Funderingar kring ny bil... Behöver lite hjälp

Permalänk
Medlem

Funderingar kring ny bil... Behöver lite hjälp

Är lite kluven om vad jag vill skaffa som min första "riktiga bil". Kör just nu en mycket fin Volkswagen från 2008, men detta är mest köpt för att kunna ta sig från A till B och inte för att jag just vill ha den bilen.

En person på 20 vårar kan man tänka sig kollar endast på allt som går fort och har ultimata hästkrafterna, men så är det inte riktigt. Visst kollar jag på både BMW och Audi men även praktiska bilar som Volvo är något som intresserar.

Det jag kollat på hittills, som jag gillar mycket designmässigt men även det som utmärker just den modellen är följande:

BMW 320D Sedan
Modellår: 2016
Variant: M-Sport
Bränsle: Diesel
Pris: ~200.000 SEK - 230.000 SEK
+ Riktigt fint utseende utifrån, speciellt facelift-lyktorna och M-Sport stötfångaren.
- Tråkig, gammal interör.

Audi A4 Sedan
Modellår: 2016
Variant:
Bränsle: Diesel
Pris: ~200.000 SEK - 230.000 SEK
+ Otroligt modern interiör för detta pris.
- Dåligt med extrautrustning. Inte ens navigation ingår för den stora skärm som finns i mitten.

Volvo XC70
Modellår: 2014+
Variant: Designpaket
Bränsle: Diesel
Pris: ~190.000 SEK - 220.000 SEK
+ Mycket praktiskt bil, bra med utrymme, snyggare än vanlig V70, säkerhet med city safety exempelvis.
- Kostar rätt mycket för att ha dessa år bakom sig, tittar man på en V70 med AWD så skiljer sig priset rätt mycket trots allt.

Användningen av bilen är ju kanske det som avgör mest, inte minst priset så klart. Men budgeten ser ni på ett ungefär vad det ligger på. Kommer användas till att pendla, cirka 8mil om dagen tur och retur i nuläget. Kommer naturligtvis ha både vänner och familj i baksäte till diverse ärenden, allt från att handla till att bara åka någonstans.

Till frågorna.

1. Rekommendationer på bilar som jag inte kollat på? Sedan och Kombi modeller är det som jag letar efter, inga småbilar.

2. Det här med diesel. Är det för sent att ge denna summa för en dieselbil eller är det bara att köra? Då tänker jag främst på hur framtiden ser ut för förbud och dylikt? BMWn finns i bensinvariant men då kan man räkna med extra 50-100k. Volvon finns inte i bensin. Audi finns i bensin men precis som BMW så är det 100k+ som gäller på den.

3. Om någon har ägt/äger någon utav de tre bilar som jag nämnt ovan, fördelar/nackdelar?

Permalänk
Medlem

Nu verkar du vilja ha en lite mindre kombi modell som a4 och 3 serien men jag kan rekommendera att du kör på storebror a6an direkt. Den erbjuder en hel del mer plats kan jag lova
Här har du en kandidat,
https://www.blocket.se/dalarna/Audi_A6_Avant_2_0_TDI_Ultra_19...

Permalänk
Medlem

@NewCamps: Ahh borde ha skrivit med att dessa var sedaner båda två, uppdaterar det nu! Men Avant vill jag inte stryka från listan helt. Den som du länkade ser faktiskt rätt lovande ut. Blev lite besviken på att det inte fanns en skärm i bilen, tills jag såg att den var gömd, inte dåligt alls faktiskt.

Permalänk
Avstängd

Hade nog passat mig för diesel.
Många förbud kommer dyka upp i Europa.
PK-Sverige lär haka på också sålänge sossara och dylika har makt i riksdagen.

Permalänk
Medlem

Vad är det egentliga behovet av bilen för dig? Det är nämligen ganska stor skillnad på en 320 Sedan och XC70 i storlek, både hur mycket du kan lasta och den faktiska komforten.

Har du den budget du har skulle jag rekommendera att titta på en fabriksny bil, t.ex. nya Ford Focus som just nu säljs med ST-line till ett rejält bra pris. Det kommer sannolikt bli något dyrare än dina andra exempel men bilen blir helt ny och är testvinnare i princip överallt.

Permalänk
Medlem

@Jesper_W: Designmässigt så fungerar vilken utav dem som helst. Behöver jag lasta saker på den varenda dag, nej inte riktigt, men visst är det skönt att kunna göra det när det faktiskt behövs och visst hade det varit bekvämt att inte ha en stor bil när man kör runt i stan. Därav behöver jag synpunkter på de specifika bilarna, vad är det som är för och nackdelar eller finns det någon annan i prisklassen som hade fungerat bättre. Om jag bör ta avstånd från diesel helt så kan jag inte välja en enda bil som jag har med i listan utan får titta på annat.

