Jag formulerade nog frågan lite plumpt.
Har det skett en nedgradering i kvalitén på reflektioner i BF5 jämfört med exempelvis BF1 om man inte kör med ratyracing?
Här är ett exempel från BF1 där allehanda objekt så som hus, träd och grejer ser ut att reflekteras:
https://cdna.artstation.com/p/assets/images/images/004/159/446/large/david-holland-davidholland16.jpg?1480933223
Här är bilden från sweclockers testlabb där lastbilen och flaggan inte verkar komma med alls (vilket verkar vara en nedgradering från tidigare då):
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/65936?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjU5MzYiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIxNjk0ODRiYzdlZTIzNGIzZTc1YjM4YThhZDNjNTA4NSJ9
Vad du ser i första bilden är statiska föremål. Vad du ser i andra bilden består till viss mån av icke statiska föremål (bilen täcker upp en hel del) , men även en del icke statiska föremål (som flaggstången, t.ex). Jag skulle inte säga att det är nedgraderat, då denna plats skulle behöva en annan specifik cubemap. Om du går tillbaka till mitt förra inlägg så ser du när de pratar om spiderman, där de sparar på minne/tid genom att ha mer generella cubemaps. Det är extremt få personer som märker någon skillnad i rörelse.
Men det leder till kontentan. Det är en hel del här som säger att "Det bara gnälls. Varför hatar ni utveckling? Bara en massa AMD fangays som hatar". Raytracing är extremt dyrt komplexitetsmässigt, och den prestandan som NVIDIA får är imponerande. Men kanske, bara kanske, har det att göra med att folk inte är villiga att ge upp 1/3 till 2/3 av sin prestanda? Det finns ju trots allt kommentarer där någon hårdvara är på 110 FPS och någon annan är på 120 FPS och då ropar man "bloody murder!" i andra sammanhang. Den tiden som de lagt på att få in RTX skulle de kunna fejka saker som ser liknande ut, men som har en mycket lägre prestandapåverkan. Det förklaras hyfsat bra i denna kommentar.
AMD (påstås) arbeta med att utföra de operationer som behövs till någorlunda prestanda utan dedikerad hårdvara som tensor cores och RT cores, så att de som vill kan stänga av dessa features och ändå få högre rasteriseringsprestanda utan att behöva betala extra för saker som de nödvändigtvis inte använder. De kontrollerar ändå en stor del av konsolmarknaden, så när de känner att tekniken är redo så kommer de släppa den till den bredare massan. Vi får se om den strategin lönar sig i längden eller om AMD halkar ännu längre efter.