Xiaomi lanserar officiellt i Sverige

Permalänk
Medlem

Är bara en tidsfråga innan kinesiska telefoner blir dominerande, mer konkurrens är alltid trevligt

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Överdrivna priset som Huawei? Du ska inte köpa skit som du inte har råd med, då är det bättre att skaffa en Nokia 3310, som för övrigt släppts i en ny version.

Men du verkar ju ändå vilja ha en större skärm, vad gnäller du för då? Vill du ha avancerad teknik men att folk ska ge dig den gratis?

Haha snacka om salty.
Roligt inlägg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Haha snacka om salty.
Roligt inlägg

Skickades från m.sweclockers.com

Trams

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör dem så billiga? Någon som vet? Är det på grund av att de tillverkar så många enheter, eller vad?

Bara intresserad i hur de får ihop räknestycket med en toppresterande lur i klass med det råaste Samsung har att erbjuda för 4000?

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Om jag provocerat dig på nåt sätt ber jag om ursäkt.
Man ska vara vänlig,.även online

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Vad är det som gör dem så billiga? Någon som vet? Är det på grund av att de tillverkar så många enheter, eller vad?

Bara intresserad i hur de får ihop räknestycket med en toppresterande lur i klass med det råaste Samsung har att erbjuda för 4000?

Nära till tillverkarnde fabriker, man "stjäl" till höger och vänster. Samsung kanske tillverkar en prototyp på 100st i Kina, planerna hamnar hos huawei/xiaomi/etc, de förbättrar det på något vis, eller gör tekniken billigare, sen kommer en annan kina tillverkare och gör samma sak. Under ett halvår kan en teknik som minimala kanter (istället för notch) gå igenom ett tjugotal iterationer hos ett tiotal tillverkare. Man kan se det som att de ha "open source" på hårdvara.

Samsungen kostar dock inte heller mycket mer än xiaomi/huawei att tillverka, likaså med Apple.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Titta på denna för 1 år sedan, tycker fortfarande att det är en av snyggaste mobilerna jag sett: https://www.mi-store.se/sv/mobiltelefoner/mi-mix/mi-mix-2-spe...

Oppo (Kinesisk) har ju denna funktion på en av sina lurar, tror vi kommer få se det på nya Apple- och Samsung-lurar snart.
https://www.youtube.com/watch?v=JxYiSoPJAsE

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Personligen så är ju deras smarta hem grejer betydligt mer intressant! Ska bli kul! Dock äger jag redan en hel del via import. Meb får man en CE märkning så känns det lite bättre! 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att poängtera att Xiaomi inte lanseras i Sverige utan får en partner som säljer deras telefoner och har rätt kontaktväg till Xiamoi.

"Från Swedroid som är värt att notera: Nyheten innebär inte att Xiaomi gör inträde på den svenska marknaden på samma vis som i Spanien eller exempelvis Storbritannien. Det vill säga genom en lokaliserad hemsida på Mi.com med en officiell webbshop varifrån kunder också erbjuds garanti och support genom tillverkaren. För Xiaomi-produkter som köps i Sverige gäller i dagsläget i stället den i många fall begränsade garantiperiod (12 mån) samt support som återförsäljaren tillhandahåller. Xiaomi erbjuder alltså i motsats till majoriteten av mobiltillverkarna som är aktiva på den svenska marknaden ingen telefon- eller chattsupport och listar inte heller auktoriserade serviceverkstäder för Sverige/Norden."

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Oppo (Kinesisk) har ju denna funktion på en av sina lurar, tror vi kommer få se det på nya Apple- och Samsung-lurar snart.
https://www.youtube.com/watch?v=JxYiSoPJAsE

Tror mer på Mi Mix 3-lösningen som borde vara mer hållbar:

Permalänk
Medlem

@ducedo: Javisst det är möjligt, menade generellt en dold kamera istället för flärp.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Om jag provocerat dig på nåt sätt ber jag om ursäkt.
Man ska vara vänlig,.även online

Skickades från m.sweclockers.com

Du borde verkligen hålla dig till ämnet.

Först skriver du om att det "säkert" kommer att vara överpris, precis som det dyra överpris märket Huawei.

Sedan så skriver du ett inlägg att du tycker att mitt inlägg var underhållande och roligt.

Slutligen ber du om ursäkt (wtf?!) personligen till mig eftersom "man ska vara trevlig".