Eftersom i princip hela Volvo serien från 2014 är den samma, då menar jag S60, V60, XC70, de ser mer eller mindre identiska ut både insida och utrustning och det som skiljer mest är storleken så är det just det praktiska med XC70n som gör att den tar ledningen. Inte minst att navigation i bilen redan finns och Volvo's extra säkerhet som City Safety, BLIS, adaptiv farthållare och avståndsvarnare mm. Såg också en S60 2015 bensin R-design idag som inte är helt dum, denna kanske är lite mer framtidssäker så sätt.

Utrustningen i Volvo får man inte i BMW och Audi för samma pris. Focusen som du rekommenderar är för dyr tyvärr.

Permalänk
Medlem

Audin är snygg men det är en VAG. Du ska tänka hur mycket du kommer köra och hur länge du kommer ha den! Vag säger att det vanligt att en bil dricker 1l olja per 100mil, vilket är riktigt dumt. Många mekaniker säger att vags bilar håller inte måttet, och att dom gått ner ännu mer sen dieselskandalen.

Jag själv hade hellre tagit Bmw eller Volvon istället, även om dom ocksåå har sina nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Jag själv hade hellre tagit Bmw eller Volvon istället, även om dom ocksåå har sina nackdelar.

Jag är intresserad av att höra mer ?

Permalänk

Vet inte om priserna skiljer mycket på XC70 och V60 men V60 är himla trevlig (har en 2015 själv).
Hur långt har de gått som du har tittat på?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@TobiasStockholm Brukar alltid sortera under 10,000 mil. Oftast är ingen i närheten av 5,000 mil, så på ett ungefär, 8,000 mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Jag är intresserad av att höra mer ?

Alltså jag kan inte dom så bra. Jag själv är mekaniker med tunga fordon, men brukar ibland hjälpa kompisar med lite mindre jobb och känner en del bilmekaniker, och ingen av dom skulle köpa en vag bil frivilligt.

Är du 20, så blir nog inte försäkringen så billig heller på bmwn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Inte minst att navigation i bilen redan finns

Är det viktigt för dig hade jag kikat efter en bil med CarPlay / Android Auto.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är det viktigt för dig hade jag kikat efter en bil med CarPlay / Android Auto.

Viktigt och viktigt, när jag väl har en så stor skärm i bilen känns det lite bortkastat om man inte har navigation, sen kan jag tycka att navigation i bilen är definitivt något som bör ingå när jag ändå köper för denna summa. Denna CarPlay / Android Auto hade varit något att ha! Hade fungerat som ett alternativ, kanske till och med ett bättre alternativ.

Permalänk
Skrivet av babgjyshi:

Audin är snygg men det är en VAG. Du ska tänka hur mycket du kommer köra och hur länge du kommer ha den! Vag säger att det vanligt att en bil dricker 1l olja per 100mil, vilket är riktigt dumt. Många mekaniker säger att vags bilar håller inte måttet, och att dom gått ner ännu mer sen dieselskandalen.

Jag själv hade hellre tagit Bmw eller Volvon istället, även om dom ocksåå har sina nackdelar.

Det där med att de dricker olja är för äldre TFSI motorer och inget som de nyare modellerna gör.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Denna CarPlay / Android Auto hade varit något att ha! Hade fungerat som ett alternativ, kanske till och med ett bättre alternativ.

Hoppas jag aldrig behöver ha en bil utan det igen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Det där med att de dricker olja är för äldre TFSI motorer och inget som de nyare modellerna gör.

Det är ju bara för att dom har normaliserat det. Står i i-bok att det är inga fel om bilen dricker upp till 1l/100 mil ju. Så alla folk som inte är billunniga tror att det ska vara så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade undvikit Diesel iaf.

