Riksdagen röstar igenom förslag om att ersätta TV-avgiften med skatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Låter väldigt rimligt med tanke på att de köper in en hel del rättigheter för sport och TV (fotbolls-EM 2016 kostade 250 miljoner, ). På det tillverkar de en otroligt stor mängd content. 8.4 miljarder om året

Sedan har du antagligen räknat fel då jag utgår från att inte samtliga 6.5 miljoner skattebetalare kommer att betala maxbeloppet (om nu det ens är 6.5 miljoner skattebetalare)

Mjae som nån skrev ovan så var budgeten för 2017 8,2 miljarder så det är väl inte orimligt i sig att från 2019 kan det bli något mer. Visst finns det utrymme för en differens men snittlönen i riket är 26 000kr eller något sådant och det finns 2,2 miljoner pensionärer med ett snitt på 17 400kr. Så det är väl något fler än 6,5 miljoner då men fortfarande. Mycket pengar för något som allt fler ifrågasätter.

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr hålla med SD om just detta .. Mitt (och jag tror många andras) förtroende för public service är j*vligt lågt. I princip det enda bra som görs tycker jag är vid sportevenemang som t.ex OS eller VM.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Genialiskt på ett ondskefullt sätt. Med två vuxna i vårt hushåll, och en TV, så får dom dubbla ersättningen mot förut då TV'n stod på min fru hos rånartjänst.

2300 kostade det innan vs 2600 med två vuxna nu väl ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

2300 kostade det innan vs 2600 med två vuxna nu väl ?

Frugan har betalat det hittills så jag vet inte den exakta summan, men dras det på skatten per skalle så sitter dom väl inte och jämför hur många som delar bostad?

Jag kan givetvis ha fel, men det skulle innebära en del mer-arbete känns det som.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Nåja, går ju från 200kr/mån (2400 per år totalt) till som värst 216kr/mån, så extrem skillnad är det ju inte. Även om det känns meningslöst oavsett för en som inte använder TV/radio

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

2300 kostade det innan vs 2600 med två vuxna nu väl ?

Ja och hade du ingen tv alls, som jag t ex, så kostar det hela 0Kr. Så nu får jag betala 2600kr för ingenting. Riktigt kul!

Permalänk
Medlem

I jämförelse så kostade Infinity war strax under 3 *10^9 sek att göra. Så 8-9 miljarder sek för ett helt lands public service/år torde vara rimliga pengar.
Om man anser att ett land bör ha statsfinansierad underhållning och nyheter är en åsiktsfråga och tenderar att färga denna diskussion något, milt uttryckt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^_^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HoboCop:

Genialiskt på ett ondskefullt sätt. Med två vuxna i vårt hushåll, och en TV, så får dom dubbla ersättningen mot förut då TV'n stod på min fru hos rånartjänst.

Well.
Dubbla blir väl lite fel i sammanhanget.
Avgiften per person ska bli en hel del lägre än avgiften var per hushåll. Resultatet i ert fall är väl ca 200 kronor ökning per år totalt.
Resultatet för de som bor själva och betalat per hushåll kommer det bli en hel billigare för.
Och för de som inte betalt innan blir det såklart en märkbar höjning

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Mycket bra att den ligger på skatten, men den får gärna bantas ned en del. Mycket skräp som sänds idag. Public service bör vara sammhällsväsentliga saker och inte underhållning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Nåja, går ju från 200kr/mån (2400 per år totalt) till som värst 216kr/mån, så extrem skillnad är det ju inte. Även om det känns meningslöst oavsett för en som inte använder TV/radio

Det blir värre om ungarna bor kvar hemma, 3 vuxna i huset = 3600kr helt plötsligt. Tidigare var det ju 2400kr för hela hushållet.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Är det ett förslag från din sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainOfSweden:

Melodifestivalen

Ouuuhh med andra ord så behöver jag och resterande av arbetskraften i Sverige betala lön för ett gäng flummiga "artister" som tävlar i att vara så kontroversiella som möjligt.

Kommer sova gott inatt.

Permalänk
Medlem

Så man kommer inte undan avgiften även om man inte har en tv?
Hur påverkas folk som har olika ersättningar o låg inkomst? Aktivitetsersättning, sjukersättning, sjukpenning osv?

Permalänk
Medlem

Glöm inte att pengarna går till en del av totalförsvaret och att det går till UR som används i skolor t.ex.

Läs hela underlaget för mer : https://www.regeringen.se/4971fa/contentassets/b464ff821b9844...

Permalänk
Medlem

Tänk så många arbetslösa det blir nu när dom inte kommer behöva folk som ringer runt och kollar om folk har tv eller knackar dörr, måste ju sparas massor med pengar där när 120 personer som jobbar där inte behövs längre.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Nu är expressen inte den bästa källan, men tidigare kunde avlidna personer smitta utan tvlicensen, men det hålet har de nu täpps till:
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/just-nu-klart-f...
I vissa fall kommer inte ens avlidna att undantas.
I den nya lagen står det att tv-avgiften ska betalas av dödsboet till den avlidne hela året dödsfallet inträffat.
Den som dör i januari betalar alltså tv-avgiften i ytterligare tolv månader, via sina anhöriga.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Var för ska du betala 2600 för? Du får väl betala 1300 som högst och den andra parten i ditt hushåll som uppenbarligen har inkomst får väl betala resterande 1300.

