Permalänk
Medlem

Gamingdator 18k

https://www.inet.se/produkt/b1038631/test-3

En dator jag har satt ihop, söker lite råd kring kylning osv men öppen för råd på allt möjligt. Det som inte syns i länken är att jag äger redan grafikkort, RAM, windows och hårdisk (i gamla burken), de går inte att byta ut med andra ord

EDIT: Är sugen på att kunna clocka grejorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsne00:

https://www.inet.se/produkt/b1038631/test-3

En dator jag har satt ihop, söker lite råd kring kylning osv men öppen för råd på allt möjligt. Det som inte syns i länken är att jag äger redan grafikkort, RAM, windows och hårdisk (i gamla burken), de går inte att byta ut med andra ord

EDIT: Är sugen på att kunna clocka grejorna

Vad sitter det i nuvarande dator? Lite oklart exakt vad du menar gällande grafikkort, RAM etc .. Men jag antar att du menar att grafikkortet, RAM, hårddisken och Windows som du lagt till i korgen redan finns? Vad är din budget för resterande delarna? Vilken upplösning spelar du i?

Grafikkortet är ju det absolut viktigaste i en speldator idag och GTX 1060 är ju långtifrån det snabbaste man kan få idag. Också dumt att köpa något såhär två veckor innan Black Friday. Det är nog ganska mycket jag skulle gjort om i din korg.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Det jag menar med grafikkort osv är att dem sitter redan i datorn jag använder idag och vill inte byta ut dem pga att det inte känns prisvärt(de ligger i korgen för en lättare uppfattning på hur den skulle se ut). spelar i 1920x1080 med 144hz skärm. Lirar cs dota2, WoW, sc2 och lite allt möjligt, vill kunna spela spelen utan besvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsne00:

@Samlooh: Det jag menar med grafikkort osv är att dem sitter redan i datorn jag använder idag och vill inte byta ut dem pga att det inte känns prisvärt(de ligger i korgen för en lättare uppfattning på hur den skulle se ut). spelar i 1920x1080 med 144hz skärm. Lirar cs dota2, WoW, sc2 och lite allt möjligt, vill kunna spela spelen utan besvär.

Ok.

Vad är de övriga delarna i datorn?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsne00:

@Samlooh: Det jag menar med grafikkort osv är att dem sitter redan i datorn jag använder idag och vill inte byta ut dem pga att det inte känns prisvärt(de ligger i korgen för en lättare uppfattning på hur den skulle se ut). spelar i 1920x1080 med 144hz skärm. Lirar cs dota2, WoW, sc2 och lite allt möjligt, vill kunna spela spelen utan besvär.

Och när du säger hårddisken - menar du egentligen då SSD:n (Samsung 860 Evo)?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Förmodar att du menar min nuvarande? Jag köpte en färdig lenovo (inte det smartaste jag vet), så moderkortet är en specialare tillsammans med nätagget på 450 W. Processorn är en i5-6400 med en kylare som ingick (anpassad för 65 W processorer) och sen 16 gb ram, Hårddisk (samsung evo 860) samt grafikkort (1060) är de som står i länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsne00:

@Samlooh: Förmodar att du menar min nuvarande? Jag köpte en färdig lenovo (inte det smartaste jag vet), så moderkortet är en specialare tillsammans med nätagget på 450 W. Processorn är en i5-6400 med en kylare som ingick (anpassad för 65 W processorer) och sen 16 gb ram, Hårddisk (samsung evo 860) samt grafikkort (1060) är de som står i länken.

Precis. Okej!

Detta är nog det jag hade kört på (Ryzen)! Om du säljer ditt grafikkort är prisskillnaden nästan noll. RTX 2070 är ungefär dubbelt så snabbt som GTX 1060.

Ryzen:

Spelen du nämnt är däremot inte jättetunga att driva (särskilt i 1080p) - och just WoW föredrar i dagsläget Intel med höga "clocks" där skillnaderna mellan en Intel 8700K (OBS! 9700K är ännu lite snabbare) och Ryzen 2700X kan vara ungefär 20-30%. Du kan också välja 8600K(+Z370-moderkort) / 9600K(+Z390) om det är en dedikerad gamingdator utan att förlora nämnvärd prestanda i spel. Däremot fungerar dessa inte särskilt bra om du tänkt streama också.

Intel (utan GPU):

Oavsett vad borde du som sagt vänta till Black Friday. Du bör också välja efter vad som är bäst pris på (rabatteras) då många delar oavsett märke presterar likvärdigt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Tack så mycket för tipsen! Sälja grafikkortet kommer jag nog inte göra :). Självklart väntar jag till Blackfriday, ingen brådska (nuvarande datorn funkar fortfarande). Vad hade du rekommenderat för streaming? något jag har tänkt prova lite då och då

Permalänk
Medlem

@Samlooh: https://www.inet.se/produkt/b1038809/test

Här är delarna jag förmodligen tänker köpa (väntar obv till fredag). Som sagt innan, ignorera RAM, SSD och grafikkort. Undrar bara om det behövs någon ytterligare kylning till datorn eller om det räcker som det är nu? Btw sitter på 2 skärmar i nuläget och planerar att skaffa en tredje i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsne00:

@Samlooh: https://www.inet.se/produkt/b1038809/test

Här är delarna jag förmodligen tänker köpa (väntar obv till fredag). Som sagt innan, ignorera RAM, SSD och grafikkort. Undrar bara om det behövs någon ytterligare kylning till datorn eller om det räcker som det är nu? Btw sitter på 2 skärmar i nuläget och planerar att skaffa en tredje i framtiden.

Som sagt så "Du bör också välja efter vad som är bäst pris på (rabatteras) då många delar oavsett märke presterar likvärdigt."

Om du ska ha ett 9700K måste du däremot ha ett Z390-moderkort. Därtill bör du välja ett guldcertifierat (helst) nätaggregat på 650W eller mer. 9700K har dessutom ingen medföljande kylare så det behövs ju också.

Allt detta har du ju med i din korg - men jag hade t.ex valt annan CPU-kylare och nätaggregat än vad du gjort (med dagens priser!). Det kan ju dock vara att dessa du valt blir häftigt rabatterade och då kan det ju förstås vara bra val. Nätaggregatet hade jag nog valt ett från EVGA, Seasonic eller Corsair dock då dessa generellt sett brukar vara bäst. "Dark Rock 3 Pro" presterar lika bra som "Dark Rock 4 Pro" och är dessutom nästan 300kr billigare. Därtill hade jag köpt från olika sidor och inte endast från Inet - då blir ofta priset billigare - men det kanske du redan hade tänkt på.

För att svara på din fråga så räcker självklart kylningen.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsne00:

@Samlooh: Vad hade du rekommenderat för streaming? något jag har tänkt prova lite då och då

9700K alternativt 2700X som är något bättre till streaming (men kommer ge lägre FPS om man inte streamar).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Najs! Tack för alla tips.