Nvidia bekräftar tillverkningsproblem för Geforce RTX 2080 Ti

Permalänk
Melding Plague

Nvidia bekräftar tillverkningsproblem för Geforce RTX 2080 Ti

Varken drivrutiner eller GDDR6-minnet ska ha legat bakom stabilitetsproblemen för Geforce RTX 2080 Ti. Nvidia meddelar istället att felet låg hos bristfälliga kretskort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

synt för alla som har spenderat 13k+ på detta.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Ouch! Gött att ta en chansning och hoppas ingen märker något

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Surt, men med mängden fel som rapporterades så är det inte direkt oväntat. Hoppas RMA processen går smidigt för folk.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bernd_P1:

synt för alla som har spenderat 13k+ på detta.

Sjukt synd ja, för dom får nytt kort gratis som det skall vara.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur dem inte kan ha kvalitetskontroller på deras premium-kort.
Detta är varför man aldrig ska förboka grafikkort.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Såhär ska det skötas! Rak och tydlig kommunikation, och inget hymlande om vems fel det är. "Vi gjorde fel och här är vår lösning". Alla nöjda!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

"Konkret betyder detta att kretskort sluppit igenom kvalitetskontrollen trots att de inte höll måttet,"

HA! Vad var det jag sa?? f r a m s t r e s s a d lansering!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Problem: Yield is low, inte tillräckligt med kort till release hypen.
Steg 1: Släpp igenom kort trots att dom mest troligen kommer strula.
Steg 2: Agera som att inget är fel och skapa ett rykte att skärmarna kan vara felet. Invänta bättre yields eller fler godkända kort.
Steg 3: När det finns kort som bör mätta marknaden, erkänn att kort "tagit sig igenom kvalitetskontrollen", *Sätt in mall om att gå igenom rutiner osv osv*.
Steg 4: Ta fullt ansvar och erbjud nya kort till de som fått ett trasigt.
Steg 5: Positiv PR
Steg 6: Profit!

Tycker det är för mycket slumpar i detta för att det inte ska vara riggat, som även diskuterats i tidigare trådar så har nvidia haft problem med yields/kvalitetskontroller tidigare.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Sjukt dåligt att det tog 2 månader innan det upptäcktes, gratis ersättningskort är det minsta man borde förvänta sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sjukt synd ja, för dom får nytt kort gratis som det skall vara.

Jag vet inte vad du vill ge dig själv i timlön, men jag tycker då rakt inte att tiden man lägger på att plocka ur kortet ur burken, hantera RMA-blanketter, vänta på nytt kort, peta in det i burken osv är "gratis". Det är tid som folk måste spendera som absolut inte ska behöva hända för helvete på ett kort som kostar över tio tusen kronor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

Bra skött av Nvidia, de tar tid och undersöker noga vad som kan orsaka problemen, sedan tar de ansvar och går ut med att det är deras fel och ersätter folks trasiga kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

NVIDIA raskar över isen, NVIDIA raskar över isen, så sprack det till, så sprack det till, för NVIDIA när dom klev nyss ut över isen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Jag vet inte vad du vill ge dig själv i timlön, men jag tycker då rakt inte att tiden man lägger på att plocka ur kortet ur burken, hantera RMA-blanketter, vänta på nytt kort, peta in det i burken osv är "gratis". Det är tid som folk måste spendera som absolut inte ska behöva hända för helvete på ett kort som kostar över tio tusen kronor.

Så är det ju oavsett fel.

Och köper du FE av Nvidia är du 100 % medveten om att RMA delen är jobbigare för du måste gå till dom.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så är det ju oavsett fel.

Självklart är det så, men det här verkar ju handlat om att de tog en rövare och snålade med kvalitetskontrollen, vilket är helt sanslöst jävla fel. Om jag köper en gpu för säg 1500Kr så är det rätt självklart att det kanske inte är rigorös kvalitetskontroll, men för helvete, om kortet kostar 10K så är det klart att det är självklart att till det priset så förväntar man sig att produkten håller väldigt hög byggkvalitet och att det är extremt säkerställt genom rigiorösa kvalitetssäkringskontroller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intressant timing. Mitt Gigabyte 2080Ti dog i morse.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänker att alla företag kan göra missar. Även dyrare grejer än smågrejer som grafikkort, alltså kraftverk, flygplan och lastbilar kan det vara fel på vid leverans.

För mig är det viktigaste är hur företagen hanterar felen i efterhand. Här tycker jag det ser ut som nvidia tar stort ansvar och tänker rätta till problemet som uppstått.

Sedan är det säkert rimligt att ge dem kritik ändå för att de släpper i segmentet dyra grejer som inte borde släppts.
Hade själv inte varit jättenöjd om heller om jag köpt ett nytt kort som inte funkar vilket innebär merjobb och problemet dessutom är utbrett.
Men det finns en lösning iaf och det kommer säkerligen bli bra till sist för de som köpt de här korten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Kanske därför det inte finns några att få tag i, har väntat i 2 månader på mitt MSI 2080ti kort men fortfarande ingenting.

