Battlefield V med ray tracing – redaktionens första intryck

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Svensktiger:

Strålspårning/strålföljning på wikipedia sedan 2005:
https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Str%C3%A5lf%C3%B6l...
Vi säger hårddisk.
Vi säger tangentbord.
Vi säger (dator)mus.
Musmatta.
E-post.
Snabel a.
etc.
etc.
Tycker verkligen att man bör använda svenska ord när det går.
Att köra med svengelska är ju oftast ren lathet.
Och precis som att svära nånting man kan träna bort.

Ja, för alla dina exempel är vedertagna fackuttryck och därmed helt OK. Vilket är min poäng, det är inte strålspårning. Är det inte bättre att använda termen som flest svenskar är bekant med? Och skall vi vara såna är inte ens den nu väldigt löst definierade svenska termen strålspårning, utan strålgångsberäkning. Men som du ser i branschordlistan används den normalt sett inte.

WS: Asus X370-F, Ryzen 1800X, 2x8GB G.Skill Flare, Asus GTX1080-A8G
FS: Q9550+TRUE, P5K Deluxe, 2x2GB 8500C5D, GT520, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av m3tr0:

Det var det första jag tänkte när jag hörde talas om RTX-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Han har fel.

RT-kärnorna är inte samma sak som Tensorkärnorna.

macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10: Surface Pro [8/512GB], Surface Go [8/128GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], W10M: hp X3 Elite [64GB], Misc: Apple Watch 4 LTE
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2009

Jag tycker det är oerhört kul att ray tracing nu kommer till spel! Och i realtid. Det känns som att de på forumet som inte vill ägna sig åt "ray praising" troligtvis inte riktigt förstått beräkningskomplexiteten bakom. Uttalanden som att "det är en gimmick som kommer att dö" kommer nog att kännas pinsamma om ett par år. Och prestandan är bättre än vad jag förväntade mig, mycket roligt. Heja Nvidia! Det säger jag inte ofta...

Fast jag skulle ändå önska att det med lanseringen skulle kommit en speltitel som samtidigt utnyttjade hela det spektrum som dagens strålspårningsmodeller är tänkta att lösa; dvs en titel som samtidigt kombinerade skuggor, reflektioner och ljussättning mha ray tracing, och den sammanlagda prestandaförlusten för att göra det. Det handlar ju idag om en förenklad lösning som försöker få ner minsta kvadratfelet jämfört med den "sanna" bilden till en acceptabel nivå med hjälp av minimalt antal sampel och denoising för att klara realtidskraven. Det är inte fel, men en sorts "fusk" fortfarande, om man så vill. Bara mer avancerat än tidigare.

Som det nu är, när varje speltitel än så länge bara verkar få hantera en funktion av dessa tre, känns det mest som ett proof of concept, en teknikdemo, att visas på dyr hårdvara. Kul, men dyrt. Dagens RTX-kort behöver visa att de är kraftfulla nog att klara av alla funktionerna samtidigt i realtid. Först då tycker jag man egentligen kan bedöma vad dagens RTX-lösningar är värda. För kan de inte det, känns det som att hårdvaran har släppts en generation för tidigt, och de som har köpt har fått betala Nvidia dyrt för ett löfte om funktioner som inte levererats fullt ut. Det återstår alltså att se om jag också kommer att kunna säga "heja Nvidia" för det.

Men i grunden alltså en bra och rolig utveckling för tekniken som sådan!

Det finns väldigt intressanta videor att allmänbilda sig genom på Nvidias sidor:
https://devblogs.nvidia.com/ray-tracing-games-nvidia-rtx/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

https://www.techpowerup.com/reviews/Performance_Analysis/Batt...

måste kännas bra att lägga 13k+ för att få samma FPS som mellanklasskort.

Case: Fractal Design Define S with 4x Noctua NF-A14 (3x in 1x out)/ Motherboard: Asus Crosshair 6 Hero (6004 Bios) / CPU: AMD Ryzen 7 1700X / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 @3200Hz 16GB (2x8) / GPU: MSI RX Vega 64 with Raijintek Morpheus II with 2x Noctua NF-F12 PWN / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Dropbox SSDs: 2xSamsung 850 EVO 500 GBx2 / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / 2xSamsung U28E590 + Acer CB290C / Keyboard: Logitech G413 / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Fast ett sådant konstaterande är ju lika skevt åt andra hållet? Som att säga "ett GTX 1060 är lika bra som ett Vega 64, om 1060-kortet kör Medium och Vega-kortet Ultra". DXR/ray tracing är ju de facto samma sak som att vrida upp kvalitetsreglaget ytterligare en nivå.

Sedan om prestandan är tillräcklig är en helt annan femma, men jämförelserna mot andra kort borde i alla fall vara rimliga.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 2600X - Asus B450 - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av bopp:

Jag tycker det är oerhört kul att ray tracing nu kommer till spel! Och i realtid. Det känns som att de på forumet som inte vill ägna sig åt "ray praising" troligtvis inte riktigt förstått beräkningskomplexiteten bakom. Uttalanden som att "det är en gimmick som kommer att dö" kommer nog att kännas pinsamma om ett par år. Och prestandan är bättre än vad jag förväntade mig, mycket roligt. Heja Nvidia! Det säger jag inte ofta...

Fast jag skulle ändå önska att det med lanseringen skulle kommit en speltitel som samtidigt utnyttjade hela det spektrum som dagens strålspårningsmodeller är tänkta att lösa; dvs en titel som samtidigt kombinerade skuggor, reflektioner och ljussättning mha ray tracing, och den sammanlagda prestandaförlusten för att göra det. Det handlar ju idag om en förenklad lösning som försöker få ner minsta kvadratfelet jämfört med den "sanna" bilden till en acceptabel nivå med hjälp av minimalt antal sampel och denoising för att klara realtidskraven. Det är inte fel, men en sorts "fusk" fortfarande, om man så vill. Bara mer avancerat än tidigare.

Som det nu är, när varje speltitel än så länge bara verkar få hantera en funktion av dessa tre, känns det mest som ett proof of concept, en teknikdemo, att visas på dyr hårdvara. Kul, men dyrt. Dagens RTX-kort behöver visa att de är kraftfulla nog att klara av alla funktionerna samtidigt i realtid. Först då tycker jag man egentligen kan bedöma vad dagens RTX-lösningar är värda. För kan de inte det, känns det som att hårdvaran har släppts en generation för tidigt, och de som har köpt har fått betala Nvidia dyrt för ett löfte om funktioner som inte levererats fullt ut. Det återstår alltså att se om jag också kommer att kunna säga "heja Nvidia" för det.

Men i grunden alltså en bra och rolig utveckling för tekniken som sådan!

Det finns väldigt intressanta videor att allmänbilda sig genom på Nvidias sidor:
https://devblogs.nvidia.com/ray-tracing-games-nvidia-rtx/

Tror det kommer dröja innan spel kommer utnyttja det fulla spektrumet av vad RT har att erbjuda. Dynamiska ljuskällor och skuggor började ju komma sent 90-tal och den grunden har vi itererat på fram till idag. Men det intressanta är att vi fortfarande använder statiska skuggor, ljus och reflektioner där det är mest passande. Av både artistiska och prestandamässiga skäl. Så det är något liknande jag tror kommer hända framöver med RT, att man använder det där det gör mest skillnad i kombination med traditionella tekniker.

Fram tills dess att det blir mer praktiskt att bygga spel gjorda för RT i grunden. Men känns som sagt som det ligger kanske en 5+ år framåt.

CPU: Core i5 750 @ 3.5 Ghz med Cooler Master H212+ / MB: MSI P55 GD65 / RAM: 4x2 GB Corsair XMS3 @ 1600 Mhz / GPU: MSI GTX760 Hawk 2GB / HDD: Intel 520 (OS) + Intel 320 + 2x Samsung F3 + WD Black / PSU: Corsair HX650 / Ljudkort: Creative X-fi XtremeGamer / Chassi: Fractal Design Define R2. Dags att uppgradera snart...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007

Skillanden på low och ultra är nästan omöjlig att se. Men att köra på low och strålspårning på ger troligen bra ögongodis till alla med Nvidia 2000 kort så grattis till er som köpt

FX8350 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Det jag ser fram emot är ju när första Vulkan RTX-spelet kommer. Vi vet ju vilken prestandaboost Vulkan var i Wolfenstein och Doom tex .

