Nvidia Geforce 416.94 WHQL

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Nvidia Geforce 416.94 WHQL

Windows10 x64: http://us.download.nvidia.com/Windows/416.94/416.94-desktop-w...

Game Ready
Provides the optimal gaming experience for Battlefield V, Fallout 76, and Hitman 2

Release notes: https://us.download.nvidia.com/Windows/416.94/416.94-win10-wi...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Testpilot

Det börjar redan bra för mig...

Efter att ha gjort en ren installation med 416.94 så startar inte Battlefield V för mig, trots att jag testat att ominstallera spelet och gjorde en DDU installation av drivaren.

Vet inte vad som är värst;
Att spelet får stuttering eller krasch i DX12 under 416.81 eller att det inte startar på 416.94... Börjar ärligt fundera om det är G-Sync som orsakar dessa problem då jag vet att folk har samma/liknande problem med hög-hz skärmar och G-sync.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det börjar redan bra för mig...

Efter att ha gjort en ren installation med 416.94 så startar inte Battlefield V för mig, trots att jag testat att ominstallera spelet och gjorde en DDU installation av drivaren.

Vet inte vad som är värst;
Att spelet får stuttering eller krasch i DX12 under 416.81 eller att det inte startar på 416.94... Börjar ärligt fundera om det är G-Sync som orsakar dessa problem då jag vet att folk har samma/liknande problem med hög-hz skärmar och G-sync.
https://i.imgur.com/RWFfCM0.png

Hej och välkommen till Nvidia

Om du inte aktiverar G-Sync, vad händer?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hej och välkommen till Nvidia

Om du inte aktiverar G-Sync, vad händer?

Lägger jag märke till sånt här mer nu bara eller kommer problemen lagom till jag byter till lag grön?

Skämt åsido. Problem kan alltid dyka upp från ingen stans förstås. Bara glad att jag inte försöker lira BF5 dag ett verkar det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Hej alla
Jag är snålbetalande kund hos EA, så jag kan bara köra första war-storyn. Var inte jätteimpad. Jag är singelplayer nörd. Och undrar helt enkelt vilket Singel Play som är bäst. BF-V, eller CoD ww2?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SCORPIUS:

Hej och välkommen till Nvidia

Om du inte aktiverar G-Sync, vad händer?

Det blir bättre om jag kör med G-Sync i endast Fullscreen och låser FPS till 3 under max frekvensen på skärmen genom RivaTuner.
EDIT: Inte testat helt utan G-Sync nu på 416.94, känner att pröjsar man mellan 2-3000:- extra för en funktion över en skärm utan, då får dom fan se till att det funkar från deras sida med haha..
EDIT2: Testat att köra utan G-Sync och stängt av Shadowplay samt Overlay, samma skit fortfarande...

Dock hjälper det inte alls för mig i DX12 läget, på 416.81 så antingen kraschar det totalt eller ger mig stuttering som att jag skulle lira med <20FPS. 416.XX har bara gett mig problem med BF1/BFV, dock bara dessa 2 spel som uppvisat några som helst problem, så vet inte om det är DICE fel, Nvidias fel eller något med Frostbite/G-Sync/Hög hertz i kombination.

Har även testat att rulla tillbaka OC på både CPU och GPU utan framgång.
Fick dessa stuttering problem i DX11 i BF1 för en vecka sedan, gjorde då en tråd om det. Men lika plötsligt som det kom så försvann det av sig självt efter 2 dagar... Fattar ingenting längre x)

Skrivet av Zemlan:

Lägger jag märke till sånt här mer nu bara eller kommer problemen lagom till jag byter till lag grön?

Skämt åsido. Problem kan alltid dyka upp från ingen stans förstås. Bara glad att jag inte försöker lira BF5 dag ett verkar det som.

Haha, det har alltid varit problem på båda sidor av stängslet.

G-Sync funkar perfekt ena stunden för att totalt gå sönder en drivrutin senare, AMD's Crossfire ger frametime problem(stuttering) helt random också eller i specifika spelmotorer. Nvidia får problem med VRM/VRM-överhettning till och från (GTX 900-serien och nu RX 2000-serien), AMD kan inte få till en stockkylare för fem öre sedan GCN introducerades.

Det finns alltid för och nackdelar med båda lagen, överlag har Nvidia gett mig bättre "out of the box"-upplevelse, men AMD har helt klart gett mer "bang for the buck" genom åren.

