Permalänk
Medlem

Mest prisvärda skrivare per utskrift?

Har haft väldigt många skrivare genom åren. Kanske har jag haft otur med modeller men det har varit en produkt som ofta behövt bytas ut. Mönstret har varit följande:

* Laserskrivare: billiga att köpa, extremt dyra tonerkassetter. Så dyra att det att det faktiskt alltid varit billigare att köpa en ny skrivare istället för toner.
* Bläckstråleskrivare: Funkar bra ett tag, sedan börjat strula med bläckpatronerna på ett eller annat sätt. Alltid gått sönder inom ett par år.

Vill nu ha en skrivare som håller länge istället. Jag vill ha en laserskrivare. Dock vill jag ha en som är prisvärd per utskrift. När det är billigare att köpa en ny skrivare än att köpa tonerkasetter så känns det inte prisvärt.

TLDR: Rekommendera hållbar laserskrivare som är mest prisvärd i längden, dvs billigast per utskrift.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

glöm inte att tonerkassetterna som följer med knappt innehåller någon toner i regel, så det är inte säkert att det är en dålig affär att köpa nya kassetter.
700 vs 3000 sidor på en brother skrivare jag tittade på, första 700 sidorna kostar 1.2:-/st, nästa 3000 kostar .29:-/st

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Testpilot

En ny skrivare innehåller en så kallad start-tonerkassett, de innehåller inte lika mycket toner som en ny kassett. Att köpa en ny skrivare istället för ny toner tjänar man inte på.

Ta som exempel Samsung Xpress SL-M2026W (populärast på Prisjakt) som kostar 839 kr på Dustinhome, den innehåller en startkassett som ska ge upp till 500 sidor, det ger ett pris på ca 1,7 kr/sida. En ny kassett som ger 1000 sidor kostar 649 kr som blir ca 0,7 kr/sida och en kassett med 1500 sidor kostar 795 kr som blir ca 0,5 kr/sida. Att köpa nya skrivare ger dig alltså mer än dubbelt så dyra utskrifter och ger dessutom en massa elektronikskrot.

Är du enbart ute efter svartvitt eller vill du kunna skriva ut färg med? har du några övriga krav så som dubbelsidigt eller wifi? vilken prisnivå hade du tänkt dig? Börja med att ställa upp några krav och filtrera på Prisjakt.

Själv köpte jag en OKI C332dn som är en färglaser (egentligen LED men samma princip) som klarar dubbelsidigt. Den är otroligt stor (50cm djup) men jag är nöjd med den. Den känns väldigt rejäl och jag känner att den kommer att hålla länge. När jag köpte hade OKI dessutom en kampanj att man fick en extra 1500-sidors svart kassett om man skickade in köpebevis.

För mig var wifi inte ett krav då jag har trådat nätverk där skrivaren står men nätverk var viktigt så jag kan skriva ut från telefoner och vilken dator som helst. Den har dessutom Google Cloud Print så man kan skriva ut saker var man är är och så ligger de i skrivaren och väntar när man kommer hem. Har man Appleprodukter kanske Airprint är något man ska kolla efter istället?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kör en brother, 2600 Sidor per kassett för dryga 600 kr.
Valde denna just pga ekonomin. Bara svart-vitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Elektroman: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4153010 alt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4469210

Annars sök på Epson Eco tank.

Det är visserligen bläck men du skrev något som är billigt i drift och håller.

Kostar nästan inget i bläck och färg och du kan skriva ut tusentals sidor per flaska.

Senast jag köpte så fick jag för 90kr bläck som räckte till 5000 sidor. Orginal epson flaska.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

@Elektroman: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4153010 alt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4469210

Annars sök på Epson Eco tank.

Det är visserligen bläck men du skrev något som är billigt i drift och håller.

Kostar nästan inget i bläck och färg och du kan skriva ut tusentals sidor per flaska.

Senast jag köpte så fick jag för 90kr bläck som räckte till 5000 sidor. Orginal epson flaska.

Har du någon erfarenhet av hur "bra" skrivaren klarar av att stå oanvänd under längre tid?

