Ubisoft: "Lootlådor är inget dåligt – så länge de görs på rätt sätt"

Permalänk
Medlem

Vad som är bäst för "the gaming industry" (som det uttrycks) är inte nödvändigtvis vad som är bäst för den enskilde "gamern".

Sedan delar jag inte uppfattningen att det är bra för gaingindustrin i stort. Det kanske är bäst för de enskilt största aktörerna, och att mer koncentration av pengar hamnar där, medan det budgeteras mindre för inköp av spel från mindre aktörer och utgivare.
Det är förstås ren spekulation från min sida, då jag projicerar mina egna användarmönster.
Mikrotransaktioner för fördelar i multiplayerspel gör att jag inte investerar i spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Lootlådor är onlinecasino för barn.
Kosmetiska casinotokens är det i princip man vinner i cs-go t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Enda omständigheter där loot-boxes ska vara tillåtet i min mening är när man köper en skin för vapen, karaktärer, rustning eller time-saver pack för singleplayer läge. Jag köpte lite time-saver pack med kartor för AC:OD då jag letade efter något specifikt och inte orkade utforska vartenda frågetecken på hela kartan. Det ger inga fördelar gentemot andra spelare.

Men kan man köpa till sig bättre statistik på olika sätt så är det helt klart fel i min värld.

Skins för vapen, karaktärer etc skall låsas upp genom achievements i spelet om man har betalat för ett helt spel. Precis som man gjorde innan den här sjuka hysterin.

Vill du ha dom där coola vingarna som lyser rött över hela skärmen? Ja, då får du farma i 24 timmar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Så länge det görs i spel som en yngre publik spelar och inte åldersmärker, skyddar och motverkar missbruk, fel.
Så länge det på något sätt påverkar den designmässiga utformningen av spelet, fel.
Så länge de utgör en betydande del av ett bolags intäkter, fel.

I princip så är de ok (även enligt bolagen själva) om de inte marknadsförs, inte krävs, inte påverkar spelet på något sätt och inte på något betydande sätt utgör intäkterna för bolaget.

Dvs, de är ok om de egentligen inte behövs alls.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du menar tiden då spel typ knappt uppdaterades och nytt "content" var en våt dröm enbart?

Minns flera spel som fick rätt stora expansioner. Ibland nästan helt nya spel eller fortsättningar på äventyret man spelat tidiagre. En expansion kanske kostade 150 kr och var inget som utvecklaren redan gjort klart men låst ute från spelet när de släppte det utan något de jobbade på efter att spelet var klart.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

"Lootlådor är inget dåligt – så länge vi tjänar orimligt mycket pengar på de"
Visst, sålänge lootlådor inte är p2w så är det väl ok (men fortfarande inte bra, cosmetics osv bör låsas upp genom spelande).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Med den mängd arbetstid och infrastruktur som krävs för att leverera ett acceptabelt onlinespel nuförtiden så är det en matematisk omöjlighet att gå runt på bara de $60 man tar för tillgång till spelet om det inte blir en riktig fullträff. Många studios skulle säkerligen gå under om de ens försökte.

Om någon producerar en bil som de vill sälja till "vanligt folk". Men producerar den på ett sätt som gör att den kostar 1.500.000 att köpa. Är rätt upplägg då att sälja den för 300.000 och sedan låsa en massa saker com man får köpa till efter man köpt bilen eller är det att se över sina produktionskostnader?

Då mindre team faktiskt gör onlinespel som folk uppskattar så visar detta att det går.

Tiden man lägger på att implementera och supporta lootbox system osv i spel är heller inte gratis. Det tar tid att koda, designa osv.

Det är inte konsumenter som tvingat fram de stora utvecklingsteam som man säger sig är så dyra att ha (även om pengarna sällan hamnar hos dem utan stannar högre upp i bolaget). Sällan har jag stängt av ett bra indiespel med motiveringen "detta var inte dyrt nog att utveckla och för få individer jobbade på det".

