Tråden om LG:s nya ultrawides (34GK950G and 34GK950F)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av waverider:

Jo utan tvekan är v2 modulen dyr. Men den har väl fler fördelar mot v1 som t.ex. Displayport 1.4 och lite annat?

Sen är jag lite skraj för att överklocka en skärm, hade jag haft en sån här så hade jag hållt mig till 100 Hz, vilket hade känts som en klar nedgradering från min nuvarande 144Hz skärm. Väntar tills man får minst 144Hz även med en G-sync modul. Förhoppningsvis har de nu åtgärdat ghosting problemen med de kommande 200Hz skärmarna. T.ex.

Det är VA skärmar. De kommer inte ha åtgärdat någonting, det är AUO som tillverkar dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Enligt LGs hemsida kommer den landa på 1299 USD och lägger man på skatt o allt blir det runt 15, minst.
£1100 är ju ändå nästan 13.000. Massa skatter och sånt som Sverige sen lägger till..

Detta fick jag skrivet av inet iaf, klistrar in det här denna gång.
"Hej!
Vi fick svar nu, och priset ska preliminärt landa på 13 900 kr!
Ha de gott!

Christian Sxxxxxxx
Kundservice "

Angående VA panel, är det verkligen så illa? Kan inte vara därför dem försenad den med över 1 år nu, för att just hitta en lösning till det? Att Gsync modulen har en fläkt är bara löjligt..

Det är likadan panel. Modulen som Nvidia använder är ett extra chip som läggs på. Vet inte hur freesync funkar dock.
Denna modul har tydligen degraderat skärmen. Men för övrigt finns det typ inga spel som stödjer 10bit ännu. 8bit är ju standard så inget fel där. Tror knappast att man använder 10bit vid redigering o så, men kan ha fel.

Alltså börjar ändå luta sig mot en vanlig pg34. Den kostar 10 just nu..

Vi har väl ca 6% högre skatt i Sverige än i England. Eller blandar jag ihop det med Tyskland kanske. Jag har inte märkt några jättehopp i pris när jag har beställt saker från England iaf.

Ja absolut. Men Aw3418DW kostar ju i originalpris 17k på Dells hemsida men reades ganska fort ner till ett mer lämpligt pris.Samma sak med X34P som sjönk fort från deras utgångspris på 14k.

Både DW och X34P kostar ungefär lika mycket i England som i Sverige finns ingen anledning att vi inte kommer se runt £1100 snart här också. På måndag släpps den i England så vi får se vad de har för utgångspris.

Beror på hur pass känslig just du är för ghosting och hur pass bra skärmen tacklar det. Varierar från skärm till skärm. Ska se om jag hittar det klippet jag tänker på som skrämde mig.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Jo utan tvekan är v2 modulen dyr. Men den har väl fler fördelar mot v1 som t.ex. Displayport 1.4 och lite annat?

Sen är jag lite skraj för att överklocka en skärm, hade jag haft en sån här så hade jag hållt mig till 100 Hz, vilket hade känts som en klar nedgradering från min nuvarande 144Hz skärm. Väntar tills man får minst 144Hz även med en G-sync modul. Förhoppningsvis har de nu åtgärdat ghosting problemen med de kommande 200Hz skärmarna. T.ex.

Mje som jag uppfattar det kommer det inte så många fördelar med den nya modulen där det snarare är panelen som sätter begränsningar.

Fördelen med att klocka 950g är ju att du bara behöver klocka själva GSync-modulen och inte själva panelen. Även om man hör att flickering osv kan uppstå så är det väldigt ovanligt. Men jag kan förstå motviljan till att göra det. Och då skulle jag absolut inte köpa denna modell. Då blir det väl bara F-modellen som gäller. Men som någon rapporterade på reddit så uppstod mycket tearing I något spel han hade. Och att alltid ha en GPU som klarar att driva 1440pUW runt 144hz låter dyrt. Inte ens ett 2080 TI kommer kunna göra det utan att du måste offra grafikprestanda, men det är ju smaksak såklart. Och framförallt så kommer minimum fps Vara en bra bit under så som jag har förstått det så kommer du få lite hackade känsla när du får dippar. Minsta FPS är absolut en relevant siffra att titta på när du tittar på benchmarks. Speciellt utan en Gsyncmodul om du har Nvidia kort då.