Bläckstråleskrivare brukar i regel fungera bra om man använder dem regelbundet. Står de stilla så brukar skrivhuvudena sätta igen... Laser har ju inte samma problem men blir dyrt att köpa färglaser när man skriver ut så pass lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Har du någon erfarenhet av hur "bra" skrivaren klarar av att stå oanvänd under längre tid?

Bläckstråleskrivare brukar i regel fungera bra om man använder dem regelbundet. Står de stilla så brukar skrivhuvudena sätta igen... Laser har ju inte samma problem men blir dyrt att köpa färglaser när man skriver ut så pass lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessa samt HP´s nyare Office Jet Pro har "bläckskydd" i sig, dvs om de står på eller i standby så "kloggar" de ej igen. Jag har en HP 8620 Pro hemma, ja den tar lite plats, men ger snabba, billiga och bra utskrifter. Sjukt nice med automatisk duplex både på scanner och på utskrift. Har varit sanslöst bra nu när sambo´n pluggat till lärare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Har du någon erfarenhet av hur "bra" skrivaren klarar av att stå oanvänd under längre tid?

Bläckstråleskrivare brukar i regel fungera bra om man använder dem regelbundet. Står de stilla så brukar skrivhuvudena sätta igen... Laser har ju inte samma problem men blir dyrt att köpa färglaser när man skriver ut så pass lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Den kan stå 1 månad utan problem. Då i skuggga ej i sol/fönster i min erfarenhet.

Ej testat längre tid. Jag skriver ut 2 sidor så ej täpper igen skrivsrhuvudet 1 gång i månaden .

Har haft en epson eco tank 4500 tror jag den heter, äldre model 3 år gammal.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Laser är överlägset billigast att köpa. Toner kostar en del men o andra sidan får du oerhört många utskrifter per kasett. Med tiden blir totalkostnaden lägre, då en laser är driftsäkrare också.

Bläckstråle har bara ett enda argument för sin fortsatta existens: fotoutskrifter. För allt annat är laser bättre och billigare.

Men skriv inte ut färg i onödan dock, tvinga skrivaren att skriva svartvit, så sparar du 50% om inte mer per utskrift i tonerkostnad.

Och sen är ofta värt att köpa en skrivare med bättre kvalite (dvs dyrare) då dom håller bättre. Men har man tur finns reservdelar, närmare bestämt fuser, att byta själv. Men det är i mer påkostade modeller av företagstyp.

har en 10 år gammal svartvit laser som funkar lika bra i dag som när jag köpte den för 1200 kr. är inne på 3de kasetten.

Bläckstrålen jag köpte några år efter har nog kostat 5 ggr sitt inköpspris i färg, då den har använt nästan halva tonern varje gång man behövt den. Har även fått rengöra skrivarhuvuden pga torkad färg. Skoj med fotoutskrifter, men har nog kosta 50 kr per utskrift. klart billigare och bättre resultat att köpa foton från AudioVideo eller motsvarande.

Permalänk
Avstängd

@Elektroman: Tyvärr så försvann min skrivare från Dustin; en Lexmark 310dn som kostade 1000kr. Den var ett givet köp. Egentligen för kontorsbruk (50'000 sidor/mån) och extremt lättservad. Men den var inte gjord för vanliga kontor - utan industrins kontor som är en helt annan kvalitets-nivå och med helt andra krav. Speccen motsvarade en 5'000kr HP, Kyocera, Brother, valfrikålsupare. Tonern kostar visserligen 1200kr, men är på en hel liter(!) och duger för 5000 utskrifter. Jag har fortfarande inte kört slut min starter-toner och min papperskorg har fått ett eget liv (ca 60cm ifrån golvet). Dags att tömma sen ett helt år tillbaks.

Bläckstråle är extremt dyrt eftersom bläcket tar slut snabbt. Man skriver inte direkt ut ett helt 500 sidors paket A4 med en bläckpatron. Jag är inne på mitt tredje A4 paket med min starter-toner. Det är få saker man kan spara så mycket pengar på som att köpa en laser för att skriva ut räkningar och dokument på - vid sidan om sin bläckstråleskrivare.

Permalänk
Skrivet av boibo:

Laser är överlägset billigast att köpa. Toner kostar en del men o andra sidan får du oerhört många utskrifter per kasett. Med tiden blir totalkostnaden lägre, då en laser är driftsäkrare också.

