Battlefield V med ray tracing – redaktionens första intryck

Permalänk
Melding Plague

Battlefield V med ray tracing – redaktionens första intryck

Med den efterlängtade uppdateringen som aktiverar DirectX Raytracing i Battlefield V på plats passar redaktionen på att dela med sig av både första intryck och en omgång prestandasiffror.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag blir inte klok på det här. I en annan tråd finns ett test med sämre siffror än er i 1080p och även där ett 2080Ti och där var skillnaden mellan olika RT-inställningar typ 0. Testerna kanske stabiliseras snart eller hur man ska uttrycka sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Så man får dubbelt så mycket fps utan raytracing med 2080?

Tycker inte synd om folk som köpte grisen i säcken
I detta fallet är grisen 2080.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag blir inte klok på det här. I en annan tråd finns ett test med sämre siffror än er i 1080p och även där ett 2080Ti och där var skillnaden mellan olika RT-inställningar typ 0. Testerna kanske stabiliseras snart eller hur man ska uttrycka sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet att det finns en bugg med RT-inställningarna där de inte kickar ibland, eller går från exempelvis "High" till "Medium". Jag behövde ställa in "Low" först, backa ut och låta spelet spara, och sedan klicka upp mig till "Medium". Logiskt eller hur?

Permalänk
Medlem

Intressant, ETT spel och dessutom en fast paced multiskjutare är inget som skapar köpsug för 15kkr. Men tekniken måste krypa innan den kan gå, kanske blir köpsug om ett par år om stationära PC finns kvar då som företeelse eller om man måste vänta på Playstation 6 ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Sitter just nu och testar Raytracing i BFV i ett solouppdrag.

80-90 FPS

1440p Ultra
8700K @ 5GHz
2080 TI @ 2050MHz

Inte hunnit testa speciellt mycket än, men det är riktigt fint att springa runt i spelet nu.

Kommer nog inte ha det på för Multiplayer då jag vill ha högre FPS, men kommer definitivt ha det på i single player.

Ser verkligen fram emot att använda tekniken i långsammare spel t.ex. Dragon age och Total War Warhammer.

Permalänk
Medlem

Halverad FPS men finare ljus och reflektioner? Vilken ...ehh ... bra deal?

RTX-serien är ett skämt. Ett svindyrt skämt som riskerar att skada PC-gaming marknaden.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Haha stackars gamers som köpte ett kort pga raytracing.
Har sett ett par stycken trådar där folk ville köpa ett kort med raytracing för spel.

Det är ju helt klart alldeles för tidigt. Tekniken må vara framtiden med det måste hinna mognas o starkare kort måste komma.
Skulle tippa på 2-3 år iaf innan det börjar användas ordentligt och utan större prestandaförluster.

Prestandaförlust på 50% är helt oacceptabelt. Eller ja 1440p med ett 2080ti i ca 60fps är kanske värt 13 tusen kronor va vet jag xD

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut iallafall. Så om ett eller två år så är det mer standard och förlusten inte är lika stor så blir det bra. Early adopter är ju var det är.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Trevligt och helt klart intressant men "dock med den väldigt stora brasklappen att man måste vara beredd på att tömma rejält på bankkontot, vilket långt ifrån alla är helt sålda på". Tänk RTX 2080Ti sli så är du uppe i 30 lök.

Väntar tills hypen har lagt sig och det blir mer eller mindre standard på dedikerade grafikkort.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på om DX12 utan DXR har fått bättre prestanda än tidigare.

Permalänk
Medlem

Det roliga är att det lär ju inte märkas av så mycket i ett spel som battlefield då man rör sig o inte direkt sitter still o tittar på fönster o vattenpölar.

Ska bli intressant o se hur prestandan blir med 2080 och 2070. Det lär ju knappast bli bättre då korten har klenare hårdvara.

Permalänk
Medlem

Det kommer dröja länge innan detta blir något vettigt eller öht blir standard i alla prissegment.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel med bildspelet? Med DXR aktiverat läggs det till massa objekt och en stor mur av sandsäckar.

Permalänk
Medlem

Förväntade mig inte sådana här höga siffror. Ser riktigt bra ut för att vara den första generationen.

Vad är den tekniska skillnaden mellan de olika nivåerna? Är det upplösningen på "ljusstrålarna"? (T.ex Ultra = 100/200% av upplösningen?)

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vet att det finns en bugg med RT-inställningarna där de inte kickar ibland, eller går från exempelvis "High" till "Medium". Jag behövde ställa in "Low" först, backa ut och låta spelet spara, och sedan klicka upp mig till "Medium". Logiskt eller hur?

Inställningar har krånglat i tidigare spel också där t.ex högre inställningar sänkt dom och tvärtom, tror det var något med gräset i BF4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Decster:

Förväntade mig inte sådana här höga siffror. Ser riktigt bra ut för att vara den första generationen.

Vad är den tekniska skillnaden mellan de olika nivåerna? Är det upplösningen på "ljusstrålarna"? (T.ex Ultra = 100/200% av upplösningen?)

Utan att veta säkert alls gissar jag det är "antalet strålar" som diffar. Ju fler strålar som används, desto mer exakt blir ljussättningen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Som alla redan sagt så är tekniken fortfarande omogen o lär kanske bli stort inom några år.
I dagens läge med BF 5 som bevis, så kan vi se att Ray-tracing är inget man använder om man vill ha hög fps, vilket man vill.

Men ja, så går det när man ska vara först med det nyaste.