Men är det ingen stress för dig med ny skärm då finns det ju alla möjligheter att vänta på något bättre eller åtminstone till CES 2019 I Januari och se vad som kommer. DP 1.4 ger ju inte i sig själv några fördelar om du ändå inte har en skärm som kan hantera HDR osv. HDR400 är från det jag har läst egentligen inget alls. HDR utan FALD verkar hyffsat meningslöst vad jag har förstått.

Men sett till att det verkar vara en jättebrist på AW3418DW just nu så kanske vi kan hoppas på att det kommer en uppdaterad version av DW till CES, kanske med nya modulen. Inga av de fördelarna jag kan se är värda 17k med en sänkning till 14-15 om några månader efter släpp. Men det är ju såklart ytterst subjektivt. Tycker du det är värt det är det ju bara fint att det finns två versioner så vi kan välja.

Med allt detta sagt så är jag ingen expert utan har bara läst väldigt mycket kring denna release. Framförallt så har jag lyssnat mycket på Badass som skrev TFTCentrals review på dem. Han är väldigt för G-version om man sitter på ett Nvidiakort.

Jag är också superspänd att höra vad laxpudding har att säga om den. Men från de få som redan fått den så ser den fantastisk ut faktiskt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Det är VA skärmar. De kommer inte ha åtgärdat någonting, det är AUO som tillverkar dessutom.

Jag lever på hoppet i alla fall. Ska bli spännande att läsa recensioner.

Bara för att det är AUO behöver inte betyda något i alla fall. Har aldrig haft några problem på så sätt med min Acer XB270HU.

@Banco: Låter ju bra att det är få som fått problem med sina överklockade skärmar. Får väl ta en ordentlig googling sen. Hade kanske kunnat funka med 120Hz. Men inte lägre. Spelar en hel del äldre spel dessutom där jag ju kan dra nytta av 120-144Hz.

Annars är ju inte varken LG skärmen eller Alienware:n fy skam. Får ta mig en ordentlig funderare om nu de kommande 200Hz skärmarna suger. Är riktigt sugen på en 21:9!

Enligt TFT Central kommer det nog tyvärr inte så mycket nytt om 21:9 den närmsta tiden f.ö., vad jag kunde se.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

En varning bara angående AW skärmen. Att man inte kan ändra på Gamma är riktigt dåligt, så tänk på det. Ska ni bara spela är det en riktigt bra skärm, annars mindre bra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Enligt LGs hemsida kommer den landa på 1299 USD och lägger man på skatt o allt blir det runt 15, minst.
£1100 är ju ändå nästan 13.000. Massa skatter och sånt som Sverige sen lägger till..

Detta fick jag skrivet av inet iaf, klistrar in det här denna gång.
"Hej!
Vi fick svar nu, och priset ska preliminärt landa på 13 900 kr!
Ha de gott!

Christian Sxxxxxxx
Kundservice "

Angående VA panel, är det verkligen så illa? Kan inte vara därför dem försenad den med över 1 år nu, för att just hitta en lösning till det? Att Gsync modulen har en fläkt är bara löjligt..

Det är likadan panel. Modulen som Nvidia använder är ett extra chip som läggs på. Vet inte hur freesync funkar dock.
Denna modul har tydligen degraderat skärmen. Men för övrigt finns det typ inga spel som stödjer 10bit ännu. 8bit är ju standard så inget fel där. Tror knappast att man använder 10bit vid redigering o så, men kan ha fel.

Alltså börjar ändå luta sig mot en vanlig pg34. Den kostar 10 just nu..

Jag skulle vilja backa lite på mitt uttalande. 15k är lite väl att ta i. Men nu när jag antar att svenska valutan har gått ner så ser jag att £1100 är närmare 13k nu. Så plus frakt då om man ska beställa och ja lite extra skatt. Landar nog på iaf 13500-14000 om man skulle beställa från England. Så Inets pris är nog okej ändå. Dock alldeles för högt i sig men.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jag skulle vilja backa lite på mitt uttalande. 15k är lite väl att ta i. Men nu när jag antar att svenska valutan har gått ner så ser jag att £1100 är närmare 13k nu. Så plus frakt då om man ska beställa och ja lite extra skatt. Landar nog på iaf 13500-14000 om man skulle beställa från England. Så Inets pris är nog okej ändå. Dock alldeles för högt i sig men.

Tror det blir en G version ändå. Fast än Freesync vinner med 10bit färgen anser jag det vara en onödig grej just nu. 8bit är ju standard.
Panelen är 144hz men gsync får den o bli max 120. Men fast än det är OC på 120 så är det native 120, i själva verket. Enligt de som hunnit testa den skärmen, är den riktigt smooth, även mer smooth än AW skärmen, samt bättre färger.

