The Elder Scrolls VI och Starfield använder åldrande spelmotorn Creation Engine

Permalänk
Avstängd

Vad har vi sagt om förkrossande nyheter så här tidigt på veckan?
Hur ska vi nu ta oss igenom till fredag?

Permalänk
Medlem

Man är verkligen skogstokig nu. Hur gnidigt kan ett bolag tillåta sig själv att bli?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Hahaha, härligt en ny Bethesdatråd och nya "Skyrim är det snyggaste spelet" påståenden. Jag spelade Skyrim när det kom ut 2011 och redan då var grafiken skit. En betydligt bättre fråga är om alla dessa Skyrimfans någonsin har spelat något annat än Minecraft och Skyrim för i så fall märks det inte...

Även om man kör med "mods" dvs byter ut 99% av spelet så är det fortfarande super stelt och direkt kass ljussättning till en skyhög prestandakostnad.

Nej, det där stämmer inte hur mycket du än raljerar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Nej, det där stämmer inte hur mycket du än raljerar.

Stämmer utmärkt och att döma av de senaste Falloutspelen så är det fortfarande exakt samma sak och att döma av artikeln kommer det vara samma sak i 10 år till. Men man lär ju knappast övertyga Skyrimsekten så mycket har jag förstått.

Permalänk
Medlem

Det var ju jävligt synd. Då lär jag inte ställa in mig på att kunna köra native resolution på min skärm eller för den delen köra ett spel som håller i motoriken.

Hoppas verkligen att spelet har otrolig questline och mycket content som är vettigt att göra.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Visst är man besviken men det var väl egentligen förväntat. Tror inte Bethesda vågar skapa en ny spelmotor än. CE är absolut deras bästa chans att hålla kvar modscenen, som, Todd face it, gjort både Skyrim och Fallout till vad det är idag. Visst har Bethesda både resurserna och manskapet att utveckla något bättre men varför göra det när allt egentligen handlar om pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Well that sucks.
Gamebryo var en besvikelse redan när Skyrim släpptes.

Permalänk
Medlem

Föga förvånande, de har gjort samma skit sen tidigt 2000, dvs klistrat features på en döende grund.
Motorn borde gått i graven redan vid skyrim, men av någon anledning höll de sig kvar... och fortsätter trots att motorn visar tecken på mer och mer åldersrelaterade sjukdomar för varje spel som kommer släpps.

Gör om, gör rätt! Hur svårt ska det vara med tanke på deras omsättning? Någonstans i ledet verkar det finnas rejäl inkompetens, sen om det är att de inte kan utveckla spel utan att köra på en spelmotor som gick ur tiden för över 10 år sedan, eller bara är giriga vet jag inte.

Skrivet av Awakeruad:

Well that sucks.
Gamebryo var en besvikelse redan när Skyrim släpptes.

Motorn borde ha pensionerats redan efter morrowind.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Stämmer utmärkt och att döma av de senaste Falloutspelen så är det fortfarande exakt samma sak och att döma av artikeln kommer det vara samma sak i 10 år till. Men man lär ju knappast övertyga Skyrimsekten så mycket har jag förstått.

Haha jaja ok. Ger dig ändå samma svar igen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Jag hoppas att 6:an inte blir så förbannat scriptat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Jag hoppas att 6:an inte blir så förbannat scriptat

Vad menar du?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Haha jaja ok. Ger dig ändå samma svar igen.

Jag har förstått det

Permalänk
Skrivet av klotim:

Vad menar du?

NPC: "Åh du kan magi, du borde uppsöka magiskolan"
JAG: "Eh, jag är ärkemagikern som styr skolan?"

Världen evolverar inte med karaktären eller händelser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det märks att du inte spelat Skyrim när du säger sådär. Skyrim med lite mods slår det mesta om man tittar på grafiken.

Som att sminka en gris, Skyrim med moddar är inte alls så snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Hahaha, härligt en ny Bethesdatråd och nya "Skyrim är det snyggaste spelet" påståenden. Jag spelade Skyrim när det kom ut 2011 och redan då var grafiken skit. En betydligt bättre fråga är om alla dessa Skyrimfans någonsin har spelat något annat än Minecraft och Skyrim för i så fall märks det inte...

Även om man kör med "mods" dvs byter ut 99% av spelet så är det fortfarande super stelt och direkt kass ljussättning till en skyhög prestandakostnad.