Det här förändrar inte saken att saker kostar och att dessa märken är välkända bland konsumenter att hålla väldigt låga priser (vilket det spekulerats om är pga subventioner och icke/låg-vinstpolicy från kinesiska staten för att ta över marknaden), men nej de onda skurkarna på Huawei tar minsann alla konsumenters pengar bara för att man vill ha en stor skärm. Resonemanget håller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Du borde verkligen hålla dig till ämnet.

Först skriver du om att det "säkert" kommer att vara överpris, precis som det dyra överpris märket Huawei.

Sedan så skriver du ett inlägg att du tycker att mitt inlägg var underhållande och roligt.

Slutligen ber du om ursäkt (wtf?!) personligen till mig eftersom "man ska vara trevlig".

Det här förändrar inte saken att saker kostar och att dessa märken är välkända bland konsumenter att hålla väldigt låga priser (vilket det spekulerats om är pga subventioner och icke/låg-vinstpolicy från kinesiska staten för att ta över marknaden), men nej de onda skurkarna på Huawei tar minsann alla konsumenters pengar bara för att man vill ha en stor skärm. Resonemanget håller inte.

Jag tyckte.du lät.aggresiv.inditt.inlägg.ochbatt.det var.riktat mot mig.
Jag tänkte jag retat upp dig på nå sätt med mitt inlägg.
Ja jag.tyckte att huwaei var billigt.men inte nu nå mer. Nu är det dyr som all andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tyckte.du lät.aggresiv.inditt.inlägg.ochbatt.det var.riktat mot mig.
Jag tänkte jag retat upp dig på nå sätt med mitt inlägg.
Ja jag.tyckte att huwaei var billigt.men inte nu nå mer. Nu är det dyr som all andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Huawei är billigt, Xiaomi också.

Ta t.ex
Pocophone f1 från Xiaomi ~3k med prestanda som en 9k lur, det är inte mkt man offrar där direkt.
https://www.youtube.com/watch?v=hznbCOD4-9U

Huawei P Smart ~2k lur, inte 9k lur prestanda men tillräckligt för att man ska klara sig i vardagen.
https://www.youtube.com/watch?v=H5A7kHeaqao

Sure går man på Mate 20 pro osv så kostar det lite mer, innovationer kostar, ingen nyhet.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Vad är det som gör dem så billiga? Någon som vet? Är det på grund av att de tillverkar så många enheter, eller vad?

Bara intresserad i hur de får ihop räknestycket med en toppresterande lur i klass med det råaste Samsung har att erbjuda för 4000?

I en fabrik när du tillverkar chip x så har du kvalitet t.ex 1-5
Samsung & Apple osv plockar kval 1 <-

kval 2 osv går vidare och är mkt billigare.

Vidare så stoppar dom inte i dom nyaste nyaste komponenterna men t.ex räknar ut dom prisvärdaste komponenterna & lägger inte ner miljarder & åter miljarder på marknadsföring.

Voila -> avsevärt billigare telefon att tillverka & sälja.

Tittar du dessutom på dom kinesiska sidorna så har dom "flashsales" dvs man försöker sälja ut så mkt som möjligt från produktions linjen redan innan den kommit ut -> mindre lager -> mindre risker osv osv osv

Lägger man dessutom till en svagare garanti och inte samma vinstkrav osv så boom -> Avsevärt billigare telefon.
En flaggskepps telefon som t.ex Note 9 är ju det bästa av det bästa man kan tillverka oavsett kostnad. Inte det mest prisvärdaste man kan tillverka.

Det var väll inte så svårt?

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Huawei är billigt, Xiaomi också.

Ta t.ex
Pocophone f1 från Xiaomi ~3k med prestanda som en 9k lur, det är inte mkt man offrar där direkt.
https://www.youtube.com/watch?v=hznbCOD4-9U

Huawei P Smart ~2k lur, inte 9k lur prestanda men tillräckligt för att man ska klara sig i vardagen.
https://www.youtube.com/watch?v=H5A7kHeaqao

Sure går man på Mate 20 pro osv så kostar det lite mer, innovationer kostar, ingen nyhet.

Men var det inte just Pocophone som föll lite på målsnöret i och med att den inte kunde streama mer än 720p eller vad det nu än var, inte för att det är direkt dåligt men det är långt ifrån "prestanda som en 9k lur".

Sen så är det så mycket mer som du betalar för än bara luren hos de andra premiummärkena, dvs tillgänglighet/support osv osv..