Bläckstråle har bara ett enda argument för sin fortsatta existens: fotoutskrifter. För allt annat är laser bättre och billigare.

Men skriv inte ut färg i onödan dock, tvinga skrivaren att skriva svartvit, så sparar du 50% om inte mer per utskrift i tonerkostnad.

Och sen är ofta värt att köpa en skrivare med bättre kvalite (dvs dyrare) då dom håller bättre. Men har man tur finns reservdelar, närmare bestämt fuser, att byta själv. Men det är i mer påkostade modeller av företagstyp.

har en 10 år gammal svartvit laser som funkar lika bra i dag som när jag köpte den för 1200 kr. är inne på 3de kasetten.

Bläckstrålen jag köpte några år efter har nog kostat 5 ggr sitt inköpspris i färg, då den har använt nästan halva tonern varje gång man behövt den. Har även fått rengöra skrivarhuvuden pga torkad färg. Skoj med fotoutskrifter, men har nog kosta 50 kr per utskrift. klart billigare och bättre resultat att köpa foton från AudioVideo eller motsvarande.

Skrivet av Paralog:

@Elektroman: Tyvärr så försvann min skrivare från Dustin; en Lexmark 310dn som kostade 1000kr. Den var ett givet köp. Egentligen för kontorsbruk (50'000 sidor/mån) och extremt lättservad. Men den var inte gjord för vanliga kontor - utan industrins kontor som är en helt annan kvalitets-nivå och med helt andra krav. Speccen motsvarade en 5'000kr HP, Kyocera, Brother, valfrikålsupare. Tonern kostar visserligen 1200kr, men är på en hel liter(!) och duger för 5000 utskrifter. Jag har fortfarande inte kört slut min starter-toner och min papperskorg har fått ett eget liv (ca 60cm ifrån golvet). Dags att tömma sen ett helt år tillbaks.

Bläckstråle är extremt dyrt eftersom bläcket tar slut snabbt. Man skriver inte direkt ut ett helt 500 sidors paket A4 med en bläckpatron. Jag är inne på mitt tredje A4 paket med min starter-toner. Det är få saker man kan spara så mycket pengar på som att köpa en laser för att skriva ut räkningar och dokument på - vid sidan om sin bläckstråleskrivare.

Det ni båda säger om laserskrivare var en given sanning till för ca 3 år sedan på HP´s Pro bläckstråleskrivare kom! Idag är dessa bläckstråleskrivare ca 50% billigare / utskrift, har 3 års på platsen garanti inkluderat i grundpriset, bläckskydd så att de ej "kloggar" ihop samt att bläcket ej kladdar. Då kan alltså direkt gå och spola vatten från en vattenkran på pappret utan att bläcket rinner (pappret mår dock ej så bra av denna behandling...).

Jag har sålt massvis av HP´s Pro modeller, 8620, 476 osv. Sanslöst bra modeller, ytterst hållbara, klart billigare än laser i drift mm. Fast det är lika viktigt att ej blanda ihop dessa med enklare och mindre hemmamodeller då dessa saknar alla dessa egenskaper och ofta i tillägg till dessa har en väldigt hög driftskostnad & bläckåtgång.

Jag använder mig av originalbläck till en kostnad av ca 13 öre / utskrift Den bläckpatronen som jag använder. Och det är samma sak här, använd aldrig någonsin kopior på bläcket (eller toner för den delen heller!), garantin försvinner samt att jag har sett ca 1-2 skrivare / vecka i verkstaden på datorbutiken med exempel på skrivare som ej velat fungera pga undermåliga patroner eller toner.

Fotnot, nä jag jobbar ej för HP, och det var ca 1½ år sedan jag slutade sälja datorer och tillbehör....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

TLDR: Rekommendera hållbar laserskrivare som är mest prisvärd i längden, dvs billigast per utskrift.

Bra tråd Elektroman!

Jag funderar själv på att byta ut min usla Canon bläckstråleskrivare. Tänkte det kunde vara kul att skriva ut foton och så. Men fotona bleks och byter färg redan efter 6-12 månader. Färgen tar slut väldigt fort också eller så torkar möget då jag endast använder skrivaren vart tredje månad.

Så nu till Black Friday så får det kanske bli en svart-vit laserskrivare.

Just nu funderar jag på den här skrivaren https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3038109

Permalänk
Skrivet av Fallzone:

Bra tråd Elektroman!

Jag funderar själv på att byta ut min usla Canon bläckstråleskrivare. Tänkte det kunde vara kul att skriva ut foton och så. Men fotona bleks och byter färg redan efter 6-12 månader. Färgen tar slut väldigt fort också eller så torkar möget då jag endast använder skrivaren vart tredje månad.

Så nu till Black Friday så får det kanske bli en svart-vit laserskrivare.

Just nu funderar jag på den här skrivaren https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3038109

Denna laser är billig i inköp, hyggligt stabil men inte tokbillig i utskrift. Jag skulle säga om du gör av med mindre än 1st bunt papper (500st) / år så kan denna vara vettig. Ersättningstoner, kostar 33 öre / utskrift. Ersättningstoner original, större modell.

Permalänk
Medlem

Jag har/haft två st Canon Pixma 4000 ? bläckstråle, de har kunnat stå månader och även ett år utan att användas, funkade varje gång när de behövs. Förvisso varar inte bläckpatronerna speciellt länge när man väl börjar skriva ut. Men jag har den mest för att kunna skriva ut de få gånger det behövs och ibland några foton.
Den första skrivaren ”dog” när jag satte i en ”piratpatron”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franzenmannen:

Det ni båda säger om laserskrivare var en given sanning till för ca 3 år sedan på HP´s Pro bläckstråleskrivare kom! Idag är dessa bläckstråleskrivare ca 50% billigare / utskrift, har 3 års på platsen garanti inkluderat i grundpriset, bläckskydd så att de ej "kloggar" ihop samt att bläcket ej kladdar. Då kan alltså direkt gå och spola vatten från en vattenkran på pappret utan att bläcket rinner (pappret mår dock ej så bra av denna behandling...).

Jag har sålt massvis av HP´s Pro modeller, 8620, 476 osv. Sanslöst bra modeller, ytterst hållbara, klart billigare än laser i drift mm. Fast det är lika viktigt att ej blanda ihop dessa med enklare och mindre hemmamodeller då dessa saknar alla dessa egenskaper och ofta i tillägg till dessa har en väldigt hög driftskostnad & bläckåtgång.

Jag använder mig av originalbläck till en kostnad av ca 13 öre / utskrift Den bläckpatronen som jag använder. Och det är samma sak här, använd aldrig någonsin kopior på bläcket (eller toner för den delen heller!), garantin försvinner samt att jag har sett ca 1-2 skrivare / vecka i verkstaden på datorbutiken med exempel på skrivare som ej velat fungera pga undermåliga patroner eller toner.

Fotnot, nä jag jobbar ej för HP, och det var ca 1½ år sedan jag slutade sälja datorer och tillbehör....

Själv kör jag med HP laser från forntiden. Dvd laserjet4 och 5. Sist betalade jag ca 500 för en tonerkasett som ska räcka till 6800 sidor (har haft skrivarna sen 90 talet och det här var första bytet av toner).

Sen kan jag bara instämma i uppmaningen att ge F-N i pirattoner till HP. De är undermåliga och sliter ut Fusern snabbt. Hittills har aldrig någon pirat-tillverkare velat stå för skadorna på skrivaren utan de erbjuder en ny lika dålig toner som den som redan har förstört skrivaren. Fast å andra sidan så var det snabba pengar för mig på alla faser byten......

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Rekordmedlem

Generellt så är det så att ju större skrivare desto billigare utskrift per sida men det behöver ju inte innebära att det är lämpligt att köpa en kontorsskrivare i 2-300 000 kr klassen bara för att skriva 100 sidor om året.
Hemma har jag en Oki B410d, svartvit dubbelsidig laser som kostade kring 1000kr och den har funkat fint i de snart 10 år jag haft den, går att fylla på med lös-tonerpulver om man vill skriva riktigt billigt och den är skapligt snabb och klarar dubbelsidig utskrift.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.