Skitsnack. PredCalibers moddade Skyrim ser helt underbart ut enligt mig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

fysik låst till fps, jaja, börja må illa med fallout 76 så avbeställde

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Skitsnack. PredCalibers moddade Skyrim ser helt underbart ut enligt mig
https://www.youtube.com/watch?v=t0lg1eOYT6U

Valfritt spel i dag med helt okej grafik ser bättre ut. Visst ser det bra ut med tanke på hur gammal motorn och imponerande att det är moddare och inte Bethesda själva som gjort det.

Permalänk
Inaktiv

Många gamedevs på sweclockers tydligen (jag utgår från att ni är spelutvecklare med så mycket åsikter om "skitmotorn" i fråga).

Och varför gnäller ni på mods? Har ingenting (läs: ingenting) med spelmotorn att göra. Det närmaste någon har kommit är script extender; resten är bara textures/meshes/animatons/sound/scripts, har mig veterligen inte sett några mods som förändrar spelmotorn.

Slutsatsen att mods skulle vara ett resultat av den dåliga spelmotorn är rätt märklig. Jag tror snarare att folk spenderar tusentals timmar att skapa mods för att de ÄLSKAR SPELEN. Eller nej vänta så kan det inte vara... Nexus måste vara ett resultat av ett förakt mot Bethesda som gör så förbannat dåliga spel...

Captain obvious to the rescue: Man kan förändra och förbättra en spelmotor. Fallout 4 kör inte samma kod som motorn hade 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Skitsnack. PredCalibers moddade Skyrim ser helt underbart ut enligt mig
https://www.youtube.com/watch?v=t0lg1eOYT6U

Lider fortfarande av samma problem som alltid, för kraftiga shaders ger ett utsmetat intryck som mest ger en huvudvärk, halvdassiga texturer ger ett överskärpt intryck samtidigt som de klumpiga och lågupplösta modellerna förstärker problemet ytterligare. Intrycket är inte positivt och känns inte enhetligt.

Går att få skyrim att se drägligt ut med moddar, men det där är inte sättet... modellerna i sig, i kombination med motorn är mycket av problemet.

PS. Look at my horse!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas de fixar en hel del av de som varit sämst med motorn. Det är där min förhoppning ligger nu.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ett litet steg närmare Elder Scrolls VI till Nintendo Switch!

Permalänk
Medlem

Ett tag lät det som att de skulle ta Id Tech 5 efter förvärvet av Id Software, men Id Tech är helt fel motor för att leverera en likvärdig upplevelse, åtminstone om man förväntar sig samma rikliga moddutbud.

Men de som verkar tro att Unreal Engine är någon slags "undermotor" som går att göra allt på förbryllar mig.
Borderlands var väldigt imponerande för mig då det hade en ganska öppen värld, men det var ju fortfarande relativt små ytor och gott om laddskärmar.

Creation Engine och alla de spel som använder den lyckas trots laddskärmar få spelvärlden att kännas sömlös på ett sätt som jag inte tror att många spel gjort. Half-life var likadant i att varje gång en laddskärm uppstod var det nästan alltid en sömlös övergång till nästa del av banan/spelvärlden.

Jag tycker de kunde klura ut någon next-gen struktur för hur en ny motor skulle kunna fungera, men utfifrån att bevara särarten och förmågan att modifiera spelet till stor del.
Sen kanske det kostar pengar, men kom igen som om Bethesda inte drog in pengar.
Activision simmar väl i pengar och ändå uppgraderade de ogärna motorn för CoD, eller hur?
Satsa lite, kom igen!

Skrivet av anon52343:

Många gamedevs på sweclockers tydligen (jag utgår från att ni är spelutvecklare med så mycket åsikter om "skitmotorn" i fråga).

Och varför gnäller ni på mods? Har ingenting (läs: ingenting) med spelmotorn att göra. Det närmaste någon har kommit är script extender; resten är bara textures/meshes/animatons/sound/scripts, har mig veterligen inte sett några mods som förändrar spelmotorn.

Slutsatsen att mods skulle vara ett resultat av den dåliga spelmotorn är rätt märklig. Jag tror snarare att folk spenderar tusentals timmar att skapa mods för att de ÄLSKAR SPELEN. Eller nej vänta så kan det inte vara... Nexus måste vara ett resultat av ett förakt mot Bethesda som gör så förbannat dåliga spel...

Captain obvious to the rescue: Man kan förändra och förbättra en spelmotor. Fallout 4 kör inte samma kod som motorn hade 1997.

Skitmotor vet jag inte om jag tycker, men den verkar ju inte skala så bra med fler trådar samt att fungera bra på en högfrekvent skärm verkar vara stört omöjligt pga motorn.
Bethesda kanske skulle kunna ordna till skalningen mot hårdvara och långlivade buggar, men jag har full förståelse för att det ibland kan vara bättre att börja om från början, om koden är svår att modernisera. Det är upp till Bethesda.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: Aldrig, visst F4 med mods ser bra ut men om du seriöst jämför Skyrim med säg theHunter: Call of the Wild eller Hunt Showdown så nej.