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ställer mig frågandes till hur tillverkningen går till på dessa budgetlurar? Hur är den etiska och miljömässiga biten, hur mycket skiljer den sig mot t ex Apple/Samsung, kör t ex Xiaomi stenhårt på kobolt som någon 2-åring har grävt fram eller tillämpar man värdiga arbetsförhållanden, någon som har insyn?

Permalänk
Avstängd

Menar du att Apple skulle ha högre moral?

Foxconn tillverkar då mycket åt Apple i en enorm anläggning i Kina.

https://www.telegraph.co.uk/news/2018/01/07/suicide-chinese-i...

Sen har man då en längre tid jobbat med att gå över till robotar.... (så är problemet borta med människor)

https://qz.com/1312079/iphone-maker-foxconn-is-churning-out-f...

Huawei, Xiaomi mfl gör samma sak....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Vad är det som gör dem så billiga? Någon som vet? Är det på grund av att de tillverkar så många enheter, eller vad?

Bara intresserad i hur de får ihop räknestycket med en toppresterande lur i klass med det råaste Samsung har att erbjuda för 4000?

https://www.youtube.com/watch?v=esUOQpKNLsE&t=386s

Xiaomi säljer dem billigare för att ta igen kostnaden på reklam och att sälja mjukvara.

Lite som att skrivare är jäkligt billiga men sen är färgpratronerna dyra som fan.

Sen har de knappt några lager, grejerna kommer direkt från fabrik, billig arbetskraft, billiga komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

I en fabrik när du tillverkar chip x så har du kvalitet t.ex 1-5
Samsung & Apple osv plockar kval 1 <-

kval 2 osv går vidare och är mkt billigare.

Vidare så stoppar dom inte i dom nyaste nyaste komponenterna men t.ex räknar ut dom prisvärdaste komponenterna & lägger inte ner miljarder & åter miljarder på marknadsföring.

Voila -> avsevärt billigare telefon att tillverka & sälja.

Tittar du dessutom på dom kinesiska sidorna så har dom "flashsales" dvs man försöker sälja ut så mkt som möjligt från produktions linjen redan innan den kommit ut -> mindre lager -> mindre risker osv osv osv

Lägger man dessutom till en svagare garanti och inte samma vinstkrav osv så boom -> Avsevärt billigare telefon.
En flaggskepps telefon som t.ex Note 9 är ju det bästa av det bästa man kan tillverka oavsett kostnad. Inte det mest prisvärdaste man kan tillverka.

Det var väll inte så svårt?

Tack för förklarigen för en som inte är så insatt i just mobilmarknaden. Bara undrade för det lät konstigt att de skulle vara likvärdiga med det fetaste från t.ex. Samsung, prestandamässigt, men kosta hälften så mycket.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Vad är det som gör dem så billiga? Någon som vet? Är det på grund av att de tillverkar så många enheter, eller vad?

Bara intresserad i hur de får ihop räknestycket med en toppresterande lur i klass med det råaste Samsung har att erbjuda för 4000?

Komponenterna och ihopsättning kostar inte mer, telefoner är inte som datorer utan det är tusentals kronor marginal på många flaggskepp. Dessa pengar ska givetvis betala utveckling, forskning, marknadsföring, support, service och underhåll av olika slag också så det är inte säkert att du badar i pengar bara för att du har 50 % marginal eller dylikt.

Du kommer väl ihåg de gamla Nexuslurarna? När de kostade typ 300 dollar? Det var tillverkare som Samsung, HTC och LG som stod för dessa.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att man ska uppmuntra företag ifrån Kina. Speciellt inte med tanke på stor del av deras produkter baseras på stölder och orättvisa fördelar ifrån den kinesiska staten.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Men var det inte just Pocophone som föll lite på målsnöret i och med att den inte kunde streama mer än 720p eller vad det nu än var, inte för att det är direkt dåligt men det är långt ifrån "prestanda som en 9k lur".

Sen så är det så mycket mer som du betalar för än bara luren hos de andra premiummärkena, dvs tillgänglighet/support osv osv..