Visa signatur

Thermaltake P5 TGE, MB:MSI MEG Z390 ACE, CPU:i9 9900K @5Ghz
GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio, Custom loop:EKRevoD5, EK-RAD 480
EK-Supremacy EVO, EK-Vardar EVO 120ER, PSU:AX1200i, Vengeance Pro 32GB DDR4 3200Mhz, M2 970 1000 GB

Permalänk
Medlem

För det (enorma) priset tycker man att de skulle ha en bättre kvalitetskontroll...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Så det var en liten batch felaktiga kort. Allt har givetvis blåsts upp till orimliga proportioner som vanlig med hjälp av diverse webbsidor och Youtubekanaler. 🙄

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Så det var en liten batch felaktiga kort. Allt har givetvis blåsts upp till orimliga proportioner som vanlig med hjälp av diverse webbsidor och Youtubekanaler. 🙄

Ingen har sagt att det var en "liten batch".

Permalänk

Hur ofta hör man inte om återkallning pg.a. fel i nyare bilar t.ex. ?
Ganska ofta dyrare bilar. Annat exempel är Samsungs telefoner som började brinna osv.

Som nämnts, det viktiga i frågan är hur dom sköter RMA processen. Fel kan alltid hända men det viktiga är att kunden i slutändan blir nöjd.
Dock riktigt trist att få defekt kort, hade blivit grymt besviken själv också såklart !

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Så det var en liten batch felaktiga kort. Allt har givetvis blåsts upp till orimliga proportioner som vanlig med hjälp av diverse webbsidor och Youtubekanaler. 🙄

Så liten är det inte och det gäller inte bara Founders för även om flera tillverkare gör egna kretskort för de mest påkostade modellerna så använder tillverkare nVidias kretskort för billigare varianter. Läst en forumtråd där folk rapporterade om sina kasa kort och det var mest FE men även andra modeller. Råkar då det specifika kortet som en användare har vara slut i lager hos leverantören blir det ett jävla meck att få tag på ett nytt. Har man dessutom redan sålt sitt gamla kort är man fast med Intel GPU eller liknande, jipii.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Så det var en liten batch felaktiga kort. Allt har givetvis blåsts upp till orimliga proportioner som vanlig med hjälp av diverse webbsidor och Youtubekanaler. 🙄

Sure fel kan inträffa men det är ändå något som inte bör få lov att inträffa med tanke på priset.

Nu tror jag nog att någon på QC alternativt TSMC får lite hett om öronen.

Likväl är det alltid roligt när sådana här saker sker oavsett om det är biltillverkare, Grafikkortsmakare eller CPU-Makare.

Nu ser det iofs ut som att det endast skett på konsumentkorten men tänk om det hade påverkat stora företag med gigantiska serverfarmer. Aj Aj Aj.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Intressant timing. Mitt Gigabyte 2080Ti dog i morse.

Isch. Körde du något belastande när det hände, eller kom det bara som blixt från blå himmel?

Är lite oroad själv, mitt Strix 2080 Ti funkar fortfarande fint, men...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vad händer om man har ett defekt kort, men det börjar strula efter ett år när garantin har gått ut?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Avstängd

Tråkigt, men som tur är finns garanti.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Isch. Körde du något belstande när det hände, eller kom det bara som blixt från blå himmel?

Är lite oroad själv, mitt Strix 2080 Ti funkar fortfarande fint, men...

Warhammer 2: Total War spelades. Jag har haft kanske 5-6 krascher i samma spel innan denna, men just denna krasch var dödsstöten
När jag startar upp datorn nu blir skärmen helt svart. Tack och lov har jag äldre kort liggandes hemma, så jag är inte utan dator iaf.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Vad händer om man har ett defekt kort, men det börjar strula efter ett år när garantin har gått ut?

2 års total garanti gäller i EU, även om det andra året ställer lite större krav på konsumenten att påvisa felet, men eftersom problemet är allmänt känt och bekräftat av Nvidia så blir det nog enkelt att få sin RMA godkänd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Var inne på att det kanske var fel med många i första batchen kort och verkar som att jag var rätt ute. Kändes ju rimligast på något vis.

Fortfarande lite sådär med tanke på priset på korten, för med det kommer lägre volymer och då borde det funka att ha lite extra kvalitetssäkring kanske. Men aja. Folk får nytt om det strulat vilket är helt rätt.

Även om det lär suga duktigt att vara utan datorn ett tag medan de inväntar det nya korthet iofs. Men det är ju alltid en risk man utsätter sig för nästan oavsett vilken produkt man köper och råkar ut för problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |