arch: får inte igång program (ufw)

Permalänk
Avstängd

arch: får inte igång program (ufw)

Hej,
Jag använder Mint och Arch är helt nytt för mig. Jag ska inte byta till Arch utan har en RaspberryPi som kör en Arch-variant och där vill jag bara tweaka in en manuell brandvägg som jag brukar använda i Mint och annorstädes, UFW (iptables).

Men jag lyckas varken lägga till regler eller få igång brandväggen. I Debiandistros är det bara att sätta igång och lägga till regler efter installation men här i Arch-varianten verkar det inte vara så enkelt.

Nån som har lust att säga vad jag gör fel?

Kör jag installationskommandot en gång till verkar ju allt ha gått bra med installationen:

~# sudo pacman -Syy --needed ufw :: Synchronizing package databases... core 216.6 KiB 1666K/s 00:00 [########################################] 100% extra 2.2 MiB 10.0M/s 00:00 [########################################] 100% community 4.9 MiB 1647K/s 00:03 [########################################] 100% warning: ufw-0.35-5 is up to date -- skipping there is nothing to do ~#

I Debiandistros börjar jag nu lägga till regler men det funkar inte:

~# sudo ufw allow from 10.0.0.0/24 Traceback (most recent call last): File "/usr/bin/ufw", line 26, in <module> import ufw.frontend ModuleNotFoundError: No module named 'ufw' ~#

Så kanske nån service måste starta?

~# systemctl start ufw ~# sudo ufw status Traceback (most recent call last): File "/usr/bin/ufw", line 26, in <module> import ufw.frontend ModuleNotFoundError: No module named 'ufw' ~# systemctl start ufw.service ~# sudo ufw status Traceback (most recent call last): File "/usr/bin/ufw", line 26, in <module> import ufw.frontend ModuleNotFoundError: No module named 'ufw' ~#

Nähä, inte det heller. Vad är detta?

Permalänk
Medlem

Denna buggrapport handlar om samma fel, men det löstes i ufw-0.35-5, d.v.s. samma paket som du har installerat. Men om det är en variant av Arch du använder så kanske det paketet fortfarande dras med samma problem. Vilken version av python har du installerad, och vilken version av python är ufw-paketet byggt för (pacman -Ql ufw)?

Permalänk
Avstängd

@perost: pacman -Ql ufw nämnde en massa python3.7 medan jag hade 3.6 installerat. Nu har jag installerat 3.7 och därefter verkade även glibc uppdateras så det gjorde jag också. Nu funkar ufw som det ska. Hoppas inget annat pajjade.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Att installera ett paket och använda -y flaggan stöds inte av archlinux. Länken nedan förklarar varför.
https://wiki.archlinux.org/index.php/System_maintenance#Partial_upgrades_are_unsupported