Överlag så tycker jag inte du ska avskrämmas från BFV, spelet flyter riktigt bra på en mängd med hårdvara. Flyter betydligt bättre för mig på laptops i sign än BF1 någonsin gjorde, inte droppat under 67FPS en enda gång nu med 416.81 och blandning av Ultra/Medium & Future Frame Rendering påslaget (inte testat .94 än på dom), får bara ovanstående problem på just stationära

La till stycke om G-sync.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kallandes:

Hej alla
Jag är snålbetalande kund hos EA, så jag kan bara köra första war-storyn. Var inte jätteimpad. Jag är singelplayer nörd. Och undrar helt enkelt vilket Singel Play som är bäst. BF-V, eller CoD ww2?

Vill du ha ett ärligt svar?

Båda är skit. Riktigt skit.

CoD är... CoD, deras SP kampanjer har varit mediokra som bäst sedan MW2 (i mitt tycke).
Battlefield's SP kampanjer i BF1 och BFV känns mer som linjära tutorials inför multiplayer med någon form av story påslaget.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Open Issues in Version 416.94 WHQL

Windows 10 Issues
[GeForce GTX 780]: Activity on the desktop lags. [2423588]

Argh, hoppades på att de skulle fixa detta så man kunde pröva på Battlefield V i 10h tills dess då man får hem spelet den 20:e. Sitter på Version 399.something (WHQL), medan allt över Version 400 är helt oanvändbart.

Får hoppas på att Ghost S1 MKII anländer innan helgen (problem hos distributören CapTech som har chassina....) så man äntligen kan bygga ihop det nya systemet med RTX 2080 och börja spela!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Nu funkar Edge igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vill du ha ett ärligt svar?

Båda är skit. Riktigt skit.

CoD är... CoD, deras SP kampanjer har varit mediokra som bäst sedan MW2 (i mitt tycke).
Battlefield's SP kampanjer i BF1 och BFV känns mer som linjära tutorials inför multiplayer med någon form av story påslaget.

Agreed. Man spelar ingen av serierna för single-playerns skull.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

G-Sync funkar perfekt ena stunden för att totalt gå sönder en drivrutin senare, AMD's Crossfire ger frametime problem(stuttering) helt random också eller i specifika spelmotorer. Nvidia får problem med VRM/VRM-överhettning till och från (GTX 900-serien och nu RX 2000-serien), AMD kan inte få till en stockkylare för fem öre sedan GCN introducerades.

Det finns alltid för och nackdelar med båda lagen, överlag har Nvidia gett mig bättre "out of the box"-upplevelse, men AMD har helt klart gett mer "bang for the buck" genom åren.

Överlag så tycker jag inte du ska avskrämmas från BFV, spelet flyter riktigt bra på en mängd med hårdvara. Flyter betydligt bättre för mig på laptops i sign än BF1 någonsin gjorde, inte droppat under 67FPS en enda gång nu med 416.81 och blandning av Ultra/Medium & Future Frame Rendering påslaget (inte testat .94 än på dom), får bara ovanstående problem på just stationära

Ja, vet att det är problem på båda sidor. Har själv dålig koll på Nvidia pga jag alltid haft AMD. Men polare har dem och inte är det problemfritt som sagt. Gräset är inte grönare och allt det där.

Kommer verkligen inte avskräckas från BF5 iaf. Inväntar släppet för standard versionen samt att jag och några polare hittar tid en helg därefter för lite nötande bara. Det enda som håller mig tillbaka just nu xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det börjar redan bra för mig...

Efter att ha gjort en ren installation med 416.94 så startar inte Battlefield V för mig, trots att jag testat att ominstallera spelet och gjorde en DDU installation av drivaren.

Vet inte vad som är värst;
Att spelet får stuttering eller krasch i DX12 under 416.81 eller att det inte startar på 416.94... Börjar ärligt fundera om det är G-Sync som orsakar dessa problem då jag vet att folk har samma/liknande problem med hög-hz skärmar och G-sync.
https://i.imgur.com/RWFfCM0.png

Silence! GAME READY!!!

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Vill du ha ett ärligt svar?

Båda är skit. Riktigt skit.

CoD är... CoD, deras SP kampanjer har varit mediokra som bäst sedan MW2 (i mitt tycke).
Battlefield's SP kampanjer i BF1 och BFV känns mer som linjära tutorials inför multiplayer med någon form av story påslaget.

Ahh ok. Gillade dock SP delen i BF one.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Vill du ha ett ärligt svar?

Båda är skit. Riktigt skit.

CoD är... CoD, deras SP kampanjer har varit mediokra som bäst sedan MW2 (i mitt tycke).
Battlefield's SP kampanjer i BF1 och BFV känns mer som linjära tutorials inför multiplayer med någon form av story påslaget.

jag som älskade Battlefield 1 kampanjen, speciellt med stridsvagnen Black bess, dock är det lite som du säger ganska korta och ger mer en intro till MP

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Agreed. Man spelar ingen av serierna för single-playerns skull.