De bonusar som betalas ut, där exempelvis Söderlund på EA fick över 400 miljoner, visar ju att pengar inte verkar vara något jätteissue heller.

Om man som utvecklare inte kan sälja sitt spel för mindre än $100 för att gå runt så får man sälja det för $100. Inte $60 och sedan göra allt man kan för att alla skall spendera iaf $40 till. Eller får man se över sina produktionskostnader så att man kan sälja den för ett marknadsmässigt pris.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

"om"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Minns flera spel som fick rätt stora expansioner. Ibland nästan helt nya spel eller fortsättningar på äventyret man spelat tidiagre. En expansion kanske kostade 150 kr och var inget som utvecklaren redan gjort klart men låst ute från spelet när de släppte det utan något de jobbade på efter att spelet var klart.

För nypris ja. Sedan slutade dessa uppdateras också. MT är ett sätt att finansiera framtida content.

Skrivet av xcluzive:

"Lootlådor är inget dåligt – så länge vi tjänar orimligt mycket pengar på de"
Visst, sålänge lootlådor inte är p2w så är det väl ok. Men det är sällsynt.

Skickades från m.sweclockers.com

Förutom Overwatch, CS:Go, Dota, LoL etc etc etc menar du?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Här kan jag väl hålla med. Det är väldigt stor skillnad på att sälja cosmetics där köparen vet vad man får och att sälja randomiserad loot eller pay-to-win prylar.

"Att köpa" något som inte ger någon fördel, som du med rimlig tid kan jobba ihop i spelet. Okej.

All, random, fördelar/vapen osv som låter dig "pay2win"... = banned imho.

Skrivet av Arzei:

Som någon som arbetar med att sälja och leverera IT-tjänster så förstår jag utmaningen. Många gamers avskyr prenumerationsmodeller (vilket är det MMOs och vi i IT-världen använder) men vill ändå ha mer och bättre content i alla kommande spel och självklart måste det finansieras på något vis. Games as a Service innebär dessutom mycket längre löpande utvecklingstid och livslängd för spelen än vad man hade för tio år sedan.

Nja... håller inte helt med.

Fler och fler använder befintliga motorer. Använder färdiga utvecklingsdelar från andra, använder samma spelstil som andra (kopierar, gör uppföljare eller liknande). Man satsar mer och mer på bling, mindre och mindre på spelet i sig (finns undantag, men de som just gör loot-lådor gör ofta detta).

Och sen i slutändan släpper man ofta halvfärdiga, buggiga, spel, med DLCs, add-ons eller något annat.
En bild sa detta väldigt bra i chatten för ett tag sedan:

Och sen är det såååå synd om stackars utvecklarna. (är det dock.. för de bestämmer inte detta, de måste bara leverera orimliga krav från giriga företag de med).

Har inget emot att betala för både prenumerationer, eller 600-700krs spel. Men jag förväntar mig också något för det som anses värt detta... Och då de inte kan leverera det längre, så kör man denna lite fulare taktik om att man måste köpa kläderna i spelet för småpengar, eller loot-lådor... "för vi måste tjäna mer". Eller ta 700krs spelet, hacka det i 5 bitar och sälj varje bit för 250kr... More cash for same work.

Tiggeri... i företagsform.

Skrivet av Arzei:

Däremot så har ju Ubisoft ännu inte riktigt lyckats leverera GaaS med kvalitet, då de i The Division och R6S använde leveransmodellen för att fixa sin trasiga produkt istället för att fokusera på att leverera mer content och features över tid.

Vilket är varför man behöver ta bort denna "genväg" och faktiskt tvinga dem att jobba rätt igen. Varför göra allt ordentligt, när man tjänar mer på genvägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För nypris ja. Sedan slutade dessa uppdateras också. MT är ett sätt att finansiera framtida content.

Förutom Overwatch, CS:Go, Dota, LoL etc etc etc menar du?