Det är ju i stort sätt en nyare panel än AW och X34P.

Newegg har fått in dem 2 gånger nu och dem har tagit slut lika snabbt.
https://www.newegg.com/global/se-en/Product/Product.aspx?Item...

De första exemplaren som tillverkades innan augusti har tydligen rätt mycket back light bleed på hörnen. Detta ska inte ha förekommit efter september batchen.

Edit: Kostar t.om. nästan 16 på newegg ^^,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Tror det blir en G version ändå. Fast än Freesync vinner med 10bit färgen anser jag det vara en onödig grej just nu. 8bit är ju standard.
Panelen är 144hz men gsync får den o bli max 120. Men fast än det är OC på 120 så är det native 120, i själva verket. Enligt de som hunnit testa den skärmen, är den riktigt smooth, även mer smooth än AW skärmen, samt bättre färger.

Det är ju i stort sätt en nyare panel än AW och X34P.

Newegg har fått in dem 2 gånger nu och dem har tagit slut lika snabbt.
https://www.newegg.com/global/se-en/Product/Product.aspx?Item...

De första exemplaren som tillverkades innan augusti har tydligen rätt mycket back light bleed på hörnen. Detta ska inte ha förekommit efter september batchen.

Edit: Kostar t.om. nästan 16 på newegg ^^,

Sjukt pris. OCUK ska få in dem snart, de borde ha dem i lager nu egentligen men de finns inte ännu på sida
Jag håller på att höra med dem om pris för att frakta hit osv. Jag kan uppdatera här när jag har mer info. Man kan inte beställa så stora skärmar till Sverige men man kan snacka med dem så går det att fixa. Kan bli dyrt. Jag återkommer som sagt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@Hagge:

2.000kr för frakt och extra försäkringar. Så landar på 14.900kr från OCUK. Inte alls värt det med andra ord och tyvärr så verkar de vara exklusiva i England med denna skärm så antar att Amazon inte kommer få in den.

Vi får se om den dyker på Amazon.de annars blir det nog en av de andra. Orkar inte vänta tills December, speciellt om AW eller X34P kommer på BF.

Tänkte jag skulle uppdatera iaf.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Vad finns det eg som talar för LGn till förmån för X34P och AW3418DW? Får intrycket från TFTCentrals recenssion att det för GSync versionen inte blev så värst stor skillnad till slut? Och X34P och AW3418DW har väl dessutom exakt samma panel från LG så därför kan skillnaderna mellan dom rimligtvis inte vara så stora som folk vill göra gällande?

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Samma panel ≠ samma resultat.

Nu brukar G-Sync-skärmarna vara lika mycket Nvidia-skärmar som något annat. De beter sig ofta väldigt likadant. Men det kan finnas skillnader av betydelse som ligger i gränslandet för vad Nvidia styr över, till exempel olika gamma-inställningar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Förvisso, men det är väl mer troligt att 2 skärmar med lika paneler är mer lika varandra än 2 med olika paneler. Precis som du säger verkar GSync skärmar med samma panel vara än mer lika.

Men främst har jag svårt att se vad LG skärmen egentligen verkar bättre på här än de 2 som finns på marknaderna. Känns mer som om LG kanske vill gå från att "bara" vara leverantör av paneler till att vara leverantör av kompletta spelskärmar.

Fick du någonsin nån AW3418DW skärm att testa? Vet att det fanns hopp om det tidigare

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Fick du någonsin nån AW3418DW skärm att testa? Vet att det fanns hopp om det tidigare

Dell ansåg att den var för gammal – vilket iofs ger hopp om nytt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dell ansåg att den var för gammal – vilket iofs ger hopp om nytt...

Aha. Känns som det alltid är fel tillfälle att köpa ny skärm för att det hela tiden är något nytt som ska lanseras som är mkt bättre. Sen nåt år senare är det fortfarande så att de produkterna ska lanseras när som helst så man lika väl kunde handlat

Som jag förstått det är det eg specifikationerna för DisplayPort (och till viss del HDMI) som är den begränsande faktorn. Även om något företag skulle lansera en 4K@500hz skärm så lär ju inget kunna driva den ens för att visa en desktop. Men det där kan du ju bättre än de flesta här och gissar att det kanske kommer stå nån rad om det i den kommande köpguiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad finns det eg som talar för LGn till förmån för X34P och AW3418DW? Får intrycket från TFTCentrals recenssion att det för GSync versionen inte blev så värst stor skillnad till slut? Och X34P och AW3418DW har väl dessutom exakt samma panel från LG så därför kan skillnaderna mellan dom rimligtvis inte vara så stora som folk vill göra gällande?