EDIT: sen ska vi inte glömma animationssystemet, combat m.m. Moddat lider även att CTD, speciellt Skyrim pre SE.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Många gamedevs på sweclockers tydligen (jag utgår från att ni är spelutvecklare med så mycket åsikter om "skitmotorn" i fråga).

Och varför gnäller ni på mods? Har ingenting (läs: ingenting) med spelmotorn att göra. Det närmaste någon har kommit är script extender; resten är bara textures/meshes/animatons/sound/scripts, har mig veterligen inte sett några mods som förändrar spelmotorn.

Slutsatsen att mods skulle vara ett resultat av den dåliga spelmotorn är rätt märklig. Jag tror snarare att folk spenderar tusentals timmar att skapa mods för att de ÄLSKAR SPELEN. Eller nej vänta så kan det inte vara... Nexus måste vara ett resultat av ett förakt mot Bethesda som gör så förbannat dåliga spel...

Captain obvious to the rescue: Man kan förändra och förbättra en spelmotor. Fallout 4 kör inte samma kod som motorn hade 1997.

Man behöver inte vara en spelutvecklare för att ha åsikter som spelets motor... lika lite som att man behöver vara ingenjör för att uttala sig om VR-headsets eller bilmotorer, eller skribent/journalist för att uttala sig sig om artiklar. Eller författare för att ha åsikter om en bok.

Modsen har tonvis med spelmotorn att göra, dels då många av dem gör vad Beth borde gjort, de försöker fixa spelet!
Sedan är moddarna starkt beroende av valet av motor, då verktygen finns och är väldigt lätta att använda i detta fall.. En chimpans kan nästan göra moddar till TES. Hade spelet kört AnvilNext 2.0 eller något hade du nog inte sett så mycket moddar.

Visst, inte mycket kvar av kodbasen från netimmerse, men dess begränsningar och funktioner är fortfarande vid liv även om stora bitar av koden skrivits om. NPCer hanteras fortfarande som individuella spelare i princip, motorn binder fysik och animationer till frameraten, du kan bara justera terrängen i höjdled, hela spelet bygger på celler med alla problem som följer med där...

De har i princip lagt till funktioner och skrivit om bitar av motorn konstant under utvecklingen, men själva grunden i motorn utgör en stor begränsning, på grund av hur saker och ting fungerar under huven. Visst, går säkerligen att fixa, men frågan är om Beth har resurserna och om det är värt det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Mycket kan förbättras utan att helt byta motor, kolla på skillnaden mellan gamla Gamebryo och FO4. Att de stannar på Creation är positivt för mods och måste inte vara negativt för spelupplevelsen. Nyare är inte automatiskt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Som att sminka en gris, Skyrim med moddar är inte alls så snyggt.

Kan bero på att du använder fel mods eller gör fel.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

När släpptes Crysis 1? 2007.

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Skitsnack. PredCalibers moddade Skyrim ser helt underbart ut enligt mig
https://www.youtube.com/watch?v=t0lg1eOYT6U

Ja har man inga andra krav än högupplösta texturer på oanimerade lågpixlade modeller utan ljuseffekter med kontrast och färg uppdraget till 200% så ser det ju väldigt snyggt ut. Att hävda det är bland det snyggaste som finns har jag svårt hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huojito:

Mycket kan förbättras utan att helt byta motor, kolla på skillnaden mellan gamla Gamebryo och FO4. Att de stannar på Creation är positivt för mods och måste inte vara negativt för spelupplevelsen. Nyare är inte automatiskt bättre.

Varför är stödet för mods ett argument här? Har folk tänkt att använda gamla mods eller? Är väl fan inte omöjligt att ha stöd och verktyg för mods i en ny(are) motor. Sist jag kolla dog inte den scenen eller stödet när valve bytte motor.

Detta är en kostnadsfråga och inget annat. De verktyg som de har i dagsläget är antagligen väldigt lämpade för de spel som dom gör och vill göra (sandboxiga openworld-spel), och något som hade krävt extremt mycket utveckling för att skapa i en annna motor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Det är bedrövligt att det ska krävas inofficiella patcher som rör sig om tusentals rader kod eller att man ska behöva använda ett 50tal+ mods för att få spelet att se ut att tillhöra generationen spelet släpptes under.

Märks att du aldrig någonsin moddat Skyrim, eller Fallout.

Att få SkyrimSE att se ut som något modernt kräver inte mer än 4 moddar.