Permalänk
Medlem

All elektronik är miljöskadlig.
Bästa är att inte konsumera elektroniken alls med tanke på att slavar gräver fram metallerna, arbetarna som sätter ihop elektroniken jobbar i slavförhållanden. Sedan skeppas elektroniken med miljöförstörande farkoster över hela världen. Livslängden på elektroniken är kort, och majoriteten av elavfallet måste eldas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

All elektronik är miljöskadlig.
Bästa är att inte konsumera elektroniken alls med tanke på att slavar gräver fram metallerna, arbetarna som sätter ihop elektroniken jobbar i slavförhållanden. Sedan skeppas elektroniken med miljöförstörande farkoster över hela världen. Livslängden på elektroniken är kort, och majoriteten av elavfallet måste eldas upp.

Jag tror inte all elektronik behöver vara miljöskadlig. Men visst jag fattar din poäng. Varför bry sig för vi kommer ändå dö en dag. Men så synisk är jag inte. Jag ser möjligheter för stora förbättringar kring miljö och gifter i elektronik och det känns relevant att ifrågasätta användningen av skadliga ämnen.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem

Jag kan föreställa mig att de etablerade tillverkarna inte vill väcka den björn som sover och öppna kundernas samt politikers ögon för vad datorerna innehåller. Vidare har jag svårt att se att en bransch som är så dominerad av pris / prestanda skulle ta till sig ett eko-alternativ som skulle behöva vara så mycket dyrare. Detta då de flesta tillverkares komponenter tillverkas, monteras och hanteras av centraliserade företag (FoxConn och liknande) varpå priserna kan pressas ytterligare.

Fairphone var ju ett liknande initiativ och det enda jag kommer ihåg från det (första telefonen) var att trots jag tyckte det var ett ädelt initiativ så var prestandan alldeles för låg i förhållande till priset.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

En giftfri dator är en chimär. I princip så är de flesta ämnen mer eller mindre giftiga, även sådana som är nödvändiga för oss som exempelvis vatten. Så, vad man behöver ta reda på är hur giftigt ett visst ämne är och hur risken för exponering ser ut under produktens livscykel. Likaså bör man också fundera över vilka konsekvenser borttagande av ett visst ämne får, och vilka konsekvenser alternativa lösningar har.

Bly, kvicksilver och kadmium är ämnen som har ganska omfattande restriktioner och används bara i vissa applikationer där alternativ saknas. Bromerade flamskyddsmedel, vanligtvis tetrabromobisfenol A, förekommer i de flesta FR-4 klassade kretskort. TBBP-A anses dock inte utgöra någon hälsorisk för människor enligt EU's riskbedömning.

Permalänk
Hedersmedlem

När man hör talas om grafikkort som fattar eld så ser man ändå fördelarna med vissa giftiga ämnen, som bromerade flamskyddsmedel.

Giftfrihet är ju ett lovvärt mål, men det får inte bli så att vi utsätter oss för mer risker bara för att minska gifter. Det blir typ som att vara vaccinationsmotståndare, att man utsätter sig för större risker för att inte vilja ta en pytteliten risk.

Nu vet jag inte tillräckligt mycket om flamskyddsmedel för att veta om det finns bra giftfria alternativ till t.ex. bromerade flamskyddsmedel som ofta lyfts som ett problem. Det är bara en grej att tänka på att tillverkare inte använder giftiga medel bara för att det är billigare eller för att det är kul, eller för att de är onda.