Uppgradering av ESXi 6.0. Whitebox

Permalänk
Medlem

Uppgradering av ESXi 6.0. Whitebox

Hej!
Jag har en ESXi host idag som kör 6.0 u2.
Som ni säkert förstår så är det inte jättesmidigt att leta igenom VMwares HCL när man inte köpt en server från t.ex Dell. Har hittat ett program som scannar av hårdvaran och berättar om jag kan uppgradera eller ej. Smidigt! Men... Det funkar sådär på hemmabygge då det inte finns några moderkort i deras HCL (förutom OEM).

Som ni ser i bilden så säger programmet att "Super server SYS-2029TP-HC0R" från Supermicro inte är kompatibel. Det är ju en hel server. O den har jag då inte.
Sen varnar den ju om AHCI kontrollern, men vad jag förstår så har alla ESXi nån egen drivare som gör att SATA diskar kopplade till moderkortet kan ses av ESXi ändå. Idag har jag min datastore SSD på moderkortet.

Jag skulle därför uppskatta lite input på om jag bör försöka uppgradera eller ej. Det jag läste mig till är att Xeon E3-1200 v5 serien är grön på 6.7.0. Samma sak med min HBA samt grafikkort. Det som gör att jag ställer mig frågande är att på Supermicros hemsida så står det att mitt moderkort bara lirar med ESXi 6.0 u2. Men samtidigt undrar jag om det inte bara är så att de varit sega på att uppdatera? Vore ju konstigt om ett servermoderkort bara lirar med en specifik ESXi version.

Hårdvaran:
CPU: Xeon E3-1230v5
Moderkort: Supermicro X11SSM-F
RAM: Kingston DDR4 ECC
HBA: IBM serveraid m1015 (flashat som alla andra )

Jag kan tillägga att jag aldrig uppgraderat ESXi någon gång så är lite nervös inför en eventuell uppgradering. Samtidigt hoppas jag verkligen inte att jag köpte grisen i säcken när jag köpte, ett för tiden aktuellt moderkort 2016.

Permalänk
Medlem

Skriver för att markera som löst. Version 6.7.0 U1 visade inga fel vad gäller kompatibilitet, så nu är det uppgraderat och klart! Nu måste jag även byta t-shirt. För mig som glad amatör gjorde jag säkert inte allt som behövdes inför uppgraderingen, vilket gav extra jobb.

Permalänk
Medlem

@pwntato: Det viktigaste du alltid skall genomföra innan uppgradering oavsett system är backup. Om du inte har Veeam backup eller annan form av backup. Stänga av samtliga VM:s och exportera ut de helt till annan disk. Uppdatera därefter och aldrig innan. Sedan kan man också söka på diverse forum gällande just VMware. Senaste version av Vmware skall man alltid vänta med då de kan innehålla små buggar =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@pwntato: Det viktigaste du alltid skall genomföra innan uppgradering oavsett system är backup. Om du inte har Veeam backup eller annan form av backup. Stänga av samtliga VM:s och exportera ut de helt till annan disk. Uppdatera därefter och aldrig innan. Sedan kan man också söka på diverse forum gällande just VMware. Senaste version av Vmware skall man alltid vänta med då de kan innehålla små buggar =).

Ja backup hade gjort mig lite tryggare helt klart! Sen är det egt. inte jätteviktiga grejer, mest att det skulle ta lite tid att göra om allt. Allt är data jag som inte försvarar priset av extra disk för backup helt enkelt

Men ang. senaste versionerna ja. Nu är det väl tanken att det ska fungera så här, men det blev ändå lite huvudbry. Förut kunde jag t.ex ha "hardware assisted virtualization" aktiverat på CPU samtidigt som jag använde mig av PCI passthrough. Det kan jag inte nu. Har inte märkt nån direkt skillnad i prestanda och ska jag vara ärlig så vet jag inte om det just är prestanda det handlar om? Kanske snarare hur en VM ser de tilldelade resurserna?

En annan sak som är märklig är mina grafer i Grafana. Övervakar CPU load bla. mha SNMP. Efter uppdatering så skickar servern ut helt åt helsike fel siffror verkar det som. När servern inte används av någon så har visade Grafana rätt förut. Dvs. 0-5% CPU load. Så ser det ut i vSpheres gui nu också. Men Grafana säger 75%. Tills jag startar om SNMP service. Då är det rätt i 10minuter, sen går det åt skogen igen.

Jag hade också ett problem med uppdatering av VMware tools i en Windows VM med GPU passthrough (ingen console alltså). Under uppdateringen hängde sig Windows, kunde inte RDP:a in och var totalt omöjligt att stänga av VM:en Var bara o stänga av allt annat, boota om host och aktivera SVGA på nämnd VM för att se vad som händer.

Permalänk
Medlem

@pwntato: normalt brukar man vänta några månade innan man vågar patcha upp en VmWare server med ny version i skarp drift då det alltid framkommer någon bugg osv mm. Däremot så är verion 6.5 riktigt stabilt så länge du inte kör HP:s egna dist på just hp servers för den versionen skapar blåskärm. Tror dock att HP kanske löst den biten. Vad jag läst mig till på olika forum så är faktiskt version 6.5 fortfarande riktigt stabil annars och likaså 6.0 visst de har några år på nacken men stabilitet räknas hos kund som bra.

Permalänk
Medlem

Ja jag börjar ångra att jag gjorde det här nu... Fler och fler problem dyker upp. VMs som hänger sig och inte går att starta om osv. Börjar fundera på att spara ner alla configs från olika grejer jag vill ha. Använder mest min Windows VM ändå. Sen dra in Windows Server och köra Docker. Känns som VMWare är överkurs för mitt bruk ändå. Även om det var smidigt o skitbra under 6.0 i mitt fall

Permalänk
Medlem

Slutade med an separat maskin för Windows server med Plex o lite tillbehör. Har nu en ESXi 6.5 U2 i en lite äldre maskin som agerar webserver o lite annat skoj