Ok, får omformulera mig, sällsynt i de spel jag spelar. Endast CS:GO som det inte är p2w som jag spelar. Även om man kanske pangar lite hårdare med ett snyggt skin ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Ok, får omformulera mig, sällsynt i de spel jag spelar. Endast CS:GO som det inte är p2w som jag spelar. Även om man kanske pangar lite hårdare med ett snyggt skin ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Okej då kan det stämma.

Personligen spelar jag bara CS Go och Overwatch av de jag nämnde och alla vet ju att HS % ökar med 10% om man har ett snyggt skin. Detta är ju bara fakta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

"All in all, loot crates / cosmetic items in general have been a huge boon for the Gaming Industry, being a driving factor in the increased popularity of Gaming over the past decade or so."

Minecraft har sålt bättre än alla deras spel och det har inte några lootlådor. Det blev populärt för att det var en kul idé och enkelt att komma igång med. Så påståendet om att lootlådor har drivit fram intresset för spel kallar jag bullshit.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Okej då kan det stämma.

Personligen spelar jag bara CS Go och Overwatch av de jag nämnde och alla vet ju att HS % ökar med 10% om man har ett snyggt skin. Detta är ju bara fakta.

Sant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Görs det på rätt sätt, så visst fine!

Men att se en grabb på 11år som har stora förväntningar på en låda han öppnar, för att sen sedan se minen av ett skrynkligt ansikte som är nära till gråt, när han ser en sak han redan sett 4 ggr. Det är fan casino.

Finns ju en bra sak med det hela (bra o bra jag vet inte) kidsen lär sig att deala...Med lootlådor :=

Köp dubbletter sälj den ena typ....

Men är det rätt? Nej jag tycker inte det.

Spela o ha roligt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du menar tiden då spel typ knappt uppdaterades och nytt "content" var en våt dröm enbart?

Jag kommer med värme ihåg Lucasfilms Secret Weapons of the Luftwaffe - jag matade glatt in nya 5¼-disketter med Dornier 335 och andra spännade tillägg i början på 90-talet.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Tycker inte Lootlådor är en dålig strategi, så länge det är cosmetics och inte P2W.
Är ju ett bra sätt för dem som vill personlifiera sin internet...ehm... korv... och samtidigt så kan skaparna få in pengar och fortsätta utveckla spelet.
Finns ju t.ex. PoE som lyckats fantastiskt bra, för att vara ett F2P med cosmetics, med mycket ny och rolig content, även fast en liten optimering hade suttit fint

Yup, Path of Exile har lyckats väldigt bra. Vissa grejer kan man argumentera för är P2W t.ex. stash tabs (framförallt currency tab) men det är gränsfall... beror ju på hur pass seriöst man spelar.

Permalänk
Medlem

”Do you guys not have money?”
” - Yeah you guys all have money, right?”
”- You can pay with an open tab too!”

Med lite komisk vinkling till senaste tidens diskrepans till vad konsumenter kan tänkas vilja ha och vad man jobbar mot

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag håller med Ubisoft här. Kanske inte lootlådor är den bästa lösningen, men det fungerar. Lootlådor likt overwatch tycker jag är ett perfekt system.
Du får lådor genom att bara spela spelet. Alla skins finns med, du tjänar inget mer än extra swag av att ha fina skins. Alltså kostar det dig aldrig något om du inte vill lägga pengar på det. Samma sak med affärer där man kan köpa skins i.
Ännu bättre är det när lådorna inte kostar något att öppna.

Spel som gör det dåligt är typ TF2 där vapnen har stats och gör att man kan få en unfair advantage. Och stranges droppas inte heller för den delen.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Jag kommer med värme ihåg Lucasfilms Secret Weapons of the Luftwaffe - jag matade glatt in nya 5¼-disketter med Dornier 335 och andra spännade tillägg i början på 90-talet.

Microtransaktions på Floppy? Nej nu har det gått för långt...!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Om det rör sig om random saker och kostar pengar så är loot lådor alltid en dålig sak och borde vara olagligt!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot mikrotransaktioner. Dota2 och Fortnite har gjort det rätt! Gratis spel, man kan tjäna in lite loot, men vill man har något särskilt pyntar man.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

Jag håller med Ubisoft här. Kanske inte lootlådor är den bästa lösningen, men det fungerar. Lootlådor likt overwatch tycker jag är ett perfekt system.
Du får lådor genom att bara spela spelet. Alla skins finns med, du tjänar inget mer än extra swag av att ha fina skins. Alltså kostar det dig aldrig något om du inte vill lägga pengar på det. Samma sak med affärer där man kan köpa skins i.
Ännu bättre är det när lådorna inte kostar något att öppna.

Spel som gör det dåligt är typ TF2 där vapnen har stats och gör att man kan få en unfair advantage. Och stranges droppas inte heller för den delen.

Ubisoft employee detected.

Permalänk
Medlem

Loot lådor är skit, hade jag kunnat köpa det item jag ville ha direkt för dubbla summan av en lootbox så hade jag gjort det varje gång. Och nä, jag köper inte loot lådor av ren princip.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Ubisoft employee detected.

Hur vore det om du använde nötkärnan och faktiskt kom med lite motargument?

Det finns helt klart spel där lootboxes fungerar bra. Blizzard har gjort det bra i Overwatch och HotS. Valve i DotA 2.

Dem ger ingen fördel, det känns inte som om att du förlorar en del av spelet, du kan tjäna in de skin du vill ha mest enkelt själv och dem tillför oftast lite mer lul-lul till spelet. Vissa gillar det och gillar man det inte är det bara att skita i det och spela vidare. I DotA 2 kan man till och med tjäna en slant på att andra gillar det.

Sen finns det helt klart fall då lootboxes fungerar uselt. Poängen är att dem kan fungera och det gör dem.

Permalänk
Medlem

Ironiskt att Ubisoft aldrig gjort det rätt.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Visa ett spel som gjort det rätt då, Ubisoft har verkligen inte lyckats med det hittills.

Jag säger inte att du har fel, men jag tycker TF2 lyckats hyfsat bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomas_skane:

Hur vore det om du använde nötkärnan och faktiskt kom med lite motargument?

Tråden är full av legitima motargument redan, inklusive några postade av mig. Varför skulle jag repetera mig?

Skrivet av thomas_skane:

I DotA 2 kan man till och med tjäna en slant på att andra gillar det.

Så du tycker det är okej med hazardspel på Steam? "En slant" har vid några tillfällen inneburit tiotusentals dollar. Det är inget annat än onlinecasino helt enkelt, som många andra redan påpekat.

Skrivet av thomas_skane:

Poängen är att dem kan fungera och det gör dem.

Free to play är en sak, men i många fall har de ingen existensrättighet överhuvudtaget. Se mitt tidigare inlägg i tråden om hur inkomsterna hanteras av branschen. Det är en ren myt att de är i behov av mikrotransaktioner för att utveckla spel.

Permalänk
Medlem

Lootlådor ger en viss typ av spelide; utför uppdrag, få bättre prylar. Spela för uppdragen, inte för spelet eller handlingen, få mer loot lådor. Det enda roliga i spelet efter ett tag - loot lådor. Tankeställaren som dyker upp - shit, jag fastnade i att jaga loot crates igen - i ett spel som inte är särskilt intressant att få mig att inte bry mig om mina leopard tangas är rosa eller shock lila...
Näe tack loot lådor fungerar enkomi HOTS på ett hyfsat bra sätt - men även där tycker jag nog till syvende sist att de alla är av ondo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Om någon producerar en bil som de vill sälja till "vanligt folk". Men producerar den på ett sätt som gör att den kostar 1.500.000 att köpa. Är rätt upplägg då att sälja den för 300.000 och sedan låsa en massa saker com man får köpa till efter man köpt bilen eller är det att se över sina produktionskostnader?

sådär är det på mätinstrument inom radio/RF-världen - startpriset är kanske 150 papp men skall man ha alla optioner (som redan finns i instrumentet) så kan det sluta på över halv miljon kronor med alla licenser betalda...