Rykte: Valve utvecklar VR-headset med tillhörande Half-Life-spel

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Valve utvecklar VR-headset med tillhörande Half-Life-spel

Valve har tidigare lanserat hårdvara i form av spelkontroller samt Steam Link. Nu ser företaget ut att äntra marknaden för virtuell verklighet med egenutvecklat VR-headset samt rörelsekontroller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur mycket jag än gillar VR så vill jag nog helst spela ett nytt Half Life spel på min monitor :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enligt VNN (Valves News Network, youtuber) så handlar detta half-life spel om en prequel till half-life 2, så länge siffran inte är 3 så kan man väl göra hur många half life spel som helst, kanske tar efter kingdom heart naming conventionet?

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som att det här kan bli ett debacle i klass med Diablo Immortal om det stämmer. Fansen vill ha ett nytt Half-Life och får en prequel i VR. Lär dock sälja en hel del headsets om det blir exklusivt.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Om nu Valve inte vill göra ett Half-Life 3 så bör de inte röra Half-Life över huvud taget. Det kommer ju bara att reta upp alla Half-Life fans :/

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Med varje Half-Life kommer en revolution av spelande. Självklart kommer Half-Life 3 att vara spelet som startar VR-revolutionen. Hoppas inte på en pre-quel

Permalänk
Medlem

Jag tar det!! Vad som helst som kan få liv i Half life igen. Var förbokar man? Kan inte bli värre än vad de stackars Diablo fansen får stå ut med!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Half Life 2.5 confirmed

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Rumble i form av tajtare huvudband bekräftat! Half-life med sina facehuggers en perfekt lanseringstitel! /s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

OT men hur gick det med Steam Machines? Känns som en ordentlig fail.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Med varje Half-Life kommer en revolution av spelande. Självklart kommer Half-Life 3 att vara spelet som startar VR-revolutionen. Hoppas inte på en pre-quel

Ja alltså ett VR-exklusivt Half-life 3 är definitionen av en killer app tror jag.

Ett HL2 i VR skulle vara najs också faktiskt. Är fortfarande ett väldigt bra spel och är portningen bra kan det bli grymt jue.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Migraine-Life 3 confirmed

Permalänk
Medlem

Egentligen gillar jag inte den rådande utvecklingen inom datorspelbranschen, men Valve-fans är så dryga så jag skulle kunna leva ett helt år på enbart skadeglädjen om nästa Half-Life blev ett mobilspel.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Egentligen gillar jag inte den rådande utvecklingen inom datorspelbranschen, men Valve-fans är så dryga så jag skulle kunna leva ett helt år på enbart skadeglädjen om nästa Half-Life blev ett mobilspel.

HL3 i mobilen, en styggelse!!!
Men håller med skulle vara kul att läsa recensionerna.

Psst
SweC: Tips på Aprilskämt...

Permalänk
Medlem

Finns det någon gnutta sanning i detta rykte?

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Känns som att det här kan bli ett debacle i klass med Diablo Immortal om det stämmer. Fansen vill ha ett nytt Half-Life och får en prequel i VR. Lär dock sälja en hel del headsets om det blir exklusivt.

Oj.

Näe, jag tycker nog inte att det här kommer ens i närheten av och bör inte nämnas i samma stycke som Diablo mobile.

VR har väntat på en killer app och en VR version av HL3 har legat högt på listan hos många.
Valve har tidigare sagt att dom vill göra spel när det finns roliga idéer så det är inte otroligt eller ens oväntat att Valve skulle släppa HL3 med starkt VR stöd från början.
Sen så har ju Steam varit den största VR platformen(PSVR kan vara större, men tråkigare och mer låst), så det är ingen högoddsare att dom vill fortsätta att stötta VR.

Diablo mobile är en cash-grab reskin som AB vill tjäna snabba, riskfria pengar på.
Men hela marknaden verkar ju resonera så att man är en "entitled" bebis så fort man ens nämner att det här kanske inte var en så bra ide.

Jag tror att det här kan bli riktigt bra och lyckas dom släppa typ VR Pro med högre betraktningsvinkel för under 4500Kr så kommer i alla fall jag att köpa en.
Ligger den högre i pris så är det inte den stora marknaden man är ute efter, utan tuffar på med så kallade "professionella" variationer utan större produktioner(typ HL3).
I så fall kan man inte hoppas på något annat än "upplevelser" och småspel då ingen större utvecklare vågar ta chansen med så låg användarbas.

Håller tummarna för VR 2019.
Bättre VR hårdvara och det totala priset per dator kan bli betydligt lägre nu när det börjar komma konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

1. VR har väntat på en killer app och en VR version av HL3 har legat högt på listan hos många.

2. Valve har tidigare sagt att dom vill göra spel när det finns roliga idéer så det är inte otroligt eller ens oväntat att Valve skulle släppa HL3 med starkt VR stöd från början.

3. Sen så har ju Steam varit den största VR platformen(PSVR kan vara större, men tråkigare och mer låst), så det är ingen högoddsare att dom vill fortsätta att stötta VR.

Half-Life 3D confirmed

Skämt o sido, i teorin låter det du säger här inte... helt orealistiskt. Men jag tror mer att man kommer göra något "liknande". Tyvärr är HL3 för Valve som en oskrapad Triss-lott är för vissa. Tills du skrapar den, kan du inte få en nit-lott. Och Valve har helt enkelt inte kulorna att våga skrapa lotten.

Jag tror forfarande på VR konceptet. Jag tror dock att det krävs att ett företag satsar på den med lite mogen teknik, och helhets koncept. Problemet med VR har ju varit att många större titlar behövts... "moddas" för att stödas, vilket ger lite mindre kul slutresultat.

