Vill skapa en grym speldator för äldre spel (Windows XP)

Permalänk
Medlem

Vill skapa en grym speldator för äldre spel (Windows XP)

Hej!

Jag har en gammal dator stående från 2003 som jag gärna vill rusta upp och göra optimal för spel runt år 2000-2006 (kanske ännu längre fram om det går) men jag behöver hjälp på vägen. OBS! Är inte jätteinsatt i datorer då det här kommer bli mitt allra första projekt vad gäller att pilla i datorn och byta delar.

Min dator är en Acer Aspire T310-3970
Moderkort: ACER E61ML
CPU: Intel Celeron @ 2.80 GHz
512 Mb DDR Ram
OS: Windows XP Pro SP 2

Tyvärr så är det ett integrerat grafikkort (SiS?) som inte är mycket att ha så jag behöver definitivt införskaffa mig ett starkare sådant.
Här behöver jag er hjälp vad det bästa möjliga grafikkortet är som jag kan ha i min burk.
Det enda jag fått reda på är att jag behöver söka efter ett AGP 8x kort..
Processor och Ram behöver antagligen uppgraderas också men vad rekommenderas där?

Mvh,
Niklas

Permalänk
Keeper of Traditions

Istället för att försöka hitta massa gamla delar kanske det blir billigare att bara köpa nya budgetdelar?
En Celeron-processor och ett passivt kylt grafikkort, så blir den tystare också

Om du inte hittar något bra på marknaden, dvs...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Hej!

Jag har en gammal dator stående från 2003 som jag gärna vill rusta upp och göra optimal för spel runt år 2000-2006 (kanske ännu längre fram om det går) men jag behöver hjälp på vägen. OBS! Är inte jätteinsatt i datorer då det här kommer bli mitt allra första projekt vad gäller att pilla i datorn och byta delar.

Min dator är en Acer Aspire T310-3970
Moderkort: ACER E61ML
CPU: Intel Celeron @ 2.80 GHz
512 Mb DDR Ram
OS: Windows XP Pro SP 2

Tyvärr så är det ett integrerat grafikkort (SiS?) som inte är mycket att ha så jag behöver definitivt införskaffa mig ett starkare sådant.
Här behöver jag er hjälp vad det bästa möjliga grafikkortet är som jag kan ha i min burk.
Det enda jag fått reda på är att jag behöver söka efter ett AGP 8x kort..
Processor och Ram behöver antagligen uppgraderas också men vad rekommenderas där?

Mvh,
Niklas

Rekar varmt att du börjar med bättre utgångsmaterial av flera anledningar:
1. S478 Celeron.
2. AGP.
3. Stormarknadsdator.

Det är ruskigt roligt med gamla speldatorer, och XP är ju fortfarande mycket trevligt att hålla på med.
Det fina är att hårdvaran är snudd på gratis.

Menar du allvar med din retro satsning så skulle jag reka följande:
1. Core2duo (S775), quad i all ära men duo var klockade högre och spelen från den tiden tjänade oftast inte ens på 2 trådar.
2. PCI-e, MYCKET lättare att hitta hela grafikkort, så fort PCI-e blev tillgängligt så dumpades AGP väldigt fort av tillverkarna.
3. Ett vettigt chassi (behöver inte vara dyrt!) och en fräsh nätdel.
4. SATA, IDE i all ära men SATA är bättre på allt. och att utan adaptrar kunna plutta i en SSD är ju en trevlig bonus.

Datorer från tidigt/mitten av 2000 talet var oftast rätt bullriga då fläktarna oftast var 80mm som mest.
Nånting vi enkelt kan fixa idag då det t.ex. fortfarande finns nya CPU kylare att köpa som passar S775, men dom är extremt mycket bättre än vad som erbjöds "back in the day".
Samma med chassin, 120-140mm chassifläktar är ju standard numera, så chassiventilationen är många gånger bättre än med en typisk 2005 låda. Vilket dina gamla komponenter tackar för !

Om du ändå vill fortsätta att använda din Acer så:
1. Mer minne, XP fungerar ju med 512MB, men mer är bättre. 2x512MB DDR eller rent av 2x1GB kostar inte många pesetas. ditt moderkort stöder upp till 3GB vad jag kan se.
2. En riktig P4'a, 800MHz FSB är max och vad jag kan se så borde "HT" varianterna fungera vilket är trevligt i XP. Ingen ide att storsatsa på 3GHz+ modeller dock. Med 4 ggr så mycket cache och dubbla FSB'n så är en riktig P4'a inte sällan 2x så snabb i spel som motsvarande klockad Celeron. Begagnade P4'or får man nära nog gratis.
3. AGP grafikkort är ett träsk med svindyra populära modeller och mängder av obskyra snikmodeller. Skulle reka modellerna som "ingen" vill ha typ nVidias FX5500 eller någon av ATI's X1xxx serie. Du vill nog upp på modeller som stöder DX9.

