Battlefield V får ray tracing innan 20 november

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Battlefield V får ray tracing innan 20 november

Nvidia meddelar att Battlefield V blir först ut med att implementera ray tracing, och att detta sker i och med en uppdatering som släpps innan lanseringen den 20 november.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderbärke
Registrerad
Nov 2010

Alltid kul med ny teknik. Men ray tracing är, enligt mig, en alldeles för stor prestandatjuv för att vara värd att använda.

Spännande ett företag lägger tid på att implementera det ändå. Blir också kul att se om det presenteras någon typ av statistik över hurpass välanvänt ray tracing kommer vara. Speciellt då jag vill tro att de flesta känner som mig.

Min gissning är att det kommer vara populärt och välanvänt av de som har dator att kunna driva det ok i början. För att sedan avta pga just prestandatjuveri.

Allt detta är väl egentligen ett tecken på att jag blivit gammal och tråkig för att vara med och prova ny teknik som inte är riktigt redo. När jag var yngre och oförstörd hade jag garanterat lyft ray tracing till skyarna. Men med åldern kommer skepticism och cynism

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Jun 2008

Då hoppas man på att det kommer lite benchmarks med ray tracing ON/OFF här på SWEC snart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

Synd för folket med 2080Ti och deras 4K-skärmar och de tvingas ner på mid-range 1080P spelande för RTS-teknik.

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

-Glöm inte EU-valet i maj!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Roligt att det kommer något som man kan mäta med och om SweClockers gör lite test. Ska bli intressant att se lite prestanda siffror även ifall man inte har investerat i något nytt kort som kan köra Ray tracing.

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Trädvy Permalänk
Redaktör 🌲
André Granroth
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av MarkSix:

Då hoppas man på att det kommer lite benchmarks med ray tracing ON/OFF här på SWEC snart.

Skrivet av Stefan_ah:

Roligt att det kommer något som man kan mäta med och om SweClockers gör lite test. Ska bli intressant att se lite prestanda siffror även ifall man inte har investerat i något nytt kort som kan köra Ray tracing.

Det blir garanterat ett test på RTX.. när det nu kommer.

Phanteks Eclipse P400S || MSI Z270 Tomahawk || Intel Core i7-7700K || Corsair Vengeance LPX 16 GB || Asus GTX 1070 Strix 8GB || Corsair RM750i || Asus PB278Q

Nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Ray-Tracing är helt klart ett steg i rätt riktning vad gällande utveckling/funktion/förbättring av grafik/skuggor m.m. Men verkar vara alldeles för krävande just nu för att vara värt att ha det aktivt hela tiden.
Hoppas på många optimeringar framöver så att när man väl uppgraderar till ett kort med Ray-tracing, att det kan hålla samma höga nivå som man normalt ligger på.

PSU: Corsair RM850x
|MB: Asus Maximus IX Hero |CPU: Intel Core i7 7700k @4.8GHz
|RAM: Corsair V 16Gb @3000MHz |GPU: Asus GTX 1080 Ti OC
|SSD1: Samsung 850 EVO 250Gb SSD2: Samsung 970 EVO 1Tb
|Skärm: Acer XB270HUd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008

Lär knappt fungera på 2080Ti och vara helt oanvändbart på 2080.

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || ASUS Z87-Pro || Intel i7 4770k + Thermalright Silver Arrow Extreme || RTX 2080 || A-data 16GB DDR3 || 4TB HDD + 180GB SSD || Win7 Ultimate 64 || http://goo.gl/J2n1Xg || Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Okt 2013

Nu kan DICE komma tillbaka med sin
"ONLY IN BATTLEFIELD"
reklam

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

https://youtu.be/G57pfGTMpak

Raytracing i bf5 kommer att bara en ospelbar röra.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Kul! Äntligen ska det börja användas i annat än demos.
Ska bli spännande att se vad det har att erbjuda!