Finns flera anledningar men för egen del bara för de är så FRUKTANSVÄRT tråkiga att köra. Inte ens en manuell låda räddar upplevelsen ens lite. *ryser*

Kör bensin istället om du vill ha möjlighet till iaf lite kul bakom ratten. Kvittar sånt så visst. Kör på

Men se något sportigt som BMW 3-serie med M-paket osv och sen står det 320d på bakluckan ger mig akuta skrattanfall när jag ser det iaf xD. Men smaken är ju som baken

Samma när man ser bilar med fina fälgar, lite sänkta osv ståendes nere i hamnen när det är fordonsträff. Tycker att detta börjar ju lovande...och så kör de diesel...HAHAHA! Det är guld alltså. All sportigt de försökt bygga upp kring bilen rakt ner i toaletten xD

Ja jag sitter jävligt bra på min bensinhäst, tack som frågar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Viradise: Tycker diesel är givet. Alla de modeller du föreslagit har kapacitet som Euro6 och kommer således, som tidigast, påverkas av eventuella dieselförbud 2023 (eller om det var 2025, lite osäker). Vid det laget har du nog bytt bil igen om du ligger på de milen. I och med att du listar dessa märken och den prisklassen så är det svårt att råda - min personliga preferens är komfort före nöje och kör du åtta mil om dagen vill du nog ha komfort över tid. En 3-serie är inte komfortabel i jämförelse med en XC70 men är du intresserad av 3-serien kan du även titta på 4-serien. Min rekommendation dock är ytterligare ett steg, 5-serien. Finns många fina tjänstebilar nu som börjar komma in i hallarna.

Permalänk
Medlem

Köper du en BMW så tänk på att lägga undan rejält mycket pengar för reparationer och service.
Jag sålde just min BMW och bara senaste servicen av den kostade lika mycket som min helt nya bil som dessutom har nybilsgaranti
Behöver väl knappast säga att jag aldrig kommer köpa en BMW igen

Permalänk
Medlem

XC70 med AWD finns enbart som euro5, d4 utan AWD och 181 hk är euro6, den äldre d-versionen som ligger runt 160 hk är även den euro5 om jag inte missminner mig helt. Sedan är nog V70 utan AWD ett bättre alternativ för de flesta. Nu vet jag inte hur du bor och kör men i dom flesta fallen ger AWD mest ett påslag i bränsleförbrukning utan att tillföra speciellt mycket.

Har själv ingen direkt erfarenhet av Audi och BMW men det jag förstått från kollegor när vi diskuterat bilar är att BMW är både roligare och håller högre kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Det där med att de dricker olja är för äldre TFSI motorer och inget som de nyare modellerna gör.

Skrivet av babgjyshi:

Det är ju bara för att dom har normaliserat det. Står i i-bok att det är inga fel om bilen dricker upp till 1l/100 mil ju. Så alla folk som inte är billunniga tror att det ska vara så.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är absolut inget unikt för just VAG, och faktiskt helt normalt för nyare motorer, på grund av mindre snäva toleranser i konstruktionen/designen.

Mindre bränsleåtgång tack vare lägre inre friktion i motorn, men till priset av en något högre oljeförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Det är ju bara för att dom har normaliserat det. Står i i-bok att det är inga fel om bilen dricker upp till 1l/100 mil ju. Så alla folk som inte är billunniga tror att det ska vara så.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är ju absolut inget som V.A.G är ensamma om.

Permalänk
Medlem

Har en 320d GT och en Volvo XC60 men även provkört Audi vid ett flertalet tillfällen.
Smaken är som baken och frågan är vad som är viktigast för dig. För mig är valet enkelt mellan dina tre alternativ: BMW, alla dagar i veckan.

Varför enl mig?
Audi: Föråldrat interface och dator. Katastrofalt kass och ful. Bullrar ungefär lika mycket som en BMW på punkteringsfria originaldäck (de är kassa) och har en motor och växellåda som ligger någonstans mellan Volvo och BMW. Kass navi.

Volvo: Sällan skådad slö växellåda och knackiga motorer. Ingen rolig interface men fungerar faktiskt bra, dock kass navi. Dieselvärmare med VOC är fantastiskt. Tystas bland bilarna du jämför. Men så jävla tråkig och anonym. Känns som att man inte får så mycket för pengarna, men samtidigt fungerar allt bara. Även om inget briljerar.

BMW: Lätt klassens bästa motrer och lådor under den givna perioden! iDrive fungerar helt fantastiskt, bra upplösning på mediaskärmen och prisad av hela världens biljournalistkår som världens bästa programvara. Alldeles för bullrig med originaldäck, måste bytas ut. Se till att ha sportstolar, enormt viktigt. Borde heta komfortstolar, men det är ju inte lika coolt.. de har lårstöd och pumpas upp i sidorna för bra passform med en knapp i vänster främre hörn på stolen.
Skaffa den stora skärmen så har du även bra navigering och massa app-möjligheter.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Skulle vilja slå ett slag för Subaru. Deras Levorger är trevliga att köra! När det kommer till underhåll kan jag tyvärr inte uttala mig så bra då jag inte ägt en, men hört mycket gott om dem.

Se t.ex. https://www.blocket.se/uppsala/Subaru_Levorg_GT_S_170hk_Autom... för ett pris som faller inom rätt budget.

Även Subaru XV kan fall inom ramarna:
https://www.blocket.se/stockholm/Subaru_XV_2_0i_SPORT_CVT_4X4...

Föräldrarna äger en, om man kan undgå från den (enligt mig) fula stylingen så är det en suverän bil. Ligger bekvämt på vägen, sköna att köra, och med Subaru är det 4x4 som gäller så du kör inte fast lika lätt!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Som många redan påpekat skulle jag tänka en gång extra innan jag köper en diesel i dagsläget. Köpte själv en diesel för lite drygt ett år sedan och ångrar nu det inköpet en aning med tanke på kommande dieselförbud etc. Till detta hör så klart att jag bor i närförort till Stockholm.

Angående bilmodeller så gick jag och frugan från en äldre VW Golf till en Volvo V60 och vi är båda grymt nöjda med komfort, köregenskaper och praktisk nytta i V60:n. Tycker också att det är en behändig storlek då den är tillräckligt stor för att lasta en del (med fällda säten), åka bekvämt fyra personer samt tillräcklig isolering för att gå tyst på motorväg etc. Jämfört med vår tidigare golf är det milsvid skillnad i ljudnivå invändigt.

Jag har bekanta som föredrar BMW varav en sagt att han tycker V60:n saknar körglädje men detta kan jag själv inte hålla med om. Jag föredrar exempelvis vår V60 med standardfälg jämfört med min fars Mc E-klass Avantgarde med stenhård fjädring och lågprofildäck av rena komfortskäl..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det känns som att det behövs någon form av prio-lista. Ska den vara rolig att köra? Billig att köra? Hur viktig är komforten osv osv.

Jag menar det är ju rätt stor skillnad på en BMW 3-serie och en XC70 på nästan varenda punkt.

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt. Stor skillnad mellan sedan-bilarna och XC70.
Tag en medelväg. (BMW 420i xdrive). Ser mer ut som en sedan men lastar nästan som en kombi.
Den här är utanför ditt spann på priset men borde gå att pruta ner något så kanske den kan hamna tillräckligt nära
https://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjudanden-varum%C3%A4rken/b...

Permalänk
Medlem

Hur mycket kör du? Kör du under 1500 mil per år så hade jag kollat in alternativet att leasa. vi gjorde det här nu i våras. Det slutade med att vi signade upp oss på en Peugot 5008 (suv), än så länge så är vi sjukt nöjda. Finns massor med "bra" erbjudanden just från Peugot, VW och Jaguar, finns betydligt fler såklart!

Vi valde leasing just för att vi är lite osäkra på vad som händer på bilmarknaden inom det närmsta. vi ville inte låsa kapital i en bil, vill inte sälja en bil (värsta jag vet med alla som ringer och inte kommer osv..), bekymmersfritt -bilen kostar vad månadskostnaden är varken mer eller mindre. Visst det är mycket pengar men lägger man in värdeminskningen i kalkylen så tyckte iaf vi att leasing var väldigt fördelaktigt!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Jag hade undvikit Diesel iaf.

Finns flera anledningar men för egen del bara för de är så FRUKTANSVÄRT tråkiga att köra. Inte ens en manuell låda räddar upplevelsen ens lite. *ryser*

Kör bensin istället om du vill ha möjlighet till iaf lite kul bakom ratten. Kvittar sånt så visst. Kör på

Men se något sportigt som BMW 3-serie med M-paket osv och sen står det 320d på bakluckan ger mig akuta skrattanfall när jag ser det iaf xD. Men smaken är ju som baken

Samma när man ser bilar med fina fälgar, lite sänkta osv ståendes nere i hamnen när det är fordonsträff. Tycker att detta börjar ju lovande...och så kör de diesel...HAHAHA! Det är guld alltså. All sportigt de försökt bygga upp kring bilen rakt ner i toaletten xD

Ja jag sitter jävligt bra på min bensinhäst, tack som frågar.

Skickades från m.sweclockers.com

Bensin blir ju å andra sidan fruktansvärt tråkigt om man exempelvis pendlar eller ska dra släp någon gång, och nej jag har ingen diesel, men skulle gärna ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Köper du en BMW så tänk på att lägga undan rejält mycket pengar för reparationer och service.
Jag sålde just min BMW och bara senaste servicen av den kostade lika mycket som min helt nya bil som dessutom har nybilsgaranti
Behöver väl knappast säga att jag aldrig kommer köpa en BMW igen

Service för närmare 100k, är det du som har kört denna? https://www.blocket.se/malmo/BMW_M1_Sauber_F1_42520178.htm?ca...