Funderingar kring ny bil... Behöver lite hjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Exxovion:

Detta är absolut inget unikt för just VAG, och faktiskt helt normalt för nyare motorer, på grund av mindre snäva toleranser i konstruktionen/designen.

Mindre bränsleåtgång tack vare lägre inre friktion i motorn, men till priset av en något högre oljeförbrukning.

Aa visst dricker dieselmotorer lite men ingen kommer i närheten. 0.5l/1500 milär inget ovanligt, men 1l/100 tar priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Scrangle:

Som många redan påpekat skulle jag tänka en gång extra innan jag köper en diesel i dagsläget. Köpte själv en diesel för lite drygt ett år sedan och ångrar nu det inköpet en aning med tanke på kommande dieselförbud etc. Till detta hör så klart att jag bor i närförort till Stockholm.

Angående bilmodeller så gick jag och frugan från en äldre VW Golf till en Volvo V60 och vi är båda grymt nöjda med komfort, köregenskaper och praktisk nytta i V60:n. Tycker också att det är en behändig storlek då den är tillräckligt stor för att lasta en del (med fällda säten), åka bekvämt fyra personer samt tillräcklig isolering för att gå tyst på motorväg etc. Jämfört med vår tidigare golf är det milsvid skillnad i ljudnivå invändigt.

Jag har bekanta som föredrar BMW varav en sagt att han tycker V60:n saknar körglädje men detta kan jag själv inte hålla med om. Jag föredrar exempelvis vår V60 med standardfälg jämfört med min fars Mc E-klass Avantgarde med stenhård fjädring och lågprofildäck av rena komfortskäl..

Lite off topic egentligen men på vilket sätt tänker du att din V60 är ett hinder i framtida dieselförbud? I praktiken handlar det om äldre bilar med Euro5 klassade motorer, vilka alla dieslar är när det gäller V60 från 2010 och framåt. Dessa får framföras i miljözonerna fram till 2022. Där efter är det Euro6 krav, vilket Volvos motorer är från 2016 och framåt. BMW och Audi är Euro6 godkända sedan 2012 (X20- motorn). I värsta fallet har du alltså körförbud på en sju år gammal bil om du har en bil från 2015. Har du en bil som närmar sig tio år, alltså gjord 2012, så är det kanske dags att titta på en ny ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av MsSmith:

Lite off topic egentligen men på vilket sätt tänker du att din V60 är ett hinder i framtida dieselförbud? I praktiken handlar det om äldre bilar med Euro5 klassade motorer, vilka alla dieslar är när det gäller V60 från 2010 och framåt. Dessa får framföras i miljözonerna fram till 2022. Där efter är det Euro6 krav, vilket Volvos motorer är från 2016 och framåt. BMW och Audi är Euro6 godkända sedan 2012 (X20- motorn). I värsta fallet har du alltså körförbud på en sju år gammal bil om du har en bil från 2015. Har du en bil som närmar sig tio år, alltså gjord 2012, så är det kanske dags att titta på en ny ändå.

Jo allt beror ju på hur länge man planerar att använda sin bil och jag köpte ju själv som sagt en diesel. Jag säger alltså inte att det är fel, bara att man ska tänka en gång extra.

Med den dieseljakt som pågår kan ju även strängare krav införas tidigare och ska man ta bilen på Europasemester måste man även kolla upp regler som gäller där.