Det är sant att den inte kan det - För att den saknar ett drm chip. Dvs du kan inte streama 4k i t.ex Netflix. Youtube osv påverkas inte alls. Det har ingenting med övrig prestanda i telefonen att göra.
Sen hur mycket man faktiskt påverkas av det.

https://www.youtube.com/watch?v=jAPa9Hftvtc <-- unbox theraphy påvisar och säger uttryckligen "shouldn't be a dealbreaker"

Jag säger inte att man inte får med något när man betalar 2-3 ggr mer för en super lur. Frågan är lite mer: "Är det värt det?" Och den besvaras individuellt för varje köpare.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tycker inte att man ska uppmuntra företag ifrån Kina. Speciellt inte med tanke på stor del av deras produkter baseras på stölder och orättvisa fördelar ifrån den kinesiska staten.

Och jag tycker man ska det eftersom både Huawei & Xiaomi har utvecklings avdelningar i Sverige jämfört med t.ex Apple.
Så mycket enklare att argumentera för varför man inte borde köpa en Apple produkt någonsin än det är att argumentera mot Kina företag om man inte är politiker d.v.s. Moraliskt & Tekniskt.

Men vi får alla tycka olika

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Och jag tycker man ska det eftersom både Huawei & Xiaomi har utvecklings avdelningar i Sverige jämfört med t.ex Apple.
Så mycket enklare att argumentera för varför man inte borde köpa en Apple produkt någonsin än det är att argumentera mot Kina företag om man inte är politiker d.v.s. Moraliskt & Tekniskt.

Men vi får alla tycka olika

Så du menar att det är moraliskt att köpa ifrån dessa Kina företag ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Så du menar att det är moraliskt att köpa ifrån dessa Kina företag ?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, Huawei's utvecklingskontor här i Sverige är en av de bäst betalda arbetsplatserna, kineserna betalar för hårt arbete inte samma girighet som alla andra börsnoterade multi-nationella bolag, visst de betalar kanske inte massvis av pengar till sina fabriksanställda i kina jämfört i svenska löner men i kina är detta oftast de bäst betalda jobben utan utbildning.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Absolut, Huawei's utvecklingskontor här i Sverige är en av de bäst betalda arbetsplatserna, kineserna betalar för hårt arbete inte samma girighet som alla andra börsnoterade multi-nationella bolag, visst de betalar kanske inte massvis av pengar till sina fabriksanställda i kina jämfört i svenska löner men i kina är detta oftast de bäst betalda jobben utan utbildning.

Så du säjer att fabriksarbetare har det bra i Kina?

Om du kollar på denna video så förstår du nog min synpunkt bättre https://youtu.be/5DpQWlQNFp4

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Så du menar att det är moraliskt att köpa ifrån dessa Kina företag ?

Skickades från m.sweclockers.com

Fördelen med cash är att det finns ingen moral, etik eller männskliga värden i det.
Endast utgifter och inkomster.

Men ja!
Om du befinner dig i Sverige köper en kinesisk mobil & betalar moms så påstår jag nog att du stöttar Sverige mer än om du köper x Apple sak i samma scenario för samma pengar.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Så du säjer att fabriksarbetare har det bra i Kina?

Om du kollar på denna video så förstår du nog min synpunkt bättre https://youtu.be/5DpQWlQNFp4

Skickades från m.sweclockers.com

Och ändå väljer 1000-tals kinesiska att jobba där. Till och med drömmer och hopppas på det. Varför?
För att för dom tycker att det är ett BRA arbete - ingen bryr sig om du tycker det eller ej.

Du kan inte dömma ett land efter ett annat land.
Speciellt inte Sverige & Kina.

Kina's ledare har ofta långa och extrema utbildningar, Vi har en fu&%!ng svetsare.
Större delen av kinas befolkning är fattiga på riktigt, större delen av Sveriges är det inte.

Så ta din snedvridna PK moral å predika männskliga rättigheter så stödjer jag Sverige & kinesers drömmar i Kina.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Och ändå väljer 1000-tals kinesiska att jobba där. Till och med drömmer och hopppas på det. Varför?
För att för dom tycker att det är ett BRA arbete - ingen bryr sig om du tycker det eller ej.

Du kan inte dömma ett land efter ett annat land.
Speciellt inte Sverige & Kina.

Kina's ledare har ofta långa och extrema utbildningar, Vi har en fu&%!ng svetsare.
Större delen av kinas befolkning är fattiga på riktigt, större delen av Sveriges är det inte.

Så ta din snedvridna PK moral å predika männskliga rättigheter så stödjer jag Sverige & kinesers drömmar i Kina.

Rofl. Kina är ett hot mot väst världen med sina uppenbara stölder av IP ifrån väst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"