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Jan 2006

Undra om de kommer att finnas en slider typ low, medium, high? Eller om det är on/off? Som sagt en fara är att det blir väldigt dålig fps och ingen använder det.

[Node 202] [I7 7700] [ASUS GTX1080ti turbo] [Acer 32" Z321QU]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013

Säker en supertrevlig grej detta med raytracing!...om sisådär 5 år kanske.

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i7 3770K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kinna
Registrerad
Okt 2010

Kul jag väntar på 7nm men grattis dom som har köpt . Sen får vi se om den snygga grafiken från demos blir verklighet vad det kostar i FPS osv . Jag är nyfiken att hoppa på tåget i ett senare skede .

Dator 1: i7 6700 k NH-D14 32gb ram Z170A GAMING M5 500GB 960 EVO 500 GB 850 EVO 500 GB MSI 1070 GTX 2x4 TB HGST Nas 7200 RPM EVGA 850 G2 Define R5 Black Pearl. Win 10 ASUS PG279Q skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Kudos till Nvidia som drar oket själva.
Med tanke på att de tar en arm, ett ben, skjortan och kalsongerna för sina kort uppvägs lite av detta.
Jag tror att DXR är ungefär som VR, hypas mycket nu men ebbar ut.

Den största fördelen med DXR som jag ser är att nu måste Nvidia fokusera på Dx12.
Jag har en konspirationsteori att Nvidia har hållt tillbaka Dx12 då de har mer att förlora eftersom deras arme av drivrutinskodare inte kan göra lika bra ifrån sig i Dx12 som de kan i Dx11 på individuella speltitlar.

Dx12 vinner alla på!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror att DXR är ungefär som VR, hypas mycket nu men ebbar ut.

Det tror jag inte, Ray Tracing förändrar inte radikalt hur spelaren spelar spelet. Det handlar ju bara dels om förbättrad (mer realistisk) grafik, och i framtiden kostnadsbesparingar på utvecklarsidan. Ray Tracing är framtiden inom rendering, inte en ny cool gimmick.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Buriram/Thailand
Registrerad
Apr 2008

Jag tror att det kommer bli överaskande bra.Nvidia har kunnandet,resurserna och visionerna att smida till det här i motsats till konkurenten.Blir nog ett köp av ngt Rtx kort framöver.

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

Dom kan väll anpassa lite VAD som ska ray traysas? Vilket borde göra att prestandan kan bli ok eller att man får en slider typ low-mid-high?

Ryzen 1700 @ 3.9ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Mar 2018

Väldigt dåligt påläst om Ray Traycing prestanda, men 1440p 120+ FPS med Ray Traycing på är ingen verklighet med 2080ti som jag förstått? 🤔

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

I ett multiplayer spel så är jag osäker på hur många som vill offra mer än en handfull fps på olika effekter. Nu snackas det iofs om att DICE skulle dra ner kvaliteten på effekterna för att få RTX att inte påverka fps för mycket (inte sett källa på detta dock) men RTX verkar påverka prestandan mer än man kanske först trodde när det introducerades.

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2011

Ska bli riktigt intressant att se hur det blir när det väl kommer ut skarpt och se om man fått till lite optimeringar från tidiga demos. Också lustigt att se en del så tvärsäkra på att det kommer vara nästintill ospelbar prestanda. Visst pekar tidiga demos på att det inte är en omöjlighet men tycker man får vänta och se om det börjar trilla in lite resultat den närmaste veckan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderbärke
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Vesh:

Ska bli riktigt intressant att se hur det blir när det väl kommer ut skarpt och se om man fått till lite optimeringar från tidiga demos. Också lustigt att se en del så tvärsäkra på att det kommer vara nästintill ospelbar prestanda. Visst pekar tidiga demos på att det inte är en omöjlighet men tycker man får vänta och se om det börjar trilla in lite resultat den närmaste veckan

Detta är den stora anledningen till varför jag är så skeptisk. Om man släpper en ny teknik med tillhörande demo så ser man till att den nya tekniken visas från sin bästa sida i demo. Visst? Att prestandan är minst sagt kass i demot ger då, åtminstone mig, mer vatten på min cyniska kvarn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av VadSaDu:

Synd för folket med 2080Ti och deras 4K-skärmar och de tvingas ner på mid-range 1080P spelande för RTS-teknik.

De har i alla fall valmöjligheten - till skillnad från oss andra

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Chrissoid:

Väldigt dåligt påläst om Ray Traycing prestanda, men 1440p 120+ FPS med Ray Traycing på är ingen verklighet med 2080ti som jag förstått? 🤔

Beror nog lite på spel, men de tidiga demos som fanns på t ex Tomb Raider och BF5 så var det 60fps i 1080p som var target, där det inte riktigt uppnåddes konstant. Mad andra ord känns ray tracing helt bortkastat på BF5, förutom möjligtvis i singleplayer.

Frågan är ju bara - vem i helsike har köpt ett RTX 2080 Ti och spelar i 1080p? Blir väl den skara som bara hade råd med en uppgradering i taget och gick från typ ett GTX 690.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vännäs
Registrerad
Jul 2002

finns olika sätt att promota behovet av en 15000kr kort för 1080p rtx.

Träna bort dyslexin. Ryzen 2600x - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - Vattenkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002

undrar om man lagar dx12 samtidigt eller om man ska tvinga de strackrarna som spenderat 14 pappa på grafikkort att få gratis stutter på köpet, utöver prastandakostnaden som RT antagligen innebär om rykterna stämmer.

Oavsett så är det väl kul att det kommer något att jämföra med

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av NisseG91:

Alltid kul med ny teknik. Men ray tracing är, enligt mig, en alldeles för stor prestandatjuv för att vara värd att använda.

Så kanske det är, men återstår ju att se i verkligheten. Kanske kommer scenarion där det faktiskt tillför något trots de resurser som tas in anspråk?

Tycker många här i tråden är lite väl tidiga med att dissa något som de varken testat eller använt.

macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10: Surface Pro [8/512GB], Surface Go [8/128GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], W10M: hp X3 Elite [64GB], Misc: Apple Watch 4 LTE
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av dlq84:

Det tror jag inte, Ray Tracing förändrar inte radikalt hur spelaren spelar spelet. Det handlar ju bara dels om förbättrad (mer realistisk) grafik, och i framtiden kostnadsbesparingar på utvecklarsidan. Ray Tracing är framtiden inom rendering, inte en ny cool gimmick.

Exakt.

Till skillnad från nya koncept som AR, VR, 3D-TV, etc. så är detta bara ytterligare ett verktyg och alternativ i "verktygslådan" för utvecklarna att använda sig av (när det passar och fungerar).

Inte säkert att jag kommer skaffa något RTX-kort i denna generationen, men skall bli intressant att se utvecklingen.

Tekniken har helt klart potential och framtid som alternativ för 3D-rendering. Skall bli kul att utvärdera när både spel och tester dyker upp på riktigt.

macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10: Surface Pro [8/512GB], Surface Go [8/128GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], W10M: hp X3 Elite [64GB], Misc: Apple Watch 4 LTE
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Vesh:

Håller med. En massa tvärsäkra svartvita påståenden från många som inte verkar någonsin ens använt eller ens testat tekniken. Mycket märkligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gimo
Registrerad
Aug 2004

Man får så mycket för ~14000kr ... Oj oj oj

CPU: 8700K@ 5Ghz CPU KYLNING: Noctua NH-D15 GPU: EVGA GTX 1080 FTW Gaming ACX 3.0 MODERKORT: Asus ROG STRIX Z370-F GAMING Ram: Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHZ HDD: M.2 960 EVO 250GB + 850 EVO 250GB + WD5000 1TB PSU: Corsair RM850W Headset:
Steelseries Arctis 7 2019 Edition Skärm: AOC C32G1 144Hz