Tycker ändå att resultaten är mycket bättre än förväntat med tanke på att spelmotorn inte är byggd för DXR från början, och det är första drivarrutinerna som stödjer det hela.

Som sagt, när allt börjat optimera sig lite, och första Vulkan-spelet med RTX kommer ut, då kommer vi få se rätt fina spel.

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG278Q 27" 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Ser ***** snyggt ut iaf

i7 4770 | asus b85m-g | 4x4gb ddr3 1600 corsair/g.skill | asus gtx 1070 strix | intel 320 120gb + kingston a400 480gb + samsung f1 750gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | lg w2363d 120hz | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | qck+ | tb impact 600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Svensktiger:

Strålspårning/strålföljning på wikipedia sedan 2005:
https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Str%C3%A5lf%C3%B6l...
Vi säger hårddisk.
Vi säger tangentbord.
Vi säger (dator)mus.
Musmatta.
E-post.
Snabel a.
etc.
etc.
Tycker verkligen att man bör använda svenska ord när det går.
Att köra med svengelska är ju oftast ren lathet.
Och precis som att svära nånting man kan träna bort.

Orden hårddisk, tangentbord, datormus, musmatta, e-post, och snabel-a finns alla i SAOL.

Strålspårning och strålföljning finns inte i SAOL, trots att de har använts på wikipedia sedan 2005...

(Wiki finns däremot också i SAOL.)

---

Förövrigt... Språknamn versaliseras inte i svenskan, de versaliseras dock i engelskan och tyskan...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av martinot:

Helt fel det du skriver ovan.

RT-kärnorna != Tensor-kärnorna.

Que?
Jag är fullt medveten om att RT-kärnorna inte är de samma som Tensorkärnorna.
Bägge är hårdvara utöver de "vanliga" Cudakärnorna. Tensorkärnorna kan användas för de-noise och/eller DLSS. RT-kärnor gör just vad dom ska göra, räknar ut strålspår.

Vad är din poäng?

AMD Ryzen 1600x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire Vega64 LC, Mbpro 15 Retina.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Ray-fail ser jag alltihopa är just nu.

Lian Li Alpha 550X - MSI X99A GODLIKE Gaming - i7 6850K - 32GB@3000Mhz - Gigabyte RTX 2080 OC - 1TB Samsung 970 EVO M.2 - Samsung 860 1TB + Samsung 830 512GB - 12TB HD - EVGA SuperNOVA G2 750W

Playstation 4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av pv2b:

Varför har Sweclockers redaktion slutat använda det svenska ordet strålspårning för att istället skriva på engelska?

Kanske för att man insåg hur korkat det var att börja översätta alla grafikinställningar på ren princip och isolera sig från resten av branschen. Horisontbaserad omgivande inneslutning, liksom? Blir säkert kaskader av Google-resultat på de artiklarna. I vilket fall njuter jag över att de accepterade sin förlust och bytte term i tystnad från förra gången, särskilt eftersom att de försvarade översättningen till döden då.

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

Är förvånad att Nvidia inte pushade DLSS samtidigt som raytracing, skulle antagligen gjort raytracing lättare att svälja och det skulle gett samma prestanda som att köra utan DLSS och raytracing (om man ska tro det test som existerar samt marknadsföringen). Undrar också starkt var det teoretiska maximum går för tensor och turing kärnorna i grafikkortet. Har haft intrycket att de fungerar helt separat från de vanliga cuda kärnorna och då är väl frågan om grafik inställningarna ens spelar roll i bfv om man slår på raytracing, renderings tiden kanske begränsas helt av någon av de kärnorna, sedan är väl också frågan om de delar på strömbudgeten för cuda kärnorna eller om de har en egen budget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av CubaCola:

Det jag ser fram emot är ju när första Vulkan RTX-spelet kommer. Vi vet ju vilken prestandaboost Vulkan var i Wolfenstein och Doom tex .

Tycker ändå att resultaten är mycket bättre än förväntat med tanke på att spelmotorn inte är byggd för DXR från början, och det är första drivarrutinerna som stödjer det hela.

Som sagt, när allt börjat optimera sig lite, och första Vulkan-spelet med RTX kommer ut, då kommer vi få se rätt fina spel.

Givet ur vulkan specifikationen så skapas en ny pipeline som är oberoende av föregående graphics och compute pipelines. Denna pipeline kommer (förmodligen) att hanteras på exakt samma sätt som DX12 implementationen av RTX korten. Då samma kod exekveras blir resultaten förmodligen desamma, givet att drivers är på samma nivå.

Varför du såg så bra prestanda i doom och wolfenstein har både allt och inget att göra med Vulkan. Allt, för att lågnivå API:et ger större möjligheter att göra optimeringar, och inget, för att det var skickligheten bakom programmerarna, och även 4 pers från AMD och 5 personer från NVIDIA som hjälpte till samtidigt (det här är ytterst ovanligt). Det tog 3 månader att göra en full konvertering från OGL till Vulkan för dem om jag minns rätt. I wolfenstein 2 finns en "metod" som fungerar på ett "liknande" sätt som Primitive shaders/mesh shading där man använder sig av compute accelererad culling (implementerad av AMD för Vega). Det är därför du ser en så pass stor prestandaförbättring jämfört med doom för RTX korten. Ingenting hindrar en från att göra exakt samma sak i DX12 vad jag vet.

Om RTX vore den begränsande faktorn (svårt/omöjligt att avgöra hur stor del av raytracing tiden som sker asynkront baserat på benchmarket här. Denoise biten som sker efter att allt annat är färdigt kan likväl vara orsaken med 3,8ms högre renderingstider för DXR low i 1440p jämfört med utan) så är det irrelevant om man använder det i Vulkan eller DX12, tyvärr. Jag har inte större förväntningar att det magiskt ska gå mycket snabbare i Vulkan, då mer eller mindre samma optimeringar kan göras i DX12.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Mkt neggo riktat åt nvidia. Ingen som lägger någon skuld på Dice? De har ju faktiskt bara haft korten en väldigt kort tid. Hur hade prestandan sett ut om spelet från början var designat för RT? Osv osv

Tycker det är helt sjukt att man kan köra RT i realtid, det var inte då längesen en framme tog en timme att rendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Oavsett om det funkar lysande sen med dagens 2000 serie eller om vi måste vänta så tar det många år innan gemene man kan ha det.
Priserna på grafikkorten på tok för höga. Sen vet vi inte om hur dagens kort klarar RT om två år o senare.
Hur kommer det att påverka priserna på nya och begagnade kort?

RT är sweet som attan men lär vara en lyxvara ett bra tag. Synd.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flera mil ut i någon skog
Registrerad
Jul 2006

3840x2160, Ultra, DXR Low, och får 50-60fps+ med resolution scale nerdraget till 65%. Spelbart men inget jag kommer att använda i multiplayer, om jag inte hade en 1080p display. Rotterdam och Twisted Steel är riktigt snyggt med DXR på.

i7 4770K @4,3 GHz | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | Corsair Vengeance 16GB
Burson Conductor -> Fostex TH900

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av emilakered:

Fast ett sådant konstaterande är ju lika skevt åt andra hållet? Som att säga "ett GTX 1060 är lika bra som ett Vega 64, om 1060-kortet kör Medium och Vega-kortet Ultra". DXR/ray tracing är ju de facto samma sak som att vrida upp kvalitetsreglaget ytterligare en nivå.

Sedan om prestandan är tillräcklig är en helt annan femma, men jämförelserna mot andra kort borde i alla fall vara rimliga.

Den grafiska skillnaden är ju ändå väldigt liten och något som ingen egentligen lägger märke till vid "high octane" spelande.