Det är bra att vi får en till aktör som satsar på VR dock, för där finns potential, men det behövs mer än något snabb-lappat koncept.

Permalänk
Medlem

Har personligen slutat hoppas på den spelserien sen flera år, den sagan tog slut när Laidlaw gick från Valve och sedan släppte manuset. Men för Valve's del, så hoppas jag de lärt sig en läxa av Steam Machines. Tänk hypotesen, Steam Machines hade papperslanserats med en trailer för HL3 och sedan varit bundlat med varje maskin. Dem hade sålt! De behöver en dragare för sin hårdvara, det bör de känna till vid det här laget.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leedow:

Half Life 2.5 confirmed

Är inte Half-life 2 episode 2 det? Skulle inte detta vara mer 1.5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

OT men hur gick det med Steam Machines? Känns som en ordentlig fail.

Samma sak med deras Steam Controller.

Tror inte på VR så som den fungerar idag, och verkligen inte på Valve-utvecklad hårdvara.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Låter som Valve gör helt rätt.

Första gången jag känner mig sugen på att skaffa ett VR headset när jag hör detta.
Främst pga. Half life bundel. Även medföljande kontrollers ett plus.

Hoppas de lyckas väl med hårdvaran men framför allt spelet!! Bättre synfält och högupplösta skärmar bådar gott. Alltid bra att inte vara först att släppa, då hinner man se var de andra failar och komma på förbättringar.

Permalänk
Medlem

Löser dom FOV o skit så är det awesome

Permalänk

Don't you all have VR headsets?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Jag köper ett VR set om det är bundlat med HL3, No fucking doubt. Jag jobbar extra på helgerna om det så behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

@Epic:

Mja vet inte om ja skulle jämföra Diablo mobilt med Half life i VR då half life så fall kommer till ett nyare medium som faktiskt tillför något (potentiellt). Ett mob Diablo kommer inte på något vis i helvete tillföra något possitivt ens teoretiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

@DolphinRage Haha, verkar som att jag trampade på ömma tår med min liknelse. Det var lite överdrift såklart, menar bara att att många fans skulle bli besvikna.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Om det kommer ett nytt Half Life och det kräver VR-headset, då köper jag VR-headset (och HL).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Finns det någon gnutta sanning i detta rykte?

Ja

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Har personligen slutat hoppas på den spelserien sen flera år, den sagan tog slut när Laidlaw gick från Valve och sedan släppte manuset. Men för Valve's del, så hoppas jag de lärt sig en läxa av Steam Machines. Tänk hypotesen, Steam Machines hade papperslanserats med en trailer för HL3 och sedan varit bundlat med varje maskin. Dem hade sålt! De behöver en dragare för sin hårdvara, det bör de känna till vid det här laget.

Har funderat om Valve hatar pengar. Om dom hade släppt steammachine med HL3 och/eller Portal3 så tror jag spelmarknaden hade sett annorlunda ut idag.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Har funderat om Valve hatar pengar. Om dom hade släppt steammachine med HL3 och/eller Portal3 så tror jag spelmarknaden hade sett annorlunda ut idag.

Kanske. Tror störta problemet med Steammachines var att det inte var genomtänkt från början. Man hade mål att vända en marknad, istället för att vända sig till marknaden. Iden är väl inte död, och man har börjat ta denna väg nu verkar det som med emuleringen, vilket även MS gjort med ARM tex.

Valve tar ju ofta egen twist på andras bygge/idéer idag, och även här är det ju mer eller mindre en tweakad/optimerad Vive Pro om jag inte missförstått. De inser att de är extremt begränsad i x86 Windows miljön, och måste då konkurrera på andras villkor. Idag är det ju tonvis med olika lauchers, och steam lever väl eg bara på att det har varit med från början, så det är spikat djupt i sten. MS tex vet ju detta och har därför svårt att slita över PC ägare till deras... sak. Men fler och fler spel har ju sina egna och Origin växer på den med.

De har ju redan HL storyn, de har redan VR stöd i Steam, och de har som sagt mer eller mindre erfarenhet från kontroller och delar från andra byggen. Så att bygga detta är inte svårt... på hög-risk sett. Så det är ett bra sätt att slå sig in i en marknad de faktiskt inte måste skapa, med ett spel de vet väcker folks intresse, i något som kan bli "the next thing".

Man kan se det så här... steam bara fungerar. Klick... klart. Och det har kanonbra integration i spelen och även kommunikation eller nätverk för spelen. Därför är det favo. Är samma anledning varför folk betalar vad de gör för Apple produkter... de förväntar sig det bara ska fungera.

Windows för det mesta... bara fungerar, Klick... Klart (om man tänker efter hur otroligt många hårdvarukombinationer det är). Och har kanonbra integration till alla mjukvaror och tillbehör du vill ha till spelet för att få det att fungera som du vill.

Steam machines föll pga "klick" inte fungerade alltid, pga spelen behövde byggas om. De försökte bygga ett begränsat OS för en specifik sak, som krävde att du nästan hade en Windows maskin bredvid.. till.

XBox appen faller lite på samma. Där folk måste kämpa bara för att kunna hitta varandra, kunna joina ett spel med sina vänner och appen dödar din datorn prestanda, så failar den. Så du väljer hellre någon annan form av kommunikation. Det som lockar folk till tex XBOX är ju de unika spel som är där, eller om du kommer från konsol.

Så valve försöker hinna före bla MS till en marknad här, med en komplett lösning, och ett unikt spel, men med minimal risk, utveckling och på något de redan vet borde fungera.

De vågar mao inte ta den där enorma risken... för nästan varje gång de gjort det, har de förlorat.