XFX Radeon RX 590 Fatboy – Polaris på 12 nanometer

Permalänk
Melding Plague

XFX Radeon RX 590 Fatboy – Polaris på 12 nanometer

AMD laddar om i mellanklassen genom uppdaterade grafikprocessorn Radeon RX 590. På menyn finns bland annat förfinad tillverkning och uppskruvade klockfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ahh så synd ang överklockningsdelen... Hade förväntat mig att man skulle kunna komma upp till 1650 med majoriteten av korten... :/ Annars är ju kortet bra om priset är under 3k.
Undrar hur det undervoltar...

Permalänk
Medlem

Väntad prestanda med tanke på att att det i botten är ett RX 580 med lite högre klock.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Märkte precis hur billiga Rx korten har blivit. Precis över 2000kr och 2500 för ett mer påkostat 580 exemplar. Sista jag kollade kostade de 4000kr, det var ju i bara i sommras (även om det är nästan 6 månader sedan, tiden går fort)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

En fatboy förpackning skulle jag aldrig köpa.

Permalänk
Medlem

Dyker de här korten upp på rea som dagens kort för 2500:- så är det ju ett välkommet tillskott för förstagångsköpare som inte vill köpa begagnat. Men kanske inte värt för oss som redan sitter på mainstreamkort att uppgradera till. Med 7nm får vi säkert se omkring 50% bättre prestanda för samma peng.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Märkte precis hur billiga Rx korten har blivit. Precis över 2000kr och 2500 för ett mer påkostat 580 exemplar. Sista jag kollade kostade de 4000kr, det var ju i bara i sommras (även om det är nästan 6 månader sedan, tiden går fort)

Folk har ju slutat gräva guld med dem... så priserna går ner.
De är ändå rätt långt efter om man tänker på var denna prestandan/krona är mot äldre kort.

Men måste säga... satan vad detta kort pluggar hålet. Vissa grafer är det som att man tagit kantutjämning på graferna och då fått detta kort. Med tanke på att det inte verkar kosta mycket mer än 580, och presterar som ett satans överklockat sådant... känns det som ett "färdig klockat" 580... typ.

Lite synd att det inte hade lite mer o ge dock, men vi får väl se andra recensioner. Kisellotteriet är vad det är... och detta kort är ju mer eller mindre en prisvärd utfyllnad till 7nm för AMD.

Permalänk
Avstängd

Fatboy, namnet påminner om ett par högtalare jag hade i mina yngre dagar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Det är ju ett välanvänt namn då det var namnet på en av atombomberna som släpptes över Japan.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Folk har ju slutat gräva guld med dem... så priserna går ner.
De är ändå rätt långt efter om man tänker på var denna prestandan/krona är mot äldre kort.

Men måste säga... satan vad detta kort pluggar hålet. Vissa grafer är det som att man tagit kantutjämning på graferna och då fått detta kort. Med tanke på att det inte verkar kosta mycket mer än 580, och presterar som ett satans överklockat sådant... känns det som ett "färdig klockat" 580... typ.

Lite synd att det inte hade lite mer o ge dock, men vi får väl se andra recensioner. Kisellotteriet är vad det är... och detta kort är ju mer eller mindre en prisvärd utfyllnad till 7nm för AMD.

Såg nyss en review där någon fick upp core till 1650 och minnet var tyvärr inte ens i närheten av 2250mhz :/ Trots det fick han ut ett par fps till. Snuskigt nära 1070

Bios flasha om dessa kort med 1500 memory timings och få ut lite mer ur dessa:D?

Permalänk
Skäggig legend

Blir 580/590/GTX1060 till tre burkar åt chefens barn. Vad som blir billigast inför BF.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Kommer ingen referens modell från AMD av RX 590 antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Kommer ingen referens modell från AMD av RX 590 antar jag?

Nope. Är nog bättre det också då amds ref kylare brukar vara skit.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Om man jämför ett nytt 1060 6GB som jag snabbt nu inte hittar under 3000kr nytt så är ju 580 och 590 bättre pris/prestanda i de flesta fall.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Om pris i butik blir vettigt känns det som ett vettigt kort i mellansegmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av criscros:

Nope. Är nog bättre det också då amds ref kylare brukar vara skit.

Är väl skit från båda parter..jag har inte sett en enda referenskylare klara av att kyla grafikkortet så de ej throttlar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

@VadSaDu: Det är ju ett välanvänt namn då det var namnet på en av atombomberna som släpptes över Japan.

Close but no cigar.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Är väl skit från båda parter..jag har inte sett en enda referenskylare klara av att kyla grafikkortet så de ej throttlar.

Så är det dock så är amds ref kylare ökända skräp kylare eller ja.. Deras kort utvecklar lite mer värme så de kanske underskattar deras strömförbrukning och underdimensionerar deras kylare . Dont get me wrong, jag gillar amds produkter men deras ref kylare är rent utsagt Skräp.

Permalänk
Medlem

Om man bara kunde höja klocken 10 MHz innan artefakter så låg ju verkligen det här exemplaret precis på gränsen för att inte bli RMA.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tråkig lansering men fyller säkert sin funktion och plats i ledet. 1060 6gb gick väl få för 2500kr för två år sedan? Det har med andra ord inte hänt så mycket sedan dess, sett till mellanklassen i prestanda samt prestanda per krona.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://nl.hardware.info/reviews/8851/19/amd-radeon-rx-590-re...

Här har vi ett monster! 1690core 2250mem beast!

Kolla undervoltsdelen! Mycket intressant

Tror även att de flesta XFX fatboy kort kommer att vara "bottenskrapet" i lotteriet...

Ja skulle nog avvakta och kolla vad sapphires kort kan göra

edit: https://www.guru3d.com/articles_pages/radeon_rx_590_powercolo...

Permalänk
Avstängd

hade hoppats på några FPS till och möjligheten att överklocka minst 100mhz. kanske undervoltning kan ge lite bättre möjligheter.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

hade hoppats på några FPS till och möjligheten att överklocka minst 100mhz. kanske undervoltning kan ge lite bättre möjligheter.

Titta runt på olika reviews: Några st som har kommit upp till 1650/2250 och klämt ut det sista ur dessa chip. Nosar vega 56+1070 i röven

Permalänk
Avstängd

@criscros: Jag kollade dina länkar, verkar som om man bara behöver lite tur

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Såg nyss en review där någon fick upp core till 1650 och minnet var tyvärr inte ens i närheten av 2250mhz :/ Trots det fick han ut ett par fps till. Snuskigt nära 1070

Bios flasha om dessa kort med 1500 memory timings och få ut lite mer ur dessa:D?

Hade varit intressant o se om snabbare RAM verkligen hjälper.

Som sagt både 1070 och 1070Ti klarar ju sig med GDDR5 (även om Ti kortet är lite strypt ibland av det).
Är om inget annat ett litet tecken på att 12 vs 14 noden faktiskt hjälpt en hel del.

Skrivet av infigo:

@Paddanx:
Om man jämför ett nytt 1060 6GB som jag snabbt nu inte hittar under 3000kr nytt så är ju 580 och 590 bättre pris/prestanda i de flesta fall.

1060 6GB kostar vad jag kan se ca 3000kr.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2594&o=produkt_pris_i...

Jag skulle tro att dessa kommer prisjusteras, då de både ska lansera sin GDDR5X variant, samt tvingas lite göra detta pga AMD redan sitter så nära 3000kr med något snabbare.

Det sorgsna är ju... 1060 3GB fortfarande kostar mer idag, än vad man tom förra BF köpte ett kort till en vän för, och det var mitt i mining boomen. Det lägre borde vara nere på typ 1500kr eller så nu... Så även om 590 lanseringen inte är "fantastisk"... är den ett lite steg till mot vettigare pris/prestanda, helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hade varit intressant o se om snabbare RAM verkligen hjälper.

Som sagt både 1070 och 1070Ti klarar ju sig med GDDR5 (även om Ti kortet är lite strypt ibland av det).
Är om inget annat ett litet tecken på att 12 vs 14 noden faktiskt hjälpt en hel del.

1060 6GB kostar vad jag kan se ca 3000kr.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2594&o=produkt_pris_i...

Jag skulle tro att dessa kommer prisjusteras, då de både ska lansera sin GDDR5X variant, samt tvingas lite göra detta pga AMD redan sitter så nära 3000kr med något snabbare.

Det sorgsna är ju... 1060 3GB fortfarande kostar mer idag, än vad man tom förra BF köpte ett kort till en vän för, och det var mitt i mining boomen. Det lägre borde vara nere på typ 1500kr eller så nu... Så även om 590 lanseringen inte är "fantastisk"... är den ett lite steg till mot vettigare pris/prestanda, helt klart.

Håller med. Tror fortf på att snabbare minnen hade hjälpt detta kort en hel del på många fronter... t.ex vore ggdr5x minnen inte bara snabbare de skulle dra ner förbrukningen och värmen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

@VadSaDu: Det är ju ett välanvänt namn då det var namnet på en av atombomberna som släpptes över Japan.

Det var två bomber, "Little Boy" över Hiroshima och "Fat Man" över Nagasaki. Vet inte hur de tänkt med Fatboy.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Känns inte som ett tillräckligt stort hopp från ett 970 tyvärr, typ 10-20% beroende på spel. Mitt är dessutom duktigt klockat och ligger nog runt 980 nivå. Vega 64 eller 2070 hade varit vettigare, men dyrt. Får väl vänta ut nästa gen mellansegmentskort eller köpa begagnat 1080ti.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ser ut som game-dealen är det som är meningen att motivera folk (och förklarar en del av priset), men det här lär bli ett kortlivat kort.

Skrivet av criscros:

https://nl.hardware.info/reviews/8851/19/amd-radeon-rx-590-re...

Här har vi ett monster! 1690core 2250mem beast!

Kolla undervoltsdelen! Mycket intressant

Tror även att de flesta XFX fatboy kort kommer att vara "bottenskrapet" i lotteriet...

Ja skulle nog avvakta och kolla vad sapphires kort kan göra

edit: https://www.guru3d.com/articles_pages/radeon_rx_590_powercolo...

Så, de tänkte exakt samma sak som förut? "Sätt mV på 1150 och kör upp den till högsta klockfrekvens" utan att bry sig om den någonsin når den. Vi vet sedan tidigare att 12nm processen från global foundries hanterar samma klockhastighet till en lägre spänning.

Jag hade gärna sett hur mycket man kunde sänka spänningen vid det högsta frekvensläget, och hur det påverkade den prestandan. Jag har svårt att se hur den kan ha högre effektförbrukning än RX580 och samtidigt ha en stabilare klockfrekvens.

Permalänk
Medlem

Dåliga titlar inget som lockar i den bundeln. Man kan ju hoppas Nvidia sänker 1070 lite för att konkurrera.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3