Samsung skalar ned kapitalutgifter med en fjärdedel – SSD-enheter kan bli dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Samsung är inte börsnoterat. Samsung Electronics (SSNLF) är.

Det är så fel det kan bli, Samsung Electronics Co Ltd är utan tvivel på börsen och deras huvud kontor är Seoul, Sydkorea så alla deras IP's och varor som tillverkas lyder under dom lagarna. Ditt påstående är samma sak som att säga att Microsoft inte sysslar med teknik.

Permalänk
Medlem

Jävla samsung! Aja... Då blir det väl till SSD-inhandling på singles day eller BF då >,<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Samsung , Intel, Nvida är samma skit. Varför kan de inte bara börja prisdumpa och fullständigt krossa alla konkurrenter som försöker komma ikapp?

Jag tycker denna utveckling är så otroligt deprimerande då den påverkar så mycket. Alltså datorer är ett arbetsredskap idag, man kan nästan jämföra det med elektricitet. Där dyr elektricitet och datorer påverkar precis allt. En vanlig schysst arbetsdator bör enligt mig ha 16GB ram och 500GB ssd, det är inget overkill på något sätt. Men de flesta arbetarna tvingas idag tack vare dessa priser köra med sämre dritt.

En vanlig schyst dator är en pentium gold, 250Gb SSD + eventuellt en HDD, 8Gb RAM och skärmarna + annat övrigt är ju BILLIGT SOM FAN. Detta blir ju i 90% bättre prestanda än vad alla laptops i Sverige har och redan är "kanon" som sin arbetsdator.

§1
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dual-Tjur:

En vanlig schyst dator är en pentium gold, 250Gb SSD + eventuellt en HDD, 8Gb RAM och skärmarna + annat övrigt är ju BILLIGT SOM FAN. Detta blir ju i 90% bättre prestanda än vad alla laptops i Sverige har och redan är "kanon" som sin arbetsdator.

Och en Cykel-taxi är ett alldeles utmärk arbetsredskap för de som kör taxi i sverige. De som jobbar som grävmaskinist kan ta en spade istället för grävaren så sparar de någon miljon.

Den datorn du nämnde går ej att utföra enkla arbetsuppgifter på, den kanske duger åt svenssons som sitter hemma. Men det är inget som för de som jobbar inom IT.
Det jag pratade om är att utvecklingen stagnerar när folk sitter med skitdatorer som de hela tiden får vänta på och de måste begränsa deras arbetsfiler efter denna.

Vad som är minimum för att kunna utföra vanligt arbete ökar hela tiden, men några chromeflikar, rdp anslutningar och andra filer så räcker ej 8GB ram och då har vi inte ens startat ett VM.
256GB är minimum för ett problemfritt windows med övrig mjukvara som windows, där användaren slipper rensa tempfiler stup i kvarten. Har man 10Gbit nätverk och jobbar professionellt så borde detta räcka för den stora skaran. Men den stora skaran sparar filer lokalt på sin egen dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Precis, och en investering vill man ju gärna ha avkastning på, vilket borde innebära att de fullföljer planen och ökar produktionen, och måste fortsätta driva ner priset för att inte få överskottslager. Det innebär att Samsung antingen måste fortsätta som tänkt, med ett högre pris, och följakligen färre minnen sålda än konkurrenterna, eller så följer de med prissänkningen. Jag tror nämligen inte att kunderna kommer köpa Samsungs minnen av välgörenhet, eller förstå att Samsungs priser ser ut som de gör för att de bromsat expansionstakten. Det enda kunderna ser är att Samsung är dyrare än konkurrenterna, och då väljer någon annan tillverkare.

Försöker du säga att för att de ska få upp vinstmarginalen så ska de bygga ut tillverkningen och sälja fler produkter till lägre priser?

Vem vet, de kanske tillverkar en SSD för säg 100kr nu och kan sälja för 200. Om de bygger ut så är det möjligt att de nya får en tillverkningskostnad på 150kr(vi får ju räkna in investeringen i nya lokaler, maskiner, utbildning av personal mm) och om priserna sjunker så de kan endast sälja för 150kr hur ska de då få tillbaka de där miljard beloppen de spendera?

Visst räknar vi med att de ändå kostar 100kr styck att tillverka men de måste sälja för x miljarder extra på en sviktande marknad för att få tillbaka investeringen hur ska de göra då?

Det är ju en sak att med tiden effektivisera redan existerande produktion lite i taget och därmed få ner tillverkningskostnaderna och kanske samtidigt öka produktionen något i samma veva och därmed få ner kostnaden per enhet men att faktiskt bygga ut gör det ju inte billigare att tillverka för Samsung, de är inte som om de inte redan har massproduktionens fördelar sedan länge så bara för man investerar mer blir det inte automatiskt billigare att tillverka.

En hantverkare som jobbar för hand och går över till maskiner kan ju drastiskt ändra tillverkningskostnaderna för en produkt med en investering men om du redan har effektiva maskiner och tillverkningsmetoder så får du inte ner kostnaden för tillverkning magiskt med att skjuta till pengar. Snarare kräver det att du kan ta ut högre priser för att få igen de där extra pengarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klickor:

Visst räknar vi med att de ändå kostar 100kr styck att tillverka men de måste sälja för x miljarder extra på en sviktande marknad för att få tillbaka investeringen hur ska de göra då?

Jag har sett följande exempel inom jordbruk.
Två ungefär ekonomisk jämlika bönder 2007, där den ena väntar på pension och bara vill låta verksamheten fungera till detta. Den andra var en riktigt ambitiös person som hade stora framtidsplaner, han skulle jobba dag och natt för att uppnå detta. Han tog lån på över 10 miljoner för att bygga ut. Några år senare fanns det bara en bonde kvar, gissa vilken. *hint finanskris 2008*
Nu lär knappast Samsung konkursa så lätt, men om finanskrisen kommer så kommer alla deras företag få tufft. De är då rädda för att göra investeringar med sämre avkastning på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av folzar:

Det är så fel det kan bli, Samsung Electronics Co Ltd är utan tvivel på börsen och deras huvud kontor är Seoul, Sydkorea så alla deras IP's och varor som tillverkas lyder under dom lagarna. Ditt påstående är samma sak som att säga att Microsoft inte sysslar med teknik.

Jag har aldrig sagt att Samsung Electronics inte är börsnoterat. Samsung =/= Samsung Electronics.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klickor:

Försöker du säga att för att de ska få upp vinstmarginalen så ska de bygga ut tillverkningen och sälja fler produkter till lägre priser?

Vem vet, de kanske tillverkar en SSD för säg 100kr nu och kan sälja för 200. Om de bygger ut så är det möjligt att de nya får en tillverkningskostnad på 150kr(vi får ju räkna in investeringen i nya lokaler, maskiner, utbildning av personal mm) och om priserna sjunker så de kan endast sälja för 150kr hur ska de då få tillbaka de där miljard beloppen de spendera?

Visst räknar vi med att de ändå kostar 100kr styck att tillverka men de måste sälja för x miljarder extra på en sviktande marknad för att få tillbaka investeringen hur ska de göra då?

Det är ju en sak att med tiden effektivisera redan existerande produktion lite i taget och därmed få ner tillverkningskostnaderna och kanske samtidigt öka produktionen något i samma veva och därmed få ner kostnaden per enhet men att faktiskt bygga ut gör det ju inte billigare att tillverka för Samsung, de är inte som om de inte redan har massproduktionens fördelar sedan länge så bara för man investerar mer blir det inte automatiskt billigare att tillverka.

En hantverkare som jobbar för hand och går över till maskiner kan ju drastiskt ändra tillverkningskostnaderna för en produkt med en investering men om du redan har effektiva maskiner och tillverkningsmetoder så får du inte ner kostnaden för tillverkning magiskt med att skjuta till pengar. Snarare kräver det att du kan ta ut högre priser för att få igen de där extra pengarna.

Grejen är som sagt att Samsung inte är själva på marknaden. Att hålla på att planera i förväg hur man vill att prisbilden för de egna prodikterna ska se ut, när man verkar på en konkurrensutsatt marknad, blir ju bara skevt.

Men visst, det kan ju vara så att de tagit med i kalkylen att kunna svara på prissänkningar från konkurrenterna också, och i så fall så kommer ju priserna fortsätta falla mot en mer normal nivå och då är jag nöjd.

Att priset på elektronik faller och faller är ju naturligt. Nodkrympningar leder hela tiden till att fler kretsar får plats på samma Wafer vilket helt enkelt innebär att man kan producera fler kretsar till lägre pris.

I början av en produktcykel så är yield ofta sämre, plus att man måste täcka RnD för produkten, men när man täckt de kostnaderna så är det bara naturligt att priset faller och faller. Så har det varit under hela min uppväxt och som konsument som naturligtvis vill betala så lite som möjligt för det jag köper så tycker jag självklart att den principen ska vi hålla fast vid. Det här att Samsung och andra nu verkar vilja ha sötebrödsdagar gillar jag inte alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Grejen är som sagt att Samsung inte är själva på marknaden. Att hålla på att planera i förväg hur man vill att prisbilden för de egna prodikterna ska se ut, när man verkar på en konkurrensutsatt marknad, blir ju bara skevt.

Nej, exakt så jobbar nästan alla företag.

Skrivet av Ozzed:

Men visst, det kan ju vara så att de tagit med i kalkylen att kunna svara på prissänkningar från konkurrenterna också, och i så fall så kommer ju priserna fortsätta falla mot en mer normal nivå och då är jag nöjd.

Jag tror Samsung räknar på det mesta och det finns personer som inte gör något annat för dem.

Om flera konkurrenter bygger ut sin tillverkning och efterfrågan består på samma nivå så sjunker priserna och marginalerna sjunker för tillverkarna.

Skulle man dessutom estimera en minskad efterfråga så finns där ännu större anledning att dra i handbromsen lite.

Skrivet av Ozzed:

Att priset på elektronik faller och faller är ju naturligt. Nodkrympningar leder hela tiden till att fler kretsar får plats på samma Wafer vilket helt enkelt innebär att man kan producera fler kretsar till lägre pris.

Inte nödvändigtvis men oftast. Tillverkningskostnaden sjunker normalt sätt om de får samma yield med mindre tillverkningsteknik. Det brukar spegla sig i slutpriset till konsumenter men inte alltid.

Skrivet av Ozzed:

Det här att Samsung och andra nu verkar vilja ha sötebrödsdagar gillar jag inte alls.

Detta är inget nytt och har varit en konstant hela tiden. Företagen kommer göra det som de tjänar mest på. Det handlar inte om något mystiskt sätt försöka hålla priserna uppe. Det är kartellbildning och detta handlar inte alls om det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

ser framför mig kommande års redovisning av storföretagen

(Intel): Yes, we sold our CPU this year(singular, bestämd form).
(Nvidia): Yes, We invented bit-coin-drilling(the new thing) and sold 1000 units
(Samsung): Yes, we sold everything we had to Apple. They know how to set a price.

O så kan de alla gå hem lyckliga o rulla sig i sina biljarder

// Lz

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Glöm inte Apple. De sålde lika många telefoner som förra året, men vinsten har ökat med 30%. Bara för att de har höjt priserna, inget annat. Samma som Nvidia kanske har gjort.

Apple är skit ja, men deras telefoner är väl knappast de värsta de gör. Deras iPhone är helt okej, jag har mycket större problem med hur de hanterar sina datorer. 18000kr för en laptop med dual-core, 8gb ram och Intel HC graphics i 2018? Nej det är inte acceptabelt på något vis.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Illavarslande för mej som bygger maskiner till Samsung produktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Illavarslande för mej som bygger maskiner till Samsung produktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog dåligt för alla.

Sysselsättningen, prisutvecklingen, FoU delen och förtroendet(både för samsung och för marknaden i stort) för att nämna några negativa följder.

Den som är glad för denna nyhet är nog sadist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Apple är skit ja, men deras telefoner är väl knappast de värsta de gör. Deras iPhone är helt okej, jag har mycket större problem med hur de hanterar sina datorer. 18000kr för en laptop med dual-core, 8gb ram och Intel HC graphics i 2018? Nej det är inte acceptabelt på något vis.

Nä, de sätter ihop bra hårdvara och gör fina kretsar, men det motiverar inte priset imo.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Nä, de sätter ihop bra hårdvara och gör fina kretsar, men det motiverar inte priset imo.

Alltså, nä jag håller inte med. Vilka kretsar pratar du om? Deras egna kretsar finns i deras mobiler, de är Intel som gör både chipset och CPU för deras datorer, de enda som de sätter in är "säkerhets chip" som används för massor av annat.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, nä jag håller inte med. Vilka kretsar pratar du om? Deras egna kretsar finns i deras mobiler, de är Intel som gör både chipset och CPU för deras datorer, de enda som de sätter in är "säkerhets chip" som används för massor av annat.

Jag snackar så klart om deras mobiler....

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Jag snackar så klart om deras mobiler....

Oh.. varför sa du "nej" till de jag sa då?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Oh.. varför sa du "nej" till de jag sa då?

Det var ett medhållande nä. När du skrev att telefonerna knappast är det värsta som de gör. Ex: "Nä (de är dem inte), det stämmer."

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Det var ett medhållande nä. När du skrev att telefonerna knappast är det värsta som de gör. Ex: "Nä (de är dem inte), det stämmer."

Nu hänger jag med. Komiskt att man inte hajar sånt i textform som är självklart i tal, haha.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nu hänger jag med. Komiskt att man inte hajar sånt i textform som är självklart i tal, haha.

Kanske finns nån dongle man kan köpa för att underlätta det scenariot från Apple. Skulle inte förvåna mig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?