Gillade SP i både i BF 4, och BF one. CoD har haft bra SP i några också. World at war, black ops 2, modern warfare 2, och dom allra första.

Edit: för sin tid, ska tilläggas.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av affeiorby:

jag som älskade Battlefield 1 kampanjen, speciellt med stridsvagnen Black bess, dock är det lite som du säger ganska korta och ger mer en intro till MP

Ja, den delen var grym. Därför jag undrar, om det finns liknande delar i BF V? För första war storyn, gav inte mersmak. Och det är den enda jag kan spela, om jag inte uppgraderar eller köper spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Lego Master

@kallandes:
Men är inte poängen att nya warstories ska låsas upp vartefter kriget framskrider, dvs att det ska på nåt sätt följa en "korrekt" timeline? Det är så jag har förstått det. Möjligen att man kan låsa upp allt direkt om man köper nån premium-bundle, men annars var nog tanken att det är en evolving slow progress-grej.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hjälpsam

Ni som har problem, vad händer om ni sänker maxfrekvensen lite?
Tanken är att ni ger CPU och grafik lite andrum, så de kan göra annat som kanske också är nödvändigt ,mellan bildrutorna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Ja, den delen var grym. Därför jag undrar, om det finns liknande delar i BF V? För första war storyn, gav inte mersmak. Och det är den enda jag kan spela, om jag inte uppgraderar eller köper spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gillade generellt sett kampanjen i BF1, jag ogillar de två delar jag spelat av kampanjen i BFV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Hej alla
Jag är snålbetalande kund hos EA, så jag kan bara köra första war-storyn. Var inte jätteimpad. Jag är singelplayer nörd. Och undrar helt enkelt vilket Singel Play som är bäst. BF-V, eller CoD ww2?

Skickades från m.sweclockers.com

BF-V imo

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Enligt tweet från Dice, är det nu möjligt att köra med Raytracing!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bathamel:

Enligt tweet från Dice, är det nu möjligt att köra med Raytracing!

Strålspårning menar du väl?

Krävs även senaste versionen av Windows.
Ser fram mot resultat, riktigt spännande!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av bathamel:

Enligt tweet från Dice, är det nu möjligt att köra med Raytracing!

Jaqub (DICE)
In Battlefield V on PC RTX ray tracing can now be enabled with graphics cards that support this function!

*Jag har inte köpt BF-V ännu, finns det ute nu så alla kan köpa det ? Eller är det nån form av förboknings förtur spelande ?

**17763.134 kom här om dagen (windows 10)

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Raytracing fungerar förvånansvärt väl. Gick från runt 150 FPS till 75 FPS med Raytracing medium.
Har inte ens vågat testat Ultra än för då baxnar väl burken haha.
Ser grymt jävla snyggt ut.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ragnarok:

Jaqub (DICE)
In Battlefield V on PC RTX ray tracing can now be enabled with graphics cards that support this function!

*Jag har inte köpt BF-V ännu, finns det ute nu så alla kan köpa det ? Eller är det nån form av förboknings förtur spelande ?

**17763.134 kom här om dagen (windows 10)

Släpps den 20e.
De som vill spela innan dess, kan hyra det en månad för 150 kr, om jag förstått saken rätt.

edit

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Raytracing fungerar förvånansvärt väl. Gick från runt 150 FPS till 75 FPS med Raytracing medium.
Har inte ens vågat testat Ultra än för då baxnar väl burken haha.
Ser grymt jävla snyggt ut.

Är det med komponenterna i signaturen (8700K, RTX 2080)? 1080p antar jag?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Är det med komponenterna i signaturen (8700K, RTX 2080)? 1080p antar jag?

Skulle inte köra 1080p med en 8700k och ett RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Raytracing fungerar förvånansvärt väl. Gick från runt 150 FPS till 75 FPS med Raytracing medium.
Har inte ens vågat testat Ultra än för då baxnar väl burken haha.
Ser grymt jävla snyggt ut.

Halverar frameraten på medium... Låter ganska tungt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Skulle inte köra 1080p med en 8700k och ett RTX 2080

Då är jag väldigt intresserad av vilka inställningar du kör med för att få 150 FPS i (vad jag nu antar är) 1440p med RT avslaget!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Raytracing fungerar förvånansvärt väl. Gick från runt 150 FPS till 75 FPS med Raytracing medium.
Har inte ens vågat testat Ultra än för då baxnar väl burken haha.
Ser grymt jävla snyggt ut.

Menar du då alltså RT på medium, men allt annat på High/Ultra? Eller att sätta alla settings till medium och slå på RT?

Skickades från m.sweclockers.com