Permalänk

Hej
Jag har en del DDR 512 mb liggande. Jag kan skicka ett par st av samma sort ( Twinmos ) Ett av de bättre DDR ! Pm'a din adress. Så skickar jag dem

Edit:
Hittade ett AGP Matrix grafikkort. Tror att det är G450. Osäker på funktion. Den har legat en hel del år på hyllan. Mot frakt kostnad.

Edit2:
¤¤¤ Ta Rillsarns grejor bättre kan du inte hitta ¤¤¤

Permalänk
Medlem

Jag pensionerade precis min gamla C2D e8400 med obligatorisk Zalman.kylare, 4GB DDR2 minne och ett HD4870. Allt på ett Asus P5Q-E. Har mestadels stått avstängd de senaste 6 åren. Är förvisso från 2008, men om det är intressant kan du skicka PM.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Tack så mycket för dina åsikter. Uppskattas mycket!

Jag är förstående med att min dator inte är världens bästa för att göra en bra speldator av men vill ändå göra det bästa möjliga utav den istället för att kasta den. Dessutom är det här första gången jag byter komponenter och ville göra det här till mitt första projekt.

Skrivet av Svensktiger:

Om du ändå vill fortsätta att använda din Acer så:
1. Mer minne, XP fungerar ju med 512MB, men mer är bättre. 2x512MB DDR eller rent av 2x1GB kostar inte många pesetas. ditt moderkort stöder upp till 3GB vad jag kan se.
2. En riktig P4'a, 800MHz FSB är max och vad jag kan se så borde "HT" varianterna fungera vilket är trevligt i XP. Ingen ide att storsatsa på 3GHz+ modeller dock. Med 4 ggr så mycket cache och dubbla FSB'n så är en riktig P4'a inte sällan 2x så snabb i spel som motsvarande klockad Celeron. Begagnade P4'or får man nära nog gratis.
3. AGP grafikkort är ett träsk med svindyra populära modeller och mängder av obskyra snikmodeller. Skulle reka modellerna som "ingen" vill ha typ nVidias FX5500 eller någon av ATI's X1xxx serie. Du vill nog upp på modeller som stöder DX9.

Jag hade hoppats på att kunna sätta i en Pentium 4 processor på typ 3.40 GHz men det fungerar alltså inte på mitt moderkort? Vad är max där?

3 Gb Ram minne - OK!

För grafik är alltså nVidias FX5500 eller ATI's X1xxx serie ett fungerande val utifrån min dator sett?

Med dessa komponenter så antar jag att mitt nätaggregat behöver bytas ut då nuvarande ligger på max 200W. Rekommendation där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Jag är förstående med att min dator inte är världens bästa för att göra en bra speldator av men vill ändå göra det bästa möjliga utav den istället för att kasta den. Dessutom är det här första gången jag byter komponenter och ville göra det här till mitt första projekt.

Med dessa komponenter så antar jag att mitt nätaggregat behöver bytas ut då nuvarande ligger på max 200W. Rekommendation där?

Problemet är att för att få en bra speldator så kommer du att behöva byta typ allt.
Chassit kan du nog återanvända, men det är antagligen inte särskilt bra. Moderkortet kanske du kan använda, men det är troligen inte heller särskilt bra.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Jag är beredd att byta allt just förutom moderkortet.
Ok. Jag är införstådd med att jag inte kommer att få en grym speldator men borde väl i alla fall kunna få ihop en skaplig speldator med spel från typ 2001-2006?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

@Erik_T: Jag är beredd att byta allt just förutom moderkortet.
Ok. Jag är införstådd med att jag inte kommer att få en grym speldator men borde väl i alla fall kunna få ihop en skaplig speldator med spel från typ 2001-2006?

En hyfsad speldator för den tidens spel kan du nog få ihop. Du har fått en hel del tips tidigare i tråden på vad du behöver byta ut, och vad du skall leta efter.

Permalänk
Medlem

Har en P4 2,8GHz med passande moderkort, 1 eller 2GB RAM och ett ATI X1xxx Pro. Vet att det är någonstans mellan X1650 Pro och X1950 Pro men jag kommer inte riktigt ihåg. Kan ta en närmare titt om det är av intresse.

Allt sitter just nu i en fullt fungerande burk. Enda är väl att IDE disken börjar bli riktigt slö.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Ja, du får jättegärna kolla upp exakt modell av grafik kortet.

Skickades från m.sweclockers.com