Ljuddämpande O-ringar för tangentbord med Cherry MX Brown?

Permalänk
Hedersmedlem

Ljuddämpande O-ringar för tangentbord med Cherry MX Brown?

Hej!

Jag sitter med ett Das Keyboard 4 Professional Cherry MX Brown.

Min fru stör sig på att det låter för mycket när jag skriver om hon försöker sova i rummet bredvid. Jag undrar därför om det finns några vettiga ljuddämpare att köpa.

Jag har tittar på dessa från Inet: https://www.inet.se/produkt/6607482/king-mod-o-ringar-cherry-...

I en av recensionerna står dock detta:

Citat:

Simon
2017‑08‑16
Påverkar inte ljudet om du har taktila brytare (e x bruna/blåa Cherry MX eller Gröna Razer). Sänker dock travel distance till en behaglig nivå.

Ljuddämpningen fungerar bättre på Cherry MX Red.

Sant eller skitsnack? Vore ju onödigt att köpa några dämpare som sedan inte gör något... finns det några dämpare som faktiskt gör något åt ljudet på ett MX Brown?

Permalänk
Medlem

Taktila brytare klickar avsevärt mycket mer och just det ljudet dämpas inte av O-ringar. Däremot kommer själva nedslaget av tangenten att dämpas. På dem brytare du har (MX Brown, som är samma sak som MX Red med olika aktueringspunkt) så finns inte den taktila karaktär som återfinns i MX Blue etc.

I kort: Du kan dra nytta av O-ringar då du inte har switchar med taktil feedback.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej!

Jag sitter med ett Das Keyboard 4 Professional Cherry MX Brown.

Min fru stör sig på att det låter för mycket när jag skriver om hon försöker sova i rummet bredvid. Jag undrar därför om det finns några vettiga ljuddämpare att köpa.

Jag har tittar på dessa från Inet: https://www.inet.se/produkt/6607482/king-mod-o-ringar-cherry-...

I en av recensionerna står dock detta:

Sant eller skitsnack? Vore ju onödigt att köpa några dämpare som sedan inte gör något... finns det några dämpare som faktiskt gör något åt ljudet på ett MX Brown?

Jag kör på brunt och mina o-ringar hjälper mycket. Jag är dock en sån person som verkligen slår ned tangenterna när jag skriver

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Taktila brytare klickar avsevärt mycket mer och just det ljudet dämpas inte av O-ringar. Däremot kommer själva nedslaget av tangenten att dämpas. På dem brytare du har (MX Brown, som är samma sak som MX Red med olika aktueringspunkt) så finns inte den taktila karaktär som återfinns i MX Blue etc.

I kort: Du kan dra nytta av O-ringar då du inte har switchar med taktil feedback.

Bruna är taktila. Röda är linjära.

Oringar kommer hjälpa mot nedslaget då tangenten träffar bottenplattan men inte mot switchen.

Permalänk
Hedersmedlem

Okej. Då tror jag att jag köper en sån där uppsättning. För det är nog själva nedslaget mot bottenplattan som låter mer när jag skriver än själva switchen.

Förväntar mig så klart inte att det ska bli knäpptyst. Får skriva tillbaks när jag testat.

Tack för bra svar!

PS: Blev dessa istället: https://www.inet.se/produkt/6608153/xtrfy-a1-tangentbordsuppg... Så får jag en keycap puller som jag inte redan har. (De vita tangenterna har jag ingen användning för.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Klickiga brytare låter avsevärt mycket mer och just det ljudet dämpas inte av O-ringar.

FTFY.
Endast klickiga brytare ger ljudlig återkoppling där de kopplar. Ljudet när man nåt botten är ett annat ljud.
Taktila brytare ger taktil feedback när de kopplar. Alla klickiga brytare råkar också vara taktila, men alla taktila brytare är inte klickiga.

Skrivet av pv2b:

PS: Blev dessa istället: https://www.inet.se/produkt/6608153/xtrfy-a1-tangentbordsuppg... Så får jag en keycap puller som jag inte redan har. (De vita tangenterna har jag ingen användning för.)

Bra. En keycap-puller behöver man. Men de med öglor av ståltråd är ofta bättre: sliter mindre och lättare att använda på större tangenter.

Jag brukar också använda en liten platt skruvmejsel för att trycka in varje O-ring i sin tangent.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Okej. Då tror jag att jag köper en sån där uppsättning. För det är nog själva nedslaget mot bottenplattan som låter mer när jag skriver än själva switchen.

Förväntar mig så klart inte att det ska bli knäpptyst. Får skriva tillbaks när jag testat.

Tack för bra svar!

PS: Blev dessa istället: https://www.inet.se/produkt/6608153/xtrfy-a1-tangentbordsuppg... Så får jag en keycap puller som jag inte redan har. (De vita tangenterna har jag ingen användning för.)

Dock extremt överpris, kostar 10 spänn på ebay: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

+75 kr för Postnordavgift + moms + flera veckors leveranstid. Du hamnar lätt runt 100 kr.

Jag har råd att betala 199 kr för att få grejerna imorgon istället för att betala typ 100 kr för att (i bästa fall) få det om några veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

+75 kr för Postnordavgift + moms + flera veckors leveranstid. Du hamnar lätt runt 100 kr.

Jag har råd att betala 199 kr för att få grejerna imorgon istället för att betala typ 100 kr för att (i bästa fall) få det om några veckor.

Det slinker nog igenom, har själv fortfarande inte åkt på någon avgift.

Du får göra som du vill, bara tipsade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Det slinker nog igenom, har själv fortfarande inte åkt på någon avgift.

Du får göra som du vill, bara tipsade.

Då har du nog mer tur än vad jag har. Enda gången jag beställde något från utlandet (USA faktiskt) så åkte jag på Postnord-avgiften. Tack för tipset, absolut. Ville bara peka på att man bör vara lite nyanserad när man kallar något för överpris.

Permalänk
Hedersmedlem

Som utlovat så återkommer jag nu när jag installerat de nya O-ringarna.

Uppsättningen från Xtrfy som jag beställde hade O-ringar som var lite tjockare än jag hade föreställt mig, men jag härdade igenom ändå och installerade en O-ring på varenda stem. En del pillgöra men keycap pullern underlättade.

Keycap pullern funkar dock inge bra för tangenter som är större än en standardtangent, så där får man improvisera lite. Det meckigaste momenten var breda tangenter som hade en liten bit styv tråd i sig för att tangenten ska sitta stabilt. Den var meckig att få loss och supermeckig att få på plats. Till sist med en stor dos tålamod och en kökskniv lyckades jag klicka i ståltråden i sina hullingar igen.

Resultatet är ungefär vad jag hade tänkt mig. Ljudet är inte borta men har definitivt dämpats, till den grad att mitt äktenskap inte längre är i farozonen. Travel distance har minskat en aning mer än jag hade hoppats på (blir lite mer oskönt att skriva känner jag), men det är nog en vanessak.

Om jag hade gjort det här igen hade jag förmodligen valt dämpare som inte var fullt lika tjocka.

Lite på ploj satte jag även på de vita keycapsen på PLÖÄ för att markera min vänsterhänthet. Förmodligen kommer jag tröttna på det efter en vecka och sedan byta ut det.