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på vad Digital foundry kommer fram till de brukar ha bra klipp på saker som dessa.

Skrivet av Wolfkin:

Vad är det för fel med bildspelet? Med DXR aktiverat läggs det till massa objekt och en stor mur av sandsäckar.

Man kan bygga skydd osv i spelet eller om det är så att de kommer när flaggan tas över inte spelat så mycket ännu. Det är inte så att DXR användarna får mer skydd utan det var nog bara så att ingen byggt det när de tog första bilden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

I alla fall mycket bättre än 30 fps i 1080p som många kritiker/skeptiker var övertygade om. Det här är ju också bara första generationen grafikkort med RTX. RTX är definitivt framtiden för spelgrafik om man vill ha mer realistisk grafik i spel. Nu i början är väl dock reflektioner kanske lite överdrivna för att demonstrera tekniken

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

personligen tycker jag sånt hära är roligt att få se Nu så använder ju nvidia det som ett försäljningstrix dock så är det bra att någon tog steget även om ingen är redo för det! Brukar nästan se ut så här varje gång en "ny" teknik kommer in.

Så min slutsats är: Positiv inställd och amd/nvidia bör pusha flera teknologier som får grafiken att se bättre ut. Ingen som hindrar individen att stänga funktionen så jag förstår inte riktigt varför man skall vara så pass negativ.

Var ju typ samma sak när anti-aliasing och alla dess iterationer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Man kan bygga skydd osv i spelet eller om det är så att de kommer när flaggan tas över inte spelat så mycket ännu. Det är inte så att DXR användarna får mer skydd utan det var nog bara så att ingen byggt det när de tog första bilden.

Ah ok, visste inte det. Men är det inte då dumt att jämföra bilder med DXR av och på med en scen som ser helt olika ut?
Som jag ser det blir det då svårt att få en rättvis bild av effekten av DXR.

Permalänk
Inaktiv

Jag kan se mig de 2 personer framför mig som köpte en PNY Quadro GV100 32GB med RTX stöd som gråter att det endast fungerar på Geforce serien:
https://wccftech.com/nvidia-quadro-gv100-gpu-32-gb-hbm2-memor...

Undra hur många som kommer ha RTX aktiverat på multiplattform spel där de bryr sig väldigt mycket om deras statistik?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Wolfkin:

Vad är det för fel med bildspelet? Med DXR aktiverat läggs det till massa objekt och en stor mur av sandsäckar.

Man behöver starta om spelet när man aktiverar DXR, så slagfältet såg lite annorlunda ut när vi kom in på en server igen och tog de bilderna.

Effekten som demonstreras är alltså pölen framför lastbilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ough, 50% prestandahit... Helt ärligt skulle jag förmodligen tycka, utan att ha sett ray tracing in person, att mjukheten av 144Hz (vilket 2080ti nu verkar klara) långt skulle överklassa ray tracing.

Permalänk
Medlem

RT's vara eller inte påminner en hel del om när branschen gick från 16 till 32 bits färgdjup.
Till en början var det ju väldigt svårt att motivera ett 30% FPS drop när inte prestandan räckte till ens när man höll sig till 16 bitar.
Plus att det tog ett tag innan speltillverkarna fattade galoppen och inkluderade 32bits texturer.
Numera är ju 32bpp inte ens nånting man kan välja bort i många spel.

RT kommer att vara på samma sätt.
Anledningen är att det helt enkelt är ett bättre sätt att lösa ljussättningen på.
Därmed inte sagt att det blir nVidias lösning som kommer att sätta standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Halverad FPS men finare ljus och reflektioner? Vilken ...ehh ... bra deal?

RTX-serien är ett skämt. Ett svindyrt skämt som riskerar att skada PC-gaming marknaden.

Med tanke hur viktigt det är för folk att ”maxa” titlar å använder superkrävande AA eller SS metoder som är minst lika prestandakrävande så anser jag ändå att det inte verkar vara en heltokig grafikinställning.

Hade nog helst velat se hur prestandan är på 2070, för där betalar man iaf inte lika mycket premium för ”RTX”. För med dagens priser, så är 2070 ett rätt "prisvärt val", har faktiskt typ samma pris/prestanda som RX580 och 1060, vilket är betydligt bättre än alla andra high-end kort för tillfället (amd inkluderat)

Om man gillar AMD så kan man ju tacka fan för prissättningen, hade de sålt 2080Ti för 4999 och 2070 för 3490 så hade det vart tack å godnatt med AMD-grafikdivision för PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Ah ok, visste inte det. Men är det inte då dumt att jämföra bilder med DXR av och på med en scen som ser helt olika ut?
Som jag ser det blir det då svårt att få en rättvis bild av effekten av DXR.

Det du ska kika på är främst vattnet på de bilderna. Sandsäckar och det andra är ju inget som påverkar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Utan att veta säkert alls gissar jag det är "antalet strålar" som diffar. Ju fler strålar som används, desto mer exakt blir ljussättningen.

Verkar som att du har rätt.
Reflektionen av det bortre hjulet ser mer detaljerat ut, ungefär på samma sätt som låg och högupplösta texturer skiljer sig.

Permalänk
Medlem

@Wolfkin: Det är mest menat att man ska titta på vattnet som reflekterar hjulen. Skydden mm kommer inte dra nytta av ray tracing (som jag förstår det).

Kul med ny teknik och det kommer ju att bli bättre. Så om någon generation eller två kommer jag säkert köpa och spela med detta.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.