X34p och DW har IW4 950G har UW5. Eller menade du att de har exakt samma panel som varandra?

Att de bara behöver överklocka GSync-modulen och inte själva panelen som är native 144hz kontra UW4 som är native 100hz bör ge färre problem med flickering osv även om jag inte tror det problemet är så utbrett ändå.

LG representanten på OCUK menade på att Bleed och glow inte egentligen var medvetet förbättrad på nya panelen men att nya paneler ofta leder till minskad glow och Bleed per automatik. Osäker om det verkligen är så men jag vet inte. Han kanske har rätt.

LG är ju bra mycket snyggare om inte annat. Om de hade satt priset så det konkurrerade med X34P och DW hade LG vart det givna valet. Helt klart bättre skärm men som du säger, marginellt och långt ifrån prisvärt just nu.

Jag har svårt att se att 14.000kr skulle konkurrera med de andra två. Man kan ju gissa på att X34P kommer sjunka till iaf 10.000kr på BF.

Dell verkar ha något för sig, finns ju knappt någon DW att köpa så antar att de kommer med en ny modell på CES. Men man kan ändå hoppas på att de kör en dunderrea på BF för att bli av med de sista exemplaren.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@Banco: Ja, jag ha fått för mig att X34P och AW3418DW ska ha samma panel. Inte att jag själv sett det på något sätt men att det nämnts flera gånger i olika forum. Hade LGn funnis att köpa här och nu så vore det ju kanske enklare men nu verkar den ju inte göra det och jag har lärt mig att det är dumt att hålla andan medan man väntar på att just skärmar ska lanseras som utlovat

Känns väl rätt rimligt att anta att de första LGs som vi ser på mässor och hos utvalda testare är rätt "cherry picked" och kanske inte är helt representativa. Sett till det panellotteri som brukar vara så har jag svårt att se något som uppenbart är bättre hos LGn (design och annat får väl var och en avgöra vad som är bäst). Nano-biten hos LG verkar ju vara lite som QLED hos Samsung, något som främst forskats fram på marknadsavdelningen. Både LCD och IPS är väl rätt mogna tekniker så att någon plötsligt skulle komma med något revolutionerande där känns väl rätt osannolikt. Och i andra änden sätter väl "begränsad pixelklocka" begränsningen så det kvittar man lyckas dubbla upplösningen och frekvensen på skärmen, inget kan väl ändå driva dom isf.

Har bara sett recenssionen på TFTCentral och det var väl inte direkt så det kändes som dom hyrt in en blåsorkester som skulle spela hyllningssånger utanför LGs huvudkontor för GSync varianten. Han på OCUK som verkade ha fått en tyckte jag överlag beskrev rätt mkt samma sak som nån som fått någon av de andra 2 skärmarna skulle sagt.

Kan ju vara så att jag blivit en bitter gubbe också

Permalänk
Medlem

Vet man vad han LG representanten på OCUK har för roll på bolaget? Jag gissar att LG inte bedriver speciellt mkt forskning och tillverkning i UK så att det förmodligen är någon på det lokala säljbolaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vet man vad han LG representanten på OCUK har för roll på bolaget? Jag gissar att LG inte bedriver speciellt mkt forskning och tillverkning i UK så att det förmodligen är någon på det lokala säljbolaget?

Ja han är absolut en säljare/marknadsförare. Jag tror inte någon inom forskning jobbar som represenater alls?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Banco: Ja, jag ha fått för mig att X34P och AW3418DW ska ha samma panel. Inte att jag själv sett det på något sätt men att det nämnts flera gånger i olika forum. Hade LGn funnis att köpa här och nu så vore det ju kanske enklare men nu verkar den ju inte göra det och jag har lärt mig att det är dumt att hålla andan medan man väntar på att just skärmar ska lanseras som utlovat

Känns väl rätt rimligt att anta att de första LGs som vi ser på mässor och hos utvalda testare är rätt "cherry picked" och kanske inte är helt representativa. Sett till det panellotteri som brukar vara så har jag svårt att se något som uppenbart är bättre hos LGn (design och annat får väl var och en avgöra vad som är bäst). Nano-biten hos LG verkar ju vara lite som QLED hos Samsung, något som främst forskats fram på marknadsavdelningen. Både LCD och IPS är väl rätt mogna tekniker så att någon plötsligt skulle komma med något revolutionerande där känns väl rätt osannolikt. Och i andra änden sätter väl "begränsad pixelklocka" begränsningen så det kvittar man lyckas dubbla upplösningen och frekvensen på skärmen, inget kan väl ändå driva dom isf.

Har bara sett recenssionen på TFTCentral och det var väl inte direkt så det kändes som dom hyrt in en blåsorkester som skulle spela hyllningssånger utanför LGs huvudkontor för GSync varianten. Han på OCUK som verkade ha fått en tyckte jag överlag beskrev rätt mkt samma sak som nån som fått någon av de andra 2 skärmarna skulle sagt.

Kan ju vara så att jag blivit en bitter gubbe också

Nej X34P och DW har en LM340UW4-panel medan 950G har LM340UW5. 950g är första skärmen med den panelen. Som sagt så verkar det nästan som att Dell snart kommer med en snart också.

Den finns att köpa i större delen av världen, bara Sverige som är långsamma så det finns många "vilda" exemplar ute på vift. Här är två exemplar.

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/9twokk/...
https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/9vpncl/...

NanoIPS är väl dels en gimmick men det ger en ordentlig skillnad för skärmens färgrymd. Tyvärr så kommer inte G-version med RGB-emulation vilket gör att färgerna blir väldigt starka och inte korrekta. Vilket är problem om man ska jobba grafiskt på den. Men vissa tycker detta bara är en fördel med klara fina färger. Smaksak.

Som alla stora reviewers så blir de nog absolut påverkade och betalade för att göra positiva reviews men det är en balansgång skulle jag säga. Man vill ju samtidigt inte förstöra sitt rykte. TFTCs review tar ju upp mycket siffror vilket inte går ljuga om direkt, det går såklart men det vore pinsamt. Men det är klart att de kan utelämna saker om de nu skulle vilja. Med det sagt, jag litar rätt mycket på TFTC, de känns seriösa. Lite som SweClockers som jag tycker gör rättvisa reviews.

Osäker på om du syftar på den som den polska killen hade fått? Den var nog med all säkerhet defekt. Inga andra har dessa groteska problem även om de uppvisade samma tendens att lysa starka blått om man tittar från ena sifan och gult när man tittade från andra sidan. Men hur som så är den nog ungefär som de andra två. Och tittar man inte på detaljerna så är den i stort sätt identisk.

Utseendet är helt klart smaksak, helt sant. Dock är den minst "gaming" vilket jag känner är oerhört positivt.

Jag kommer nog, tyvärr måste jag säga, köpa en X34P eller DW på black friday då 950G kommer till Sverige för sent och för dyrt. Även om jag absolut tycker 950G är en bättre skärm.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Bildexpert 📺

"NanoIPS" är ett hittepånamn för kvantpricks-teknik/quantum dot. Man vill från LG:s marknadsföringssida undvika det i grunden neutrala quantum dot-begreppet eftersom Samsung har mutat in det i sin marknadsföring.

Ironin – och så tydligt för detta tramsande – är att LG runt 2015-2016 körde stenhård med "Quantum Display" och då vägrade Samsung befatta sig med "quantum"-ordet. Då körde "Nano Crystal Display" istället.

So, yeah.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Nej X34P och DW har en LM340UW4-panel medan 950G har LM340UW5. 950g är första skärmen med den panelen. Som sagt så verkar det nästan som att Dell snart kommer med en snart också.

Ja, precis som jag sagt också sagt ett par gånger nu, X34p och AW3418DSW har samma panel

Skrivet av Banco:

Jag kommer nog, tyvärr måste jag säga, köpa en X34P eller DW på black friday då 950G kommer till Sverige för sent och för dyrt. Även om jag absolut tycker 950G är en bättre skärm.

Ja, lutar nog åt samma sak för mig. Men kanske mkt då också eftersom jag fortfarande har svårt att se vilken uppsida de nya panelerna ger, känns mer som en marginell uppgradering än något kvantsteg (haha). Om jag minns rätt så har väl LG knappt sålt några skärmar i Sverige tidigare men vet inte om det nu är på gång att ändras. Vet att Herr Ytterberg beklagat svårigheterna att få tag på testexemplar tidigare från just LG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"NanoIPS" är ett hittepånamn för kvantpricks-teknik/quantum dot. Man vill från LG:s marknadsföringssida undvika det i grunden neutrala quantum dot-begreppet eftersom Samsung har mutat in det i sin marknadsföring.

Ironin – och så tydligt för detta tramsande – är att LG runt 2015-2016 körde stenhård med "Quantum Display" och då vägrade Samsung befatta sig med "quantum"-ordet. Då körde "Nano Crystal Display" istället.

So, yeah.

Men oavsett vad man kallar det, är det något om i praktiken finns i några modeller på marknaden eller är det som tidigare att det endast existerar i något labb och i fantasin hos säljavdelningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Ja han är absolut en säljare/marknadsförare. Jag tror inte någon inom forskning jobbar som represenater alls?

Förmodligen inte, men man kunde ju tänka sig att dom hängde på teknikforum ändå, men då förmodligen att dom seglar under anonym flagg gissar jag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Men oavsett vad man kallar det, är det något om i praktiken finns i några modeller på marknaden eller är det som tidigare att det endast existerar i något labb och i fantasin hos säljavdelningen?

Har träffat på hundratalas hittepånamn och kan inte skilja dem åt. Kommer nya hittepå varje år.

Så jag utgår från det jag kan observera och mäta. Där är skillnaderna mellan olika panelrevisioner sällan så konkreta att det går att peka ut dem i produkterna. Skulle säga att exemplarskillnaderna är större. Markanta skillnader kommer först med nya paneler och helt ny tillverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Förmodligen inte, men man kunde ju tänka sig att dom hängde på teknikforum ändå, men då förmodligen att dom seglar under anonym flagg gissar jag.

Jo säkert. Hade ju vart väldigt mycket mer intressant att höra vad de hade att säga. Men de skulle såklart vara vinklade också.

Man måste nästan jämföra själv för att verkligen se vad man själv gillar och om man ser skillnad på saker

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, precis som jag sagt också sagt ett par gånger nu, X34p och AW3418DSW har samma panel

Ja, lutar nog åt samma sak för mig. Men kanske mkt då också eftersom jag fortfarande har svårt att se vilken uppsida de nya panelerna ger, känns mer som en marginell uppgradering än något kvantsteg (haha). Om jag minns rätt så har väl LG knappt sålt några skärmar i Sverige tidigare men vet inte om det nu är på gång att ändras. Vet att Herr Ytterberg beklagat svårigheterna att få tag på testexemplar tidigare från just LG.

Ja då förstår jag. Haha Jag trodde du menade att de hade samma panel... Som 950G. Nu är jag med.

Ja, de verkar inte producera så många skärmar. Jag tror OCUK fick typ 30ex av vardera G och F och de skulle vara exklusiva i England? Kanske bara var temporärt. Men de talade om att de inte visste om de skulle få in mer eller ej. Dock kan det ju vara entreprenör försäljningskontor. "Köp nu, de kanske inte finns imorgon".

LG verkar vara lite udda som företag. Om Dell kommer med en likvärdig så känns den egentligen mer aktuell dock för sent för mig. Jag vill ha en skärm nu.

Jag väntar på 38" 144hz 3840x1600 GSync som kommer i slutet av nästa år(kanske). Så om två år så har priset kanske sjunkit så man kan köpa den. Tyvärr nedsatt till HDR600 från riktig HDR så det är ju en besvikelse men den låter annars perfekt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har träffat på hundratalas hittepånamn och kan inte skilja dem åt. Kommer nya hittepå varje år.

Så jag utgår från det jag kan observera och mäta. Där är skillnaderna mellan olika panelrevisioner sällan så konkreta att det går att peka ut dem i produkterna. Skulle säga att exemplarskillnaderna är större. Markanta skillnader kommer först med nya paneler och helt ny tillverkning.

Ja, det låter rimligt, och i fallet med 950G är det väl en ny panelrevision men inte en ny panel som jag tolkat det? Iaf vad vi vet men vi hade förmodligen vetat om det nu var något supernytt och bra.

Permalänk
Medlem

Alltså denna skärm har KU 144hz både på g och f varianten. Det är bara att med gsync så är skärmen nerklockad till 100 för att sedan överklockas till 120. Dock räknas det egentligen inte som en överklockning men då Lg var tvungna o använda den gamla modulen blev det så. Dock sägs det att 120 på denna känns bättre än dem andra just för att man kan se de som native 120. För nya modulen måste företag nå visa krav vilket bland annat är HDR.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Alexjenko: De är på väg in för test - efter det har jag säkert ett och annat att säga.

Hur ser statusen ut för leverans/recension? Väntar ivrigt!

Permalänk
Bildexpert 📺