RT fungerar bättre för spel som har en lägre pace. Något med mycket reflektioner. Metro Exodus så var det ju knappt några visuella skillnader.

Om BFV hade screenspace reflections så hade nog få ens sett några större skillnader vid jämförelsebilder. Något som BFV endast verkar ha för himlen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Nyfiken på vad RT skulle kunna göra för Ori and the Will of the Wisps .

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av mill:

Mkt neggo riktat åt nvidia. Ingen som lägger någon skuld på Dice? De har ju faktiskt bara haft korten en väldigt kort tid. Hur hade prestandan sett ut om spelet från början var designat för RT? Osv osv

Tycker det är helt sjukt att man kan köra RT i realtid, det var inte då längesen en framme tog en timme att rendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle man lägga någon som helst skuld på Dice?

Det är Nvidia som lanserade RTX, det är upp till dem att involvera spelutvecklare osv tidigt så att det finns spel med mera som utnyttjar det.

Helt klart valde de att inte göra det, vilken innebar att det blev en lansering där det varken fanns spel eller ett operativsystem som kunde utnyttja den nya tekniken när det släpptes. Gäller RTX men även DLSS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Hade nog kört på medium..verkar vara en vettigt nivå.

Som alla visste så är det en totalt onödig funktion ännu men kul att man börjat. Bf5 är vsckert raytracing har varit ett gyllene mål i årtionden. Ser fram emot att lira i VR om 2-3 år. Förhoppentligvis stånkar gpu'erna på i 5nm då och ett dual setup har nog med kraft att köra två ögon med raytracing och ännu mer detajler i 100fps+. Man kan alltid hoppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av mill:

Mkt neggo riktat åt nvidia. Ingen som lägger någon skuld på Dice? De har ju faktiskt bara haft korten en väldigt kort tid. Hur hade prestandan sett ut om spelet från början var designat för RT? Osv osv

Tycker det är helt sjukt att man kan köra RT i realtid, det var inte då längesen en framme tog en timme att rendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Dice har haft ett DX12 val i sin motor i flera år och inte fått det att funka, skulle inte sätta mycket för att de hade gjort mkt bättre om de designat motorn med RT i åtanke.

ASUS ROG Crosshair VII Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 970 EVO 256 + 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 32GB @3200 MHz 16-16-16-36-81 1T| Sapphire Radeon VII| LG 34GK950F + LG 34UC88-B| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11 Dynamic| Windows 10 LTSB

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av mill:

Mkt neggo riktat åt nvidia. Ingen som lägger någon skuld på Dice? De har ju faktiskt bara haft korten en väldigt kort tid. Hur hade prestandan sett ut om spelet från början var designat för RT? Osv osv

Tycker det är helt sjukt att man kan köra RT i realtid, det var inte då längesen en framme tog en timme att rendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bara delar som strålspåras, reflektioner i vattenpölar, fönster och blanka krigstidsbilar.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Jag har ALDRIG sett användningsområden för tex 1080ti och ännu mindre 2080ti om man spelar i 1080/1440.

Mitt 980ti totalt demolerar spel och ligger runt 60-120 FPS i 2560x1440 i Battlefield 1 tex.

Nu finns det faktiskt en anledning till att köpa sig 2080ti även i lägre upplösning (vem spelar 4k 60 hz?)

Ovan nämnda FPS är givetvis utan Anti-aliasing pg att man inte märker någon som helst skillnad och det slår extremt på prestandan. Med Raytracing ser det ju totalt annorlunda ut

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2009

Vad folk gnäller. Det är väl minimum-fps ändå som gäller och tycker att man får tillräckligt mycket nytta av raytracing på minimum-nivån.

Då ifall man jämför minimum på "off" med "low" så tappar man eh.. bara 24%

Ifall man ändå har över 60 fps så tycker jag det är helt fine. Ray tracing är framtiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Xcm:

Jag har ALDRIG sett användningsområden för tex 1080ti och ännu mindre 2080ti om man spelar i 1080/1440.

Mitt 980ti totalt demolerar spel och ligger runt 60-120 FPS i 2560x1440 i Battlefield 1 tex.

Nu finns det faktiskt en anledning till att köpa sig 2080ti även i lägre upplösning (vem spelar 4k 60 hz?)

Ovan nämnda FPS är givetvis utan Anti-aliasing pg att man inte märker någon som helst skillnad och det slår extremt på prestandan. Med Raytracing ser det ju totalt annorlunda ut

(vem spelar 4k 60 hz?) o/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Xcm:

Ovan nämnda FPS är givetvis utan Anti-aliasing pg att man inte märker någon som helst skillnad och det slår extremt på prestandan.

1080p utan AA blir ju som Minecraft.

Ryzen 1700 @3750--2X8GB G.Skill 3600 @3333mhz-14-14-14-14-30-44--GTX 1080 med Corsair H105 plus Kraken adapter--EK Kylning på CPU-EVGA 850 G3--Handfull SSD

9900K@5.2--2X8GB G.Skill Ripjaws 3600 @ 4133 17-17-17-36--Gigabyte Windforce 2080 TI--Rog Strix Z390-F--Noctua NH-D15

-----------Twitch-------------

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013

Alltid kul med ny teknik, men att få halverad FPS på ett kort för 15k får "den nya tekniken" känns inte som en jätte bra sälj pitch, men som sagts innan den måste krypa innan den kan gå.

Main
MOBO: MSI B350M MORTAR, CPU: RYZEN 5 1600 @ 3.8GHz, RAM: 2x8GB DDR4 2133MHz @ 2.8GHz, GPU: KFA2 GTX1080 EXOC SNPR, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: NZXT H400i Svart/Rött, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av martinot:

Tycker att det var mycket bättre än väntat, och hurvida 60 fps är lågt eller högt är nog en definitionsfråga. Bara för några år sedan så var det högt på PC, och är än idag högt på tex. konsol (som många här inte backar för med rätt spel).

Tror den största frågan gällande krav på fps är om man tävlar mot andra eller spelar själv för att njuta av spelet.

Absolut!

Helt klart mycket bättre än vad de flesta förväntat sig. Riktigt positivt överraskad personligen. Även om jag tyckte att man skulle avvakta med verkliga tester innan domedagsprofetiorna. Ser fram emot mer spel. Mer titlar med stöd för detta är helt klart vad som behövs nu (när det visat sig ha potential)!

Håller med. Det var iaf "spelbart" och en funktion som jag kan tänka mig några vill ha.
Men... när jag säger "några", menar jag folk som spenderat 10kkr+ på en GPU, och som spelar singleplayer, vilket är en väldigt liten marknad.

Skrivet av martinot:

Japp. Precis som AA och all annan teknik som det klagas på av alla pessimister.

Kan ju säga så här; förutspår att RT redan inom ett år har större spelutbud och praktisk användning än all VR de senaste tio åren.

Tror jag får hålla med @Ratatosk i hans detalj dock.

Normalt lägger du extra på ett grafikkort, för att få bra prestanda. Att då få prestandan av ett Fury X, för 13kkr, känns... fel. Ja du kan trimma ner kvalitén och få lite mer, men det kan Fury X kortet också.

Tekniken i sig, håller jag med dig har potential, men det är på tok för stor uppoffring mellan 148/113 och nånstans mellan 93/70 och 77/54. Det är som att... jag kan köpa ett 2080Ti, men... jag nöjer mig med ett 1070s prestanda.

Närmast jag kan tänka mig är tidiga dagars AA. När tekniken gjorde allt riktigt snyggt (inte vara en pöl av vatten), men samtidigt fick du så dålig prestanda att det kändes meningslöst. Så jag delar inte din teorin om VR vs detta... det kräver för mycket av hårdvaran, för en liten detalj. High-settings...no problem, Ultra... and its a GIF. Som sagt... 4k upplösning, eller 1440 med RTX är dina val verkar det som.

En intressant teknik dock. Det är utan tvekan "någon" nytta av det, men det är lite som "development-kit" av VR just nu...