Permalänk
Avstängd

Intressanta personalfester hädanefter hos Public Service vill jag lova!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonathanknet:

Så man kommer inte undan avgiften även om man inte har en tv?
Hur påverkas folk som har olika ersättningar o låg inkomst? Aktivitetsersättning, sjukersättning, sjukpenning osv?

Vem ska betala public service-avgift?
Alla som har fyllt 18 år som har en beskattningsbar förvärvsinkomst kommer att betala public service-avgift. Även a-kassa, pension och sjukersättning är beskattningsbar förvärvsinkomst och personer med denna typ av inkomst kommer därför att betala en avgift. Det gäller även personer som bor på särskilda boenden.

Om inkomsten är lägre än 13 600 kronor/månad blir dock avgiften reducerad.

Personer som saknar beskattningsbar förvärvsinkomst och exempelvis har studiestöd eller försörjningsstöd som enda inkomst betalar ingen avgift.

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/medier/ny-avgif...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@DachmanX: Om dina barn är vuxna och bor hemma och har inkomst så får de betala sin del av det hela. Bor de hemma och inte har någon inkomst så behöver du inte betala för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Tråkigt för de som smiter från licensavgiften. Nu måste de också vara med om att betala.

Du menar dem som tvingas att betala även om dem inte använder TV eller Radio. Men det är ju skitsamma, ALLA ska vara med och betala!

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk

Vad är detta för dåligt skämt? Känner knappt nån som har tv längre, och ännu färre som hör på radio.
Tragikomiskt, så glad att jag inte bor i landet längre.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Och gissa hur mycket de som nolltaxerar kommer att behöva betala.
Sverige är fantastiskt !

Permalänk
Avstängd

Tor fan att de vill beskatta det.
Ingen kollar på tv längre ju.
Går ju bara skit på tv o med reklam var tionde minut.
Men oavsett om man kollar på tv eller inte så måste man betala.
haha vilka skojare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Tråkigt för de som smiter från licensavgiften. Nu måste de också vara med om att betala.

Inte då, de flyr landet med fulla leendet på läpparna.

Permalänk
Medlem

Hur mycket lägre är den reducerade avgiften, med det tidigare uppgifterna skulle man väl slippa helt om man tjänade under ett visst belopp?

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför en del hänger upp sig på att det är TV-sändningar. SVT finns ju även att tillgå på nätet. Sen betalar ju alla mycket mer skatt för sjukvård trots att de själva är friska och kanske aldrig blir inlagda på sjukhus i hela sitt liv eller inte gillar hur sjukvården sköts i landet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Jag hade accepterat skatten om organisationen bantades och skräp som P3 stängdes ner och även deras propagandasändningar.

Fördelen med SVT är att deras utbud av gamla filmer kan vara roligt att se. Mycket av det som produceras idag är skräp skräp och åter skräp. SVT bör inte konkurrera med lågkvalite-TV som Bonnier och deras Kändisar bara, kändisar hit, kändisar dit, kändisar upp i dalen, kändisar-skräp.

MElodifestivalen var bra innen det blev försökt av nymodigheter som rapp, pkismen och annat. Landet runt var ett intressant program men sedan ett par år sedan förstördes inledningen totalt med moderna skitintrot av hiphopprappsmörjan.

Jag förstår dig, men problemet då är ju att det inte skulle vara "public service" längre, om det bara skulle vara anpassat innehåll efter dig eller några andra.

Public Service försöker ju tillfredsställa alla. Men då blir ju inte alla 100% nöjda. De flesta kanske bara blir 20% nöjda med innehållet.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tumvanten:

Tor fan att de vill beskatta det.
Ingen kollar på tv längre ju.
Går ju bara skit på tv o med reklam var tionde minut.
Men oavsett om man kollar på tv eller inte så måste man betala.
haha vilka skojare.

Reklamen har inte kommit till svt påstår de som känner folk, som i sin tur har bekanta som ser på skiten.

Samhällsnyttiga program är det inget fel på, jag tror det är enbart en minoritet som vill att uppdrag granskning, vetenskapensvärld, nyheterna etc ej ska bekostas av skatten.
Men all dritt som rena nöjesprogram så har jag inte hittat en enda vettigt argument, barnprogram som 5 myror är fler än 4 elefanter kan räknas som kunskapsprogram för barn.

Men ta serien Bron, många tycker den säkert är skitbra. Men ge ett vettigt argument för att andra som ej ser på denna serie ska betala för den?

Permalänk
Snusfri

Vidrigt.

Har inte kollat på en enda tv-kanal sedan 2007 och absolut inte göra det i framtiden heller med tanke på den vinkling som SVT och SR håller på med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro