Lönt att köra windows verktyg för att kontrollera en NY disk?

Permalänk

Lönt att köra windows verktyg för att kontrollera en NY disk?

Är de lönt, att köra windows egna verktyg för att kontrollera en splitter ny disk, typ : sök skadade sektorer, fel i filsystem osv...??
eller kan man räkna med att disken från fabriken är "perfekt" i ytan?

Frågar för att det tar tid att köra igenom 2st 6tb diskar, så kan man lita på att de är "ok" från fabrik så slipper man vänta i 20 timmar på detta..

vad säger ni?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

finns alltid feltolleranser i tillverkning, men kör crystaldisk eller windows diskcheck om du e nojjig

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

ok, får väl göra det, 10 timmar per disk är ju en del, men kanske lika bra... TACK

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid någon linux distro och kör igenom ett par vänder med Badblocks, skriva data på alla sektorer, verifiera och skriva igen, 2-3 rundor brukar jag köra.

Antingen brukar diskar vara halvdana från dag 1, eller så håller dom relativt sätt väldigt länge, jag har haft många diskar som har dött under de första 2-3 veckorna under tiden att dom blivit fylld med data, något som man enkelt och snabbt upptäcker med badblocks.

Men ja, det tar väldigt lång tid att göra detta, men det är det värt än att eventuellt ha en defekt disk som får problem när du har tyckt in 5TB data på den.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5