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Nu kan DICE komma tillbaka med sin
"ONLY IN BATTLEFIELD"
reklam

Permalänk
Avstängd

https://youtu.be/G57pfGTMpak

Raytracing i bf5 kommer att bara en ospelbar röra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hedersmedlem

Kul! Äntligen ska det börja användas i annat än demos.
Ska bli spännande att se vad det har att erbjuda!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Undra om de kommer att finnas en slider typ low, medium, high? Eller om det är on/off? Som sagt en fara är att det blir väldigt dålig fps och ingen använder det.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Säker en supertrevlig grej detta med raytracing!...om sisådär 5 år kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kul jag väntar på 7nm men grattis dom som har köpt . Sen får vi se om den snygga grafiken från demos blir verklighet vad det kostar i FPS osv . Jag är nyfiken att hoppa på tåget i ett senare skede .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Kudos till Nvidia som drar oket själva.
Med tanke på att de tar en arm, ett ben, skjortan och kalsongerna för sina kort uppvägs lite av detta.
Jag tror att DXR är ungefär som VR, hypas mycket nu men ebbar ut.

Den största fördelen med DXR som jag ser är att nu måste Nvidia fokusera på Dx12.
Jag har en konspirationsteori att Nvidia har hållt tillbaka Dx12 då de har mer att förlora eftersom deras arme av drivrutinskodare inte kan göra lika bra ifrån sig i Dx12 som de kan i Dx11 på individuella speltitlar.

Dx12 vinner alla på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror att DXR är ungefär som VR, hypas mycket nu men ebbar ut.

Det tror jag inte, Ray Tracing förändrar inte radikalt hur spelaren spelar spelet. Det handlar ju bara dels om förbättrad (mer realistisk) grafik, och i framtiden kostnadsbesparingar på utvecklarsidan. Ray Tracing är framtiden inom rendering, inte en ny cool gimmick.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer bli överaskande bra.Nvidia har kunnandet,resurserna och visionerna att smida till det här i motsats till konkurenten.Blir nog ett köp av ngt Rtx kort framöver.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Dom kan väll anpassa lite VAD som ska ray traysas? Vilket borde göra att prestandan kan bli ok eller att man får en slider typ low-mid-high?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Väldigt dåligt påläst om Ray Traycing prestanda, men 1440p 120+ FPS med Ray Traycing på är ingen verklighet med 2080ti som jag förstått? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I ett multiplayer spel så är jag osäker på hur många som vill offra mer än en handfull fps på olika effekter. Nu snackas det iofs om att DICE skulle dra ner kvaliteten på effekterna för att få RTX att inte påverka fps för mycket (inte sett källa på detta dock) men RTX verkar påverka prestandan mer än man kanske först trodde när det introducerades.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt intressant att se hur det blir när det väl kommer ut skarpt och se om man fått till lite optimeringar från tidiga demos. Också lustigt att se en del så tvärsäkra på att det kommer vara nästintill ospelbar prestanda. Visst pekar tidiga demos på att det inte är en omöjlighet men tycker man får vänta och se om det börjar trilla in lite resultat den närmaste veckan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Ska bli riktigt intressant att se hur det blir när det väl kommer ut skarpt och se om man fått till lite optimeringar från tidiga demos. Också lustigt att se en del så tvärsäkra på att det kommer vara nästintill ospelbar prestanda. Visst pekar tidiga demos på att det inte är en omöjlighet men tycker man får vänta och se om det börjar trilla in lite resultat den närmaste veckan

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är den stora anledningen till varför jag är så skeptisk. Om man släpper en ny teknik med tillhörande demo så ser man till att den nya tekniken visas från sin bästa sida i demo. Visst? Att prestandan är minst sagt kass i demot ger då, åtminstone mig, mer vatten på min cyniska kvarn.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Synd för folket med 2080Ti och deras 4K-skärmar och de tvingas ner på mid-range 1080P spelande för RTS-teknik.

De har i alla fall valmöjligheten - till skillnad från oss andra

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrissoid:

Väldigt dåligt påläst om Ray Traycing prestanda, men 1440p 120+ FPS med Ray Traycing på är ingen verklighet med 2080ti som jag förstått? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Beror nog lite på spel, men de tidiga demos som fanns på t ex Tomb Raider och BF5 så var det 60fps i 1080p som var target, där det inte riktigt uppnåddes konstant. Mad andra ord känns ray tracing helt bortkastat på BF5, förutom möjligtvis i singleplayer.

Frågan är ju bara - vem i helsike har köpt ett RTX 2080 Ti och spelar i 1080p? Blir väl den skara som bara hade råd med en uppgradering i taget och gick från typ ett GTX 690.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

finns olika sätt att promota behovet av en 15000kr kort för 1080p rtx.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

undrar om man lagar dx12 samtidigt eller om man ska tvinga de strackrarna som spenderat 14 pappa på grafikkort att få gratis stutter på köpet, utöver prastandakostnaden som RT antagligen innebär om rykterna stämmer.

Oavsett så är det väl kul att det kommer något att jämföra med

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Alltid kul med ny teknik. Men ray tracing är, enligt mig, en alldeles för stor prestandatjuv för att vara värd att använda.

Så kanske det är, men återstår ju att se i verkligheten. Kanske kommer scenarion där det faktiskt tillför något trots de resurser som tas in anspråk?

Tycker många här i tråden är lite väl tidiga med att dissa något som de varken testat eller använt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det tror jag inte, Ray Tracing förändrar inte radikalt hur spelaren spelar spelet. Det handlar ju bara dels om förbättrad (mer realistisk) grafik, och i framtiden kostnadsbesparingar på utvecklarsidan. Ray Tracing är framtiden inom rendering, inte en ny cool gimmick.

Exakt.

Till skillnad från nya koncept som AR, VR, 3D-TV, etc. så är detta bara ytterligare ett verktyg och alternativ i "verktygslådan" för utvecklarna att använda sig av (när det passar och fungerar).

Inte säkert att jag kommer skaffa något RTX-kort i denna generationen, men skall bli intressant att se utvecklingen.

Tekniken har helt klart potential och framtid som alternativ för 3D-rendering. Skall bli kul att utvärdera när både spel och tester dyker upp på riktigt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Ska bli riktigt intressant att se hur det blir när det väl kommer ut skarpt och se om man fått till lite optimeringar från tidiga demos. Också lustigt att se en del så tvärsäkra på att det kommer vara nästintill ospelbar prestanda. Visst pekar tidiga demos på att det inte är en omöjlighet men tycker man får vänta och se om det börjar trilla in lite resultat den närmaste veckan

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. En massa tvärsäkra svartvita påståenden från många som inte verkar någonsin ens använt eller ens testat tekniken. Mycket märkligt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Man får så mycket för ~14000kr ... Oj oj oj

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz