Permalänk
Medlem

I7 8700 vs i9 9900

Tänkte köpa ny processor, moderkort samt ram till datorn då jag nyligen köpte ett 1080ti och tänkte matcha de andra delarna i prestanda.
Min fråga är nu hur stor skillnaden är mellan i7 8700 och i9 9900? Är det värt att köpa i9an? Ska jag köpa någon av dom eller en ryzen 7 2700?
Använder enbart datorn till gaming just nu samt lite streaming. Tänkte dessutom börja med lite lättare programmering! Tar gärna lite tips, förklaringar m.m. till vilken processor jag bör köra på samt varför.

Mvh. Viktor

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa Ryzen alla dagar. Visst du förlorar några FPS i spel men pris / prestanda är oslagbar

Edit: Med AMD vet du oxå att minst nästa generation av Ryzen kommer fungera på det moderkort du köper, med Intel vet man aldrig.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Det är nog lättare att kolla recensioner och bilda dig en egen uppfattning än att folk här ska gissa vilka dina behov är? "Hur stor är skillnaden" går inte att svara på utan att veta mer vad gäller applikation, ramhastighet, moderkort, kylning osv.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag skulle köpa Ryzen alla dagar. Visst du förlorar några FPS i spel men pris / prestanda är oslagbar

Edit: Med AMD vet du oxå att minst nästa generation av Ryzen kommer fungera på det moderkort du köper, med Intel vet man aldrig.

Är den så bra? Bör jag köpa ryzen 7 2700x isåfall eller någon annan? Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag skulle köpa Ryzen alla dagar. Visst du förlorar några FPS i spel men pris / prestanda är oslagbar

Edit: Med AMD vet du oxå att minst nästa generation av Ryzen kommer fungera på det moderkort du köper, med Intel vet man aldrig.

Eller vänta till nästa år. Det ryktas till och med att det är upp till 29% snabbare är dagens Ryzen. Det är dock bara rykte, men får gärna vara sant. Det står dock Official

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är nog lättare att kolla recensioner och bilda dig en egen uppfattning än att folk här ska gissa vilka dina behov är? "Hur stor är skillnaden" går inte att svara på utan att veta mer vad gäller applikation, ramhastighet, moderkort, kylning osv.

Gör det också tänkte bara kolla vad folk hör har för åsikter och erfarenheter. Folk här brukar vara väldigt kunniga!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill du ha det absolut bästa - då köper du 9900. Den är dock inte prisvärd alls, där får plånboken känna efter.
Eftersom du ska streama vill du ha många kärnor, så vet jag att jag sett 8700k gå lite på knäna beroende på vilket spel du ska streama.
2700x är ett mer prisvärt alternativ men inte lika snabb. Det är dock en väldigt kompetent processor. Kolla direkta jämförelser melllan dom, så får du själv bestämma vad du vill ha

Som tidigare nämns så kommer nästa gen ryzen dessutom passa i nuvarande sockel.
Kör du på ryzen, så kolla upp ett moderkort med bra strömförsörjning. Finns många bra runt 1500krs klassen som inte snålat på detta
Har inte möjlighet att kolla på moderkort nu men efter jobbet om det känns aktuellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Gör det också tänkte bara kolla vad folk hör har för åsikter och erfarenheter. Folk här brukar vara väldigt kunniga!

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.youtube.com/watch?v=C42GUH_8NKc

Har du en strikt budget? Kika på 2700X.

Annars beror det lite på vad du kör och vilken upplösning. Jag sitter med en 1600X nu då jag hade en budget på 20k när jag köpte datorn för 1 år sen, nu gick jag ändå över med några hundra, sitter på ett 1080ti med.
Jag hade lätt köpt en 9900K om jag fått göra om idag, nöjd med min 1600X men hade jag haft budget så hade jag kikat på något bättre för det jag gör med datorn numera, vilket är spelar.
För mig spelar det inte heller någon roll om man kan uppgradera CPUn på nuverande moderkort, brukar ha datorn ca 3 år sen köpa en ny o sälja gamla. Roligare så än att uppgradera några få delar här o där.

Det handlar om allt från typ 4 fps till över 15 fps skillnad. Även avg blir bättre och spelar du äldre spel ibland som inte stödjer multi-core så är skillnaden ännu större.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Master of Overkill

Du ser inte ut vara så kräsen av top hårdvara eller spelar såna spel, så köp 2700X

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkeboi:

Vill du ha det absolut bästa - då köper du 9900. Den är dock inte prisvärd alls, där får plånboken känna efter.
Eftersom du ska streama vill du ha många kärnor, så vet jag att jag sett 8700k gå lite på knäna beroende på vilket spel du ska streama.
2700x är ett mer prisvärt alternativ men inte lika snabb. Det är dock en väldigt kompetent processor. Kolla direkta jämförelser melllan dom, så får du själv bestämma vad du vill ha

Som tidigare nämns så kommer nästa gen ryzen dessutom passa i nuvarande sockel.
Kör du på ryzen, så kolla upp ett moderkort med bra strömförsörjning. Finns många bra runt 1500krs klassen som inte snålat på detta
Har inte möjlighet att kolla på moderkort nu men efter jobbet om det känns aktuellt

Du får jättegärna kolla efter jobbet om du har tid och lust!
Jag spelar för närvarande inte några specuellt krävande spel, allt ligger väl i klass med CS och under

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

https://www.youtube.com/watch?v=C42GUH_8NKc

Har du en strikt budget? Kika på 2700X.

Annars beror det lite på vad du kör och vilken upplösning. Jag sitter med en 1600X nu då jag hade en budget på 20k när jag köpte datorn för 1 år sen, nu gick jag ändå över med några hundra, sitter på ett 1080ti med.
Jag hade lätt köpt en 9900K om jag fått göra om idag, nöjd med min 1600X men hade jag haft budget så hade jag kikat på något bättre för det jag gör med datorn numera, vilket är spelar.
För mig spelar det inte heller någon roll om man kan uppgradera CPUn på nuverande moderkort, brukar ha datorn ca 3 år sen köpa en ny o sälja gamla. Roligare så än att uppgradera några få delar här o där.

Det handlar om allt från typ 4 fps till över 15 fps skillnad. Även avg blir bättre och spelar du äldre spel ibland som inte stödjer multi-core så är skillnaden ännu större.

Budgeten är väl inte jättestrikt men betalar ju helst inte över vad 9900 kostar jag spelar inte något som är mer krävande än CS just nu så det är inga jättetunga spel!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du ser inte ut vara så kräsen av top hårdvara eller spelar såna spel, så köp 2700X

Inget tyngre än CS just nu, lägger ju hellre 2000ish mer för något som är bättre om det nu är prisvärt det vill säga!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viggstar:

Använder enbart datorn till gaming just nu samt lite streaming. Tänkte dessutom börja med lite lättare programmering! Tar gärna lite tips, förklaringar m.m. till vilken processor jag bör köra på samt varför.

Ryzen 2600 eller 2700 (X).

Då dessa har bra multicore-prestanda och streamar väldigt bra och är en aning billigare samt har framtidssäkrare plattform.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ryzen 2600 eller 2700 (X).

Då dessa har bra multicore-prestanda och streamar väldigt bra och är en aning billigare samt har framtidssäkrare plattform.

Vad tros om
https://www.inet.se/produkt/v100834/asus-rog-crosshair-vii-he...
Kommer behöva köpa nytt moderkort och RAM också nämligen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Budgeten är väl inte jättestrikt men betalar ju helst inte över vad 9900 kostar jag spelar inte något som är mer krävande än CS just nu så det är inga jättetunga spel!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Viggstar:

Inget tyngre än CS just nu, lägger ju hellre 2000ish mer för något som är bättre om det nu är prisvärt det vill säga!

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.pcgamesn.com/intel-core-i9-9900k-amd-ryzen-7-2700...

Det kommer nog ner till vad du själv känner är värt tyvärr
Skillnaden kan vara stor. Men beror ju på om du är en sån som vill ha 999 fps helst, eller om det räcker med 144
Kör du dessutom på lägre upplösning än 1080p blir skillnaden högst troligen större då 9900k har mycket snabbare kärnor.
CSGO är CPU krävande, men inte superbra på multithreading.

Edit:
För streaming:
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3378-intel-9900k-cpu-re...

Notera att jag som sagt själv kör AMD och vill gärna att dom går bra, har t.om AMD aktier, men Intel är bra mycket bättre när det gäller spel i nästintill alla lägen. (Ofta inte pris/prestanda, men ibland även där)

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

https://www.pcgamesn.com/intel-core-i9-9900k-amd-ryzen-7-2700...

Det kommer nog ner till vad du själv känner är värt tyvärr
Skillnaden kan vara stor. Men beror ju på om du är en sån som vill ha 999 fps helst, eller om det räcker med 144
Kör du dessutom på lägre upplösning än 1080p blir skillnaden högst troligen större då 9900k har mycket snabbare kärnor.
CSGO är CPU krävande, men inte superbra på multithreading.

Edit:
För streaming:
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3378-intel-9900k-cpu-re...

Notera att jag som sagt själv kör AMD och vill gärna att dom går bra, har t.om AMD aktier, men Intel är bra mycket bättre när det gäller spel i nästintill alla lägen. (Ofta inte pris/prestanda, men ibland även där)

Tacl för all info! Jobbar just nu och får kolla länkarna nogrannare när jag kommer hem
Jag spelar ju cs på lägre upplösning då jag föredrar känslan så en 9900 kanske är rätt val, synd då det svider extra i plånboken haha!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Tacl för all info! Jobbar just nu och får kolla länkarna nogrannare när jag kommer hem
Jag spelar ju cs på lägre upplösning då jag föredrar känslan så en 9900 kanske är rätt val, synd då det svider extra i plånboken haha!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är inte billigt o va gamer just nu! Släng på en 2080ti och du är uppe i 30k+ med allting till!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Tacl för all info! Jobbar just nu och får kolla länkarna nogrannare när jag kommer hem
Jag spelar ju cs på lägre upplösning då jag föredrar känslan så en 9900 kanske är rätt val, synd då det svider extra i plånboken haha!

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag inte minns fel så har jag sett att en 2600x får ut 300-350 fps i csgo. Det är då absolut inte mindre än 250 iaf. Kolla upp det
2700x har väl samma frekvens så dom presterar samma i go

Permalänk
Avstängd

@Nikkeboi: Om något så toppar en 2600 250 som max, inte mini.

Ha kvar din 8700 och om du vill få ut mer prestanda så överklocka skiten. Prestandaskillnaden är alldeles för liten för att du skulle få någon märkvärdig förbättring och så länge du streamar med din GPU så finns det ingen anledning till att uppgradera.
Programmering kan du ju göra med en 5års gammal laptop utan några problem, så på den fronten behöver du inte vara orolig.

Permalänk
Medlem

Köp en 2700 och spara pengar, jag är helt övertygad om att du kommer att bli nöjd.
Om du om ett år känner att du behöver mer prestanda kan du köpa nästa gen av ryzen och säja din 2700 propp och få en uppgradering för ganska lite pengar imellan.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

@Nikkeboi: Om något så toppar en 2600 250 som max, inte mini.

Ha kvar din 8700 och om du vill få ut mer prestanda så överklocka skiten. Prestandaskillnaden är alldeles för liten för att du skulle få någon märkvärdig förbättring och så länge du streamar med din GPU så finns det ingen anledning till att uppgradera.
Programmering kan du ju göra med en 5års gammal laptop utan några problem, så på den fronten behöver du inte vara orolig.

Sitter just nu på i5 4690k så någonting blir det allt!
Lite osäker på om de blir ryzen, eller 9900 nu bara :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En i5 4690k räcker väl bra till om det tyngsta du spelar är CSGO. Jag är även tveksam till att en Ryzen skulle vara bättre än det i CSGO.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

@Nikkeboi: Om något så toppar en 2600 250 som max, inte mini.

Ha kvar din 8700 och om du vill få ut mer prestanda så överklocka skiten. Prestandaskillnaden är alldeles för liten för att du skulle få någon märkvärdig förbättring och så länge du streamar med din GPU så finns det ingen anledning till att uppgradera.
Programmering kan du ju göra med en 5års gammal laptop utan några problem, så på den fronten behöver du inte vara orolig.

Så illa tror jag inte att det är. En polare har haft en 1600 klockad till 3,9ghz å jag vill minnas att han inte droppade under 250 fps.

Kan minnas fel men jag tvivlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

En i5 4690k räcker väl bra till om det tyngsta du spelar är CSGO. Jag är även tveksam till att en Ryzen skulle vara bättre än det i CSGO.

Just nu är de det tyngsta jag spelar men går från spel till spel ganska ofta och tänker att det är lika bra att uppgradera sig.
Sen är det jävligt skoj med nya grejer också!

Permalänk
Medlem

Tror att efter ha läst runt här och på flertal andra sidor samt kollat videos där folk jämför så tycks jag landa på att köpa:
https://www.inet.se/produkt/v100834/asus-rog-crosshair-vii-he...
https://www.inet.se/produkt/5300305/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...
Vad tror ni om det? Är det ett bra paket med processor+moderkort samt är det bra RAM att ha till eller är dom för dåliga/overkill? För att vara på den säkra sidan så länkar jag det jag kommer att ha till detta för att se så allting kommer gå med varandra samt passa.

Chassi: https://www.inet.se/produkt/6911326/bitfenix-merc-beta-svart
Nätagg: https://www.inet.se/produkt/6901598/cooler-master-b600-600w
GPU: https://www.inet.se/produkt/5403252/msi-geforce-gtx-1080-ti-1...

Bör jag köpa nytt nätagg till detta eller bör det klara av det?
Passar på att tacka för alla kommentarer och svar jag fått här och hoppas att jag kan få ett sista svar på detta!

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Håller själv på att välja delar till nytt datorbygge efter många år och stod också mellan dessa alternativ. Har läst och kollat en massa och för mig blir det nog 2700X.

CS:GO behöver man väl inte oroa sig för. Jag har strax under 300 FPS med min dator som är ca 7 år gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Tror att efter ha läst runt här och på flertal andra sidor samt kollat videos där folk jämför så tycks jag landa på att köpa:
https://www.inet.se/produkt/v100834/asus-rog-crosshair-vii-he...
https://www.inet.se/produkt/5300305/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...
Vad tror ni om det? Är det ett bra paket med processor+moderkort samt är det bra RAM att ha till eller är dom för dåliga/overkill? För att vara på den säkra sidan så länkar jag det jag kommer att ha till detta för att se så allting kommer gå med varandra samt passa.

Chassi: https://www.inet.se/produkt/6911326/bitfenix-merc-beta-svart
Nätagg: https://www.inet.se/produkt/6901598/cooler-master-b600-600w
GPU: https://www.inet.se/produkt/5403252/msi-geforce-gtx-1080-ti-1...

Bör jag köpa nytt nätagg till detta eller bör det klara av det?
Passar på att tacka för alla kommentarer och svar jag fått här och hoppas att jag kan få ett sista svar på detta!

Jag hade köpt dessa istället. Samma minnen som flare men med en bättre kylfläns och bättre andrahandsvärde.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Intressant tråd. Håller själv på att välja delar till nytt datorbygge efter många år och stod också mellan dessa alternativ. Har läst och kollat en massa och för mig blir det nog 2700X.

CS:GO behöver man väl inte oroa sig för. Jag har strax under 300 FPS med min dator som är ca 7 år gammal

Det är roligt att bygga nya grejer, lycka till!
Hoppas kunna hålla den fps under streaming också bara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag hade köpt dessa istället. Samma minnen som flare men med en bättre kylfläns och bättre andrahandsvärde.

Okey tack! Allt annat ser bra ut och bör fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Okey tack! Allt annat ser bra ut och bör fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör det absolut, frågan är bara om du behöver ett så high end moderkort.
Ska du överclocka rejält så är ROG CROSSHAIR VII HERO jäkligt smutt men jag vågar nästan kalla det overkill om det inte är något annat du är ute efter på moderkortet.

Jag hade köpt en 2700x och ett ASRock X470 Taichi och sparat 1000:- för ett riktigt bra moderkort.

Visa signatur

Blank